fjerne tomme linier i en tekstfil automati~
Fra : Peter Ursin

Dato : 04-04-03 11:10

Hej,
Jeg har en lille udfordring :
en stor tekstfil på mere end 70.000 linier haves.
tommer linier ønskes fjernet fra denne.
Hvordan gøres dette smartest ?

mvh
Peter Ursin

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-03 11:40

On Fri, 4 Apr 2003 12:10:07 +0200, "Peter Ursin"
<zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

>Jeg har en lille udfordring :
>en stor tekstfil på mere end 70.000 linier haves.
>tommer linier ønskes fjernet fra denne.
>Hvordan gøres dette smartest ?

Søg og erstat på to på hinanden følgende linjeskift. Erstat med et
enkelt linjeskift.

Fra : Peter Ursin

Dato : 04-04-03 19:16

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Søg og erstat på to på hinanden følgende linjeskift. Erstat med et
> enkelt linjeskift.

Hvordan gøres dette, og hvilket program giver mulighed for det ?

Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-03 20:08

On Fri, 04 Apr 2003 20:15:33 +0200, Peter Ursin wrote:

> Hvordan gøres dette, og hvilket program giver mulighed for det ?

Jeg har ikke set nogen programmer med søg og erstat funktion, der ikke
understøttede det.
Har du Word elle BBEdit?

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 05-04-03 07:04

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message

> Jeg har ikke set nogen programmer med søg og erstat funktion, der ikke
> understøttede det.
> Har du Word elle BBEdit?

Man skal selvfølgelig huske at trykke på "ERSTAT ALLE", kan det være det der
er problemet?

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 05-04-03 22:10

Hejsa.

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> "Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message

> Man skal selvfølgelig huske at trykke på "ERSTAT ALLE", kan det være det der
> er problemet?

Hvis det er for tungt for de egl tekstprogrammer, og du benytter OSX,
kan du benytte dig af grep, jeg skal nok finde syntaksen til dig, hvis
du har brug for det.
Forresten findes grep også til tidligere OS'er, men der virker ikke så
godt, så vidt jeg husker.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Peter Ursin

Dato : 06-04-03 15:30

> [...]
> du har brug for det.
> Forresten findes grep også til tidligere OS'er, men der virker ikke så

Jeg vil meget gerne have en syntax, da jeg ikke har ret meget check på Unix.

Peter

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-04-03 19:28

Hej Peter

> Jeg vil meget gerne have en syntax, da jeg ikke har ret meget check på Unix.

I en *nix ville jeg skrive således ud for min promt:

grep -v [min fil] ^$

Det burde udelade [-v] alle liner, der
starter med [^] linieslut [$]

Prøv det, den smidder en masse linier på skærmen. Hvis du vil have det i
en fil, skriver du:

grep -v [min_fil] ^$ > [ny_fil]

Husk at erstatte [min_fil] og [ny_fil] med, hvad de nu hedder/skal hedde
OG udelad [ og ].

Håber det virker. Øv det er for sjældent jeg bruge *nix, jeg må prøve
med en linux i aften

/Sebastian

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-04-03 19:42

Hejsa

UUUPPS (undksyld jeg svarer over)

Jeg lavede en fejl i nedenstående.

"kommandoen" ^$ skal komme før filen, men ellers virker det fint under
YellowDog Linix på en PM8600

/Sebastian

Fra : Peter Ursin

Dato : 06-04-03 22:08

> [...]

> UUUPPS (undksyld jeg svarer over)
>
> Jeg lavede en fejl i nedenstående.
>
> "kommandoen" ^$ skal komme før filen, men ellers virker det fint under

Hej Sebastin,
Det virkede søreme.
1000 tak for hjælpen.

mvh
Peter

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-04-03 14:45

Hej Peter

Peter Ursin <zorillaREMOVE@THISmyrealbox.com> wrote:

[snip]

> Hej Sebastin,
> Det virkede søreme.
> 1000 tak for hjælpen.

Jamen det var da så lidt. Jeg kan varmt anbefale:
"Unix in a Nutshell" udgivet af O'Reilly & Associates, min udgave har
ISBN 1-56592-001-5

Den har jeg haft megen glæde af i forbindelse med linux; men jeg tænker,
at den også kan bruges til OSX.

/Sebastian

Fra : Peter Ursin

Dato : 06-04-03 15:26

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote in message
> "Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message

> Man skal selvfølgelig huske at trykke på "ERSTAT ALLE", kan det være det
der
> er problemet?

Ja, jeg har Word. Under udvidet søg og erstat er der mulighed for at vælge
"Manuel Line Break". Det virker ikke, heller ikke med Erstat alle.
Yderligere forslag modtages meget gerne.

mvh
Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-04-03 17:09

On Sun, 06 Apr 2003 16:25:38 +0200, Peter Ursin wrote:

> der
>>

> Ja, jeg har Word. Under udvidet søg og erstat er der mulighed for at
> vælge "Manuel Line Break". Det virker ikke, heller ikke med Erstat alle.
> Yderligere forslag modtages meget gerne.

Så lav en klippe-klistre på et af de ekstra linjeskift.

Fra : Peter Ursin

Dato : 06-04-03 17:54

> Så lav en klippe-klistre på et af de ekstra linjeskift.

Det giver jo bare et blankt tegn, altså mellemrum.
Har du selv afprøvet dit forslag eller er det rent gæt...

mvh
Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-04-03 18:00

On Sun, 06 Apr 2003 18:53:38 +0200, Peter Ursin wrote:

> Det giver jo bare et blankt tegn, altså mellemrum.

Ok, sådan virker det ikke i BBEdit.

>Har du selv afprøvet
> dit forslag eller er det rent gæt...

Jeg har gjort den slags adskillige gange. Hvilket OS kommer din tekstfil
fra?

Når man udelader et spørgsmlstegn, så virker sætningen som en
konstatering i stedet for et spørgsmål. Var det tilsigtet?

Fra : Peter Ursin

Dato : 06-04-03 18:07

> [...]
>
> Når man udelader et spørgsmlstegn, så virker sætningen som en
> konstatering i stedet for et spørgsmål. Var det tilsigtet?

Ja, det var faktisk nok en konstatering, fordi nogle gange så får man et
svar som folk mener "det bør da virke" men de har faktisk aldrig prøvet det.
Teksten kommer oprindeligt fra en windowsmaskine, men er det ikke
ligegyldigt, fordi det er en ren tekstfil ?

mvh
Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-04-03 19:19

On Sun, 06 Apr 2003 19:06:39 +0200, Peter Ursin wrote:

> Ja, det var faktisk nok en konstatering, fordi nogle gange så får man et
> svar som folk mener "det bør da virke" men de har faktisk aldrig prøvet
> det.

Det er en dum konstatering at lave - det er i hevrt fald ikke noget der
ligefrem animerer til yderligere hjælp.

> Teksten kommer oprindeligt fra en windowsmaskine, men er det ikke
> ligegyldigt, fordi det er en ren tekstfil ?

Forskellige operativsystemer bruger forskellige linjeskift, så det er
bestemt ikke ligegyldigt.

Fra : Peter Ursin

Dato : 06-04-03 22:08

> Det er en dum konstatering at lave - det er i hevrt fald ikke noget der
> ligefrem animerer til yderligere hjælp.

Ja,ja undskyld. Det var ikke for at fornærme dig, det var nok ligeså
meget ren frustration over at det ikke virkede

Anyway, så virkede Sebastians tip, så nu er problemet løst. Tak for
indsatsen trods alt.

mvh
Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-03 18:00

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> Jeg har en lille udfordring :
> en stor tekstfil på mere end 70.000 linier haves.
> tommer linier ønskes fjernet fra denne.
> Hvordan gøres dette smartest ?

Jeg plejer at bruge Word Service, som bl.a. virker i TextEdit:

<http://www.devon-technologies.com/freeware.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg