Bedste og billigste kilde til chelateret j~
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-04-03 13:28

Mit akvarie lider fremfor alt af jernmangel pga. en stor koncentration
af Echinodorus spec.

Det er lidt dyrt at hælde en dunk Mastergrow i hver uge for jernets skyld.

Er der produkter, der er bedre, hvilket vil sige billigere og mere
effektive (drøjere) når vi taler chelateret jern?

Kan jernsøm give den nødvendige mængde af det rigtige jern hurtigt?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-04-03 15:09

Steen Suder, privat wrote:
> Er der produkter, der er bedre, hvilket vil sige billigere og mere
> effektive (drøjere) når vi taler chelateret jern?

Hvad med Jernvitrol (jernsulfat) ?

/DM

Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-04-03 15:26

Dan Mortensen wrote:

> Hvad med Jernvitrol (jernsulfat) ?

Var måske lidt for hurtig der, men jeg har spurgt i dk.videnskab om det
samme så må vi se om der er nogle kemi genier der.

/DM

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 16:15

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message

> Hvad med Jernvitrol (jernsulfat) ?

IMHO ikke nogen specielt god ide i et planteakvarium. Jernsulfaten er meget
effektiv til at binde fosfor til overfladen af slampartikler. Så vil man
fjerne fosfor, virker det fint.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 19:49

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message

> IMHO ikke nogen specielt god ide i et planteakvarium. Jernsulfaten er
meget
> effektiv til at binde fosfor til overfladen af slampartikler. Så vil man
> fjerne fosfor, virker det fint.

Glemte lige: Og derved er jernionerne også selv bundet til slampartiklerne
og ikkke til rådighed for planterne.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-04-03 15:38

Steen Suder skrev:

> Er der produkter, der er bedre, hvilket vil sige billigere og
> mere effektive (drøjere) når vi taler chelateret jern?

Jeg kan ikke besvare dit sprøgsmål, men kom til at tænke på om der
er noget der taler imod at bruge passende mængder af stueplante-
gødning i sit akvarium?

// Klaus

Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-04-03 15:43

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Steen Suder skrev:
>
> Jeg kan ikke besvare dit sprøgsmål, men kom til at tænke på om der
> er noget der taler imod at bruge passende mængder af stueplante-
> gødning i sit akvarium?

Ja, fosfor og til dels Nitrat.

/DM

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-04-03 21:38

Dan Mortensen skrev:

> Ja, fosfor og til dels Nitrat.

Fordi man antager at fiskene sørger for P og N?

// Klaus

Fra : Plesner

Dato : 12-04-03 17:21

> Er der produkter, der er bedre, hvilket vil sige billigere og mere
> effektive (drøjere) når vi taler chelateret jern?

Hvis du kommer i nærheden af Tyskland, kan man der i havecentre og lign.
finde et profukt, der hedder Fetrilon. Det indeholder i dag 13 % chelateret
jern. Jeg har selv brugt det dengang, det kun indehold 5 %.

Plesner

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-04-03 23:07

Plesner wrote:

> Hvis du kommer i nærheden af Tyskland, kan man der i havecentre og lign.
> finde et profukt, der hedder Fetrilon. Det indeholder i dag 13 % chelateret
> jern. Jeg har selv brugt det dengang, det kun indehold 5 %.

Kan man ikke få noget tilsvarende herhjemme?
Hvad med en chelator (EDTA?) i løs vægt?

Jeg mener engang at have forhørt mig på apotek og de ville godt sælge
mig noget af det. Det er dog en 12-14 år siden så vidt jeg husker.