æblekage med for lidt smag.
Fra : Zippedyr

Dato : 12-04-03 09:17

Jeg vil gerne lave en æblekage til nogle gæster i morgen.

Jeg har gjort den erfaring, at når jeg kåger æbler i så lidt vand, som
muligt og lægger kagen sammen med makroner, så bliver det let en lidt
vandet sag.

En af mine gæster har glutenallergi, så det skal være med makroner,
men hvorledes kan jeg give æblemosen mere smag.

Hilsen Bente C.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-04-03 10:38

"Zippedyr" <bentec@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> men hvorledes kan jeg give æblemosen mere smag.

Du kan bruge madæbler, der smager af mere, og evt. tilsætte lidt vanille.

Men var det en ide at lave en RÅ æblekage?

Stænk nogle makroner med sherry eller portvin og læg dem i en skål eller i
portions-dessertglas
Hak nogle hasselnødder og noget mørk chokolade groft med en kniv
Skær banan i skiver
Pisk fløden
Riv nogle æbler på den grove side af rivejernet MED skræl - skal gøres til
sidst, da det ellers bliver brunt. Ingrid Marie eller Cox Orange er perfekte
til det, på denne årstid tror jeg røde Jonago/red eller -red
Bland de revne æbler med nødder, chokolade og banan
Smag til, om der evt. skal lidt sukker i - jeg plejer ikke at bruge det
Læg fløde på og pynt evt. med reven chokolade eller hele nødder.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 13-04-03 21:45

Inger Pedersen skrev:

>Du kan bruge madæbler, der smager af mere, og evt. tilsætte lidt vanille.

Helt klart nogle madæbler som har kraftig smag. De almindelige
spiseæbler giver en kedelig grød. Nu har jeg ikke en ordbog i nærheden
så stavningen er måske ikke korrekt, men f.eks. Belle de boskop,
Filippa eller Cox Orange.

Og spar på vandet - meget vand som jævnes smager ikke af meget.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Tina

Dato : 12-04-03 15:25

> [...]
>
> En af mine gæster har glutenallergi, så det skal være med makroner,
> men hvorledes kan jeg give æblemosen mere smag.

Hejsa

Jeg koger æblerne i lidt æblejuice + vanille.

Har jeg ikke lige æblejuice, så tilsætter jeg lidt sukker til æblerne, da
sukker fremhæver æblernes smag. Vanillen er altid med i gryden, når jeg
koger æbler til kage, desserter eller mos.

Tina

Fra : Mulle's mor

Dato : 13-04-03 15:01

<klip>
> så tilsætter jeg lidt sukker til æblerne>
> Tina
</klip>

Bare husk .. tilsæt først sukker når æblerne ér kogte, ellers bliver de ikke
bløde, og kan dårligt "smatte lidt ud"
--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Maria F

Dato : 15-04-03 01:03

Prøv med en ny opskrift !'

Riv 3-4 æbler
Knus 8-10 makroner og læg dem i bunden af en skål

Pisk ½ liter fløde til skum og rør det sammen med 3-4 dl ymer, tilsæt lidt
sukker og vanilie til cremen, og hæld det over æblerne i ca. 3-4cm tykkelse.

Server..... Mums