opskrift makronsnitte
Fra : Jens Brunholt Jensen

Dato : 10-04-03 08:09

Er der nogen der har opskriften på en "rigtig" bagermakronsnitte? Hvordan
laver de marengsen ovenpå så god? På forhånd tak

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-04-03 06:50

"Jens Brunholt Jensen" <jetteogjens@ofir.dk> heeft geschreven in bericht...
> Er der nogen der har opskriften på en "rigtig" bagermakronsnitte? Hvordan
> laver de marengsen ovenpå så god? På forhånd tak

Det hedder makronmasse - ikke marengs.

Køb en pakke færdiglavet frossen butterdej. Tø den op og rul ud
i lange stænger ca. ½ cm tykkelse og læg dem på bagepladen.
Lad dejen hvile 15 min. og prik herefter med en gaffel.
Bagetid ca. 20 min. ved 200°, - og afkøl.

Makronmasse:
500 g kransekagemasse (evt. Odense Bagemarcipan)
500 g sukker
8-10 æggehvider
1 spsk mel

Massen æltes op med halvdelen af æggehviderne, derefter sukker
og resten af hviderne. Til sidst skal melet i, og der røres rundt et par
gange. Konsistensen skal være som en tyk grød.

På de afkølede butterdejs-bunde fordeles et tyndt lag æblemarmelade
el. æblegrød. Makronmassen kommes i en sprøjtepose, og sprøjtes
jævnt ud i lange baner, indtil det dækker pænt.
Pynt evt. med hassel- eller mandelflader.
Bagetid ca. 15 min. ved 150° - (til de er gyldenbrune).

Go' fornøjelse!

PS: Skulle det mod al forventning gå helt i kage, - så kan man bestille
en hel kasse makronsnitter her.. www.hoyers.dk/html/catering.html

--
Mvh.
Peter W. Bosse

When in the neighborhood of Copenhagen, don't forget to listen to
Radio Jazz on FM 102,9, Hybrid 104,5 FM - now more hours than ever.
Monday-Friday 21.00-04.00 and Saturday-Sunday 12.00-16.00! Not on
the Net yet, but visit the homepage www.radiojazz.dk to learn more!

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 11-04-03 10:50

> Det hedder makronmasse - ikke marengs.

Korrekt.

> [...]
> Bagetid ca. 20 min. ved 200°, - og afkøl.
>
> Makronmasse:
> 500 g kransekagemasse (evt. Odense Bagemarcipan)

Rigtig Makronmasse:

200 g Bitter 00 (Fåes evt. hos bageren)
700 g sukker
165 g æggehvider (ca. 5-6 stk)
20 g risbagemel (Hvedemel kan bruges)

Sukker og Bitter 00 røres sammen. Hvider røres i lidt efter lidt. Mel røres
i til sidst.

> [...]
> jævnt ud i lange baner, indtil det dækker pænt.
> Pynt evt. med hassel- eller mandelflader.
> Bagetid ca. 15 min. ved 150° - (til de er gyldenbrune).

Alle de steder jeg har arbejdet som bager (og det er efterhånden en del)
kommer der creme og hindbærmarmelade under makronmassen; ikke æblemarmelade!

Hilsen Michael

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-04-03 05:29

"Vibeke & Michael" <mogv@stofanet.dk> skrev i en meddelelse..

> Rigtig Makronmasse:
>
> 200 g Bitter 00 (Fåes evt. hos bageren)
> 700 g sukker

Uha - uha! - 700 g sukker - det var sørme ret meget til den lille portion. -
(Så er det vist bare om at ha' nogle gode tænder eller en go' tandlæge.
Jeg har engang været med til at bruge dobbelt sukker, dvs. ca. 400 g
sukker til den opskrift du nævner.

Fortsat god weekend!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Har I hørt ..
Den om bageren, der gik ind i en bank for at få sig et hævekort!
- Simons Sindsyge Side

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 12-04-03 08:44

> [...]
> (Så er det vist bare om at ha' nogle gode tænder eller en go' tandlæge.

> Jeg har engang været med til at bruge dobbelt sukker, dvs. ca. 400 g

Det er den mængde bageren bruger når han følger Odense Marcipans opskrifter.
Du bedes dog bemærke at jeg bruger Bitter 00 i min opskrift og ikke
kransekagemasse. Der er en ret stor forskel.

God weekend.

Michael

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-04-03 06:18

> Det er den mængde bageren bruger når han følger Odense Marcipans opskrifter.
> Du bedes dog bemærke at jeg bruger Bitter 00 i min opskrift og ikke
> kransekagemasse. Der er en ret stor forskel.

Hvis du bruger den opskrift ude i byen, så kan jeg godt forstå, at du har
været rundt en hel masse forskellige steder. .. Ovennævnte opskrift
har ikke en sk*d med rigtig makronmasse at gøre!
Som lærling brugte vi fx 1 kg Bitter og 2 kg sukker (altså dobbelt sukker).
Men, det helt rigtige forhold vil være, (de fine steder jeg har været) ..
lige meget sukker og fx Kransekage- el. K.R.O. masse, som det hed i
gamle dage, - så får man nogle fine lækre og smagfulde makroner!

Men, for øvrigt - hvis du er bager, .. så er det slet ikke dit job at lave
makroner el. makronsnitter, - det er Conditoren's!

Go' weekend!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 13-04-03 09:21

> Hvis du bruger den opskrift ude i byen, så kan jeg godt forstå, at du har
> været rundt en hel masse forskellige steder. ..

Den opskrift er den officielle opskrift fra Odense Marcipan og er trykt på
alle deres kornetter som er vedlagt al bitter masse man køber hos Odense.
Hvor mange steder jeg har arbejdet har OVERHOVEDET intet med min faglige
dygtighed at gøre, nærmest tværtimod.
Der er intet forkert i at skifte arbejdsplads, selv om der stadig findes
gamle sure reaktionære fjolser der holder på man bliver hvor man er til man
dør!!!!

> Men, for øvrigt - hvis du er bager, .. så er det slet ikke dit job at lave
> makroner el. makronsnitter, - det er Conditoren's!

Nu ved jeg ikke hvordan det foregår i Kbh. men her i Jylland er der praktisk
talt ikke nogle konditorer. Det er bagere der laver arbejdet. Desuden er der
ikke nogen klar faggrænse i almindelige bagerier hvad arbejdet angår.

Hilsen Michael som anser diskussionen for at være slut da vi åbenbart aldrig
bliver enige.