Overførselshastigheder
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 21-03-01 22:23

Hej!

Jeg går med tanker om at få mere og hurtigere harddisk. Jeg har en B&W G3
med et PowerDomain 2930 Ultra SCSI kort i (overfører med 20MB/sec). Men nu
er SCSI harddiske jo ret dyre.....

IBM's DeskStar 75GXP serie er ret billige IDE harddisk, og jeg kan se at det
er de samme harddiske som OnePro bruger i deres eksterne FireWire Harddiske.
(det må i den forbindelse undre én, at OnePro skal have omkring 2000,- for
deres kabinetter!!)
Men ifølge Computerstore har en sådanne kun en overførselshastighed på
omkring 10-15 MB/Sec. I følge IBM kan disken via ATA100 overføre med 37,5
MB/sec. Hvorfor er FireWire SÅ langsomt?

Da jeg bruger min harddisk til harddiskrecording med mange audio spor der
skal ind/afspilles samtidigt, har jeg brug for bedre performance end via mit
Ultra SCSI kort....kan jeg virkelig ikke få det med FireWire?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-03-01 22:48

Gunnar Kristiansen <gunnar.kristiansen@image.dk> wrote:

> Men ifølge Computerstore har en sådanne kun en overførselshastighed på
> omkring 10-15 MB/Sec. I følge IBM kan disken via ATA100 overføre med 37,5
> MB/sec. Hvorfor er FireWire SÅ langsomt?

fordi broen mellem FW og IDE _ikke_ understøtter ultra DMA, dvs max 16.8
MB/sek. læs mit indlæg "2. generation af Firewire-> IDE".

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 21-03-01 23:20

Hej Morten.

Nu har jeg set dit tidligere indlæg. Det ser jo ud til at man faktisk kunne
bygge sit eksisterende eksterne SCSI kabinet om til et firewire, hvori man
så kunne montere en IBM ATA100 billigharddisk.

MEN: Jeg kan ikke finde noget om disse diske på www.scsipro.com, kun en
masse andet firewire.... Hvor skal jeg kigge hvis jeg vil købe?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-03-01 16:40

> [...]

> bygge sit eksisterende eksterne SCSI kabinet om til et firewire, hvori man
> så kunne montere en IBM ATA100 billigharddisk.

lige netop.

<http://www.granitedigital.com/> som _er_ nævnt i mit indlæg.