Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Epson Perfection 1250
Fra : Jesper Risskov Peder~

Dato : 07-04-03 19:56

Hej Gruppe

Jeg har set denne scanner i bladet fra Computer City til 500,-. Der står at
der er adapter til dias og 35 mm film med, desuden er den optiske tæthed på
3,0. Er denne scanner noget værd? Jeg vil primært bruge den til at scanne
negativer, hvor kvaliteten skal være god nok til at printe ud i 10 x 15 cm.
Hvis jeg går ind på edbpriser kan jeg kun finde en model der hedder Epson
Perfection 1250 Photo, som er meget dyrere (1270,-). Er der tale om den
samme model?

Gode råd og erfaringer modtages gerne.

Mvh. Jesper

Fra : Kristian Amby

Dato : 07-04-03 21:25

På Epsons hjemmeside ser det ud til Photo kan scanne negativer, medens
der til den uden "Photo" skal købes en transparentenhed

Men læs selv på http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf1260/

Forresten hedder den 1260; 1250 er måske en udgået model eller en
skrivefejl.

Om 1200 dpi er tilstrækkelig til negativscanning ved jeg ikke. Jeg
tror det ikke, men har ikke selv erfaring nok til at udtale mig. D-max
på 3,0 er nok også i underkanten.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Per M

Dato : 07-04-03 21:45

Hej
Jeg har en Epson Perfection 1250 Photo, som er identisk med 1250. Den eneste
forskel er, at i Photo-udgaven følger transparentadapteren med. Scanneren er
god, men det er ikke en prof scanner. Jeg er meget glad for den, for den
dækker mit behov, som udelukkende er hobby-brug. Med adapteren kan man
scanne negativer og dias, og jeg har brugt den til begge dele, og det
fungerer fint. Det fungerer også til den papirstørrelse, du nævner, men jeg
ved ikke, om jeg vil anbefale det til større størrelser. Hvis jeg skulle
bruge det til noget seriøst, ville jeg nok investere i en rigtig
negativscanner, men de er jo som regel også noget dyrere.
Summa sumarum: Det er en glimrende scanner - især til prisen, men du skal
nok gøre op med dig selv, hvad dit behov er.

Mvh
Per M

Fra : Per M

Dato : 07-04-03 21:48

Hej en gang til
Hvis der står i annoncen, at der adapter med, må det være en 1250 Photo, og
så synes jeg da egentlig bare, du skal købe den. Om ikke andet, så har du
noget at starte med, og hvis behovet bliver større, kan du altid gå ud og
investere i en negativscanner.

Mvh
Per M

Fra : Jesper Risskov Peder~

Dato : 07-04-03 22:49

Ja, hvis det er en Photo model så køber jeg den også. Den skal også kun
bruges til hobbybrug, så må den model være god nok.

Fra : Søren Kops

Dato : 08-04-03 07:52

Jeg har selv forgængeren, perfektion photo 1200. Den er jeg fuldt tilfreds
med.

Dog er opløsningen i underkanten til indscanning af negativer.

Hvis du fortrinsvis skal scanne negativer, så køb en der er beregnet til
det. Den vanskeligste processer af alle at scanne er nemlig negativer. Og
her skal man ikke spare på dpi, eller kroner.

søren kops