kalkning
Fra : Per Kristensen

Dato : 06-04-03 20:07

Hejsa

Den årlige kalkning står for døren

Hvert år tænker jeg på om der ikke er en nemmere måde at røre kalken op på.
Er der nogen der har en god ide, så man slipper for det "tunge" arbejde, har
vandets temperatur evt. nogen indflydelse. ??

Fra : Frederiksen

Dato : 06-04-03 20:19

> Den årlige kalkning står for døren

Det er nu også så hyggeligt

> Hvert år tænker jeg på om der ikke er en nemmere måde at røre kalken op
på.

Vi bruger bare et "piskeris" på boremaskinen - det tager vel max 5 minutter.
Vi bruger koldt vand, og jeg har aldrig spekuleret på om det kunne være
nemmere.

Til gengæld har jeg flere gange overvejet om kalken kan sprøjtes på, og om
det ville være nemmere, men på den anden side, så skal jeg bare bruge hele
dagen på at gøre fliser mv. rene igen. Så det nemmeste er nok stadig en god
kost, og så der-ud-af.

Mvh Maria

Fra : Lykke

Dato : 07-04-03 09:17

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dagen på at gøre fliser mv. rene igen. Så det nemmeste er nok stadig en

jeg har aldrig hørt at kalk kan sprøjtes,
jeg er maler og har lært at kalk skal krydsstryges med kost, helt i diset
vejr,
så den kan tørre langsomt.
de fleste udføre opgaven i høj sol, fordi "så er vejret godt",
nyd solen og træk i arbejdstøjet i gråvejr.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 07-04-03 10:00

Hvor lang tid holder en kalkning udendørs her i DK?

Anders B. Hyltoft

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 07-04-03 16:27

"Anders B. Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid holder en kalkning udendørs her i DK?

Jeg har blandet kærnemælk og linolie i. Efter tre år ser det stadig fint ud.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Frederiksen

Dato : 07-04-03 16:45

> Jeg har blandet kærnemælk og linolie i. Efter tre år ser det stadig fint
ud.

Ja, men det er ikke kalkning, det er maling

Hvis der bliver kalket med kulekalk, kan det holde i 8-10 år, men her i
huset (på huset?) kalker vi med læsket kalk, og det skal have en tur hvert
år for at være rigtigt pænt.

Mvh Maria

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 07-04-03 19:27

> ud.
>
> Ja, men det er ikke kalkning, det er maling

Det hedder kalk-kasein-tempera farve. Maling køber du hos Flügger.

> Hvis der bliver kalket med kulekalk, kan det holde i 8-10 år, men her i
> huset (på huset?) kalker vi med læsket kalk, og det skal have en tur hvert
> år for at være rigtigt pænt.

hvorfor bruger du så læsket kalk?

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Brian Larsen

Dato : 08-04-03 23:21

> [...]
> dagen på at gøre fliser mv. rene igen. Så det nemmeste er nok stadig en

Der kan sagtens fåes udstyr til at sprøjte med, både til kompresser og
vandtryk / højtryksrenser, men det sviner, og kræver en del rengøring
bagefter.

Mvh. Brian

Fra : Olsen

Dato : 10-04-03 01:01

> Der kan sagtens fåes udstyr til at sprøjte med, både til kompresser og
> vandtryk / højtryksrenser, men det sviner, og kræver en del rengøring
> bagefter.

Hvad bruger man til kompressor?

Jeg spurgte for flere år siden, og svaret var, at ingen dyser kunne
holde til Cempexo, som jeg bruger.

Men jeg hører gerne om en mulighed, da hånden ikke holder til det mere.

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : Brian Larsen

Dato : 11-04-03 00:13

"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bruger man til kompressor?
>
> Jeg spurgte for flere år siden, og svaret var, at ingen dyser kunne
> holde til Cempexo, som jeg bruger.
>
> Men jeg hører gerne om en mulighed, da hånden ikke holder til det mere.

På min forrige arbejdsplads havde vi en fætter til kompressor, det var nemt.
Kan ikke lige huske hvad den hed / hvilket mærke, men det skal jeg lige
finde ud af.

Mvh. Brian