Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken filmscanner til hobby brug ?
Fra : Peter

Dato : 06-04-03 12:23

Hvor lidt kan man slippe afsted med for en filmscanner til negativer og
dias, hvis det kun er til hobby brug ?

Jeg har et hav af dias og negativer fra min SLR fortid, og disse ønsker jeg
at få over på PC'eren i en anstændig kvalitet. Jeg behøver ikke fejlfrie
billeder, men billeder som kan tåle at blive printet ud i eks. 10 x 15 cm,
og hvor resultatet er til at holde ud at kigge på.

Minolta Dimage Scan Dual III til 372 Euro i Tyskland, eller
Reflecta Batch Scan 1800 til 295 Euro, eller ???

Kommentarer og forslag vil være velkomne.

mvh
Peter

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 06-04-03 12:24

Peter <pollansa@hotmail.com> wrote:
> Hvor lidt kan man slippe afsted med for en filmscanner til negativer og
> dias, hvis det kun er til hobby brug ?
>
> Jeg har et hav af dias og negativer fra min SLR fortid, og disse ?nsker jeg
> at f? over p? PC'eren i en anst?ndig kvalitet. Jeg beh?ver ikke fejlfrie
> billeder, men billeder som kan t?le at blive printet ud i eks. 10 x 15 cm,
> og hvor resultatet er til at holde ud at kigge p?.
>
> Minolta Dimage Scan Dual III til 372 Euro i Tyskland, eller

Uden at have brugt denne scanner, ved jeg den har fået MEGET gode
anmeldelser - og for 2800 kroner er det i alt fald et fint køb.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : KNL DtP

Dato : 06-04-03 13:54

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg behøver ikke fejlfrie
> billeder, men billeder som kan tåle at blive printet ud i eks. 10 x 15 cm,
> og hvor resultatet er til at holde ud at kigge på.

Hvis du scanner et 24 x 36 mm negativ eller dias i f.eks. 2000 ppi, så giver det en
fil på omkring de 2000 x 3000 pixels - eller 6 MegaPixels om du vil. Det er nok til
at give et flot print i 20 x 30 cm.

Problemet med filmscannere er nærmere deres evne til at gengive hele filmens
detaljerigdom - isæt i skyggerne og højlyset. Før du vælger scanner, er det derfor
vigtigt at du tjekker hvor stort et dynamisk område den kan spænde over. Ofte kaldet
Dmax eller Density. En værdi på 3,5 eller derover er meget godt.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-04-03 16:18

Peter wrote:
> [...]
> Reflecta Batch Scan 1800 til 295 Euro, eller ???
>

> Kommentarer og forslag vil være velkomne.

Jeg har selv købt en Nikon LS-2000 til 3500kr brugt. Det er en særdeles god
scanner og scanner i et negativ eller positiv i 10Mpixel.

Jeg vil meget understregede at det er værd at gå efter Nikon scannere med
deres ICE system. ICE er et system der infarødt registrere og eliminere
ridser. Jeg har selv arbejdet lidt med en Minolta scanner uden ICE og det er
IKKE pengene værd... så er det sagt!
De er andre producenter der har tilsvarende systemer, men de virker bare ik!
du vil hurtigt selv finde ud af det hvis du køber en Minolta e.l.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jeppesen

Dato : 07-04-03 16:33

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ik!
> du vil hurtigt selv finde ud af det hvis du køber en Minolta e.l.

Dejlig let påstand at huske - men den er usand !

Canon´s FARE fungerer perfekt - og det uden at skade skarpheden (som ICE
ellers er tilbøjelig til). Minolta bruger nøjagtig samme system som Nikon -
nemlig ICE - så er du tilfreds med Nikon ville du (for så vidt angår ICE)
også være tilfreds med Minolta.

Mvh Kim

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-04-03 20:36

Jeppesen wrote:
> [...]
> som Nikon - nemlig ICE - så er du tilfreds med Nikon ville du (for så
> vidt angår ICE) også være tilfreds med Minolta.

Ja, korrekt. Monolta laver også med ICE og andre systemer og det er jo
glimrende. Men stadigvæk er vi oppe i en temmelig høj pris for disse
scannere men kan de findes brugt til en fornuftig pris er det glimrende.

Jeg vil bare advare mod de par stykker Minolta har lavet af billige scannere
der ikke har ICE.
Måske kan du finde noget på dba.dk

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Morten og Lisa

Dato : 07-04-03 18:50

Jeg har selv købt minoltaen i tyskland og er MEGET tilfreds med den, så gode
anbefalinger herfra

MVH

Morten V