lys
Fra : Charlie

Dato : 06-04-03 09:21

Hvad er det bedste lys for planter og fisk til et 325 l.
Lone

Fra : Martin Sorensen

Dato : 08-04-03 14:45

"Charlie" <Nonnebo.slot@mail.dk> wrote in message
> Hvad er det bedste lys for planter og fisk til et 325 l.
> Lone

Jeg ved ikke hvad der er bedst men...

Vi har 4x30W Philipps Aquarelle, med reflektorer, uden dækglas, i vores
325l. Skifter 2 rør hver 6 måned.

Som tommelfingerregel siger man 0,25-0,5W/liter når man har planter, fiskene
tager det ikke så nøje.

Kommer også an på hvor lyskrævende planterne er.

mvh

Martin

Fra : jabbe

Dato : 09-04-03 16:17

Er det Glødetråds Watt eller er det Lysrørs Watt??

Jabbe

Fra : Martin Sorensen

Dato : 10-04-03 15:47

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> wrote in message
> Er det Glødetråds Watt eller er det Lysrørs Watt??
>
> Jabbe

Watt = J/s, i dette tilfælde elektrisk effekt

Spøg til side, når man taler om lys, Watt og akvarier er det altid
lysstofrør hvis ikke emnet specifikt drejer sig om halogenlamper,
hviksølvlamper eller lignende.

Egentlig burde vi vel tale om lumen/lux, men det er ikke helt så enkelt at
have med at gøre.

mvh

Martin

Fra : jabbe

Dato : 12-04-03 22:00

Det var jeg såmænd godt klar over ville bare have det specificeret.....:)

Er det ikke bare at lave en beregnings tabel for hvad ens rør giver???
Så kan man jo med tiden få ramt det mere præcist hvor mange lumen rørene
skal give.....

Ihhh hvor er jeg dygtig til at få det til at lyde pisse let.
Jeg ved godt at det ikke er let.... men det er måske en måde at lave en
tommelfinger regel på ligesom med 0,5Watt varmelegme pr. liter. og noget med
at pumpen skal skifte vandet 2 gange i timen....

Jabbe