Henkogning af kød
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-03 20:53

er der nogle her der ved hvordan man henkoger kød
eller kender til bøger om det.

Mvh. Bent

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 03-04-03 04:55

"bent petersen" <Bent> skrev i en meddelelse...
> er der nogle her der ved hvordan man henkoger kød
> eller kender til bøger om det.

Man henkoger i særlige henkogningsglas, der lukkes med låg,
gummiringe og bøjle eller patentlåg, så luften presses ud af
glassene. Ved afkøling opstår et undertryk, der gør, at låget
suges hermetisk fast.

Ved henkogning af kød og andre ting, skal glasset (indhold + fyldt
op med vand) stå i vandbad i kogende vand i ca. 30 minutter med
låget løst på.
Til slut lukkes låget stramt til.

Iflg. www.Gastrocorner.dk/lexicon ..
Henkogning: Konservering af levnedsmidler ved opvarmning til
80-100 ºC og opbevaring i hermetisk tillukkede beholdere.
-

Her er et link til Skipperhåndbogen "Mad ombord" af Kirsten Thomsen,
der bl.a. omhandler henkogning af kød, madopskrifter (henkogt kød
og fisk) mv. .. se: http://www.ftlf.dk/skpbog/mad.htm
PS: Måske kan den lånes på biblioteket.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Nem mad - sund samvittighed:
Madplaner, indkøbsliste til ialt fire uger med nem,
varieret og sund hverdagsmad. Se her..
http://makeashorterlink.com/?R27222E04

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 03-04-03 20:27

Kære Peter Bosse
Skylderdu ikke at sige, at dit link til madplaner er direkte reklame for
Arla foods? Måske nem mad, men aldrig sund (eller god) samvittighed

Venlig hilsen
Peter Rasmussen

---

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-04-03 23:52

"Peter Rasmussen" <peter.rasmussen7@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Kære Peter Bosse
> Skylderdu ikke at sige, at dit link til madplaner er direkte reklame for
> Arla foods?

Kan man ellers læse, er det da ikke så svært at se, at det skulle kunne
misforstås.

> Måske nem mad, men aldrig sund (eller god) samvittighed

Det hører vist nærmest hjemme i dk.religion!

vh
Jan

Fra : Peter Rasmussen

Dato : 11-04-03 17:11

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> "Peter Rasmussen" <peter.rasmussen7@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Kan man ellers læse, er det da ikke så svært at se, at det skulle kunne
> misforstås.
Jeg kan godt læse - også indenad - men jeg fatter ikke ironien i signaturen.

> Det hører vist nærmest hjemme i dk.religion!
Jeg håber da ikke, at man bliver henvist til andre grupper fordi man
forholder sig kritisk til noget! Især ikke til et firma som Arla, som i den
grad er ødelæggende for madkultur og for den i forvejen trængte kvalitet af
danske fødevarer.
> vh
> Jan

---

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 08:59

> [...]
den
> grad er ødelæggende for madkultur og for den i forvejen trængte kvalitet

Jeg er af den opfattelse at et firma som Arla har både gode og dårlige
produkter i porteføljen. Din kommentar antyder at du ikke forholder dig til
produkterne, men blot til producenten.
Meninger af den art opfatter jeg som særdeles fordomsfyldte og betragter dem
som værende religiøse - forstået på den måde, at man her tror på noget man
ikke ved.

Og nej, man bliver ikke henvist til andre grupper (i hvert fald ikke af mig
i denne sammenhæng) - men man må også leve med at man ikke kan bestemme
hvilke kommentarer ens indlæg genererer.

EOD

vh
Jan

Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-03 08:05

"bent petersen" <Bent> wrote in message
> er der nogle her der ved hvordan man henkoger kød
> eller kender til bøger om det.

Kød smager oftest bedst når det er
frisk, friskstegt, saltet("sprængt")

og der går noget tabt ved næsten al konservering på dåse eller i
henkogningsvæske.

Som nævnt i andre tråde kan salt,sukker, syge med fordel strøs som pulver på
kød man lufttørrer - som indianerne tørrede bisonkød, og der kan opnås
spændende doven madlavning . Der minder lidt om henkogning, der bruger netop
samme tre kemikalietyper til at dræbe mikrober(mindske vand-aktivitet, og
derved denaturere proteiner)