/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
dårlige tænder
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 12:13

Jeg har gået og kigget på skumbananernes røde tandrande og ventet på, om det
fortog sig når de var udvokset. De er snart 10 mdr. så jeg tror ikke der
kommer flere. De er også begyndt at få oral care og MCO foder så de ikke
sluger maden - forhåbentlig taber de sig også, for de er ikke helt tilfredse
med at skulle arbejde for føden.

Nej, det tror pokker. De fleste af deres tænder har meget rødt tandkød, og
fortænderne i undermunden sidder hulter til bulter som om de er ved at falde
ud (jeg kan dog ikke få lov at føle længe nok til at mærke om de er løse).
Det er sket for nylig, for jeg har checket før - er dog blevet obs på det
fordi de begyndte at lugte af kattemad ud af munden, det har de ikke før
gjort med mindre de lige havde spist.

Jeg ved at deres MCO far havde dårlige tænder og fik fjernet flere - men
blev spist af med en søforklaring. Senere har jeg så hørt at flere MCO
linier faktisk lider af dårlige tænder.

Når de nu ikke er ældre - hvor stor er så deres chance for at få et godt liv
hvis de får fjernet det halve af pløkkerne inden de er 1-2 år? Det er jo
"bare huskatte" og med tanke på de udgifter vi allerede har haft til dyrlæge
på dem så tror jeg nok ikke det er populært at smide mange tusind efter en
kat som alligevel skal aflives indenfor kort tid. Og hvis de går og har
ondt, hvilket er min største bekymring - jeg synes de er mindre kælne end
før men har tænkt det var fordi mit skød altid er besat af Muddi.

Jeg skal i gang med tandbørstning og klorhexidin - så må vi se hvad dyrlægen
siger når jeg en gang kan få fri fra arbejde - lidt svært eftersom jeg har
sagt op og derfor ikke har så lang elastik i øjeblikket....

:Pia


 
 
Denise (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 02-04-03 12:43


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
news:3e8ac5ad$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> Nej, det tror pokker. De fleste af deres tænder har meget rødt tandkød, og
> fortænderne i undermunden sidder hulter til bulter som om de er ved at
falde
> ud (jeg kan dog ikke få lov at føle længe nok til at mærke om de er løse).
> Det er sket for nylig, for jeg har checket før - er dog blevet obs på det
> fordi de begyndte at lugte af kattemad ud af munden, det har de ikke før
> gjort med mindre de lige havde spist.

Er det kun de små fortænder du mener, så har jeg hørt, at mange katte taber
dem. Vores Molly har vist kun 3 tilbage af de bittesmå fortænder, resten
forsvandt da hun var ret ung.

> Når de nu ikke er ældre - hvor stor er så deres chance for at få et godt
liv
> hvis de får fjernet det halve af pløkkerne inden de er 1-2 år?

En kat kan sagtens have et godt liv uden tænder overhovedet. Gummerne skulle
med tiden blive så hårde, at de faktisk kan knase tørmad (har jeg hørt - det
ved Lisbeth vist noget om).

>Det er jo "bare huskatte"

Ikke forstået

> Og hvis de går og har
> ondt, hvilket er min største bekymring - jeg synes de er mindre kælne end
> før men har tænkt det var fordi mit skød altid er besat af Muddi.
> Jeg skal i gang med tandbørstning og klorhexidin - så må vi se hvad
dyrlægen
> siger når jeg en gang kan få fri fra arbejde - lidt svært eftersom jeg har
> sagt op og derfor ikke har så lang elastik i øjeblikket....

Jeg ville også få en dyrlæge til lige og checke, om der direkte er nogle
dårlige, og måske trække de små tænder ud,hvis de alligevel er ved at falde
ud. Det kunne man gøre på vores Molly uden bedøvelse, da de faktisk var helt
løse. Men derefter krævede det lige en uges penicillin - Antirope Vet, som
også er fint for rødt/dårligt tandkød.

Hilsen Denise



Battlefield´s (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 02-04-03 13:21

Hej
Vores Rolle (Orientaler) fik alle sine tænder trukket ud da de var for
dårlige til at redde. Hun blev som en ny kat og spiste tunfisk samme dag.
Allerede efter få dag kunne hun spise tørfoder som aldrig før. Nu tager vi
slet ingen specielle hensyn til hende, hun spiser alt og er en helt frisk
kat på 11 år
Det er rigtigt at gummerne bliver helt hårde
Hilsen Vibeke

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8accd8$0$10393$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> news:3e8ac5ad$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > Nej, det tror pokker. De fleste af deres tænder har meget rødt tandkød,
og
> > fortænderne i undermunden sidder hulter til bulter som om de er ved at
> falde
> > ud (jeg kan dog ikke få lov at føle længe nok til at mærke om de er
løse).
> > Det er sket for nylig, for jeg har checket før - er dog blevet obs på
det
> > fordi de begyndte at lugte af kattemad ud af munden, det har de ikke før
> > gjort med mindre de lige havde spist.
>
> Er det kun de små fortænder du mener, så har jeg hørt, at mange katte
taber
> dem. Vores Molly har vist kun 3 tilbage af de bittesmå fortænder, resten
> forsvandt da hun var ret ung.
>
> > Når de nu ikke er ældre - hvor stor er så deres chance for at få et godt
> liv
> > hvis de får fjernet det halve af pløkkerne inden de er 1-2 år?
>
> En kat kan sagtens have et godt liv uden tænder overhovedet. Gummerne
skulle
> med tiden blive så hårde, at de faktisk kan knase tørmad (har jeg hørt -
det
> ved Lisbeth vist noget om).
>
> >Det er jo "bare huskatte"
>
> Ikke forstået
>
> > Og hvis de går og har
> > ondt, hvilket er min største bekymring - jeg synes de er mindre kælne
end
> > før men har tænkt det var fordi mit skød altid er besat af Muddi.
> > Jeg skal i gang med tandbørstning og klorhexidin - så må vi se hvad
> dyrlægen
> > siger når jeg en gang kan få fri fra arbejde - lidt svært eftersom jeg
har
> > sagt op og derfor ikke har så lang elastik i øjeblikket....
>
> Jeg ville også få en dyrlæge til lige og checke, om der direkte er nogle
> dårlige, og måske trække de små tænder ud,hvis de alligevel er ved at
falde
> ud. Det kunne man gøre på vores Molly uden bedøvelse, da de faktisk var
helt
> løse. Men derefter krævede det lige en uges penicillin - Antirope Vet, som
> også er fint for rødt/dårligt tandkød.
>
> Hilsen Denise
>
>


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.467 / Virus Database: 266 - Release Date: 01-04-2003



Henrik Pedersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 02-04-03 13:58

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hej
> Vores Rolle (Orientaler)

Jeg er bare nødt til at spørge... Hvordan kommer det sig at hun hedder
Rolle ??

> Hilsen Vibeke


--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
brought to you by..gnus Do not fear the penguin

Battlefield´s (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 02-04-03 15:14

Hej Henrik
Ja, spørg bare løs
Rolle hedder (bliver kaldt) Rolle fordi hun på stamtavlen hedder:
Battlefield´s Brown Rolls Royce
og det er lige lidt for langt til daglig brug. I øvrigt mente vores dyrlæge
at hun nok blev den eneste Rolls Royce vi nogenside fik råd til
Hilsen Vibeke

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
news:m37kadnjiw.fsf@henrik.misbamsen...
> "Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:
>
> > Hej
> > Vores Rolle (Orientaler)
>
> Jeg er bare nødt til at spørge... Hvordan kommer det sig at hun hedder
> Rolle ??
>
> > Hilsen Vibeke
>
>
> --
> Med venlig hilsen & miauu
> Henrik & Melissa
> http://misbamsen.dk
> brought to you by..gnus Do not fear the penguin


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.467 / Virus Database: 266 - Release Date: 01-04-2003



Henrik Pedersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 02-04-03 16:15

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hej Henrik
> Ja, spørg bare løs
> Rolle hedder (bliver kaldt) Rolle fordi hun på stamtavlen hedder:
> Battlefield´s Brown Rolls Royce
> og det er lige lidt for langt til daglig brug. I øvrigt mente vores dyrlæge
> at hun nok blev den eneste Rolls Royce vi nogenside fik råd til

Ja det kan ikke siges hurtigt nok når missen er i gang med gale
streger..*GG*

Ja men hvem vil da også have en sådan, kører ikke særlig langt på
literen, tårnhøj misundelsesafgift og alene en kaskoforsikring kunne
man vel købe det meste af et gods for på årsbasis...*S*

Så hellere en sød misser som man har glæde af.. uden partout at skulle
have den store tegnebog frem...*GG*

> Hilsen Vibeke

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
brought to you by..gnus Do not fear the penguin

Kate (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Kate


Dato : 03-04-03 22:33

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in
news:3e8af0a5$0$7621$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> I øvrigt mente vores dyrlæge
> at hun nok blev den eneste Rolls Royce vi nogenside fik råd til

Hihi, og garanteret også den smukkeste.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Battlefield´s (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 04-04-03 13:37


"Kate" <mowgliFJERN@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8ca880$0$126$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in
> news:3e8af0a5$0$7621$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>
> > I øvrigt mente vores dyrlæge
> > at hun nok blev den eneste Rolls Royce vi nogenside fik råd til
>
> Hihi, og garanteret også den smukkeste.


Hej
ja, så absolut!!!
Jeg tror heller ikke at Rolls Royce-biler kan fås i den flotte kastanjebrune
farve som min Rolle har.
Hilsen Vibeke


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.467 / Virus Database: 266 - Release Date: 01-04-2003



Henrik Pedersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 02-04-03 13:56

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> writes:

snipper lige lidt kraftigt...

> > Når de nu ikke er ældre - hvor stor er så deres chance for at få et godt
> liv
> > hvis de får fjernet det halve af pløkkerne inden de er 1-2 år?
>
> En kat kan sagtens have et godt liv uden tænder overhovedet. Gummerne skulle
> med tiden blive så hårde, at de faktisk kan knase tørmad (har jeg hørt - det
> ved Lisbeth vist noget om).

Gummerne bliver med tiden så hårde, Helle A. har en kat Chabel som
også er tandløs og han gnasker da lystigt løs på sit tørfoder...
Og der gik vist ikke ret lang tid før det var tilfældet...

Men god bedring til misserne

> Hilsen Denise

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
brought to you by..gnus Do not fear the penguin

Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 18:22


"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
news:3e8accd8$0$10393

> >Det er jo "bare huskatte"
>
> Ikke forstået

Gemalen synes katte er dyre i drift :(

:Pia



Denise (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 02-04-03 18:34


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8b1c3b$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> news:3e8accd8$0$10393
>
> > >Det er jo "bare huskatte"
> >
> > Ikke forstået
>
> Gemalen synes katte er dyre i drift :(
>
> :Pia
>

Nå sådan
Hilsen Denise



Henrik Pedersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 02-04-03 18:45

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> writes:


> > > >Det er jo "bare huskatte"
> > >
> > > Ikke forstået
> >
> > Gemalen synes katte er dyre i drift :(

Så skynder i jer bare a få et par pigebørn så glemmer han alt om
udgifter til kattene, når han får pigebarnstegnebogsarm kan let
forveksles med tennisalbue hos teenage fædre *S*

> > :Pia
> >
>
> Nå sådan

Ja ik, jeg så lidt noget hmmm negativt i sætningen og så har det en
"naturlig forklaring"..

> Hilsen Denise
>
>

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
brought to you by..gnus Do not fear the penguin

Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 18:48


"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message
news:m3he9gequ3.fsf@henrik.misbamsen...


> Så skynder i jer bare a få et par pigebørn så glemmer han alt om
> udgifter til kattene, når han får pigebarnstegnebogsarm kan let
> forveksles med tennisalbue hos teenage fædre *S*

Nejtak - vi holder os til pelsbørn...

:Pia (som både drømmer om MCO og et par heste på folden - så han behøver
ikke flere piger i huset...)


Henrik Pedersen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 02-04-03 18:53

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Nejtak - vi holder os til pelsbørn...

Tænk det kan jeg egentlig ret godt forstå...

> :Pia (som både drømmer om MCO og et par heste på folden - så han behøver
> ikke flere piger i huset...)

Nej ikke når den nuværende pige er så dyr i drift, sender straks en
medfølende tanke ;-/

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
brought to you by..gnus Do not fear the penguin

Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 18:45


"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> wrote in message
news:b6f6uq$lt3$1@sunsite.dk...

> > Gemalen synes katte er dyre i drift :(
> >
> > :Pia
> >
>
> Nå sådan

Du ved, hvis de allesammen bare er syge hele tiden, så kunne man ligeså godt
have købt en dyr racekat som han så tror ville være sundere... - for de har
snart kostet ligeså meget alligevel. Og nu vil han i hvert fald ikke have
flere - på den anden side siger han også, at han er holdt op med at
tælle....

Men sådan er det jo. Den ene hund har måske allergi, Muddi og Molly skal
steriliseres til maj, og sådan kører det.

:Pia


Denise (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 02-04-03 19:10


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8b219d$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> wrote in message
> news:b6f6uq$lt3$1@sunsite.dk...
>
> > > Gemalen synes katte er dyre i drift :(
> > >
> > > :Pia
> > >
> >
> > Nå sådan
>
> Du ved, hvis de allesammen bare er syge hele tiden, så kunne man ligeså
godt
> have købt en dyr racekat som han så tror ville være sundere... - for de
har
> snart kostet ligeså meget alligevel. Og nu vil han i hvert fald ikke have
> flere - på den anden side siger han også, at han er holdt op med at
> tælle....
>
> Men sådan er det jo. Den ene hund har måske allergi, Muddi og Molly skal
> steriliseres til maj, og sådan kører det.
>
> :Pia

Tsk tsk, racekatte er jo ikke sundere, de kan skam også blive syge, og nogle
racer måske endda mere end alm. gadekryds. Og så kommer alle dyreregninger
som regel i bølger
Heldigvis siger manden når der præsenteres store regninger, "jamen, det er
der bare ikke noget at gøre ved".
Som dengang vi havde en kat ud og ind af hospitalet (racekat), og Blonde´s
øjenoperation, det kan jo ske for alle katte.
Hilsen Denise



tahquamenons (02-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 02-04-03 15:18

Hej Pia.
Jeg må indrømme at dette indlæg har bragt mit pis i kog. ((
DET ER GANSKE RIGTIGT AT DERES FAR HAVDE DÅRLIGE TÆNDER OG DET BLEV DER
SKI HELLER IKKE LAGT SKJUL PÅ, MEN DET SKUFFER MIG MEGET AT DU FØLER AT
JEG HAR STUKKET DIG EN SØFORKLARING, FOR SÅ MENER JEG IKKE AT DU BURDE
HAVE KØBT KATTENE AF MIG.
OG I DIN KØBSKONTRAKT DER STÅR DER RENT FAKTISK AT HVIS DU FÅR NOGLE
SYGDOMME ELLER SKAL AF MED KATTENE SÅ SKAL JEG KONTAKTES.
JEG FØLER AT DU STIKKER MIG I RYGGEN VED IKKE AT SØGE HJÆLP HOS MIG
FØRST, DET TAGER LIGESÅ LANG TID AT SKRIVE EN MAIL TIL MIG SOM DET GØR
AT LAVE DEN HERINDE.
HVIS DU VIL AF MED KATTENE SKAL JEG LIGE HUSKE DIG PÅ AT DU IKKE MÅ
SÆLGE DEM UDEN MIT SAMTYKKE.
MANGE VREDE SPARK FRA
LISBETH.
"Pia J" skrev d. 02-04-03 12:13 dette indlæg :
> Jeg har gået og kigget på skumbananernes røde tandrande og ventet på,
om det
> fortog sig når de var udvokset. De er snart 10 mdr. så jeg tror ikke
der
> kommer flere. De er også begyndt at få oral care og MCO foder så de
ikke
> sluger maden - forhåbentlig taber de sig også, for de er ikke helt
tilfredse
> med at skulle arbejde for føden.
>
> Nej, det tror pokker. De fleste af deres tænder har meget rødt
tandkød, og
> fortænderne i undermunden sidder hulter til bulter som om de er ved at
falde
> ud (jeg kan dog ikke få lov at føle længe nok til at mærke om de er
løse).
> Det er sket for nylig, for jeg har checket før - er dog blevet obs på
det
> fordi de begyndte at lugte af kattemad ud af munden, det har de ikke
før
> gjort med mindre de lige havde spist.
>
> Jeg ved at deres MCO far havde dårlige tænder og fik fjernet flere -
men
> blev spist af med en søforklaring. Senere har jeg så hørt at flere MCO
> linier faktisk lider af dårlige tænder.
>
> Når de nu ikke er ældre - hvor stor er så deres chance for at få et
godt liv
> hvis de får fjernet det halve af pløkkerne inden de er 1-2 år? Det er
jo
> "bare huskatte" og med tanke på de udgifter vi allerede har haft til
dyrlæge
> på dem så tror jeg nok ikke det er populært at smide mange tusind
efter en
> kat som alligevel skal aflives indenfor kort tid. Og hvis de går og
har
> ondt, hvilket er min største bekymring - jeg synes de er mindre kælne
end
> før men har tænkt det var fordi mit skød altid er besat af Muddi.
>
> Jeg skal i gang med tandbørstning og klorhexidin - så må vi se hvad
dyrlægen
> siger når jeg en gang kan få fri fra arbejde - lidt svært eftersom jeg
har
> sagt op og derfor ikke har så lang elastik i øjeblikket....
>
> :Pia
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Camilla Larsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Larsen


Dato : 02-04-03 16:59

On Wed, 02 Apr 2003 14:18:23 GMT, "tahquamenons"
<tahquamenons.news@kandu.dk> wrote:


>MANGE VREDE SPARK FRA
>LISBETH.


Hej Lisbeth

Hvorfor går du så agurk over dette indlæg????

Pia har på INTET tidspunk nævnt dig som værende opdrætter hverken ved
navn eller stamnavn ????!!!!! Hun har kun omtalt katttene som
"skumbananerne"

Så jeg synes at den galde faktisk slet ikke har været berettiget at
fyre af....men hvis det er sådan du reagerere på den mindeste ting ja
så kan jeg altså sagtens forstå at du ikke er blevet kontaktet....det
er da ikke ligefrem sådan man løser et problem vel?

Sådan et indlæg som dette burde faktisk være sendt privat og ikke på
en NG.

--
Camilla

tahquamenons (02-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 02-04-03 17:22

Hej camilla.

Grunden til at jeg bliver meget vred over dette indlæg, er at hun
skriver at jeg bare har spist hende af med en søforklaring og det vil
jeg ikke have hængende over mit hoved.
Jeg fortalte Pia da hun så killingerne for første gang (her var de ca 6
uger) at faren havde dette problem og at hun selvfølgelig skulle være
obs på dette.
Og jo så bliver jeg vred, meget vred når jeg ikke hørre fra hende at
problemet det er der, jeg mener da som opdrætter at jeg har nogle fif
som jeg kan komme med.
Privat.... det fatter jeg ikke ..... hun må gerne skrive ting herinde om
mig, men jeg må ikke svarre tilbage ?????
Endvidre så mener jeg ikke at det er "den mindste ting", tværtigmod så
mener jeg at jeg som sælger af disse katte, har et ansvar og det vil jeg
gerne stå ved og ikke bare hoppe over hvor gærdet er lavest, så jo jeg
er meget skuffet og vred, ville du ikke være det hvis det var dig der
fik den smidt i hovdet herinde, uden at du vidste noget om at der rent
faktiskt var et problem.

Lisbeth.
"Camilla Larsen" skrev d. 02-04-03 16:59 dette indlæg :
> On Wed, 02 Apr 2003 14:18:23 GMT, "tahquamenons"
> <tahquamenons.news@kandu.dk> wrote:
>
>
> >MANGE VREDE SPARK FRA
> >LISBETH.
>
>
> Hej Lisbeth
>
> Hvorfor går du så agurk over dette indlæg????
>
> Pia har på INTET tidspunk nævnt dig som værende opdrætter hverken ved
> navn eller stamnavn ????!!!!! Hun har kun omtalt katttene som
> "skumbananerne"
>
> Så jeg synes at den galde faktisk slet ikke har været berettiget at
> fyre af....men hvis det er sådan du reagerere på den mindeste ting ja
> så kan jeg altså sagtens forstå at du ikke er blevet kontaktet....det
> er da ikke ligefrem sådan man løser et problem vel?
>
> Sådan et indlæg som dette burde faktisk være sendt privat og ikke på
> en NG.
>
> --
> Camilla

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Camilla Larsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Larsen


Dato : 02-04-03 17:48

On Wed, 02 Apr 2003 16:21:59 GMT, "tahquamenons"
<tahquamenons.news@kandu.dk> wrote:


>Privat.... det fatter jeg ikke ..... hun må gerne skrive ting herinde om
>mig, men jeg må ikke svarre tilbage ?????


Hej Lisbeth

Jeg siger ikke at du ikke må svare tilbage, jeg siger bare at et svar
i den tone burde være sendt privat.

Ingen vil selvfølgelig have noget hængende over sig, men hvor i Pia´s
mail står dit navn?????....det står ingen steder fordi hun ikke nævner
dig ved navn er der ingen herinde der vidste at det var dit afkom der
var tale om .

At Pia har skrevet som hun har må være en sag mellem dig og hende,
stadigvæk berettiger det ikke til at lukke galden ud på den måde som
du har gjort, for ingen her har vidst at det var dig hun snakkede om.

Jeg tror at Pia har skrevet den mail for at få råd fra andre om hvad
de har gjort over for et ligenden problem.
--
Camilla

tahquamenons (02-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 02-04-03 18:07

Hej igen igen.
Nej jeg er godt klar over at mit navn ikke er nævnt, men af den grund er
jeg dog alligevel skuffet.
helt ærligt, ville du ikke være det. ?????
Og herudover har det faktiskt vist sig ved forskning at det ikke er
arveligt men at det er af virus det kommer, det eneste der er arveligt
er emunforsvarret.
Så uanset race så kan vi alle være uheldige :-/

Lisbeth.

"Camilla Larsen" skrev d. 02-04-03 17:48 dette indlæg :

> On Wed, 02 Apr 2003 16:21:59 GMT, "tahquamenons"
> <tahquamenons.news@kandu.dk> wrote:
>
>
> >Privat.... det fatter jeg ikke ..... hun må gerne skrive ting herinde
om
> >mig, men jeg må ikke svarre tilbage ?????
>
>
> Hej Lisbeth
>
> Jeg siger ikke at du ikke må svare tilbage, jeg siger bare at et svar
> i den tone burde være sendt privat.
>
> Ingen vil selvfølgelig have noget hængende over sig, men hvor i Pia´s
> mail står dit navn?????....det står ingen steder fordi hun ikke nævner
> dig ved navn er der ingen herinde der vidste at det var dit afkom der
> var tale om .
>
> At Pia har skrevet som hun har må være en sag mellem dig og hende,
> stadigvæk berettiger det ikke til at lukke galden ud på den måde som
> du har gjort, for ingen her har vidst at det var dig hun snakkede om.
>
> Jeg tror at Pia har skrevet den mail for at få råd fra andre om hvad
> de har gjort over for et ligenden problem.
> --
> Camilla

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Camilla Larsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Larsen


Dato : 02-04-03 18:12

On Wed, 02 Apr 2003 17:06:50 GMT, "tahquamenons"
<tahquamenons.news@kandu.dk> wrote:
>
>Og herudover har det faktiskt vist sig ved forskning at det ikke er
>arveligt men at det er af virus det kommer, det eneste der er arveligt
>er emunforsvarret.
>Så uanset race så kan vi alle være uheldige :-/
>


Hej igen Lisbeth

Ja vi kan alle være uheldige

Har du nogen link eller matriale om dette, vil meget gerne læse om
det*S*


--
Camilla

Nina, Tender Tribes (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Nina, Tender Tribes


Dato : 02-04-03 19:35

> Og herudover har det faktiskt vist sig ved forskning at det ikke er
> arveligt men at det er af virus det kommer, det eneste der er arveligt
> er emunforsvarret.

Enten er der nogle der har bildt dig noget på ærmet, eller også har jeg
glippet et eller andet.
Jeg vil vildt gerne have noget dokumentation der beskriver det. Nogle der
har det???

--
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk
* Når forandringernes vinde blæser, vil nogle bygge læhegn - andre vil
bygge vindmøller.



Sabina Hertzum (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 03-04-03 06:53

tahquamenons wrote:

hej...

> Privat.... det fatter jeg ikke ..... hun må gerne skrive ting herinde
> om mig, men jeg må ikke svarre tilbage ?????

jeg er enig med Camilla.....
det er en ting at søge hjælp til et problem, men det er noget helt andet at
svine en anden person offentligt til.
jeg læste personligt ikke et angreb af dig i Pia's indlæg, kun en
konstatering af at hun åbenbart ikke følte hun havde fået tilstrækkelige
informationer.

> Endvidre så mener jeg ikke at det er "den mindste ting", tværtigmod så
> mener jeg at jeg som sælger af disse katte, har et ansvar og det vil
> jeg gerne stå ved og ikke bare hoppe over hvor gærdet er lavest, så
> jo jeg er meget skuffet og vred, ville du ikke være det hvis det var
> dig der fik den smidt i hovdet herinde, uden at du vidste noget om at
> der rent faktiskt var et problem.

jamen jeg kan godt forstå du er skuffet over at du ikke er blevet kontaktet,
men "two wrongs don't make a right", så bare fordi Pia har begået en fejl,
behøver du sku ikke gøre det samme...
den mest optimale løsning havde nu været om du havde kontrolleret din vrede
og forsøgt at komme til bunds i hvorfor Pia føler hun fik en
søforklaring.... det_kan_ jo være at hun måske har været så opslugt af de
nuttede killinger at hun bare ikke har fanget det første gang....
jeg ville nu heller ikke bryde mig om at skrive til en opdrætter der hidser
sig op over sådanne ting.... det er ikke ligefrem tillidsvækkende.....

--
Knus Sabina
*og sweety der lige har fundet ud af at plastik strips er skiiiiiide sjove
;) *

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Pia J (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 03-04-03 07:37


----- Original Message -----
From: "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk>

> den mest optimale løsning havde nu været om du havde kontrolleret din
vrede
> og forsøgt at komme til bunds i hvorfor Pia føler hun fik en
> søforklaring.... det_kan_ jo være at hun måske har været så opslugt af de
> nuttede killinger at hun bare ikke har fanget det første gang....

Det kan man vist roligt sige - når jeg fik lov at komme til for deres far og
hunden som også ville nusses. Men ja, jeg har husket det som om hans
tandproblemer kun var pga forkert tandstilling og ikke samtidig inflammation
eller andet. Derudover var han en kat med et superdejligt sind.

Rent statistisk er der åbenbart nogen linier som har flere tandproblemer end
andre, hvad årsagen så er. Det blev jeg klar over senere, og har derfor
været obs på det fordi drengene har disse linier i sig, men mente ikke det
var Lisbeths problem da vi ikke ligefrem render hinanden på dørene. Jeg ved
hun har nok at se til, og det er ikke længere hendes ansvar.

:Pia


Sabina Hertzum (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 03-04-03 07:48

Pia J wrote:
> Det kan man vist roligt sige - når jeg fik lov at komme til for deres
> far og hunden som også ville nusses. Men ja, jeg har husket det som
> om hans tandproblemer kun var pga forkert tandstilling og ikke
> samtidig inflammation eller andet. Derudover var han en kat med et
> superdejligt sind.

just præcis ;)

> Rent statistisk er der åbenbart nogen linier som har flere
> tandproblemer end andre, hvad årsagen så er. Det blev jeg klar over
> senere, og har derfor været obs på det fordi drengene har disse
> linier i sig, men mente ikke det var Lisbeths problem da vi ikke
> ligefrem render hinanden på dørene. Jeg ved hun har nok at se til, og
> det er ikke længere hendes ansvar.

jeg vil nu også gerne sige at selvom skumbananerne nu er dit ansvar, så har
Lisbeth jo udbedt sig at blive informeret om sygdom, så det havde nok lige
været på sin plads at smide en lille mail om dem fra tid til anden....

jeg har feks også kontakt til Lindas opdrætter på trods af at vi faktisk har
fået katten som 3 person, og aldrig har mødt hende.... det har jeg selv
taget, både af hensyn til mig selv og linda, men også fordi jeg selv føler
at hvis det var _mine_ killinger, så ville jeg gerne have en update fra tid
til anden.......

har jeg forstået det ret at det er "krydsningsmissere"? altså halvt MCO?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Pia J (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 03-04-03 08:02


"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message news:ZOQia.2071

> har jeg forstået det ret at det er "krydsningsmissere"? altså halvt MCO?

Jeps. Deres mor er en fin, præmieret bondegårdskat :)

:Pia



Birgitte (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 03-04-03 21:30


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8bdc80$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message
news:ZOQia.2071
> > har jeg forstået det ret at det er "krydsningsmissere"? altså halvt MCO?
> Jeps. Deres mor er en fin, præmieret bondegårdskat :)
> :Pia

Hej Pia
Øhhh er der stamtavler på disse? Det skal der være når man opdrætter under
Felis Danica...
Der står at man skal ansøge stamtavle på alle killinger født i katteriet.
Birgitte
www.truetrust.dk




Pia J (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 03-04-03 21:32


"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message
news:b6i5jr$gq2$1@sunsite.dk...

> Hej Pia
> Øhhh er der stamtavler på disse? Det skal der være når man opdrætter under
> Felis Danica...
> Der står at man skal ansøge stamtavle på alle killinger født i katteriet.

Det må du spørge Lisbeth om - jeg har ikke fået nogen FD stamtavle, men
heller aldrig forventet en og derfor ikke spurgt. Den slags regler er jeg
slet ikke inde i.

:Pia



tahquamenons (04-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 04-04-03 15:38

Hej Birgitte.
Jeg tror nok at hvis du læser pias besked igen så kan du forstå at
moderen er en huskat og den er der ikke stambog på.
Hun har ganske rigtigt været med på udstilling og har da også været flot
nok til at vinde BEST IN SHOW. men det er ikke nok til at få en
stamtavle.
derfor kan man jo heller ikke få bog på børnene.
jeg ved godt at vi ikke må sælge killinger uden bog og det gør jeg
heller ikke, men jeg ville gerne se stambogssekretæren i hovdet hvis jeg
indsendte en bestilling på killinger fra en huskat.
Hun ville jo nok blive lidt meget skæv i hovdet....
Mvh. Lisbeth.
"Birgitte" skrev d. 03-04-03 21:30 dette indlæg :
>
> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e8bdc80$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message
> news:ZOQia.2071
> > > har jeg forstået det ret at det er "krydsningsmissere"? altså
halvt MCO?
> > Jeps. Deres mor er en fin, præmieret bondegårdskat :)
> > :Pia
>
> Hej Pia
> Øhhh er der stamtavler på disse? Det skal der være når man opdrætter
under
> Felis Danica...
> Der står at man skal ansøge stamtavle på alle killinger født i
katteriet.
> Birgitte
> www.truetrust.dk
>
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Birgitte (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 04-04-03 16:04


"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8d993f$0$145$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Birgitte.
> Jeg tror nok at hvis du læser pias besked igen så kan du forstå at
> moderen er en huskat og den er der ikke stambog på.
> Hun har ganske rigtigt været med på udstilling og har da også været flot
> nok til at vinde BEST IN SHOW. men det er ikke nok til at få en
> stamtavle.
> derfor kan man jo heller ikke få bog på børnene.
> jeg ved godt at vi ikke må sælge killinger uden bog og det gør jeg
> heller ikke, men jeg ville gerne se stambogssekretæren i hovdet hvis jeg
> indsendte en bestilling på killinger fra en huskat.
> Hun ville jo nok blive lidt meget skæv i hovdet....
> Mvh. Lisbeth.

Hej Lisbeth
Kan godt se, at der under FD stambogsregler står:

citat:
Kattene skal tilhøre en race - eller en krydsning af racer - der er
anerkendt af FIFé, GCCF eller anerkendte amerikanske klubber.
citat slut

Jeg mente blot at man uanset skulle søge stamtavle på alt uanset hvilken
parring der var foregået i ens katteri.
Ved gennemlæsning kan jeg jo se, at din hunkat er en alm. huskat, og faderen
er en Maine Coon.
Birgitte
www.truetrust.dk




Camilla Scharff (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 04-04-03 18:26

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev...
> citat:
> Kattene skal tilhøre en race - eller en krydsning af racer - der er
> anerkendt af FIFé, GCCF eller anerkendte amerikanske klubber.
> citat slut

Hej Birgitte

En huskat er ikke race, så derfor er Maine Coon/huskatte-killinger heller
ikke raceblandinger - og derfor kan der ikke fås stamtavler (og følgelig
heller ikke søges stamtavler) til dem.
Selv ikke hvis der er tale om blandinger mellem to etablerede racer, skal
man søge stamtavler til dem - man kan nemlig ikke få stamtavler eller
registreringsbeviser med mindre det er raceblandinger, som er lavet i
forbindelse med et af Avlsrådet godkendt avlsprogram.

Det, der står i den regel, du har citeret, er en del af kriterierne for, at
katten overhovedet *kan* få en stamtavle - ikke et krav om hvad man *skal*
søge stamtavler på!

En anden ting er så, at man som FD-opdrætter ikke MÅ blande racer, så man
skal altså ikke være opdrætter og bevidst lave killinger uden stamtavler...
men uheld kan jo selvfølgelig ske

Mvh. Camilla

> Jeg mente blot at man uanset skulle søge stamtavle på alt uanset hvilken
> parring der var foregået i ens katteri.
> Ved gennemlæsning kan jeg jo se, at din hunkat er en alm. huskat, og
faderen
> er en Maine Coon.
> Birgitte
> www.truetrust.dk
>
>
>



Nina, Tender Tribes (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Nina, Tender Tribes


Dato : 04-04-03 17:05

men jeg ville gerne se stambogssekretæren i hovdet hvis jeg
> indsendte en bestilling på killinger fra en huskat.

Foundationlinier *S*

Sorry, men jeg tror altså den er god nok hvad Birgitte skriver. Det er også
min forståelse at uanset hvad man får lavet af killinger, skal der søges
stamtavle i FD

Hilsen
Nina
www.tendertribes.dk




Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 17:58

>Jeg må indrømme at dette indlæg har bragt mit pis i kog. ((
>ER GANSKE RIGTIGT AT DERES FAR HAVDE DÅRLIGE TÆNDER OG DET BLEV DER
>SKI HELLER IKKE LAGT SKJUL PÅ, MEN DET SKUFFER MIG MEGET AT DU FØLER AT
>JEG HAR STUKKET DIG EN SØFORKLARING, FOR SÅ MENER JEG IKKE AT DU BURDE
>HAVE KØBT KATTENE AF MIG.

1 - jeg vil ikke af med kattene med mindre de en dag bliver så syge at en
dyrlæge ikke kan redde dem - det er to dejlige katte. Forhåbentlig bor de
også her om 10 år.

2 - du fortalte at deres far sandsynligvis havde dårlige tænder pga et spark
i hovedet inden du overtog ham - det har jo intet med MCO linier og
paradentose at gøre. Og det godtog jeg. Og jeg har selv valgt at se bort fra
problemet da jeg købte, så jeg havde på intet tidspunkt tænkt mig at hænge
dig ud som opdrætter. Set i bakspejlet havde jeg nok ikke selv valgt at
parre Taurus hvis jeg havde haft ham, men grunden til at jeg spørger her er,
fordi jeg slet ikke har behov for at lave en reklamation hos dig - jeg vil
blot have råd fra så mange med erfaring som muligt. Nu har jeg kattene, og
så er det sådan.

>MANGE VREDE SPARK FRA
>LISBETH.

Er det noget du render og gør tit?

:Pia


tahquamenons (02-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 02-04-03 19:05

Hej Pia.
Jo det er ganske rigtigt at min dyrelæge mente at det var via et spark,
der jo så havde gjort kæben skæv og dette resulterede i at han ikke
kunne bidde rigtigt sammen.
Jeg har aldrig talt om reklamation, men om at indhente et råd, det kan
enhver vel for den da finde på ????? eller er jeg bare den eneste der
bruger min opdrætter til det ???
Nej men se lige på at de to faktisk har 3 andre søskende som ikke har en
disse, jeg har jo en af dem rendende selv...... og den er sund og rask,
der har ikke været så meget som et lille sår på hende !!!!!!
Men skal jeg takle det som om at du er ked af at du har købt dem ?????
Jeg mener ikke på baggund af at Taurus han havde et problem med sine
tænder at du kan udtale om der skulle avles på ham eller ej....
Nu var det jo sådan at han blev fikset, så jeg kan ikke se at der er
AVLET på ham.

Lisbeth.

Sparker.... neiiiii kun herinde når jeg er irreteret. :%
"Pia J" skrev d. 02-04-03 17:58 dette indlæg :
> >Jeg må indrømme at dette indlæg har bragt mit pis i kog. ((
> >ER GANSKE RIGTIGT AT DERES FAR HAVDE DÅRLIGE TÆNDER OG DET BLEV DER
> >SKI HELLER IKKE LAGT SKJUL PÅ, MEN DET SKUFFER MIG MEGET AT DU FØLER
AT
> >JEG HAR STUKKET DIG EN SØFORKLARING, FOR SÅ MENER JEG IKKE AT DU
BURDE
> >HAVE KØBT KATTENE AF MIG.
>
> 1 - jeg vil ikke af med kattene med mindre de en dag bliver så syge at
en
> dyrlæge ikke kan redde dem - det er to dejlige katte. Forhåbentlig bor
de
> også her om 10 år.
>
> 2 - du fortalte at deres far sandsynligvis havde dårlige tænder pga et
spark
> i hovedet inden du overtog ham - det har jo intet med MCO linier og
> paradentose at gøre. Og det godtog jeg. Og jeg har selv valgt at se
bort fra
> problemet da jeg købte, så jeg havde på intet tidspunkt tænkt mig at
hænge
> dig ud som opdrætter. Set i bakspejlet havde jeg nok ikke selv valgt
at
> parre Taurus hvis jeg havde haft ham, men grunden til at jeg spørger
her er,
> fordi jeg slet ikke har behov for at lave en reklamation hos dig - jeg
vil
> blot have råd fra så mange med erfaring som muligt. Nu har jeg
kattene, og
> så er det sådan.
>
> >MANGE VREDE SPARK FRA
> >LISBETH.
>
> Er det noget du render og gør tit?
>
> :Pia
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 19:16


"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> wrote in message
news:3e8b26be$0$135

> Men skal jeg takle det som om at du er ked af at du har købt dem ?????

Nej, de er jo mine nussebasser.

> Nu var det jo sådan at han blev fikset, så jeg kan ikke se at der er
> AVLET på ham.

Afkom = avl i mine øjne.

Men fred nu være med det. Jeg spørger dem jeg har mest kontakt med og hvor
jeg kan få det bredeste erfaringsgrundlag - netop ikke dig fordi der ikke
var nogen grund til at diskutere hvorvidt de er defekte eller ej. Og jeg har
ikke set dig "på" i lang tid.

At Taurus så havde dårlige tænder af en eller flere grunde - tja. Jeg
satsede jo selv på at de arvede helbredet fra den halvdel af familien. Du
kan vel heller ikke kritisere mig for at gå lidt i panik når jeg ser deres
tænder er blevet dårligere på Oral Care istedet for bedre. Man har jo hørt
om katte med tandsmerter i årevis, og det skal de bare ikke have.

:Pia


Frederiksen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 02-04-03 18:35

> Jeg må indrømme at dette indlæg har bragt mit pis i kog. ((

Og dit er uforskammet - og uvedkommende for os andre at læse. Hvordan kan du
i øvrigt overhovedet avle på en kat med defekter - i dette tilfælde tænder?
Det er til gengæld vedkommende for os.

Mvh Maria



tahquamenons (02-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 02-04-03 19:08

"Frederiksen" skrev d. 02-04-03 18:35 dette indlæg :
> > Jeg må indrømme at dette indlæg har bragt mit pis i kog. ((
>
> Og dit er uforskammet - og uvedkommende for os andre at læse. Hvordan
kan du
> i øvrigt overhovedet avle på en kat med defekter - i dette tilfælde
tænder?
> Det er til gengæld vedkommende for os.
>
> Mvh Maria
> find lige en race uden defekter.... tak... tror ski ikke at den
findes...
men så kan vi jo bare udelukke alle racekatte.

Lisbeth
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Frederiksen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Frederiksen


Dato : 03-04-03 16:10

> > find lige en race uden defekter.... tak... tror ski ikke at den
> findes...
> men så kan vi jo bare udelukke alle racekatte.

Alle racekatte har vel ikke helbredsmæssige defekter? Jeg snakker ikke om at
de falder uden for standarden, men om at der bliver avlet på en kat, selv om
den har et kendt helbredsmææsigt problem? Eller er jeg helt gal på den? Er
alle katte mere eller mindre "defekte"?

Mvh Maria



Helle Andersen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Helle Andersen


Dato : 03-04-03 16:43

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8c52da$0$42605$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Alle racekatte har vel ikke helbredsmæssige defekter?

Jo da - og det samme har alle huskatte og mennesker

Jeg snakker ikke om at
> de falder uden for standarden, men om at der bliver avlet på en kat, selv
om
> den har et kendt helbredsmææsigt problem?

Nøgleordet er nok "kendt" her. Der ligger defekter i
*alle* linier hos *alle* racer - det store spørgsmål er, om
vi kender dem. Derudover kan der jo være tale om
forskellige grader. I dag er det ikke tilladt, men tidligere
måtte man godt avle på katte med navlebrok. Og der var
da mange som sagtens ville avle på en kat med et lille
navlebrok - hvis katten ellers havde nogle andre
kvaliteter, som var værdifulde for racen. Det er jo hele
tiden er spørgsmål om at opveje de positive sider mod de
negative.

> Eller er jeg helt gal på den? Er
> alle katte mere eller mindre "defekte"?

Ja, det er de faktisk. Men ofte kendes defekterne ikke og
der er meget forskel på, hvor stort et arbejde, der i de
forskellige racer bliver gjort for at finde defekterne. Jeg
siger dermed ikke at racekatte er mere defekte end
huskatte - tværtimod. Hos huskatten kan man finde alle
de defekter, som man også ser hos racekattene - men hos
huskattene har man meget små chancer for at finde dem
før det er for sent. Man ser jo også, at katte kan bære et
*anlæg* for en sygdom - hvilket ikke betyder, at den
nogensinde får den, for det afhænger af miljøet. men det
er jo også en defekt og er den pågældende sygdom
alvorlig nok, er det vel også noget, man bør forsøge at
avle sig bort fra.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk



Helle Andersen (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Helle Andersen


Dato : 03-04-03 16:50

Lige et P.S.

Man kommer jo også tit ud for, at man ved, at en kat har
en eller anden sygdom i stamtavlen - måske i 2., 3., 4.,
generation eller meget længere tilbage endnu. Dvs. at den
pågældende kat *måske* kan have arvet
sygdommen/defekten/disponeringen - men ingen ved det.
Man kan jo kun teste for en lille del af sygdommene......

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk



Camilla Baird (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 03-04-03 16:54

On 03/04/2003 17:10, in article
3e8c52da$0$42605$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>>> find lige en race uden defekter.... tak... tror ski ikke at den
>> findes...
>> men så kan vi jo bare udelukke alle racekatte.
>
> Alle racekatte har vel ikke helbredsmæssige defekter? Jeg snakker ikke om at
> de falder uden for standarden, men om at der bliver avlet på en kat, selv om
> den har et kendt helbredsmææsigt problem? Eller er jeg helt gal på den? Er
> alle katte mere eller mindre "defekte"?
>
> Mvh Maria
>
>


De enkelte katte er måske ikke syge eller kendte bærere af en sygdom (for at
være en kendt bærer skal man desværre have lavet et sygt afkom), men de
allerfleste racer har deres at slås med.
Konstateret syge katte bør man slet ikke avle på IMHO.
Kendte bærere må man vurdere fra problem til problem og fra kat til kat, om
man vil avle på IMHO.

Nogle racer har ikke opdaget omfanget af deres problemer endnu, bl.a. fordi
de opdrættere, der rammes af problemer, ikke vil/tør fortælle om det, så man
kan finde ud af, om det er et generelt problem for racen, eller det bare er
den ene kat, der var uheldig.
Her peger jeg ikke på nogle bestemte racer eller opdrættere, men jeg ved fra
Koratens problemer med GM, hvor galt det kan gå, når man stædigt fastholder,
at racen ikke har problemer... Og derfor ikke snakker om de problemer, der
faktisk er.

Nogle problemer er mere alvorlige end andre... Nogle er dødelige sygdomme,
der viser sig på forskellige alderstrin - andre problemer er ikke dødelige,
men forringer kattens livskvalitet betragteligt (selv med behandling) -
andre problemer igen irriterer katten, men kan behandles, så katten kan leve
et godt liv.

De fleste mennesker har forøvrigt også problemer - jeg har hørt en gang at
hvert menneske har 3 (tror jeg det var) letalgener...
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk
mail@korat.dk


tahquamenons (04-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 04-04-03 15:45

Hej Maria.
Fordi at der er en eller anden idiot der beslutter sig for at sparke dig
i hovdet så du brækker kæben og denne vokser skævt sammen, så tager vi
jo ikke og siger at du ingen børn må få vel ????
Jeg understreger lige her at det ikke er en sygdom i hans tandkød, men
at den tidligere ejer af ham ikke har behandlet kattene ordenligt og
derfor har sparket til den... er det da så en defekt kat ????
Mvh. Lisbeth.

"Frederiksen" skrev d. 02-04-03 18:35 dette indlæg :
> > Jeg må indrømme at dette indlæg har bragt mit pis i kog. ((
>
> Og dit er uforskammet - og uvedkommende for os andre at læse. Hvordan
kan du
> i øvrigt overhovedet avle på en kat med defekter - i dette tilfælde
tænder?
> Det er til gengæld vedkommende for os.
>
> Mvh Maria
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Pia J (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 04-04-03 17:10


"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> wrote in message
news:3e8d9aca$0$133

Jeg kan se du stadig er med her - kan jeg lige få en bekræftelse på, at du
har modtaget min mail fra i går om Hannibal? Eller om du har fået ny
adresse.

:Pia


tahquamenons (04-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 04-04-03 22:06

Hej pia.
Jo jeg har da modtaget den og jeg har da også sendt dig en lille roman
tilbage.
men du har måske ikke modtaget den ???
Mvh. Lisbeth.

"Pia J" skrev d. 04-04-03 17:10 dette indlæg :
>
> "tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> wrote in message
> news:3e8d9aca$0$133
>
> Jeg kan se du stadig er med her - kan jeg lige få en bekræftelse på,
at du
> har modtaget min mail fra i går om Hannibal? Eller om du har fået ny
> adresse.
>
> :Pia
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Pia J (05-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 05-04-03 09:03


"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> wrote in message
news:3e8df414$0$126$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej pia.
> Jo jeg har da modtaget den og jeg har da også sendt dig en lille roman
> tilbage.
> men du har måske ikke modtaget den ???
> Mvh. Lisbeth.

ikke det der ligner.

:Pia


Britt Johannesen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Britt Johannesen


Dato : 02-04-03 17:17

Hej Pia

Jeg har desværre også en MCO med kronisk tandkødsbetændelse. Hun fik i sep.
sidste år fjernet 26 tænder. dvs. at hun har hjørnetænderne + fortænder
tilbage.
Ca. 2 dage efter operationen var hun på benen igen, og en helt ny og meget
glad kat. Hun spiser fint tørfoder - oralcare - og vi er sluppet af med
tandskøbsbetændelsen. Vi går stadig jævnligt til kontrol hos dyrlægen, men
der har intet været endnu :)

Så trøst dig med at der er en god udvej - hvis probl. ikke løser sig selv -
min Chilli aner ikke at hun mangler tænderne og er helt på toppen :)

mv Britt



Sanne Schmidt (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Sanne Schmidt


Dato : 02-04-03 17:22


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8ac5ad$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Senere har jeg så hørt at flere MCO
> linier faktisk lider af dårlige tænder.

Det er ikke kun hos MCO dette problem ses jeg har NFO og den ene af dem har
også dårligt tandkød og har mistet en eller er det to tænder, jeg giver i
samråd med min dyrlæge pencelin når det er værst og det kan holde det nede.
Mine dyrlæge siger hun har flere katte som kommer hos hende med dette
problem så det er slet ikke så ualmindeligt som jeg troede, og det er både
hos racekatte og huskattene hun ser det.

Hilsen sanne
www.silver-heart.dk




Camilla Larsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Larsen


Dato : 02-04-03 17:56

Nu ved jeg ikke om det er mig der blander noget samme her, men jeg
mener at have læst et eller andet sted at nogen dyrlæger mener at det
skyldes en virus/defekt hos kattene at der er flere og flere som har
dårlige tænder?

Ret mig endelig*S*

--
Camilla

Niels Peter (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Niels Peter


Dato : 02-04-03 17:59

Camilla Larsen wrote:
> Nu ved jeg ikke om det er mig der blander noget samme her, men jeg
> mener at have læst et eller andet sted at nogen dyrlæger mener at det
> skyldes en virus/defekt hos kattene at der er flere og flere som har
> dårlige tænder?
>
> Ret mig endelig*S*

Nej, det er vist mere noget med en reaktion, hvor immunforsvaret "løber
løbsk". Årsagen er ukendt, men det menes, at op til 50 % af alle
tamkatte (med eller uden race) har kroniske tandproblemer i større eller
mindre grad.

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!


Camilla Larsen (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Larsen


Dato : 02-04-03 18:04

On Wed, 2 Apr 2003 18:58:40 +0200, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Nej, det er vist mere noget med en reaktion, hvor immunforsvaret "løber
>løbsk". Årsagen er ukendt, men det menes, at op til 50 % af alle
>tamkatte (med eller uden race) har kroniske tandproblemer i større eller
>mindre grad.
>
>Niels Peter


Hej Niels Peter

Tusind tak for svaret*S*

Har du evt. link at smide ud af ærmet vedr. dette???

Kunne bestemt være rart at læse om det og hvordan man pt behandler
dette.
--
Camilla

Niels Peter (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Niels Peter


Dato : 02-04-03 18:14

Camilla Larsen wrote:
> On Wed, 2 Apr 2003 18:58:40 +0200, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
> wrote:
>
>> Nej, det er vist mere noget med en reaktion, hvor immunforsvaret
>> "løber løbsk". Årsagen er ukendt, men det menes, at op til 50 % af
>> alle tamkatte (med eller uden race) har kroniske tandproblemer i
>> større eller mindre grad.
>>
>> Niels Peter
>
>
> Hej Niels Peter
>
> Tusind tak for svaret*S*
>
> Har du evt. link at smide ud af ærmet vedr. dette???
>
> Kunne bestemt være rart at læse om det og hvordan man pt behandler
> dette.

Nej, desværre. Men jeg har lige været til foredrag om det i
Birmaklubben, hvor en dyrlæge, der var tandspecialist, fortalte om det.
Hvis en tand er angrebet, er den bedste løsning som regel udtrækning.
Heldigvis kan katte bedre end mennesker undvære tænder, da de ikke
tygger deres foder, de "klipper" det i passende stykker og sluger det.
Men i hvert fald tørfoder er jo allerede "i passende stykker".


Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!


Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 18:18


"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3e8b1a3c$0$119

> tygger deres foder, de "klipper" det i passende stykker og sluger det.
> Men i hvert fald tørfoder er jo allerede "i passende stykker".

Hahaaa, jeg kan jo bare gå tilbage til de ittebitte foderpiller de ellers
har fået, dem inhalerer de nærmest

Hvem har de arvet madøre genet fra, Lisbeth, far eller mor?! <fniz>

:Pia (jeg har dog ikke mistet nogen kager endnu - en af Hannibals bedrifter
inden han flyttede hjemmefra)



tahquamenons (02-04-2003)
Kommentar
Fra : tahquamenons


Dato : 02-04-03 19:14

"Pia J" skrev d. 02-04-03 18:18 dette indlæg :
>
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message news:3e8b1a3c$0$119
>
> > tygger deres foder, de "klipper" det i passende stykker og sluger
det.
> > Men i hvert fald tørfoder er jo allerede "i passende stykker".
>
> Hahaaa, jeg kan jo bare gå tilbage til de ittebitte foderpiller de
ellers
> har fået, dem inhalerer de nærmest
>
> Hvem har de arvet madøre genet fra, Lisbeth, far eller mor?! <fniz>
>
> :Pia (jeg har dog ikke mistet nogen kager endnu - en af Hannibals
bedrifter
> inden han flyttede hjemmefra)
>
>
Jaaaa den kage glemmer jeg ham aldrig for... kunne han ikke bare have
ventet til den var kold ??? og vi havde smagt lidt på den ???

Lisbeth

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Pia J (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 02-04-03 19:19


"tahquamenons" <tahquamenons.news@kandu.dk> wrote in message
news:3e8b28ef$0$126

> Jaaaa den kage glemmer jeg ham aldrig for... kunne han ikke bare have
> ventet til den var kold ??? og vi havde smagt lidt på den ???

Han er stadig en værre tyveknægt. Hvis jeg mangler kuglepenne, skal jeg bare
kigge i hans hemmelige lager. Eller hårdutter. Neglesakse. You name it. Og
han sætter en ære i at tømme Muddis skål før sin egen. Og så ligger han
ellers bare og ligner en lille Godfather.

:Pia



Pia Juul (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia Juul


Dato : 02-04-03 18:33


> Nej, det er vist mere noget med en reaktion, hvor immunforsvaret 'løber
> løbsk'. Årsagen er ukendt, men det menes, at op til 50 % af alle
> tamkatte (med eller uden race) har kroniske tandproblemer i større eller
> mindre grad.

WOW, det var jeg godt nok ikke klar over - er ikke selv stødt på det
før. Hvis det er så almindeligt, så må der jo være masser af katte der
enten har meget ondt eller lever tandløse.

De har så vidt jeg kan bedømme ikke løse tænder, og de røde kanter ser
ud til at være mest foran i munden, omend det kan være svært at se på de
bagerste tænder, da de der er sortplettede i gummen.

Så vi håber da på at det kan holdes nede.

:Pia

Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk


Niels Peter (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Niels Peter


Dato : 02-04-03 21:37

Pia Juul wrote:
>> Nej, det er vist mere noget med en reaktion, hvor immunforsvaret
>> 'løber løbsk'. Årsagen er ukendt, men det menes, at op til 50 % af
>> alle tamkatte (med eller uden race) har kroniske tandproblemer i
>> større eller mindre grad.
>
> WOW, det var jeg godt nok ikke klar over - er ikke selv stødt på det
> før. Hvis det er så almindeligt, så må der jo være masser af katte der
> enten har meget ondt eller lever tandløse.

Mange katte har problemer, som ikke opdages på grund af kattes evne til
at skjule det, når de har ondt.
Der behøver ikke at være noget videre at se på tandkødet, i hvert fald
ikke ved det, man før kaldte "neck lesions", hvor der er små revner i
tandhalsene.
Derfor bør man i princippet altid tænke på dyrlæge, hvis katten ændrer
adfærd. Det kan være det eneste tegn.

Niels Peter


Ida (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Ida


Dato : 03-04-03 23:19

Kom vist til at sende den her direkte til Pia - det var ikke den oprindelige
plan - så jeg forsøger mig igen *s*


From: "Pia J" <ngspam@ofir.dk>
Newsgroups: dk.fritid.dyr.kat
Sent: Wednesday, April 02, 2003 1:12 PM
Subject: dårlige tænder


---------klippe klippe----bare for at gøre det et eller andet sted
*g*---------
> Jeg skal i gang med tandbørstning og klorhexidin - så må vi se hvad
dyrlægen
> siger når jeg en gang kan få fri fra arbejde - lidt svært eftersom jeg har
> sagt op og derfor ikke har så lang elastik i øjeblikket....
>
> :Pia

Hej Pia *s*

Antirope - pillekur i mindst 14 dage - og Medrol - indsprøjtning - kan have
god effekt ved hårdt angrebet tandkød. Hjælper dette ikke, så kan skæring af
tandkødet være en mulighed og muligvis fjernelse af en eller flere tænder.

Det kan muligvis være en (calici)virus, men jeg hælder nu mere til troen om,
at det er arvelighed kombineret med uheldige kombinationer af linier - sådan
mere generelt set *s*

Jeg tror faktisk ikke - det er min personlige holdning og mening - at der er
flere syge katte nu end førhen.. jeg tror der i mod, at flere katteejere er
blevet langt mere opmærksomme på deres katte. Det er jo ikke lige frem dyr
der viser tydeligt, når de har ondt et sted og derfor har mange nok *uagtet*
ladet deres katte gå med sygdomme og lidelser, som vi er blevet meget bedre
til at være opmærksomme på nu *s*

Just my 5cents ;)

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger ventes uge 18.




Pia J (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 04-04-03 07:29


"Ida" <corkycoon@hotmail.com> wrote in message
news:b6ibvg$6ni$1@sunsite.dk...

> Det kan muligvis være en (calici)virus,

Hvad er det mon for noget?

Jeg kan i øvrigt fortælle at allerede efter 2 dages "børstning" med vatpind
og mundskyldevand 0,2% ser deres tandkød faktisk en del bedre ud.

:Pia


Ida (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Ida


Dato : 04-04-03 11:53



--
"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8d261f$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Ida" <corkycoon@hotmail.com> wrote in message
> news:b6ibvg$6ni$1@sunsite.dk...
>
> > Det kan muligvis være en (calici)virus,
>
> Hvad er det mon for noget?
>
> Jeg kan i øvrigt fortælle at allerede efter 2 dages "børstning" med
vatpind
> og mundskyldevand 0,2% ser deres tandkød faktisk en del bedre ud.
>
> :Pia

Hej Pia *s*
Jeg er glad for, at tandkødet ser bedre ud

Jeg efterlyste, for et stykke tid siden, oplysninger omkring calici og fik
dette rigtig gode link http://www.winnfelinehealth.org/health/calici.html
på engelsk godt nok, men det er meget nemt forståeligt og uddybende.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger ventes uge 18.




Pia J (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 04-04-03 12:09

> Jeg efterlyste, for et stykke tid siden, oplysninger omkring calici og fik
> dette rigtig gode link http://www.winnfelinehealth.org/health/calici.html
> på engelsk godt nok, men det er meget nemt forståeligt og uddybende.
>
> Ida

Der står at et af symptomerne er manglende appetit.

Nix, det kan IKKE være det de har

:Pia


Birgitte (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 04-04-03 12:12


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8d67d7$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Jeg efterlyste, for et stykke tid siden, oplysninger omkring calici og
fik
> > dette rigtig gode link
http://www.winnfelinehealth.org/health/calici.html
> > på engelsk godt nok, men det er meget nemt forståeligt og uddybende.
> > Ida

> Der står at et af symptomerne er manglende appetit.
> Nix, det kan IKKE være det de har
> :Pia

Dejligt at være så sikker ikke sandt *S*
Her i huset er der heller ingen der har manglende appetit Tvært imod *S*
Birgitte
www.truetrust.dk




Pia J (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 04-04-03 12:16


"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> wrote in message
news:b6jpa1$jch$1@sunsite.dk...
> Dejligt at være så sikker ikke sandt *S*
> Her i huset er der heller ingen der har manglende appetit Tvært imod
*S*

Ulcers in the mouth, possibly accompanied by drooling, eye and nose
discharge.

ovenstående har jeg nu heller ikke observeret - de har været forkølede som
killinger men der er vist masser af vira som giver snotnæse?

:Pia


Birgitte (04-04-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 04-04-03 12:26


"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8d695b$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Ulcers in the mouth, possibly accompanied by drooling, eye and nose
> discharge.

> ovenstående har jeg nu heller ikke observeret - de har været forkølede som
> killinger men der er vist masser af vira som giver snotnæse?
> :Pia

Ihhh ja,- der er masser af virus med de symptomer....
Og der er absolut ikke noget der hedder "bare" en forkøelse.
Birgitte
www.truetrust.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408841
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste