Burgerboller
Fra : BB

Dato : 01-04-03 09:56

Hejsa

Er der nogen der har en god og evt. fedtfattig opskrift på burgerboller?

Plus gode forslag til hvad man kan komme i en burger hvis den ikke skal
være alt for usund.

Mvh. Brian

Fra : Susanne

Dato : 01-04-03 15:14

Denne opskrift fra Karolines køkken kan jeg godt lide. Du får ikke de
luftige burgerboller du kender fra MacD. eller lignende steder, men hvad gør
det?

Karolines Køkken nr. 3 side 42.
16 stk.:
50 g. smør
4 dl. mælk
1 dl. yoghurt naturel
25 g. gær
2 tsk. groft salt
2 tsk. sukker
60 g. hakkede solsikkekerner
ca. 700 g. hvedemel
Pensling: sammenpisket æg
Pynt: hakkede solsikkekerner

Ingredienserne blandes sammen (mælken skal være opvarmet til 37 grader) og
stilles til hævning i 45 min. Herefter æltes dejen og der laves 16 boller,
der skal efterhæve i 30 min. Pensles med æg og drysses med solsikkekerner.
Bages ved 225 grader i ca. 15 min.

Bollerne kan naturligvis bruges til meget andet end at have burgere
i.....selv plejer jeg at blande lidt groft mel i(grahamsmel eller
fuldkornshvedemel).

Da jeg er vegetar bruger jeg jo ikke kød-fyld men derimod færdiglavede
vegetariske "burgere" eller hjemmelavede ditto som sikkert også er sundere
end de traditionelle kød-burgere (nu var det jo sundhed du efterlyste....)

Af fyld kan du jo bruge det du godt kan lide.
Agurk (evt. syltede), Salat, Tomat, Peberfrugt, Løg, Chili, Ost, og Ketchup,
Sennep eller Dressing.
Variér det i en uendelighed og god appetit!

mvh.
Susanne.

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 01-04-03 15:34

"BB" <BB@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har en god og evt. fedtfattig opskrift på burgerboller?
>
> Plus gode forslag til hvad man kan komme i en burger hvis den ikke skal

Jeg plejer "bare" at lave boller af almindelig hvededej, penslet med æg og
drysset med sesamfrø.

Jeg køber godt hakket oksekød med en lav fedt% (ikke færdiglavede
burgerbøffer), hertil salat, tomatskiver, agurkeskiver, sennep, ost og
tomatpure. Jeg mener ikke, at den er specielt usund, ihvert fald ikke i
forhold til burgerkædernes.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Nette

Dato : 04-04-03 10:01

"BB" skrev i en meddelelse news:b6bk8a$25jl$1@news.cybercity.dk...
> Er der nogen der har en god og evt. fedtfattig opskrift på burgerboller?

Brug den opskrift du plejer, men erstat mælk/vand med noget cultur og undlad
fedtstoffet.

Husk at pakke dem ind i en plastikpose når de er kolde. Glem at komme dem på
køl.

> Plus gode forslag til hvad man kan komme i en burger hvis den ikke skal
> være alt for usund.

Salat, div. grøntsager, æg. Hvis der skal lidt kød i, evt. kylling.
Dressing af Cheasy a38 bladet med krydderier.

Nette