Foto
IBM760 5420
Teil 3020
polfiltre
Fra : Mich@el Christensen

Dato : 31-03-03 21:07

Hej NG

så vidt jeg har forstået er det 2 forskellige slags pol filtre. hvad er
forskellen. Nogle der gider linke til nogle steder hvor man kan se
forskellen. også bare forskellen med og uden pol filter generelt

MVH

Michael

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 31-03-03 21:41

> Nogle der gider linke til nogle steder hvor man kan se
> forskellen. også bare forskellen med og uden pol filter generelt

Se http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/polarizer.htm

/Niels

Fra : Tom Dissing

Dato : 31-03-03 23:08

En ide kunne være at gå ned I en fotobutik, og så lige låne et, og kigge
lidt på himmelen med.. Mens du drejer det !
Et POL filter er også godt til ruder og vinduer.. Kig lidt på fotobutikkens
ruder, mens du drejer filteret, ligesom du også bør kigge på en bils
forruder !
Prøv en af dagene, hvor solen skinner.. !
Tom

Det er en god investering, hvis du skyder meget ude I naturen..
Ps jeg har et - sikkert ridset 72 Ø glas pol-filter liggende, jeg bruger
det aldrig..
Synes bedre om gradueret ND !! ( der gør noget andet.. Der mere ligner det
jeg ønsker !)

Fra : John

Dato : 01-04-03 06:11

"Mich@el Christensen" <michaelmc@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellen. Nogle der gider linke til nogle steder hvor man kan se
> forskellen. også bare forskellen med og uden pol filter generelt

Du tænker sikkert på " Liniære" og "Cirkulære" pol-filtre. De har samme
effekt, men måden hvorpå autofokus fungerer på spejlreflekskameraer,
nødvendiggøt brugen af (det dyrere) cirkulære filter.
Polfiltrer bruges hovedsageligt til to ting: Fremhæve farver, og fjerne
refleksioner i f.eks vinduer eller vand. Du kan se et eksempel på virkningen
i vand i mit galler under "Features":

http://www.jkhansen.dk/galleri.htm

Under "Natur" kan du se flere billeder taget med polfilter.

De to første billeder under "Portrætter" er også taget med pol-filter.
--
MVH
John K Hansen

Fra : max

Dato : 02-04-03 09:00

> Du tænker sikkert på " Liniære" og "Cirkulære" pol-filtre. De har samme
> effekt, men måden hvorpå autofokus fungerer på spejlreflekskameraer,
> nødvendiggøt brugen af (det dyrere) cirkulære filter.
snip
> --
> MVH
> John K Hansen

Niels postede dette glimrende link
Se http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/polarizer.htm
/Niels

med bla denne forklaring:
"In spite of what most people will tell you: the main reason to buy a
circular polarizer is *not* the AF sensor, but the light metering system.
You can *see* when AF goes haywire (it won't shift focus, it just has more
difficulty to lock on), but you can only guess what happens with your light
meter!"
mvh max