Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Finepix 602
Fra : Henrik Jepsen

Dato : 30-03-03 18:38

Hej!
Er der nogen der har gode (eller dårlige) erfaringer med Fuji Finepix 602,
da jeg kraftigt overvejer at købe et.

Mvh. Henrik

Fra : Knud Iversen

Dato : 30-03-03 21:54

"Henrik Jepsen" <hjepsen@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Er der nogen der har gode (eller dårlige) erfaringer med Fuji Finepix 602,

Jeg har haft min fuji s602z ca 1 måned og er meget glad for mit valg.
gode muligheder for manuel betjening.
rimelig logisk placering af de mange knapper.

mvh Knud

Fra : Jörgen

Dato : 31-03-03 12:43

Hej Henrik,

Börjar med de dårlige!
Kameran har ingen hjälpbelysning för autofocusen vid dåligt ljus (det är
naturligtvis vanskligt också att focusera manuellt vid mörker).
Ett par mindre missar är att kameran inte kan numrera bilderna som många
andra kameror, utan den börjar om på 1 varje gång man byter eller raderar
ett minneskort (man blir tvungen att själv ändra namnen för att inte få
massor med bilder med samma namn).
Dessutom måste funktionen för självutlösaren aktiveras mellan varja bild
(kan vara mycket iriterande om man använder funktionen mycket.
En sak som jag saknar från min gamla kamera (Canon S10) är den smidiga
funktionen för att ta panoramabilder och liknande.

För övrigt är det en utmärkt kamera. Främst är det den långa 6x zoomen, att
den är hurtig, använder vanliga R6 batterier (Canonkameran var en katastrof
med sina specialbatterier), tillräckligt stor att hålla riktigt i, använder
både CF och SM kort har ett förhållandevis rimligt pris och ger tillräcligt
bra bildkvalité för de flesta ändamål.

M.v.h. Jörgen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 31-03-03 13:09

"Jörgen" <jg.m@NOSPAMtelia.com> wrote in

> [...]
> andra kameror, utan den börjar om på 1 varje gång man byter eller raderar
> ett minneskort (man blir tvungen att själv ändra namnen för att inte få

Hvis du vil have den til at fortsætte nummereringen fra sidste tømning af
kortet, har jeg læst i et eller andet review, at der er en lille
workaround. Den består ganske simpelt i at lade det sidste billede på
kortet blive på dit hukommelseskort når du tømmer det. Så fortsætter
nummereringen hvor den slap, men ja det er lidt træls man ikke bare kan
stille dette i settings.

Flemming

Fra : Jörgen

Dato : 31-03-03 13:26

Jag har också sett det men det är praktisk ingen bra lösning.
Hur låter man en bild vara kvar när man formaterar kortet och inte har
tillgång till en dator under en 2 veckors ferie?

Jag använder det utmärkta programet Exifer för att döpa om alla bilder.
Mycket smidigt att t.ex döpa alla bilder till datum:klockslag:plats.jpg
rekomenderas till alla som behöver ändra filnamn exif info mm.

M.v.h. Jörgen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-03-03 13:42

"Jörgen" skrev...
> Jag använder det utmärkta programet Exifer för att döpa om alla bilder.
> Mycket smidigt att t.ex döpa alla bilder till datum:klockslag:plats.jpg
> rekomenderas till alla som behöver ändra filnamn exif info mm.

Finepix Viewer, som er std. software til kameraet, kan
også omdøbe filerne samtidig med at de hentes fra kameraet.
Den kan også oprette en ny mappe hver gang.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jörgen

Dato : 31-03-03 14:28

Erkänner att jag alldrig använt det medföljandeFinepix Viewer!
Det stämmer att det kan döpa om filerna fast inte lika flexibelt som Exifer.
Så då försvann ju iallafall delvis en av nackdelarna med 602an!

M.v.h. Jörgen

Fra : John Sahl

Dato : 31-03-03 20:07

Henrik Jepsen wrote:
> Er der nogen der har gode (eller dårlige) erfaringer med Fuji Finepix
> 602, da jeg kraftigt overvejer at købe et.

Jeg er meget tilfreds med mit, jeg har dog endnu tilgode at lege
seriøst med det. Dog er de to anker omkring billednavngivningen
og fokuseringen i mørke noget jeg er stødt ind i, ellers har jeg
ikke noget at kritisere det for.

Godt kamera til en god pris!

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/