| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | dk -> tysk Fra : Filip Domagala | 
  Dato :  30-03-03 14:00 |  
  |   
            Nogle der kan oversætte dette:
 
 Allerede før Hitler kom til magten, havde han en ide om en bil, som den
 almindelige tysker kunne køre i. Det var en bil til folket, som også gav
 bilen navnet folkevognen. Den senere så berømte Ferdinand Porsche tegnede
 den nye model. Den første udgave af folkevognen blev færdig i 1938, og
 Hitler grundlagde fabrikken i den by, som senere fik navnet Wolfsburg. Under
 krigen producerede man ikke mange folkevogne, fordi man koncentrerede sig om
 våben, men efter Anden Verdenskrigs slutning startede de amerikanske
 sejrherrer produktionen.
 Senere kom fabrikken igen på tyske hænder, og i 1947 blev de første biler
 eksporteret. De blev en stor succes i hele verden. I 1974 stoppede
 produktionen af bilen i Tyskland, men i andre lande, fx Mexiko og Brasilien,
 blev produktionen fortsat. Efter en pause på over 20 år har man nu besluttet
 igen at producere en ny folkevogn, som man vil kunne købe før
 århundredskiftet.
 På dansk har folkevognen fået kælenavnet "asfaltboble", og på tysk kaldes
 den "billen " det er et navn, som man også bruger på engelsk, hvor den
 populære bil hedder "beetle".
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Birgitte Abkjær (30-03-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Birgitte Abkjær | 
  Dato :  30-03-03 15:18 |  
  |   
            
 "Filip Domagala" <filip@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:b66pof$23gr$1@news.cybercity.dk...
 > Nogle der kan oversætte dette:
 >
 > Allerede før Hitler kom til magten, havde han en ide om en bil, som den
 > almindelige tysker kunne køre i. Det var en bil til folket, som også gav
 > bilen navnet folkevognen. Den senere så berømte Ferdinand Porsche tegnede
 > den nye model. Den første udgave af folkevognen blev færdig i 1938, og
 > Hitler grundlagde fabrikken i den by, som senere fik navnet Wolfsburg.
 Under
 > krigen producerede man ikke mange folkevogne, fordi man koncentrerede sig
 om
 > våben, men efter Anden Verdenskrigs slutning startede de amerikanske
 > sejrherrer produktionen.
 > Senere kom fabrikken igen på tyske hænder, og i 1947 blev de første biler
 > eksporteret. De blev en stor succes i hele verden. I 1974 stoppede
 > produktionen af bilen i Tyskland, men i andre lande, fx Mexiko og
 Brasilien,
 > blev produktionen fortsat. Efter en pause på over 20 år har man nu
 besluttet
 > igen at producere en ny folkevogn, som man vil kunne købe før
 > århundredskiftet.
 
 Ja, men det gider vi da ikke, det er alt for meget - er det en opgave som
 del af en uddannelse, må du selv klare det.
 Hvis det er forretning, må du vist betale dig fra det.
 
 VH Birgitte
 > På dansk har folkevognen fået kælenavnet "asfaltboble", og på tysk kaldes
 > den "billen " det er et navn, som man også bruger på engelsk, hvor den
 > populære bil hedder "beetle".
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |