Nybegynder...
Fra : CliNtZ

Dato : 29-03-03 19:02

Hej alle
Jeg har for få dage siden købt mig et akvarie. Jeg har fyldt sten, vand,
varmelegeme og filter i det og går nu og venter op at det er klar til at
sætte planter i.
Mit spg. går ud på, at vandet efter en dag var fint og klart, men nu efter 3
dage er blevet en smule mælke hvidt.(sådan lidt mat i det).
1. Er det normalt og vil det gå i sig selv efter planter mm. kommer i?
2. Hvor lang tid skal der gå før der kan komme fisk i(efter planter)?
Håber I kan hjælpe mig.
MVH.
Bjørn

Fra : Per Larsen

Dato : 30-03-03 11:11

"CliNtZ" <bfrom@(fjerndette)worldonline.dk> wrote in message news:<dclha.1925$mI2.362861@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> 1. Er det normalt og vil det gå i sig selv efter planter mm. kommer i?
> 2. Hvor lang tid skal der gå før der kan komme fisk i(efter planter)?

Hej, er selv nybegynder med hele 14 dages erfaring, så jeg er sikkert ikke
den helt rigtige til at give dig råd.
Men alligevel.
Har du vasket stenene grundigt? Da jeg købte mine blev jeg instrueret i at
jeg skulle skylle dem MINDST 10 gange . Så jeg stod hele aftenen og skyllede
og skyllede... OK, jeg snød lidt , det blev ikke til 10 gange.
Vandet har ikke på noget tidspunkt været mat.
Kom planter i efter 2 dage, og lod det så køre 1 ugen før fiskene kom i.
PT er alt fyd og gammen, de æder godt.

Hilsen , Per

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-03-03 19:16

> [...]
> Men alligevel.
> Har du vasket stenene grundigt? Da jeg købte mine blev jeg instrueret i at

Ja så er det i hvert fald gjort grundigt, ud over det sædvanlige. 1 gang er
rigeligt.

mvh
torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-03-03 19:19

"CliNtZ" <bfrom@(fjerndette)worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dage er blevet en smule mælke hvidt.(sådan lidt mat i det).
> 1. Er det normalt og vil det gå i sig selv efter planter mm. kommer i?

Det sker af og til og forsvinder igen af sig selv. Har du en luftpumpe med
en sten der laver meget fine luftbobler? Det kunne være årsagen, og så
forsvinder det ikke før du fjerne pumpen.

> 2. Hvor lang tid skal der gå før der kan komme fisk i(efter planter)?

Du kan komme et par stykker i med det samme, for at speede den biologiske
proces op. Men vælg et par hårdføre arter. Ellers vent 7-14 dage og kom
cirka halvdelen af de fisk du forventer at have afslutningsvist.