Codex Alimentarius - vitaminer forbydes???~
Fra : /arcana

Dato : 20-03-01 21:03

Hej Gruppe!

Jeg har netop modtaget denne udtalelse af Carsten Vagn-Hansen via email, og
mente at den ville være af stor interesse for gruppens brugere.

/arcana

BESKYTTELSE

VITAMINLOVENE - Beskyttelse mod vitaminer og kosttilskud - hvem, hvad,
hvordan, hvor, hvorfor?

EU har i mange år været i gang med at blande sig i de enkelte landes
anliggender, og denne gang er det med fare for det enkelte menneskes sundhed
og ret til selv at bestemme over, hvad vedkommende vil indtage af vitaminer,
mineraler og andre kosttilskud. Det vil derfor komme til at vedrøre det
store flertal af befolkningen. Det er uhyre sjældent, at brug af disse ting
medfører fare, så det må være rimeligt at finde ud af, hvem der har
interesse i et sådant indgreb, for det er ikke i forbrugernes interesse.

Hvem, hvad og hvordan?

På verdensplan findes Codex Alimentarius, der er et internationalt regelsæt
vedrørende fødevare standarder, der er udviklet af en kommission under FN
gennem fødevare- og landbrugsorganisationen FAO og
verdenssundhedsorganisationen WHO. I begyndelsen af 90-erne har Codex nedsat
en komite til at arbejde med retningslinierne for tilskud af vitaminer og
mineraler. Man nåede frem til en anbefaling af, at den højeste mængde skulle
knyttes til den anbefalede daglige dosis - RDA, men en kraftig modstand fra
forbrugerorganisationer som fx People against Cancer hindrede
gennemførelsen. Ikke desto mindre arbejder Codex videre på at skabe en
international standard.

Codex komitéen er under stærk indflydelse fra tyske og andre internationale
medicinalindustrier og multinationale firmaer. Den har blandt andet
foreslået, at man ikke må sælge tilskud eller urter til forebyggende eller
behandlingsformål. At naturlige tilskud ikke må overstige de mængder, der
fastsættes af komitéen (for vitaminer ville det være 1-3 gange RDA). At
ingen nye tilskud skal kunne godkendes, undtagen hvis de er godkendt af
Codex. At urter ikke skal kunne sælges, hvis de ikke er registreret og
godkendt.

Europakommissionen vil nu anbefale disse ting til Europaparlamentets og
Europarådets godkendelse. Man peger i forslaget blandt andet på de meget
forskellige regler i medlemslandene, besværet med at holde styr på alle de
ting, der betegnes som kosttilskud, på farerne ved at indtage for meget af
dem, på de mange forskellige navne og manglende deklarationer. Man har
udarbejdet en positivliste over nødvendige næringsstoffer, og
EU-kommissionen skal fastsætte de øvre grænser for indtagelse af vitaminer
og mineraler. Ved alle nye tilskud skal det bevises, at de ikke er farlige
for mennesker, hvilket i parantes bemærket vil kræve millioner af kroner.
Der tages i dag ikke hensyn til, at fx urter har været kendt og brugt i
tusinder af år uden bivirkninger.

Der må, som nu, ikke anføres, at kosttilskud kan bruges til at forebygge,
behandle eller kurere sygdomme hos mennesker. Kun vitaminer og mineraler på
listen må bruges til at fremstille kosttilskud. Der indsættes kriterier for
stoffernes renhed. Reglerne er oplagt igen til fordel for
medicinalindustrien, apotekerne og lægerne, der vil skulle inddrages, hvis
man har brug for større mængder vitaminer og mineraler.

Hvorfor?

Der er altså tale om en stor rævekage, der er bagt af medicinalindustrien og
de multinationale selskaber med henblik på magt og penge - det der styrer
verden i dag. Kosttilskud kan umuligt undgå at blive meget dyrere, hvis
direktivet bliver vedtaget. Hvis lægerne skal til at ordinere vitaminer og
mineraler, vil det også komme til at koste mere, og læger, samt til en vis
grad farmaceuter og andet apotekspersonale, har i almindelighed ikke en
tilstrækkelig viden gennem deres uddannelse om behovet for kosttilskud. Hvor
mange af dem ved for eksempel, hvor meget behovet for vitaminer og mineraler
stiger på grund af sygdomsprocesserne i kroppen? Og hvor meget lægemidler
øger behovet for tilskud? Der findes udmærket forskning på disse områder,
men den er ikke nået frem til Danmark og lægerne. Hverken lægerne eller de
statslige ernæringseksperter holder sig a jour med den nyeste viden på
området. Det gør forbrugerne til gengæld. De læser, kigger på Internettet og
lader sig råde af mennesker med stor interesse for og indsigt i det, der
ifølge mangeårige erfaringer hjælper mennesker, og det, der sker ude i
verden. Man kan så argumentere for, at de ikke har nogen
universitetsuddannelse eller ikke ved, hvad de gør. Det giver dem den
fordel, at de er åbne for nyt og ikke er hæmmet af den alt overvældende
tvivl, som universitet indpoder. Det væsentlige må være, at mennesker føler
sig hjulpet af det, de gør for sig selv, fx ved at tage kosttilskud. Og det
gør folk.

Når det gælder faren ved at tage vitaminer, mineraler og andre kosttilskud,
så er det uhyre sjældent, at der sker væsentlige skader ved det. Det er så
sjældent, at der bliver skrevet om hvert eneste tilfælde i de
lægevidenskabelige tidsskrifter. Bortset fra at tage mere end 5.000 enheder
D-vitamin og mere end 30.000 enheder A-vitamin dagligt er det meget
sjældent, at store doser vitaminer skader. Der er derimod overvældende
beviser for, at mangel på alle vigtige næringsstoffer, bare et af dem, kan
medføre alvorlige sygdomme. Mangel på folinsyre øger fx risikoen for
tarmkræft og for depression.

Det er ligeledes noget besynderligt, at man ikke fra EU's side, i stedet for
at kaste sig over kosttilskud, gør noget imod de kolossalt mange skader og
dødsfald i forbindelse med behandling med lægemidler. Hver niende, der er
indlagt på danske sygehuse, ligger der på grund af bivirkninger af
lægemidler. Korrekt undersøgt, reguleret, ordineret og indtaget medicin er
den fjerde mest almindelige dødsårsag i USA (Journal of the American Medical
Association - mellem 90.000 og 160.000 dødsfald om året). I Australien dør
hvert år 9.000 mennesker årligt på grund af fejlmedicinering, og 50.000
lider skade.

Kosttilskud har, i modsætning hertil, ifølge Ron Law, der er leder af New
Zealands National Nutritional Foods Association, gennemsnitligt kun været
årsag til mindre end fem dødsfald pr år gennem de sidste 25 år i USA, hvor
over 50% af befolkningen tager en stor mængde af forskellige kosttilskud.
Ron Law har beregnet, at der er 26.000 gange flere mennesker, der dør af
undgåelige fejlmedicineringer og af legalt og korrekt ordinerede og indtagne
lægemidler end på grund af kosttilskud. Giftigheden af fx MSM -
methylsulfonylmethane, som er et værdifuldt svovlpræparat med virkninger på
smerter, betændelse, allergi mm., er den samme som vands - 20 gram pr kg
legemsvægt, hvor fx almindeligt bordsalt ligger nede på 3-4 gram pr kg
legemsvægt. Alligevel er det ikke godkendt til humant brug.

Lægemidler er gavnlige, men ikke så nødvendige, som nogen tror. På Cuba kan
man, som i Danmark, regne med at blive 76 år gammel. Spædbørnsdødeligheden
er 9 ud af 1000 fødsler, og på WHO's rangliste over medlemsstaternes
sundhedssystemer ligger Cuba som nr. 39 af 191. Dette på trods af, at Cuba
på grund af USA's handelsembargo mangler selv de mest almindelige typer
medicin og derfor må bruge plantemedicin i udstrakt grad. Eller måske på
grund af?

Hvad kan vi gøre?

Det kan ikke være rigtigt, at mennesker skal umyndiggøres i den grad, at de
ikke må skaffe sig og bruge vitaminer, mineraler og kosttilskud med
erfaringsbaseret - og i mange tilfælde også forskningsbaseret - virkning.
Det kan ikke være rigtigt, at EU skal være >Big Brother -storebror< på alle
områder. Det kan ikke være rigtigt, at den farmaceutiske industri og de
multinationale koncerner med deres mange penge skal kunne styre Codex
Alimentarius og EU's Råd for harmonisering af Medlemslandenes love
vedrørende kosttilskud.

+Bliver lovforslaget gennemført, vil det være starten til verdenshistoriens
største forekomst af civil ulydighed. Tolderne vil drukne i pakker med
kosttilskud fra alverdens andre lande, og der vil blive smuglet i den helt
store stil. Det vil blandt andet medføre, at myndighederne får endnu mindre
mulighed for at kontrollere kvalitet og indhold af de forskellige
kosttilskud. Mange mennesker tager i dag kosttilskud i stedet for at gå til
læge og for at bevare sundheden på en række områder. Det vil blive dyrt for
samfundet, når de skal belaste det i forvejen overbelastede sundhedsvæsen
yderligere. Det er rent vanvid, og jeg vil opfordre alle med kontakt til et
af de danske medlemmer af Europaparlamentet til at protestere til
vedkommende. Alle med Internetadgang kan skrive under på en protest på
adressen http://www.laleva.org/petizione/dansk/intro_dk.html

Forbrugerbeskyttelsen kunne passende starte med at fjerne tobak, der er den
største dræber af alle. Spiritus og håndkøbsmedicin som fx paracetamol (fx
Panodil) er også farlige stoffer med mange dødsfald om året til følge. Endnu
flere dør af kniv og gaffelsyge, men det ender jo nok også med, at EU skal
bestemme, hvor meget og hvad vi må spise hver dag. Det ville iøvrigt sikkert
føre til, at levetiden bliver længere og sundhedsudgifterne mindre. Noget,
som det tilstundende direktiv ikke vil. Vi vil have frihed til at vælge,
især når det er noget sundt og uskadeligt.

[Carsten Vagn-Hansen]

Fra : alvin

Dato : 21-03-01 14:05

Tak. Artiklen er nu sendt til, Folkebevægelsen mod EU, Junibevægelsen, Unge mod Unionen.

Med venlig hilsen

Alvin

Fra : /arcana

Dato : 21-03-01 21:46

"alvin" <alvin@cybercity.dk> wrote in message

> Tak. Artiklen er nu sendt til, Folkebevægelsen mod EU, Junibevægelsen,
Unge mod Unionen.

Godt gået! Forfatteren af artiklen (Carsten Vagn-Hansen) er selv
interesseret i at få den spredt til så mange som muligt!

/arcana
noemail@nospam.com