Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5 spørgsmål om Compactflash kort
Fra : JH

Dato : 28-03-03 12:03

Jeg har købt et PQI Highspeed 256mb CF-kort,
som iflg forhandleren (Bingo) er et 24x kort.
På mange CF-kort står der intet om hastigheden.
Er highspeed 24x?

Jeg ved godt, at et type II kort er tykkere end
et type I kort.
Men hvorfor står der intet på kortet om type?

Hvilken hastighed skal man have til et kamera
med 4 megapixels?

Er det rigtigt at SanDisk CF-kort i praksis er sløve
til at skrive?

Pris-Baskeren har et SanDisk CF-kort på 384mb
på tilbud til kr. 1200,-.
Er det noget værd?
http://www.pris-baskeren.dk/group.asp?group=105

Vh JH

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-03-03 12:20

"JH" <jh@no.spam> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt et PQI Highspeed 256mb CF-kort,
> som iflg forhandleren (Bingo) er et 24x kort.
> På mange CF-kort står der intet om hastigheden.
> Er highspeed 24x?

Det er ihvertfald hurtigere end 1X
De 24X refererer til den hurtigste af kortets
hastigheder (som regel læsehastighed)
Skrivehastigheden kan være væsentlig lavere.
Skrivehastigheden er dog faktisk den vigtigste i
forbindelse med digitalkameraer.

> Jeg ved godt, at et type II kort er tykkere end
> et type I kort.
> Men hvorfor står der intet på kortet om type?

Umiddelbart er der tale om 2 forskellige
produkter, hvilket vil sige, at den, der kender forskellen,
kan se det med det blotte øje

> Hvilken hastighed skal man have til et kamera
> med 4 megapixels?

Antallet af pixels har ingen betydning hér.
Men jo hurtigere kort, jo hurtigere kan kameraet
komme af med sine data, så du bliver klar
til næste skud. Jo større filer jo hurtigere kort.
Men det bliver aldrig hurtigere end kameraets
processor.

> Er det rigtigt at SanDisk CF-kort i praksis er sløve
> til at skrive?

Sandisk markedsførte nogle langsomme kort. De
var til gengæld billige...

> Pris-Baskeren har et SanDisk CF-kort på 384mb
> på tilbud til kr. 1200,-.
> Er det noget værd?

Jvnf. ovenstående....

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-03-03 12:37

Personligt vill jeg nok snuppe et Kingston 512 MB CF kort til 1297 + porto

http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=17867

Fra : JH

Dato : 28-03-03 12:50

René Ernst Nielsen wrote:

> Personligt vill jeg nok snuppe et Kingston 512 MB CF kort til 1297 +
> porto
>
> http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=17867

Wauw - det er sq da en pris, der vil noget
Og Kingston er så vidt jeg ved et godt mærke.

JH

Fra : Mette og René

Dato : 07-04-03 18:04

> Wauw - det er sq da en pris, der vil noget
> Og Kingston er så vidt jeg ved et godt mærke.
>
> JH

it butikken har det til 1183

René

Fra : JH

Dato : 28-03-03 12:47

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> komme af med sine data, så du bliver klar
> til næste skud. Jo større filer jo hurtigere kort.
> Men det bliver aldrig hurtigere end kameraets

Tak for dine svar.
Hmm - har nok ikke udtrykt mig klart nok.
Det jeg mener er, des flere pixels, des højere
opløsning og des større filer.
Større filer længere skrivetid - altså krav om
hurtigere CF-kort.
Men selvfølgelig skal kameraets (Canon PS S45)
overførselshastighed passe med CF-kortets.
Det der undrer mig lidt er, at der på kortene
ikke står hvad skrive/læse hastighed er.

JH

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-03-03 13:32

"JH" skrev
> Det jeg mener er, des flere pixels, des højere
> opløsning og des større filer.

Jeps

> Større filer længere skrivetid - altså krav om
> hurtigere CF-kort.

Ikke nødvendigvis.

> Men selvfølgelig skal kameraets (Canon PS S45)
> overførselshastighed passe med CF-kortets.

Nemlig. Hvis kameraet kun kan skrive
med 4X, får du antagelig ingen glæde af et
24X kort.

> Det der undrer mig lidt er, at der på kortene
> ikke står hvad skrive/læse hastighed er.

Skeptikeren kunne jo godt tro at det var fordi
der ikke var noget at prale af...
Desuden: De som annoncerer hastighed på
deres kort, nævner kun læsehastigheden.
Skrivehastigheden kan snildt være halvt så hurtig.
Et Microdrive har en skrivehastighed svarende til
ca. 22X. Mig bekendt findes der ikke CF kort
hurtigere end ca 15-16X. Disse 15-16X kort sælges
så som 27X (= læsehastighed)