Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan gør man?
Fra : Mogens Beltoft

Dato : 26-03-03 22:21

http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/pic56.htm

Hvad skal man gøre for at få så mørk en himmel på sine billeder?

Jeg har samme linse, men et andet hus, så det bør være muligt, også for mig
:)

Er det Fujichrome filmen der gør det, eller underbelyser han bare sine
billeder?

Himlen er efter min mening lidt for mørk, men det ender altid sådan her for
mig:
http://home1.stofanet.dk/mbeltoft/Alfa/alfa_3_2.jpg

Jeg undskylder scannerkvaliteten og det noget kedelige billede, men jeg
havde ikke lige andre der var scannet...

/Mogens

Fra : Asle Bjerva

Dato : 26-03-03 22:27

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft.remove@mail1.stofanet.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Hvad skal man gøre for at få så mørk en himmel på sine billeder?
>
> Jeg har samme linse, men et andet hus, så det bør være muligt, også for

Ca. 1 blender undereksponering og Polarisasjonsfilter. Samt litt fixing i
photoshop. For øvrig et ekkelt blåstikk i det lighthouse bildet.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Tom Dissing

Dato : 26-03-03 22:32

Eller undereksponer med 1 blænde, og indsstil din flash en over.. Så kunne
du også få samme effekt..
Vil du have blå stik stiller du blot hvid, og skyder gennem et eller andet
der er blot.. Eller bruger en tungstenfilm udendørs..
Du kan evt smide et orange filter på din flash så er det kun alt det andet
der er blåt, bortset fra dit motiv..
Husk du taber - mindst - en blænde ved at skyde igennem et blåfilter (
CTB/80 filter)
Og du taber ligeledes en blænde på din flash, hvis du udstyrer den med en
fuld orange ( CTO/85 filter)
Tom

Der er med andre ord lidt at lege med her..
Hvis du kan huske de billeder der - ofte - var I Børsens Nyhedsmagasin, så
blev mange af disse lavet sådan.. ( på film !) ( + farvet lyd !)

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 26-03-03 22:39

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Ca. 1 blender undereksponering og Polarisasjonsfilter. Samt litt fixing i
> photoshop. For øvrig et ekkelt blåstikk i det lighthouse bildet.

Blåstik??
Det er vel farven på huset.
Tårnet er hvidt, mens husets væg er grønligt.
Der er ihvertfald to forskellige farver.
Døren er også lysere end husets væg.
Flagstangen i forgrunden er da hvid nok. Eller?

/Mogens

Fra : KNL DtP

Dato : 26-03-03 22:43

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft.remove@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man gøre for at få så mørk en himmel på sine billeder?

Køb et cirkulært polfilter, smid det på objektivet (forresten et dejligt objektiv-
har en magen til) og drej det indtil du opnår den ønskede virkning.

Med lighthouse-eksemplet har han underbelyst filmen en smule, sådan at der faktisk
kun er detaljer i mellemtonen og skyggen. Det giver nogle meget kraftige og mørker
farver. Diasfilmen forstærker kontrasten ydeligere ved sit smalle
eksponeringsspillerum.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-03-03 08:27

"Mogens Beltoft" skrev
> Hvad skal man gøre for at få så mørk en himmel på sine billeder?

Som andre allerede har svaret: Undereksponer og brug et
polfilter. Eller nøjes med at undereksponere. Eller nøjes
med polfilter, afhængig af hvor kraftig en effekt du
vil opnå.

> Er det Fujichrome filmen der gør det, eller underbelyser han bare sine
> billeder?

Det faktum at det er en diasfilm, har nok en vis betydning.
Hvis et sådan billede bliver fremkaldt til papirbilleder
på et standard laboratorie, vil der nok finde
en vis korrigering sted.
Prøv at se Claus Quist Jessen rejsebilleder på:
http://www.cqj.dk/index5.htm
Han har meget godt styr på eksponeringen.
"himmel-billederne" er taget på Fuji Velvia som er
underbelyst ½ til 1 blænde. Han bruger ikke polfilter.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 27-03-03 09:44

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft.remove@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/pic56.htm
>
> Hvad skal man gøre for at få så mørk en himmel på sine billeder?
cut

Tjaa, det kan gøres i PS så let som ingenting, og så undgår du
blandingslys - IMHO er f.eks. solnedgangsbilleder og fillflash ikke lige
sagen.
I PS laver du blot en selection - på
http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/pic56.htm billedet kan du gøre det
med magic wand på ca. 2 sekunder, når der er så regulær og ensfarvet en
himmel som her.
Derefter evt. select/modify/expand ca.1-2 Pixel, og så kan du i curves gøre
lige hvad du vil ved himlen
MVH
Rune

Fra : Ole

Dato : 27-03-03 12:39

Hej Mogens

Underbelysning af et motiv giver dig andre problemer, såsom blåstik, sorte
skygger, etc.
Med et polfilter vil effekten være afhængig af vinkelen på lyskilden,
objektivets billedvinkel og dit polfilters fabrikation.

For at få en blå himmel må den være der i forvejen. For at få den så blå som
i virkeligheden er der 2 ting der har indflydelse:

1. Valg af film og fremkaldelse. Diasfilm med blå holdning er f.eks.
fujichrome og Ektachrome. Fremkaldelse hos anerkendt laboratorium.

2. Eksponeringen skal være i orden. I det vedlagte eksempel fra hawaii vil
husets hvide farve snyde lysmåleren og dermed kommer undereksponeringen, men
er billedet egentlig korrekt belyst. Ikke i mine øjne. En sikker måde at
undgå dette er at anvende et gråkort som reference for din lysmåler. Dermed
sikrer du at filmen gengiver alle billedets motiver korrekt og ikke kun
giver en unaturlig blå himmel.

I de sidste 15 år har jeg udelukkende brugt gråkortmetoden og nogle af
resultaterne kan du selv bedømme her: http://www.photos4u.dk/p4u/himmel.htm

Mvh

Ole
http://www.photos4u.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-03-03 13:08

"Ole" <ole@atomb.dk> skrev i en meddelelse

> I de sidste 15 år har jeg udelukkende brugt gråkortmetoden og nogle af
> resultaterne kan du selv bedømme her:
http://www.photos4u.dk/p4u/himmel.htm

Kanonflotte billeder!

- Martin

Fra : KNL DtP

Dato : 27-03-03 13:24

> [...]

> sikrer du at filmen gengiver alle billedets motiver korrekt og ikke kun

Lige et dumt spørgsmål vedrørende gråkort-måling: Holder du gråkortet op ved siden af
motivet og tager en spotmåling med kameraet?

Hvordan er denne metode (sikkerhed for korrekt eksponering) i forhold til normal
lysmåling af motivet (TTL) og incident med løs lysmåler med hvid-difuser-fidus.

Jeg spørger nemlig fordi, jeg lige har været ved at tage en del billeder af nogle
kirker indendørs - med en blanding af sol- og flashlys, og her bemærkede jeg, at mit
kamera (Canon EOS 5) ofte meldte, at motivet var måske ½ - 1 blænde overbelyst i
forhold til det min løse lysmåler sagde - og det var endda bare det naturlige lys.
Jeg stolede på den løse, og billederne var næsten alle perfekt belyste. Hvordan kan
det være, at min indbyggede lysmåler blev snydt så meget? Hvis jeg havde fulgt dens
anvisning, så var billederne jo blevet noget underbelyst. Generelt er jeg nemlig
meget tilfreds med EOS 5'erens lysmålinger.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole

Dato : 27-03-03 14:01

Svar til Martin og Kristian

Jeg holder gråkortet så hovedlyset falder som på mit motiv. Det skal næsten
ses. Afhængig af vinklen til lyskilden kan der forekomme
over/underbelysning, men det gør jeg pr. erfaring.

Et kamera 'tror' at det er et gennemsnitsmotiv det har for sig, så når du
lader en hvid kirke fylde det hele vil den naturligt blænde ned.

Kun en løs lysmåler, gråkortmetoden eller 'udpegning' af et gennemsnitsmotiv
for kameraet, når du 'bestemmer' eksponeringen, giver en korrekt
eksponerering.

Mvh

Ole

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 27-03-03 21:01

"Ole" <ole@atomb.dk> wrote in message
> [...]
> giver en unaturlig blå himmel.
>
> I de sidste 15 år har jeg udelukkende brugt gråkortmetoden og nogle af

Det er virkeligt flotte billeder du har taget.

Jeg har meget at lære kan jeg se :)

/Mogens

Fra : Nis Møller

Dato : 27-03-03 21:02

Hej Mogens,
Der er da ikke så meget i vejen med din himmel, derimod er metallet (den
lyse del) på bilen, som billedet handler om kedeligt med manglende glans.
Hvis du bruger Photoshop kan det med himlen klares ved at lave et himmellag
(Image|extract) og så gøre himmelen som du vil have den.
Hilsen Nis

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft.remove@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8219bb$0$7587$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...