Hulsten hvor?
Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 20-03-01 12:13

Forretningerne i Århus har et ringe udvalg så har I et tip?

Med hulsten mener jeg rimeligt flade kalksten med "runde" ikke-skarpe
huller. Evt. også andre typer?

\carsten

------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Brian Christensen

Dato : 21-03-01 08:33

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse

> Forretningerne i Århus har et ringe udvalg så har I et tip?
>
> Med hulsten mener jeg rimeligt flade kalksten med "runde" ikke-skarpe
> [...]

Hej Carsten

Prøve strandene på spidsen af Djursland... Fornæs, Glatved ect... Der ligger
de i rå mængder... og ja de koster heller ikke 20 kr/kg...

Brian

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 21-03-01 22:10

Glimrende. Det prøver jeg.

\carsten

------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 02:37

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> skrev:

> Forretningerne i Århus har et ringe udvalg så har I et tip?
>
> Med hulsten mener jeg rimeligt flade kalksten med "runde" ikke-skarpe
> huller. Evt. også andre typer?

Jep jeg vil også mene at specielt Glatved Strand er genial til
dette, men hent nu ikke flere tons vel? Det slipper du nok heller
ikke godt fra pga. kalkværket, men der sker ikke noget ved at
rulle ud til Glatved eller Fornæs og smide et par sten i bagage-
rummet efter min mening.

Jeg hentede en 10-15 sten af den type du snakker om her i
foråret ude ved Glatved. Hvis du kører der ud, så kør i retning
af vindmøllen. I nærheden af den ligger der somregel i bunkevis.

Ved Gjerrild Klint er der også mange på stranden (har jeg set
når jeg er på jagt efter den lumske Salmo Trutta ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 22-03-01 12:48

On Thu, 22 Mar 2001 02:37:03 +0100, "Madsen" <madsens@whomail.dk>
wrote:

> men hent nu ikke flere tons vel?

Det er vel i princippet tyveri fra offentlig/privat ejendom. Udvinding
af resurser??

Så bliver der ikke noget af en Scania med tippelad :)

Ellers takker og bukker.

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 17:35

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> skrev:

> Det er vel i princippet tyveri fra offentlig/privat ejendom. Udvinding
> af resurser??
>
> Så bliver der ikke noget af en Scania med tippelad :)

Jo det er også blevet diskuteret før her i gruppen. Personligt synes
jeg ikke det gør noget at hente nogle sten til akvariet i naturen.
Hvad pokker skulle der ske ved det, når der nu ligger i millionvis
på de mange tusinder af kilometer strand vi har her i Danmark?
Sålænge det ikke er Scania med tippelad og handel på villavejen
med dyre akvariesten hentet på stranden, så synes jeg det er ok.

Alt er relativt ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 22-03-01 19:40

Desuden er "tyskerne" begyndt at diskutere om det er miljømæssigt
forsvarligt at bruge disse importerede hulsten da det er svært
erstattelige miljøresurser.

Jeg ved ikke hvor fedt det er at kenyanerne hakker hele kystlinien op
for at tjene en skilling. De har godt nok brug for pengene men er det
nok ikke de lokale der får den store profit?

\carsten

------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 20:27

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> skrev:

> Desuden er "tyskerne" begyndt at diskutere om det er miljømæssigt
> forsvarligt at bruge disse importerede hulsten da det er svært
> erstattelige miljøresurser.

Svært erstattelige? Selvsamme sten blev gravet op ved Glatved til
at skabe fundamentet for storebæltsbroen. Skulle der så være noget
i vejen for at man tager 10-12 sten og smider i sit akvarie?
Gode dejlige kalksten støbt ind i beton som danner fundamentet for
noget så åndsvagt som en bro, er efter min mening også at blæse
på svært erstattelige miljøressourcer!

Selvfølgelig kan det blive til mange sten hvis samtlige af landets
akvarister drøner til Glatved med deres trailere, men sålænge folk
tænker sig om og ikke hamstrer, så synes jeg det nærmer sig det
latterlige. (flueknepperi var det vist en der kaldte det, sidste gang
det blev debateret.)

> Jeg ved ikke hvor fedt det er at kenyanerne hakker hele kystlinien op
> for at tjene en skilling. De har godt nok brug for pengene men er det
> nok ikke de lokale der får den store profit?

Det ved jeg ikke noget om. At hakke en helt kystlinie op er heller
ikke det samme som at hente 10-15 på en strand. Det skulle dog ikke
undre mig om der var en lov imod det også, men det ændre ikke min
opfattelse af den sag.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)