|
| Spørgsmål ang. scootere og mc-scootere Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-03 16:32 |
|
Hej i gruppen.
Jeg vil købe følgende mc-scooter til August; http://www.geely.dk/Warrior.htm
..
Jeg bliver 18 i August og får brug for et transportmiddel. Bil vil jeg ikke
have råd til, og ikke brug for, derfor tager jeg bil & mc kørekort
samtidigt, så jeg kan kører rundt på ovenstående mc-scooter.
Nu til mit spørgsmål;
En typisk 30Km/T scooter, PGO, Arillia osv, kører omkring de 80Km/T uden de
danske begrænsninger.
De har en slagvolume på 50cc.
Ovenstående mc-scooter er på 150cc og kører 85Km/T .
Det får mig til at tro der er begrænsninger på den også.
Jeg ved ikke om reglen gælder, min logiske sans siger følgende;
Mc-scooteren jeg vil købe har en slagvolume der er 3 gange større end 30Km/T
scootere, derfor tror jeg også den er 3 gange 'hurtigere'.
De vejer stort set det samme og yder lige meget luft modstand.
Kan mc-scooteren kun kører 85Km/T eller er der begrænsninger på?
Så vidt jeg husker, må man på disse mc-scooter godt sætte tun-udstødning på
osv, bare man ikke ændre slagvolumen.
Nogen der kan hjælpe mig med mine spørgsmål?
Mvh
Jesper
| |
Morten (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 24-03-03 18:42 |
|
> De vejer stort set det samme og yder lige meget luft modstand.
> Kan mc-scooteren kun kører 85Km/T eller er der begrænsninger på?
Det er fordi det er en 4-takter og de kan ikke presses så hårdt som en
2-takter.
Dog kan den godt presse den lidt hårdere end de har gjort.
> Så vidt jeg husker, må man på disse mc-scooter godt sætte tun-udstødning
på
> osv, bare man ikke ændre slagvolumen.
En tunudstødning hjælper vist ikke meget på en 4-takter, da udstødningen
presses ud af stemplet. Faktisk er udstødningen på en 4-takter der stort set
kun for at den ikke skal larme alt for meget.
På en 2-takter hjælpes gassen ud vha. resonansen o.a.
Skal jeg ikke kunne sige noget om ;)
Mvh
Morten
| |
Holger Danske (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Holger Danske |
Dato : 24-03-03 18:45 |
|
Jesper <.> wrote:
> Hej i gruppen.
>
> Jeg vil købe følgende mc-scooter til August;
> http://www.geely.dk/Warrior.htm .
> Jeg bliver 18 i August og får brug for et transportmiddel. Bil vil
> jeg ikke have råd til, og ikke brug for, derfor tager jeg bil & mc
> kørekort samtidigt, så jeg kan kører rundt på ovenstående mc-scooter.
>
> Nu til mit spørgsmål;
>
> En typisk 30Km/T scooter, PGO, Arillia osv, kører omkring de 80Km/T
> uden de danske begrænsninger.
> De har en slagvolume på 50cc.
>
> Ovenstående mc-scooter er på 150cc og kører 85Km/T .
> Det får mig til at tro der er begrænsninger på den også.
>
> Jeg ved ikke om reglen gælder, min logiske sans siger følgende;
>
> Mc-scooteren jeg vil købe har en slagvolume der er 3 gange større end
> 30Km/T scootere, derfor tror jeg også den er 3 gange 'hurtigere'.
>
> De vejer stort set det samme og yder lige meget luft modstand.
> Kan mc-scooteren kun kører 85Km/T eller er der begrænsninger på?
>
> Så vidt jeg husker, må man på disse mc-scooter godt sætte
> tun-udstødning på osv, bare man ikke ændre slagvolumen.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med mine spørgsmål?
Spørg Ove der hvor du køber den, han er rigtig flink, og du er nok ikke den
første der spørger, men du skal ikke regne med at få den til at blive en
racer.
Allan ( Som selv påtænkte at købe en Geely Grand Puma, men nu er de i
restordre )
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --
| |
Babba-Papa (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Babba-Papa |
Dato : 24-03-03 19:19 |
|
Mon, 24 Mar 2003 16:31:57 +0100, havde "Jesper" <.> gang i hammer og
mejsel og da stentavlen blev pustet ren, stod der følgende:
>Hej i gruppen.
>
>Jeg vil købe følgende mc-scooter til August; http://www.geely.dk/Warrior.htm
>.
>Jeg bliver 18 i August og får brug for et transportmiddel. Bil vil jeg ikke
>have råd til, og ikke brug for, derfor tager jeg bil & mc kørekort
>samtidigt, så jeg kan kører rundt på ovenstående mc-scooter.
>
>Nu til mit spørgsmål;
>
>En typisk 30Km/T scooter, PGO, Arillia osv, kører omkring de 80Km/T uden de
>danske begrænsninger.
>De har en slagvolume på 50cc.
>
>Ovenstående mc-scooter er på 150cc og kører 85Km/T .
>Det får mig til at tro der er begrænsninger på den også.
Den er sikkert 4-takts, der typisk ikke har så meget power som en
2-takts, men boring og slaglængde spiller også en stor rolle.
At sammenligne kubik er ikke nok.
--
Med venlig hilsen / Best regards
Thomas Jensen
| |
Ukendt (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-03 19:25 |
|
"Babba-Papa" <superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
message news:a4iu7v07carbo0ovrme93c1m8mqu32ecae@4ax.com...
> Den er sikkert 4-takts, der typisk ikke har så meget power som en
> 2-takts, men boring og slaglængde spiller også en stor rolle.
>
> At sammenligne kubik er ikke nok.
Hej I 3, og mange tak for jeres svar.
I er enige om, at en 4-takter ikke giver så meget power som en 2-takter.
Har I en ide om optræk på mc-scooteren? De 85Km/T er også helt fint.
Men hvordan er optrækken på den? (tror I?, sammenlign bare med alt hvad I
kan komme i tanke om :)
Mange tak for jeres svar. Den er stadig uhyrrelig billig, og et billigt
transportmiddel er det jeg får brug for. Og så falder den lige i min smag :)
mvh
Jesper
| |
Holger Danske (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Holger Danske |
Dato : 24-03-03 19:29 |
|
Jesper <.> wrote:
> "Babba-Papa" <superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
> message news:a4iu7v07carbo0ovrme93c1m8mqu32ecae@4ax.com...
>> Den er sikkert 4-takts, der typisk ikke har så meget power som en
>> 2-takts, men boring og slaglængde spiller også en stor rolle.
>>
>> At sammenligne kubik er ikke nok.
>
> Hej I 3, og mange tak for jeres svar.
>
> I er enige om, at en 4-takter ikke giver så meget power som en
> 2-takter. Har I en ide om optræk på mc-scooteren? De 85Km/T er også
> helt fint.
Det er nu ikke helt rigtigt hvad du siger angående forskellen på 4-takt og
2-takt, men lad det nu ligge, jeg er sikker på at optrækket er mere end
tilfredsstillende, og grunden til den forholdsvis lave hastighed er nok at
motoren er kontrueret som den er, lang slaglængde = få RPM's.
> Men hvordan er optrækken på den? (tror I?, sammenlign bare med alt
> hvad I kan komme i tanke om :)
Som en mz 125 eller lignende, eller en scooter med tun, der omkring, men det
ved jeg ikke, det er et kvalificeret gæt !
> Mange tak for jeres svar. Den er stadig uhyrrelig billig, og et
> billigt transportmiddel er det jeg får brug for. Og så falder den
> lige i min smag :)
Jamen held og lykke Jesper, og så gør os /mig/ en tjeneste og kom med en
tilbagemelding når du har været ude og køre på den...
H.D.
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --
| |
Ukendt (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-03 19:38 |
|
"Holger Danske" <holger_danske@msn.net> wrote in message
news:b5nipr$nll$1@sunsite.dk...
> Det er nu ikke helt rigtigt hvad du siger angående forskellen på 4-takt og
> 2-takt, men lad det nu ligge, jeg er sikker på at optrækket er mere end
> tilfredsstillende, og grunden til den forholdsvis lave hastighed er nok at
> motoren er kontrueret som den er, lang slaglængde = få RPM's.
Hej igen Holger. 'Lang slaglængde', mener du her, at den kan holde til at
køre med topfart i længere tid? Ellers har jeg ikke helt forstået det med
lang slaglængde.
> > Men hvordan er optrækken på den? (tror I?, sammenlign bare med alt
> > hvad I kan komme i tanke om :)
>
> Som en mz 125 eller lignende, eller en scooter med tun, der omkring, men
det
> ved jeg ikke, det er et kvalificeret gæt !
Jeg kender ikke lige en mz 125, men en scooter med tun gør jeg da. Det er
sikkert også længe fint :)
> > Mange tak for jeres svar. Den er stadig uhyrrelig billig, og et
> > billigt transportmiddel er det jeg får brug for. Og så falder den
> > lige i min smag :)
>
> Jamen held og lykke Jesper, og så gør os /mig/ en tjeneste og kom med en
> tilbagemelding når du har været ude og køre på den...
Det skal jeg med glæde gøre :) Det bliver som sagt først til August, jeg var
bare tidligt ude med spørgsmål så jeg er klar til August.
Jeg er i hvert fald helt forelsket i den.
Hvis du eller andre her, kan anbefale en anden mc-scooter i samme
prisklasse, vil jeg da blive meget glad. Så kan jeg sammenligne lidt.
mvh
Jesper
| |
Holger Danske (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Holger Danske |
Dato : 24-03-03 20:11 |
|
Jesper <.> wrote:
> "Holger Danske" <holger_danske@msn.net> wrote in message
> news:b5nipr$nll$1@sunsite.dk...
>> Det er nu ikke helt rigtigt hvad du siger angående forskellen på
>> 4-takt og 2-takt, men lad det nu ligge, jeg er sikker på at
>> optrækket er mere end tilfredsstillende, og grunden til den
>> forholdsvis lave hastighed er nok at motoren er kontrueret som den
>> er, lang slaglængde = få RPM's.
>
> Hej igen Holger. 'Lang slaglængde', mener du her, at den kan holde
> til at køre med topfart i længere tid? Ellers har jeg ikke helt
> forstået det med lang slaglængde.
Njaaee, at den har lang slaglængde betyder at Cylinderen ikke er så stor i
diameteren i forhold til den længde stemplet kan bevæge sig i cylinderen,
lidt som et stort højt slankt glas, kan indeholde lige så meget vand som et
lille men bredt glas. Når man har en lang slaglængde så kører den ikke lige
såhurtigt op og ned som hvis det var omvendt, men til gengæld for du meget
mere bundtræk (moment) hvor du med en lille slaglængde og stort stempel foe
mange omdrejninger men ikke så meget moment.
>>> Men hvordan er optrækken på den? (tror I?, sammenlign bare med alt
>>> hvad I kan komme i tanke om :)
>>
>> Som en mz 125 eller lignende, eller en scooter med tun, der omkring,
>> men det ved jeg ikke, det er et kvalificeret gæt !
>
> Jeg kender ikke lige en mz 125, men en scooter med tun gør jeg da.
> Det er sikkert også længe fint :)
>
>>> Mange tak for jeres svar. Den er stadig uhyrrelig billig, og et
>>> billigt transportmiddel er det jeg får brug for. Og så falder den
>>> lige i min smag :)
>>
>> Jamen held og lykke Jesper, og så gør os /mig/ en tjeneste og kom
>> med en tilbagemelding når du har været ude og køre på den...
>
> Det skal jeg med glæde gøre :) Det bliver som sagt først til August,
> jeg var bare tidligt ude med spørgsmål så jeg er klar til August.
> Jeg er i hvert fald helt forelsket i den.
He he he
> Hvis du eller andre her, kan anbefale en anden mc-scooter i samme
> prisklasse, vil jeg da blive meget glad. Så kan jeg sammenligne lidt.
Næ, der er ikke rigtig andre der er så billige, men en brugt cykel op til en
250-350 ccm var da også en mulighed, bare du ikke køber en decideret racer
som f.eks. Yamaha RD 350 (den er ikke for børn )
Men få en med som kender til motorcykler hvis du vælger at købe brugt..
Allan
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --
| |
Brian Axelgaard (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 24-03-03 22:20 |
|
Holger Danske wrote:
>> Hej igen Holger. 'Lang slaglængde', mener du her, at den kan holde
>> til at køre med topfart i længere tid? Ellers har jeg ikke helt
>> forstået det med lang slaglængde.
>
> Njaaee, at den har lang slaglængde betyder at Cylinderen ikke er så
> stor i diameteren i forhold til den længde stemplet kan bevæge sig i
> cylinderen, lidt som et stort højt slankt glas, kan indeholde lige så
> meget vand som et lille men bredt glas. Når man har en lang
> slaglængde så kører den ikke lige såhurtigt op og ned som hvis det
> var omvendt, men til gengæld for du meget mere bundtræk (moment) hvor
> du med en lille slaglængde og stort stempel foe mange omdrejninger
> men ikke så meget moment.
Hmm... tjek lige efter gang - der er noget her der ikke stemmer. Du mener
altså at stemplet i en motor med lang slanglængde har en lavere hastighed
end en motor med kort slaglængde?
Hvis to motorer med forskellig slaglængde roterer ved samme antal
omdrejninger, så er det da logisk at den med længst slaglængde og har størst
stempelhastighed!
Kan vi ikke blive enige om det?
| |
Holger Danske (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Holger Danske |
Dato : 24-03-03 22:30 |
|
Brian Axelgaard <axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Holger Danske wrote:
>
>>> Hej igen Holger. 'Lang slaglængde', mener du her, at den kan holde
>>> til at køre med topfart i længere tid? Ellers har jeg ikke helt
>>> forstået det med lang slaglængde.
>>
>> Njaaee, at den har lang slaglængde betyder at Cylinderen ikke er så
>> stor i diameteren i forhold til den længde stemplet kan bevæge sig i
>> cylinderen, lidt som et stort højt slankt glas, kan indeholde lige så
>> meget vand som et lille men bredt glas. Når man har en lang
>> slaglængde så kører den ikke lige såhurtigt op og ned som hvis det
>> var omvendt, men til gengæld for du meget mere bundtræk (moment) hvor
>> du med en lille slaglængde og stort stempel foe mange omdrejninger
>> men ikke så meget moment.
>
> Hmm... tjek lige efter gang - der er noget her der ikke stemmer. Du
> mener altså at stemplet i en motor med lang slanglængde har en lavere
> hastighed end en motor med kort slaglængde?
> Hvis to motorer med forskellig slaglængde roterer ved samme antal
> omdrejninger, så er det da logisk at den med længst slaglængde og har
> størst stempelhastighed!
> Kan vi ikke blive enige om det?
Jo stemplets hastighed i arbejdsgangen men ikke i RPM.s
Det er muligt at jeg har fået det forkerte af vide, men så skal jeg altså
lige hen og banke på en dør, eller to, og i så fald giver jeg hermed min
uforbeholdne undskyldning.
Allan ( Som nu sidder og bider negle )
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --
| |
Brian Axelgaard (26-03-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 26-03-03 18:33 |
|
Holger Danske wrote:
> Jo stemplets hastighed i arbejdsgangen men ikke i RPM.s
> Det er muligt at jeg har fået det forkerte af vide, men så skal jeg
> altså lige hen og banke på en dør, eller to, og i så fald giver jeg
> hermed min uforbeholdne undskyldning.
>
> Allan ( Som nu sidder og bider negle )
Nu må du da snart have nået negleroden :)
| |
Holger Danske (26-03-2003)
| Kommentar Fra : Holger Danske |
Dato : 26-03-03 19:27 |
|
Brian Axelgaard <axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Holger Danske wrote:
>
>> Jo stemplets hastighed i arbejdsgangen men ikke i RPM.s
>> Det er muligt at jeg har fået det forkerte af vide, men så skal jeg
>> altså lige hen og banke på en dør, eller to, og i så fald giver jeg
>> hermed min uforbeholdne undskyldning.
>>
>> Allan ( Som nu sidder og bider negle )
>
> Nu må du da snart have nået negleroden :)
Negleroden ? jeg er helt oppe ved albuen !
H.D.
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --
| |
Brian Axelgaard (26-03-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 26-03-03 20:38 |
|
Holger Danske wrote:
>>> Jo stemplets hastighed i arbejdsgangen men ikke i RPM.s
>>> Det er muligt at jeg har fået det forkerte af vide, men så skal jeg
>>> altså lige hen og banke på en dør, eller to, og i så fald giver jeg
>>> hermed min uforbeholdne undskyldning.
>>>
>>> Allan ( Som nu sidder og bider negle )
>>
>> Nu må du da snart have nået negleroden :)
>
> Negleroden ? jeg er helt oppe ved albuen !
"Og vi nærmer os skulderbladet..."
| |
Hekto (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-03-03 20:10 |
|
In article <3e7f24e1$0$126$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jesper" <.>
says...
> En typisk 30Km/T scooter, PGO, Arillia osv, kører omkring de 80Km/T uden de
> danske begrænsninger.
> De har en slagvolume på 50cc.
>
> Ovenstående mc-scooter er på 150cc og kører 85Km/T .
> Det får mig til at tro der er begrænsninger på den også.
>
> Jeg ved ikke om reglen gælder, min logiske sans siger følgende;
>
> Mc-scooteren jeg vil købe har en slagvolume der er 3 gange større end 30Km/T
> scootere, derfor tror jeg også den er 3 gange 'hurtigere'.
>
> De vejer stort set det samme og yder lige meget luft modstand.
> Kan mc-scooteren kun kører 85Km/T eller er der begrænsninger på?
>
Luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden. Dobbelt hastighed =
4 gange så meget modstand.
De fleste 50cc-speedometre er vildt optimistiske, lige som hastigheden
altid 'er mindst 100 km/t' når ejeren fortæller om den!
85 - 90 Km/t er ganske realistisk for en scooter med ca. 10HK.
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450 * Kawasaki KR-1 Til Salg!
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SZR
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dk.fritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Thomas (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 24-03-03 20:13 |
|
"Jesper" <.> wrote in message
news:3e7f24e1$0$126$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej i gruppen.
>
> Jeg vil købe følgende mc-scooter til August;
http://www.geely.dk/Warrior.htm
> .
> Jeg bliver 18 i August og får brug for et transportmiddel. Bil vil jeg
ikke
> have råd til, og ikke brug for, derfor tager jeg bil & mc kørekort
> samtidigt, så jeg kan kører rundt på ovenstående mc-scooter.
>
> Nu til mit spørgsmål;
>
> En typisk 30Km/T scooter, PGO, Arillia osv, kører omkring de 80Km/T uden
de
> danske begrænsninger.
> De har en slagvolume på 50cc.
De er også 2 takter.
> Ovenstående mc-scooter er på 150cc og kører 85Km/T .
> Det får mig til at tro der er begrænsninger på den også.
>
Jeg tror ikke der egenlige begrænsninger på den. Som der er på alm. 45
scooter.
nogle tyske motorcykler yder kun omkring 100 hk. selv om de måske yder
omkring 120-130 hk her hjemme. Det kan være fordi at der er nogle regler i
tyskland som gør at hvis maskinen ikke yder mere end de 100hk så kan den
måske være billiger i forsikring osv. Så vil man jo også mene at det skulle
være nemt at få dem til at yde det samme. Men der kan være monteret mindre
karburator samt en anden knast. som er dyre stumper at skifte så det ikke
kan betale sig.
Og da geely (jeg mener at den kommer fra kina) kan det være at de har nogle
regler som måske siger 85 km/t. Og da det er en ny maskine her hjemme vil de
nok ikke begynde at lave om på det før at de se der er et marked for
scooteren/motorcyklen her hjemme. Jeg køre selv rundt på en aprilia
leonardo 125 ccm scooter også en 4 takter. i Tyskland kan man købe den samme
scooter selvfølgelig meget billiger end her hjemme på grund af de danske
afgifter. Der er droslet til 80 km/t. prøv at kigge på www.mobile.de . Det
kan så måske være at de så må køres fra man er 16 år. Jeg ved det ikke men
det kunne tænkes. Min leonardo går ca.100-105 ægte km/t.
115-120 km/t efter nålen.
> Jeg ved ikke om reglen gælder, min logiske sans siger følgende;
>
> Mc-scooteren jeg vil købe har en slagvolume der er 3 gange større end
30Km/T
> scootere, derfor tror jeg også den er 3 gange 'hurtigere'.
>
Det er en 4 takter. en 4 takter yder ikke som en 2 takter. En 2 takter er
betydelig mere omdrejnings villig
end et 4 takter. De tunes på 2 hvidt forskellige måder. en 2 takter der har
cylinder og udstødning meget at sige (port tider). En 4 takter tunes primært
i topstykket. og har man ikke forstand på at skruge så kan det blive en dyr
fornøgelse hvis man laver fejl. Men en 4 takter køre også betydeligt bedre
en en 2 takter efter min mening. Benzin økonomien er også betydelig bedre
( med undtagelse af de nye ditech scooter) med det er og så et helt
anderledes system.
Min Leonardo 125 ccm har haft et gemmensnit på 22.5 km/l på 10000 km. kørsel
med ca 90% max ydeevne hele tiden.
der sidder som standart en 26 mm karburator.
> Så vidt jeg husker, må man på disse mc-scooter godt sætte tun-udstødning
> på
> osv, bare man ikke ændre slagvolumen.
>
Du må tune den efter reglerne som bil. 20 % flere heste. Så hvis du først
får 20% flere heste ved
skal vi sige 500ccm så må du det.
Men jeg vil så til slut sige at til prisen kan man næsten ikke gå galt i
byen med en geely. Du begynder at køre forsikring ned. Min leonardo koster
om året som nybegynder. 1200 kr. i ansvar i gf forsikring (for motorcykler
på op til 175 ccm) dertil kommer der
en vægt afgift på 600kr. 1800kr.om året for et køretøj hvor man kan ha en
bagpå lovligt
køre på motorvej motortrafikvej. Og dertil ikke være bange for at blive
nuppet af politiet fordi man ikke har en knallet scooter der er tunet.
Mvh. Thomas
| |
Ukendt (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-03 20:21 |
|
"Thomas" <tb_aalborg@hotmail.com> wrote in message
news:3e7f58ab$0$29521$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
(snip)
Kanont indlæg. Tak for infoen angående 2-takt v. 4-takt.
Det er primært også derfor jeg vælger en mc-scooter. Jeg bygger jo
ancientist op (I ved hvad jeg mener :), når jeg kører rundt på den. Når
tiden så er inde til bil eller en stor mc er forsikringen endnu billigere.
Tak igen for dit indlæg.
> Mvh. Thomas
Mvh
Jesper
| |
Hekto (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-03-03 10:43 |
|
In article <3e7f58ab$0$29521$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
tb_aalborg@hotmail.com says...
> nogle tyske motorcykler yder kun omkring 100 hk. selv om de måske yder
> omkring 120-130 hk her hjemme. Det kan være fordi at der er nogle regler i
> tyskland som gør at hvis maskinen ikke yder mere end de 100hk så kan den
> måske være billiger i forsikring osv.
>
Der var i mange år en stiltiende aftale imellem tyske
motorcykelproducenter om ikke at lave motorcykler med mere end 100HK.
Først for et par år siden brød BMW denne aftale.
De er ikke droslet; men konstrueret så de simpelthen ikke yder mere.
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 - Til Salg * GS450 m 2-1
under genopbygning.
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Ukendt (24-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-03 20:39 |
|
Ja hej igen.
Ville ikke lige starte en ny tråd bare fordi jeg lige har et ekstra
spørgsmål som jeg ikke forstår.
På denne side; http://www.dmcn.dk/tmakro/faq/VisEmne.asp?ID=12 står der
hvilken mc man må køre med lille mc-kørekort.
"Det store kørekort giver ret til at køre alle motorcykler, det lille kort
giver ret til at køre en "lille" MC. Ved lille MC forstås motorcykler:
-med max. effekt på 25kW = ca. 34 HK.
-vægt/kraft forholdet må ikke være højere end 4,59 kg/hk, når mc'en vel at
mærke er tanket op og står i køreklar stand. Det betyder at små 125ccm
maskiner som Mito 125 og RS125 ikke må køres af personer med det lille
kørekort."
Den mc-scooter jeg vil have, høre vel ind under denne lov?
Hvis den gør, så må jeg jo slet ikke kører på den. (efter hvad min
lommeregner siger)
Scooteren vejer 96Kg, plus fuld tank; 5,5Kg= 101,5Kg.
Jeg ved ikke hvor mange HK mc-scooteren har, men et gæt på 10HK er vel
realistisk.
101,5Kg/10HK=10,15
Væg/kraft forholdet er altså 10,15Kg/HK.
Er der noget jeg har misforstået eller? (jeg håber i hvert fald)
Mvh
Jesper
| |
Jante (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Jante |
Dato : 25-03-03 02:39 |
|
"Jesper" skrev i news:3e7f5eae$0$120$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
> På denne side; http://www.dmcn.dk/tmakro/faq/VisEmne.asp?ID=12 står der
> hvilken mc man må køre med lille mc-kørekort.
>
> "Det store kørekort giver ret til at køre alle motorcykler, det lille kort
> giver ret til at køre en "lille" MC. Ved lille MC forstås motorcykler:
> -med max. effekt på 25kW = ca. 34 HK.
> -vægt/kraft forholdet må ikke være højere end 4,59 kg/hk, når mc'en vel at
> mærke er tanket op og står i køreklar stand. Det betyder at små 125ccm
> maskiner som Mito 125 og RS125 ikke må køres af personer med det lille
> kørekort."
>
> Den mc-scooter jeg vil have, høre vel ind under denne lov?
> Hvis den gør, så må jeg jo slet ikke kører på den. (efter hvad min
> lommeregner siger)
>
> Scooteren vejer 96Kg, plus fuld tank; 5,5Kg= 101,5Kg.
> Jeg ved ikke hvor mange HK mc-scooteren har, men et gæt på 10HK er vel
> realistisk.
>
> 101,5Kg/10HK=10,15
>
> Væg/kraft forholdet er altså 10,15Kg/HK.
> Er der noget jeg har misforstået eller? (jeg håber i hvert fald)
>
Teksten på den omtalte side er forkert!
Vægt/kraft-forholdet må ikke være _lavere_ end 4,59 kg/hk
- dvs. cyklen må ikke være for let.
J.L.
| |
Ukendt (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-03 11:57 |
|
"Jante" <make@my.day> wrote in message
news:b5obuu$j30$1@dknews.tiscali.dk...
> Teksten på den omtalte side er forkert!
> Vægt/kraft-forholdet må ikke være _lavere_ end 4,59 kg/hk
> - dvs. cyklen må ikke være for let.
Tak for det. Så giver det jo mening :)
mvh
Jesper
| |
|
|