Mikrofon til Jaguar på TiBook - anbefaling~
Fra : Steen Villumsen

Dato : 21-03-03 07:56

Hej!

Jeg skal til at lave en række instruktionsvideoer, der skal ligges på et
website. Til den lejlighed skal jeg have lagt 'stemme' på filmene, men
jeg er lidt usikker på hvilken mikrofon jeg skal købe.

Mit setup er:
Powerbook G4/800
Mac OS X 10.2.4
Final Cut Pro

Nogen der har nogle erfaringer med mikrofon til dette eller lignende?

Venligst,
Steen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-03-03 08:02

Steen Villumsen <i_h@te_spa.mm> wrote:

> [...]
> Mac OS X 10.2.4
> Final Cut Pro
>
> Nogen der har nogle erfaringer med mikrofon til dette eller lignende?

Hvad med at starte med at låne nogen, så kan du prøve dig frem. Det
lyder som noget der er brand ærgerligt at få lavet et fejlkøb af.

Hvad med Michael Kern herfra gruppen ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Steen Villumsen

Dato : 21-03-03 15:07

> Hvad med at starte med at låne nogen, så kan du prøve dig frem. Det
> lyder som noget der er brand ærgerligt at få lavet et fejlkøb af.
>
> Hvad med Michael Kern herfra gruppen ?

Uhm ja, det kunne være dejligt at kunne prøve sig frem på den måde. Jeg
er selvfølgelig klar til at klare eventuelle portoudgifter...

Ellers har jeg set mig lidt glad for:
<http://www.plantronics.com/north_america/en_US/catalog/display_product_
detail.jhtml?rootId=cat640035&prodId=prod440044&productTypeId=cat1430032

/Steen

Fra : Sebastian Løck

Dato : 21-03-03 11:13

i_h@te_spa.mm (Steen Villumsen) wrote:
> jeg er lidt usikker på hvilken mikrofon jeg skal købe.

Jeg vil forslå at du læser nogle FAQs om mikrofoner og lydoptagelser.
Valget af mikrofon er uafhængig af om du bruger en Quadra A/V, en
Powerbook G4 eller en PeCee med et eller andet 16bit lyd.

Spørgsmålet er mere, hvilken kvalitet resultatet skal have. Når det
skal ud på nettet, vil du næppe bruge 16bit lyd, snarere en eller
anden form for komprimering. Den valgte komprimering skal nok stå for
de værste forvrængelser, allerede i forhold til en indbygget mikrofon.
og så er der alt de andre forhold der er fuldstændig uafhængig af
mikrofonen og har stor indflydelse på resultatet:
- baggrundsstøj, vibrationer, trinlyd
- rumlyd og brug af gardiner
- ...

Kondensatormikrofoner fald de seneste år betydelig i prisen. En
spiderophæng og en rigtig god forforstærker, der også kan levere
phantomspændingen skal dog medregnes i prisen. Et Neumann
(http://www.neumann.com) er altid et godt valg. Men det var måske ikke
lige det prisleje du vil op i.

....ellers kan man jo altid bruge en Shure beta.

Jeg bruger selv en Shure beta og et Roland UA-30 eksternt lydkort. Jeg
vil dog slet ikke betegne mine optagelser som professionelle.

hilsen
Sebastian

Fra : Steen Villumsen

Dato : 21-03-03 15:07

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger selv en Shure beta og et Roland UA-30 eksternt lydkort. Jeg
> vil dog slet ikke betegne mine optagelser som professionelle.

Woa - lige pludselig blev universet større...
Som du nævner Sebastian behøver jeg ikke lyd i CD-kvalitet.
Jeg har fået lidt øje for den her: <
http://www.plantronics.com/north_america/en_US/catalog/display_product_d
etail.jhtml?rootId=cat640035&prodId=prod440044&productTypeId=cat1430032>

....mon det er et fornuftigt sted til mine behov?

Hvis du/i lover ikke at grine alt for højt er her mit første eksemplar
af en film: http://www.dxp.dk/download/film/QT_slides_480.mov - download
den lige og nyd mit Media Skin til filmen også

Tak for dit input Sebastian!

/Steen

Fra : Sebastian Løck

Dato : 21-03-03 20:24

Steen Villumsen <i_h@te_spa.mm> wrote:

> Woa - lige pludselig blev universet større...
og vi slet ikke ind i de forskellige karakteristika en mikrofon kan
have, kompression ....

> Som du nævner Sebastian behøver jeg ikke lyd i CD-kvalitet.
jeg kiggede lige på din QuickTime.
til det der, kan du jo sagtes nøjes med en 96 kbit mono mp3 som lydspor.
Det vil gøre vidunderværker ved filens størrelse.
BTW: Lydlevel er lidt for lavt.

> Jeg har fået lidt øje for den her: <
> http://www.plantronics.com/north_america/en_US/catalog/display_product_d
> etail.jhtml?rootId=cat640035&prodId=prod440044&productTypeId=cat1430032>
Har din powerbook ikke sound-in og ud på line level og indbygget
mikrofon? Hvorfor vil du så vælge et USB headset? På første øjekast vil
jeg mene det er for dyrt.
Et almindelig set høretelefoner kan også bruges til andre formål
(walkman, iPod ....). Den indbyggede mikrofon vil IMHO være god nok til
sådan nogle vejledninger. Prøv hellere at eliminere rumlyden vha
gardiner. (et god eksempel på hvordan man kan manipulere rumlyden kan
man høre i Kaj & Andreas: "Højre Venstre", den er ellers også go' til at
checke om har byttet rundt på kablerne. )

> ...mon det er et fornuftigt sted til mine behov?
IMHO for dyrt og noget for som de selv siger spilledrenge.
For 700-800 kr. få du rigtig gode høretelefoner fra AKG, Sennheiser,
Koss mv.
Mikrofonen har ikke ordentlig pop & vindbeskyttelse og er mekanisk
koblet noget der bevæger sig. Du vil fange alt for meget støj fra din
åndedræt, tander der slå på hinanden, pop, ledningen der slår mod noget
når du bevæger hovedet mv.

Desuden kan jeg ikke anbefale at købe i USA. Det kan koste en formue i
shipping og du få ballade med Told&Skat. Købet ville heller ikke være
underlagt nogle erstattnings- og garantiregler der er nemt at håndtere.

for at komme tilbage til .mac: jeg glæder mig at se flere vejledninger.
hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark