Trøfler og trøffelolie
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-03 10:34

Hej gruppe

I går blev jeg nysgerrig efter at smage hvordan trøfler smager, dog
uden at ville have det helt store besvær med at finde en forretning
der forhandler hele trøfler. Jeg besluttede mig derfor for at købe
en lille flaske "trøffelolie" (angiveligt lavet af jomfruolivenolie,
hvid trøffelsaft og naturlige aromastoffer), af den slags man kan få
i de fleste supermarkeder.

Jeg har nu smagt det både direkte fra flasken og i en gang scrambled
eggs, men jeg synes egentlig ikke at det smager eller lugter særlig
godt.

Er der nogen her der er bekendt med smagen af både rigtige trøfler
og af trøffelolie, og som kan fortælle om trøffelolien virkelig
smager af trøfler? Og hvad skal jeg gøre for at få den bedste
oplevelse med trøfler (enten rigtige, eller som trøffelolie)? Er
der nogen retter eller ingredienser som trøfler går særligt godt
sammen med?

På forhånde tak,

// Klaus

Fra : Krabsen

Dato : 19-03-03 13:05

Trøffelolie smager faktisk meget 'loyalt' af trøfler. Men meget kraftigt -
det skal kun bruges i små mængder og sælges derfor i de små flasker.

Brug det dråbevis på salat - eller til en lille forret: Asparges
m/trøffelost:

Grønne asparges - efter min mening ikke alt for tykke. De bundter
thailandske, der kan købes året rundt, er udmærkede.
Knæk det nederste, bløde stykke af aspargsen af.

Asparges'ene koges ganske kort - 1-2 minutter.

Anret et bundt på hver tallerken, læg en skive ost hen over bundtet, stænk
med trøffel-olie efter smag - og grill i ovn, til osten er gylden.

Serveres med frisk, hjemmebagt flutes eller et stykke toast.

I nogle ostehandlere kan købes Trøffelost - ofte pecorino (fåreost) med
trøffelstykker. Den kan osse bruges; smager/dufter så gennemtrængende af
trøfler, at der efter min vurdering så ikke er behov for trøffelolie, men
kan bruges alm. go olie.

mvh

Krabsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-03 13:36

Krabsen skrev:

> Trøffelolie smager faktisk meget 'loyalt' af trøfler.

Det er meget rart at vide. Jeg må prøve at holde udkig efter den
rigtige vare, så jeg osse kan få smagt den.

> Men meget kraftigt - det skal kun bruges i små mængder og sælges
> derfor i de små flasker.

Ja, det kunne jeg næsten gætte mig til. Jeg kom da osse kun en 2-3
dråber i æggeretten.

> Brug det dråbevis på salat - eller til en lille forret: Asparges
> m/trøffelost:

Det lyder meget lækkert - det vil jeg prøve når lejlighed byder sig.

// Klaus

Fra : Krabsen

Dato : 19-03-03 13:57

> Det er meget rart at vide. Jeg må prøve at holde udkig efter den
> rigtige vare, så jeg osse kan få smagt den.

Du skal nok i en meget specialbutik for at finde trøfler. Sæsonen lakker for
øvrigt mod enden for denne gang for de franske/italienske trøfller. Du kan
komme ud for 'kinesiske' trøfler, endda frosne: Glem dem.

Den bedste måde er nok at snakke godt for en kok, der bruger den i sin
restaurant, og som derfor får hjem jævnligt. Vær dog forberedt på, at
betalingen ikke klares med et smil og lidt skamros - der skal sedler op af
lommen. Se f.eks http://www.dl-shop.dk/sider/Frameset.html under trøfler...

mvh
Krabsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-03 14:08

Krabsen skrev:

> Du skal nok i en meget specialbutik for at finde trøfler. Sæsonen
> lakker for øvrigt mod enden for denne gang for de franske/
> italienske trøfller.

Njoh, men jeg har af og til set glas med hele trøfler i Irma - det var
vist mest sådan no'en jeg tænkte på. "Helt rigtige", ukonserverede,
trøfler er jeg vist aldrig stødt på - men har på den anden side set
heller ikke kigget efter dem.

> Du kan komme ud for 'kinesiske' trøfler, endda frosne: Glem dem.

Tak for rådet.

> Den bedste måde er nok at snakke godt for en kok, der bruger den
> i sin restaurant, og som derfor får hjem jævnligt.

God idé - tak.

// Klaus

Fra : sune vuorela

Dato : 19-03-03 15:26

En der kalder sig Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk>
skrev:

>Det er meget rart at vide. Jeg må prøve at holde udkig efter den
>rigtige vare, så jeg osse kan få smagt den.

Er det ikke sådan nogle som de sælger for 35-40 kroner stykket sammen
med en bunke træspåner i føtex' grøntsagsafdeling sammen med andre
spændende svampe?

--
Sune

Fra : Scorpmoon

Dato : 19-03-03 17:35

En eller anden forklar mig.. Hvad er trøfler, hvor vokser de? og hvorfor er
de så faens dyre?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-03-03 18:31

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> wrote in message
> En eller anden forklar mig.. Hvad er trøfler,

En svamp.

> hvor vokser de? og hvorfor er

Under jorden.

> de så faens dyre?

De er sjældne, svære at finde og efterspurgt så udbud er større end
efterspørgslen.
I øvrigt har man nu visse steder fundet fidusen at dyrke dem, så måske
falder graden af eksklusivitet - og dermed prisen.

vh
Jan

Fra : Krabsen

Dato : 19-03-03 20:23

http://www.gourmetguiden.dk/artikler/article/51/

mvh

Krabsen

Fra : Krabsen

Dato : 19-03-03 20:26

Det lyder som dem, som min kok kalder kinesiske. Vi har haft dem, og det var
en slatten oplevelse - blød og fugtig. Trøfler skal være hårde, tørre og
sprøde, så der kan skæres skiver med en ostehøvl. el.lign.

Men jeg kan naturligvis have været uheldig

mvh

Krabsen

Fra : Mads Toftum

Dato : 19-03-03 20:38

On Wed, 19 Mar 2003 15:26:05 +0100, sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
> Er det ikke sådan nogle som de sælger for 35-40 kroner stykket sammen
> med en bunke træspåner i føtex' grøntsagsafdeling sammen med andre
> spændende svampe?

Dem Føtex har er kinesiske, ganske uden smag og duft - største værdi
man får ud af sådan en sag er de træspåner det er pakket i ;)
Køb i stedet enten trøffelolie eller "trøffelmos" hvis det skal være
billigt og alligevel smage en lille smule rigtigt.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-03 00:41

Sune Vuorela skrev:

> Er det ikke sådan nogle som de sælger for 35-40 kroner stykket
> sammen med en bunke træspåner i føtex' grøntsagsafdeling sammen
> med andre spændende svampe?

Det har jeg ikke set, men jeg vil da prøve at holde øje med det.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-03-03 13:06

[Klaus Alexander Seistrup | Wed, 19 Mar 2003 23:41:06 +0000 (UTC)]

>Det har jeg ikke set, men jeg vil da prøve at holde øje med det.

Nej du skal ej :) Dem du finder frisk i grøntafdelingen i et
supermarkede, er de totalt intetsigende bløde kinesiske 'trøfler' :(

Selv de konserverede på glas er betragteligt bedre...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-03 13:38

René Hjorth skrev:

> Dem du finder frisk i grøntafdelingen i et supermarkede, er
> de totalt intetsigende bløde kinesiske 'trøfler' :(

Øv.

Så vidt jeg husker, plejer der at stå det latinske/botaniske navn
for svampen på de pakninger. Hvis jeg så bare sørger for at købe
dem hvor trøflens botaniske navn står på, burde jeg vel være på
den sikre side?

> Selv de konserverede på glas er betragteligt bedre...

Tak for tippet.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-03-03 22:47

[Klaus Alexander Seistrup | Thu, 20 Mar 2003 12:38:13 +0000 (UTC)]

> [...]
>for svampen på de pakninger. Hvis jeg så bare sørger for at købe
>dem hvor trøflens botaniske navn står på, burde jeg vel være på

Nix; ligesom asparges dyrket ved Lammefjorden af Søren Wiuff, er en
verden til forskel fra de apsrages der er dyrket af en tilfældig gartner
i et Hollandsk drivhus :(

Så kig på om det er sommer- eller vintertrøfler samt på
oprindelseslandet - er det sommetrøfler fra Kina spilder du din tid, men
er det vintertrøfler fra Italien er din lykke gjort :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-03-03 08:16

René Hjorth skrev:

> Nix; ligesom asparges dyrket ved Lammefjorden af Søren Wiuff, er
> en verden til forskel fra de apsrages der er dyrket af en tilfældig
> gartner i et Hollandsk drivhus :(

Det kan der selvfølgelig være noget om (jeg er fx helt holdt op med
at købe hollandske grøntsager, for de er simpelthen ikke pengene
værd), men jeg troede at trøfler var nogenlunde ens, bare der var tale
om den samme art, for de skal jo stadig indsamles i naturen.

> Så kig på om det er sommer- eller vintertrøfler samt på
> oprindelseslandet - er det sommetrøfler fra Kina spilder du din
> tid, men er det vintertrøfler fra Italien er din lykke gjort :)

Okay, tak.

// Klaus

Fra : Krabsen

Dato : 20-03-03 13:42

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [Klaus Alexander Seistrup | Wed, 19 Mar 2003 23:41:06 +0000 (UTC)]

> Nej du skal ej :) Dem du finder frisk i grøntafdelingen i et
> supermarkede, er de totalt intetsigende bløde kinesiske 'trøfler' :(

127% enig

mvh
Krabsen

Fra : crema

Dato : 19-03-03 18:13

Der findes to typer trøfler i Italien og Frankrig. Sommertrøflerne er brune
og stammer fra det sydøstlige hjørne af Frankrig og regionenUmbrien i
Italien. De er ikke så kraftige i smagen og det er dem, du kan købe
konserveret i Irma. De er ret kedelige og uinteresante.
De hvider trøfler derimod er vintertrøfler og kommer fra den Itailenske
provins Piemonte. De er hamrende dyre, de mister deres duft ganske hurtigt
og de stinker. Trøfleren opbevares bedst i en luftæt krukke med ris, så de
ikke mugner. Læg nogle rå æg ned i krukken et par dage og spis nogle
fantastiske spejlæg eller brug dem til pasta.
Friske trøfler skal rives med et trøffeljern gerne over en gang tagliatelle
med smør og frisk rosmarin, måske med et glas Dolcetto eller Barolo.
Vil du vide mere om trøfler anbefales bogen "Kvinderne ud af køkkenet (og ud
på arbejdsmarkedet med dem) af Roald Als.
Henrik