Steg rød i kanten på Weber grill
Fra : Peter

Dato : 16-03-03 11:02

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-03-03 16:12

"Peter" <peter_mn@hotmail.com> wrote in message
news:3e744bb3$0$262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Når man tilbereder eksempelvis en culotte-steg på sin weber-grill bliver
kødet
> altid rødt i kanten. Er der nogen der kender forlaringen på det,

Ikke her, men jeg vil gætte på at luften i grillen er meget tørere end i en
ovn.
Jeg synes jeg kan se noget tilsvarende - men meget mindre udtalt - når man
lav er en steg i en varmluftovn.

> og er der en
> måde at undgå det på?

Aner det ikke - men hvorfor egentlig? Jeg synes at en steg fra weberen er
rigtig flot.

vh
Jan

Fra : M@rk

Dato : 17-03-03 21:08

Sun, 16 Mar 2003 16:11:37 +0100, berigede "Jan Bøgh"
<jan@boegh-dot-net> dk.kultur.mad+drikke med:

>Ikke her, men jeg vil gætte på at luften i grillen er meget tørere end i en
>ovn.

Er det ikke snarere stik modsat?

I en konventionel ovn er det den samme luft, der cirkulerer rundt i
denne - i en weber er der hele tiden frisk forsyning af luft og dermed
også mere fugt hele tiden.

Man kan vel opnå det samme ved, at sætte en bajle vand ind i den
konvetionelle ovn?!

/Mark
- som ikke har en weber endnu, men sparer og sparer og sparer og
sparer og sparer og sparer ........... gentag selv .......... til han
en dag får råd til drømmedyret

--
M@rk, the unknown @ vosborg.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-03 18:49

"M@rk" <unknown@vosborg.invalid> wrote in message
> [...]
>
> I en konventionel ovn er det den samme luft, der cirkulerer rundt i
> denne - i en weber er der hele tiden frisk forsyning af luft og dermed

Det tror jeg ikke. I en konventionel ovn bliver luften hele tiden tilført
væske ved afdampning fra det, der steges. Derfor er den relative fugtighed
nok nogenlunde konstant.
Derimod bliver den kolde luft der suges ind i bunden af weberen varmet
voldsomt op med et kraftigt fald i den relative luftfugtighed til følge.

vh
Jan

Fra : M@rk

Dato : 18-03-03 19:12

Tue, 18 Mar 2003 18:49:17 +0100, berigede "Jan Bøgh"
> [...]

>væske ved afdampning fra det, der steges. Derfor er den relative fugtighed

Men aldrig højere end den fugt, som kødet evt. afgiver?!

>Derimod bliver den kolde luft der suges ind i bunden af weberen varmet
>voldsomt op med et kraftigt fald i den relative luftfugtighed til følge.

Okay, jeg var nok ikke voldsomt opmærksom i fysiktimerne i folkeskolen
- og dette kan være den umiddelbare grund til, at jeg gik rundt i den
barnetro, at luft der bliver opvarmet udvider sig og dermed afgiver en
masse fugt. Altså kulde binder fugt, varme afgiver fugt .......

Well, enten er jeg blevet klogere i dag eller også er jeg blevet mere
forvirret - det må eftertiden vise )

I øvrigt fandt jeg lige et svar på den oprindelige spørgers spørgsmål:

"Der er en meget simpel forklaring på dit spørgsmål. Strålevarmen i en
kuglegrill, kontra en almindelig ovn i køkkenet, er meget kraftigere.
Dette fænomen gør, at porrene i kødet trækker sig meget hurtigt
sammen, når du har lagt låget på din grill. Det er altså en forsegling
af kødsaften, på den måde bliver saften inde i kødet i stedet for at
forlade det, som det gør i en almindelig ovn. Det er bl.a. det der
gør, at alt kød bliver meget mere saftigt i en kuglegrill, end inde i
ovnen i køkkenet. Så den rødlige kant, som du ser når du skærer dit
kød for, er saft som er blevet forhindret i at forlade kødet, fordi
strålevarmen fra grillen har lukket porrene af. Smart ikke? "

Kilde:
http://www.bruglaaget.dk/frames/main/content.asp?ID=47&page=text#faq27

/Mark

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-03-03 18:56

> Tue, 18 Mar 2003 18:49:17 +0100, berigede "Jan Bøgh"
> <jan@boegh-dot-net> dk.kultur.mad+drikke med:

> Men aldrig højere end den fugt, som kødet evt. afgiver?!

Relativ luftfugtighed siger noget om hvor meget af den fugt luften /kunne/
indeholde der rent faktisk er til stede.

> [...]
> masse fugt. Altså kulde binder fugt, varme afgiver fugt .......
>
> Well, enten er jeg blevet klogere i dag eller også er jeg blevet mere

Du er nok blevet klogere. Varm luft kan indeholde meget fugt, kold luft
lidt. Derfor dannes der dug, når en varm tilsyneladende tør luft møder en
kold overflade. Når luften køles ned, kan den ikke indeholde så meget fugt,
hvorfor det overskydende vand 'udsondres' som små vanddråber (dug).

> [...]
> kød for, er saft som er blevet forhindret i at forlade kødet, fordi
> strålevarmen fra grillen har lukket porrene af. Smart ikke? "

Den vil jeg godt købe - delvist. At der er tale om en hurtig forsegling
lyder rigtig. At der skulle være større strålevarme er jeg lidt mere
tvivlende overfor. Men pyt - Glæsel har mange hurtige konklusioner, men han
brænder for sagen.

vh
Jan

Fra : Mark Schiller

Dato : 19-03-03 21:12

Wed, 19 Mar 2003 18:55:40 +0100, berigede "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>
dk.kultur.mad+drikke med:

>Du er nok blevet klogere.

Super, det er altid rart at vide

>Men pyt - Glæsel har mange hurtige konklusioner, men han
>brænder for sagen.

Well, jeg skal ikke kunne vurdere hans kvalifikationer - men jeg er da
meget glad for "bogen" (som jeg i øvrigt fandt på tilbud til 49 dask i
sidste uge

/Mark

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-03-03 18:49

"Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid> wrote in message
> [...]

> Well, jeg skal ikke kunne vurdere hans kvalifikationer - men jeg er da
> meget glad for "bogen" (som jeg i øvrigt fandt på tilbud til 49 dask i

Glimrende og inspirerende bog, IMHO.

vh
Jan

Fra : Thïngmand

Dato : 17-03-03 09:22

> Når man tilbereder eksempelvis en culotte-steg på sin weber-grill bliver
kødet
> altid rødt i kanten. Er der nogen der kender forlaringen på det, og er der
en
> måde at undgå det på?

Det er fordu den bliver røget - ryger du den rigtigt bliver det meget mere
udtalt. Det er ikke farligt, glæd dig over den gode smag i stedet!

Fra : Peter

Dato : 17-03-03 18:05

Fra : SB

Dato : 20-03-03 00:41

> Jamen jeg glæder mig nu også over smagen - jeg undrede mig bare, for sidst
vi
> lavede kylling i Webergrillen til gæster, sad et par stykker og undrede
sig
> over hvorfor den yderste del af kyllingen ikke var gennemstegt, hvilket
den jo
> egentlig var.
>
> Næste gang kan jeg med god samvittighed sige at det er røgen.
>
> Tak for hjælpen
>
> Peter

apropo kylling i weberen, har du prøvet at tage en dåseøl, hælde det ½ ud
(eller drikke det) og stikke den op i bagenden på kyllingen.
Derefter placeres kyllingen, stående på dåsen, midt i grillen, og 75 min.
efter er den færdig. (alt efter størrelse)
Der ud over plejer jeg lige at smide noget gennemblødt ovntørret bøgetræ på
kullene (ca en halv liter)

Søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-03-03 18:51

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> wrote in message

> [...]
> Derefter placeres kyllingen, stående på dåsen, midt i grillen, og 75 min.
> efter er den færdig. (alt efter størrelse)

Virker glimrende, men også samtidigt dybt depraverende!
Det ser simpelthen perverst ud

vh
Jan