Hvornår man må egentlig
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-03-03 10:35

Hvis man nu har købt fx. en GoLive 4 i sin tid og med den så købt GoLive
5 opgraderingen med hvilken man så køber GoLive 6 opgraderingen, men
6'eren kræver blot at man har fx. 5'eren for at kunne lade sig
installere - må man så sælge 4'eren ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-03-03 13:56

Hej Jesper

Du rører faktisk ved et problem, som der er vild uenighed om, men generelle
regler er følgende.

- Har man en fuld softwarepakke i fx. en ver. 1, køber en upgrade til ver.
2, 3, 4 osv. må man _IKKE_ videresælge en ver. 1, da den er baggrunden for
upgraden.

- Køber du en ver. 1 - fuld pakke og senere en ver. 2 ligeledes en fuld
pakke, - evt. på et tilbud, der er lige så billig som en upgrade, så må du
generelt sælge ver. 1.

- Altså en upgrade må _IKKE_ sælges, - en fuld pakke _MÅ_ sælges.

Flere softwareproducenter kræver en overdragelseserklæring for at man må
videresælge et i forvejen registreret produkt. Dette gælder for både
Microsoft, Adobe og Macromedia. Hvilket betyder, at hvis du har fx. en
GoLive 4 (full), køber en upg. 5 og senere en upg. 6, må du ikke sælge din
GL 4 uden at både 5 og 6 medfølger i salget, og du skal samtidig skrive en
overdragelseserklæring til køber med opl og attestation på, at du
overdrager licensen til køber. Denne erklæring skal køber så indsende/faxe
til - her - Macromedia som bevis på, at køber har overtaget dit i forvejen
registrerede nummer.

Jeg har selv solgt flere programpakker på den måde, og der har aldrig været
problemer med omregistrering, - blot en overdragelseserklæring er vedlagt.

OEM software + upgrades til OEM pakker må normalt _IKKE_ videresælges men
skal følge med den/de computere, som softwaren opr. blev leveret med. Der
findes undtagelser fra denne regel, men i de tilfælde skal man kontakte
producenten/importøren i hvert enkelt tilfælde for at få at vide, hvorvidt
man må sælge eller ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-03-03 16:41

> [...]
> producenten/importøren i hvert enkelt tilfælde for at få at vide, hvorvidt

De gange jeg har købt en upgrade, er jeg da aldrig blevet spurgt om jeg
havde en i forvejen.

Når man installerer en upgrade er det jo ikke altid at man skal
installere andet end den og så blot taste serienummeret fra den seneste
tidligere version.

De gange jeg har købt et stykke software brugt har jeg da aldrig
registreret dette - altså ingen ved at det er mig der bruger det.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-03 03:25

Hej Jesper

> De gange jeg har købt en upgrade, er jeg da aldrig blevet spurgt om jeg
> havde en i forvejen.

Det er jeg til gengæld i flere forretninger. - Jeg har endda måttet komme med
reg. kort og/eller første diskette/CD for at kunne bevise det. Dette for både
ClarisWorks/AppleWorks, Photoshop og Freehand...

> Når man installerer en upgrade er det jo ikke altid at man skal
> installere andet end den og så blot taste serienummeret fra den seneste
> tidligere version.

Det er rigtig, - men så bruger du jo også det opr. serienr. fra den opr. pakke,
- altså er det dig, der står som ejeren. Hvis du så sælger den opr. pakke, skal
serienr. følge med ved overdragelsen, så står du ikke længere som ejer af
produktet. - Dvs., at både du og den nye ejer ikke kan være reg. med det samme
serienr..

Jeg kan give dig et eksempel... Jeg købte en fuld Photoshop 3.05 for nu mange år
siden, og købte så senere en Photoshop 4.0 Multilingual Upgrade. Den kan slet
ikke installeres på harddisken, hvis ikke PhS 3.05 i forvejen er installeret.
Den opg. ikke den eksisterende 3.05 til en ver. 4.0, men laver en helt ny mappe
med en 4.0 istedet. Du kan så godt slette den gamle ver. 3. Senere fik jeg så en
ver. 5.5 upg.. - Den installerer en fuld pakke og har eget reg.nr., og ved reg.
skriver du blot dit gamle og det nye nr., når du sender kortet ind til Adobe, og
du står reg. med både en 3.05/4.0 og en 5.5.

> De gange jeg har købt et stykke software brugt har jeg da aldrig
> registreret dette - altså ingen ved at det er mig der bruger det.

Næ, det er heller ikke alle, jeg har gjort det ved, - fx. ikke med min Insignia
Softwindows 98, - hvem skal have registreringen... FWB? måske, - Insignia er det
ihvertfald ikke, da firmaet er lukket nu... Men hvis det skal være fuldt
korrekt, så burde jeg jo nok sende reg. til FWB, da de jo købte det hele.

Men i princippet bør man jo reg. det, man køber / overtager - også selvom, det
er brugte versioner...

- Og ved produkter, der kræver dongle, er det jo nærmest en nødvendighed, hvis
man vil købe en upgrade. Jeg véd da om et par firmaer, der kræver nummeret på
donglen for at ville udlevere en opgradering.

mvh. Erik Richard

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 16-03-03 17:05

> [...]
> 5 opgraderingen med hvilken man så køber GoLive 6 opgraderingen, men
> 6'eren kræver blot at man har fx. 5'eren for at kunne lade sig

Who cares? Sælg lortet og få lidt penge i lommen.

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-03 17:18

3000 Peter Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Who cares? Sælg lortet og få lidt penge i lommen.

Hej Jesper....

Hvis din 6´er kan nøjes med din 5´ers licens, kan du bare sælge din
4´er.
Hvis du oven i købet IKKE har registreret din 4´er, kan en køber bruge
4´er-licensen igen. Elles skal du lave et overdragelsesdokument til
Adobe.

Men at du kan bruge en opgraderingslicens til endnu en opgradering,
forstår jeg ikke rigtigt.
Det prøvede jeg engang, og det ville den fandenmig ikke.
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz