CD-romdrev kører rundt men funger ikke
Fra : Jørgen Emborg

Dato : 14-03-03 16:28

Undskyld jeg gentager mig selv fra et tidligere indlæg, men jeg har fået
et alvorligt problem. Hør her:
Jeg har en beige G3 opgraderet til G4 500MHZ (Sonnet) Har to harddiske i
den. Skulle installere MacOSX, men installeren ville ikke vide af min 80GB
IBM disk. Fortæller mig at ingen af de 5 drev ( partitioner) ligger indenfor
de første 8GB af disken. Det er imidlertid ikke rigtigt, idet jeg har lavet
en partition specielt med det formål at få OSX til at ligge på de første 8GB
da jeg partitionerede den. Den vil imidlertid gerne installere OSX på min
gamle 4GB Disk som nu sidder som slave. Det gider jeg imidlertid ikke da den
jo er væsentlig langsommere end min nye disk.
Jeg får den (dårlige) ide at koble 4GB disken ud for en enkelt opstart.
Jeg slukker og tager bare strømstikket ud af disken. Det må vel være nok
tænker jeg. Starter igen men installeren vil stadig ikke vide af min IBM
disk. Indser at problemet skal løses på anden måde. Slukker maskinen og
sætter strømstikket i 4GB disken igen. Men - nu vil maskinen slet ikke se
4Gb disken og den vil heller ikke læse CD´er.
Maskinen vil gerne starte op fra f.eks en Techtool CD men vil heller
ikke på denne måde se 4 GB disken.
Noget må der jo være sket - er der nogen der har et bud? Hvad skal jeg
gøre. Det nærmeste jeg kan komme det er en ID konflikt ml. CD drevet og 4GB
disken.Jeg har også prøvet at starte op på et US 9.1. Men nej min 4 GB disk
dukker ikke op og maskinen vil heller ikke læse CD´er. Drevet kører lidt
rundt og giver så op.
Giver det mening for nogen her på edb.mac? - hvad skal jeg gøre?
venlig hilsen Jørgen Emborg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-03 18:06

Hej Jørgen

Prøv først at trykke på KUDA-knappen, så du resetter hele maskinen.
Start så fra OS 9.x CD med 'C' tasten holdt nede.
Formater begge harddiske med Diskværktøj - uden partitionering - fra OS 9
CD'en.
Start så fra OS X CD og partitioner disken, hvor du vil have OS X med
Diskværktøj fra X-CD'en. - Vælg 'Speciel' og læg 8gb partitionen øverst i
vinduet til venstre, - så er det partition nr. 1.
Få fat i XPostFacto 2.2.x og kopier den til den første hartition og brug den
til installering af OS X. Da det er en Beige G3, kan du kopiere den fra en
diskette til HD'en.

Selvom Sonnet skriver, at deres upgrades er 100% X-kompatible, så har det vist
sig, at der godt kan være endda meget store problemer med at få installeret X
på en anden disk en den disk, maskinen er født med. Det underlige er, at du kan
se og installere på din 4gb disk på 'slave', - det burde du ikke, så check
også, at diskene er termineret og sat korrekt.

Kig evt. også på www.otherworldcomputing.com i deres 'archives', dér har de en
masse info omkring installering på opgraderede maskiner med de forskellige
upgrade cards.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-03-03 18:50

In dk.edb.mac, Jørgen Emborg wrote:

[...]

> [...]
> sætter strømstikket i 4GB disken igen. Men - nu vil maskinen slet ikke se
> 4Gb disken og den vil heller ikke læse CD´er.

Har du tjekket Sonnets side om der er nogle ting man skal gøre inden
man installerer OS X på en beige G3'er med det opgraderingskort du
har? Hvad hedder kortet i øvrigt?

Kan du høre om dine diske overhovedet spinner op? Er du sikker på at
du har sat strømstikket helt ind i stikket på disken, det skal nogle
gange skubbes en ekstra gang?

Umiddelbart ved jeg ikke om det kan være skadeligt blot at pille
strømmen fra disken. Jeg har altid pillet både strøm- og IDE-kabel ud
når jeg afmonterede den, også selv om det blot var for en enkelt boot.

> Maskinen vil gerne starte op fra f.eks en Techtool CD men vil heller
> ikke på denne måde se 4 GB disken.

Har TechTool ikke nogle værktøjer til at skanne busserne flere gange
for diske?

> [...]
> dukker ikke op og maskinen vil heller ikke læse CD´er. Drevet kører lidt

Med mindre du i den ovennævnte sekvens har byttet IDE-kablerne rundt
på enten logicboardet eller på diskene tror jeg ikke det er en IDE-fejl.

Hvilken OS X er det forsøger at installere? Jaguar?

Ethernet (n): Device used to catch the elusive etherfish.