Søges: hjælp fra bager.
Fra : Krumme

Dato : 13-03-03 22:05

¨Hej.

Er der ikke en bagerkollega der kan hjælpe en gammel svend.
Jeg har glemt hvordan man laver marcipanroser og blade, jeg har figur grov
men har altså glemt frmgangsmåden og opskriften.

Hygge

Krumme

--
Hellere for sent i dette liv, end for tidligt til det næste!

Fra : Scorpmoon

Dato : 13-03-03 22:13

Du sku ha set Isabellas idag.. hun lavede præcist marcipanroser og blade, og
det så meget simpelt ud.

Fra : Krumme

Dato : 13-03-03 22:15

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Du sku ha set Isabellas idag.. hun lavede præcist marcipanroser og blade,
og
> det så meget simpelt ud.

Det er det også, jeg har bare glemt det simple i det!

Hygge

Krumme

ps. isabellas hvad er det?

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-03-03 06:00

"Krumme" <kkolsen@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse...

> Er der ikke en bagerkollega der kan hjælpe en gammel svend.
> Jeg har glemt hvordan man laver marcipanroser og blade, jeg har figur grov
> men har altså glemt frmgangsmåden og opskriften.

Er det mon en bager du skal have fat i - til marcipanroser? )

Marcipan:
250 g ren rå marcipan (Odense)
100 g flormelis
1spsk glükose el. honning
æggehvide
--
evt. rød frugtfarve til roserne
-

Ælt ingredienserne sammen til en ensartet masse.
Ælt frugtfarve i massen.

Roser:
1. Læg ud på bordet et kraftigt stykke plastic, og rul marcipanen ud til
en lang pølse, ca. 1 cm tykkelse.
2. Derefter deles marcipanen i passende stykker og trykkes ud med en
palet el. spiseske, der er dyppet i olie.
3. Der drejes først en knop, hvorpå der påsættes blade.
4. Inden bladene påsættes, formes de over tommelfingeren.
5. Roserne opbygges med små blade først, derefter større og større.

Til sidst nå du har den færdige rose, formes nogle små pæne grønne
blade til hver rose. (ca. 3 stks pr. rose)
Rul ud ca. 2-3 mm tykkelse, og skær bladene ud med en lille kniv, husk
at snitte årene i den rigtige retning. - Vupti - færdig arbejde!

NB: I handelen findes små specielle plasticudstikkere til at fremstille blade
med, -hurtigt og nemt!

Go' fornøjelse!

PS: Mon ikke også bager Kim har noget på sin hjemmeside angående
marcipanroser? Se evt. www.bager-kim.dk/

--
Mvh.
Peter W. Bosse

PARADIS IS.
GRATIS IS TIL ALLE D. 15. og 16. MARTS PÅ SKT. HANS TORV.
Den 15. marts åbner Københavns første iscafé på Skt. Hans Torv. Er
du til blød, cremet, fedtfattig og ægte italiensk is, så kig forbi.
http://www3.aok.dk/cgi-bin/nyhedsbrev/paradis.cgi

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-03-03 06:34

> [...]
>

> Krumme
>
> --
> Hellere for sent i dette liv, end for tidligt til det næste!

http://www.madkanalen.dk

kan du i deres videoleksikon se hvordan man laver marcipanroser

mvh Jette

Fra : Nette

Dato : 15-03-03 01:03

"Krumme" skrev i en meddelelse news:b4qrsv$1ia5$1@news.cybercity.dk...
> Er der ikke en bagerkollega der kan hjælpe en gammel svend.
> Jeg har glemt hvordan man laver marcipanroser og blade, jeg har figur grov
> men har altså glemt frmgangsmåden og opskriften.
´
Sådan lærte jeg det på skolen:

Rosen: Lav en gulerod og del den i een centimeters tykke skiver, tril dem og
form dem mellem plastik. Husk den lille dims til at starte på.
Bladene er rullet "cigarformet" formet mellem plastik og konturene i dem
lavet inden plastikken kommer af igen.

Firgurgrov kan tilsættes flormelis og en æggehvide, indtil den har farve og
konsistens som du ønsker.

God fornøjelse

Nette

Fra : Krumme

Dato : 15-03-03 14:46

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lavet inden plastikken kommer af igen.
>
> Firgurgrov kan tilsættes flormelis og en æggehvide, indtil den har farve

Ihh tusind tak for svarene især Nette´s. præcis samme måde jeg lærte det på
tilbage i 1986 havde bare glemt det helt og aldeles.

Hygge

Krumme