guppy unger
Fra : Mette og René

Dato : 12-03-03 17:52

Hej

jeg er nybegynder med det her akvarie sjov og har lige opdaget mine guppyér
har fået afkom.
Hvordan passer man dem når man fået dem i en "yngel kasse". skal de have
foder eller hvordan griber man det an????

mvh mette

Fra : Niels Porsbøl Jacobs~

Dato : 12-03-03 18:22

> mine guppyér har fået afkom.
> Hvordan passer man dem når man fået dem i en "yngel kasse". skal de have
> foder eller hvordan griber man det an????

Hvis du ikke har større fisk end gubbyer kan du bare lade dem gå og hygge
sammen med de andre i akvariet, de skal nok klare sig med almindeligt foder
og hvad de ellers kan finde i akvariet.

Hvis de andre fisk går og nipper lidt til dem, og der ikke er nogel planter
de kan gemme sig i, kan du altid sætte dem i en yngelkasse og give dem lidt
knust fiskefoder. Men jeg ville nok ikke anstrenge mig for meget med dem -
der skal nok komme flere!

Mvh.

Niels

Mette og René <tdcspace@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e6f65c0$0$155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : jonaserlandsen

Dato : 15-03-03 14:34

Hej Mette og Rene,

Jeres Guppy unger kan godt ´spise normalt tørfodder, men det bedste
ville være at koge et æg( hårdkogt) og skærre det i små stykker. Det
svarer nemlig til den føde som de fik i maven på fisken. Når de er en
uge eller to gamle kan i give dem normalt fodder, og slippe dem løs.

Hilsen Jonas.

http://www.kandu.dk/

Fra : Plesner

Dato : 15-03-03 15:04

> [...]
> svarer nemlig til den føde som de fik i maven på fisken. Når de er en
> uge eller to gamle kan i give dem normalt fodder, og slippe dem løs.

Æg, som du beskriver det, kan man i enkelte bøger se anbefalet som
erstatningsfoder til helt små unger, hvis man absolut ikke har andet. I de
samme bøger er dette ALTID fulgt op af en advarsel om, at det belaster
vandet ret meget at fodre med æg, hvorfor det skal gøres yderst sparsomt og
gerne kombineres med efterfølgende vandskifte..

Nu er guppyunger jo ikke specielt små, så der er ingen som helst grund til
at bruge dette foder, som vist må kategoriseres som ret unaturligt hvad
angår næringsværdi. Et godt frost- eller tørfoder af samme slags, som
forældrene får, er efter min mening vejen frem.

Plesner