Ang. pirat software / ikke pirat software
Fra : Flare

Dato : 24-02-03 14:38

Jeg synes efterhåenden hvergang der bliver stillet et spørgsmål til hjælp i
et spil kommer der en højhellig person og anklager vedkommende for at have
en piratkopi.

50 % af tilfældenede er anklagen sikkert rigtig...Men 99% siger at de har
spillet. Dette gør i sig selv anklagen triviel og kedelig at læse.

Noget andet er at jeg synes faktisk det er pinligt at folk har så ondt i
røven over at folk pirat kopiere. Det er folks egen sag. Lad vær med at
fortælle dem de ikke må. Det er APG´s opgave. Ligesom der er politiets
opgave at fange folk der kører for stærkt. Ikke samtilige danske billister.

Hvad jeg prøver at sige er,... hjælp dog folk med det gruppen er lavet til,
nemlig at hjælpe folk med deres problem. Hvis vedkommende i så hjælper har
en piratkopi, kan det jo være at svaret hjælper en med en lovligkopi.

Nu vil jeg ikke fortælle jer at jeg altså ikke laver piratkopier...og bla
bla....For hvem faen vil tro på det?

Mvh
Anders

Fra : Darth_Vader

Dato : 24-02-03 14:43

godt skrevet
100 % enig
mvh
Darth_Vader

Fra : RH

Dato : 24-02-03 16:35

"Darth_Vader" <hbb@-ingenspam-adslhome.dk> wrote in

> godt skrevet

Sikkert.

> 100 % enig

100 % uenig.

Mvh
RH.

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 14:45

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu vil jeg ikke fortælle jer at jeg altså ikke laver piratkopier...og bla
> bla....For hvem faen vil tro på det?

Ingen

Selv bruger jeg pirat kopier af spil. Syntes det er lidt ufedt at bruge 400
kr på et spil jeg vil spille i en uge. Er det et godt spil køber jeg det. Fx
wc3

Gismo

Fra : RH

Dato : 24-02-03 16:33

"Gismo" <stivnisse@hotmail.com> wrote in news:b3d7kn$q5i$1@sunsite.dk:

> Selv bruger jeg pirat kopier af spil. Syntes det er lidt ufedt at
> bruge 400 kr på et spil jeg vil spille i en uge. Er det et godt spil
> køber jeg det. Fx wc3

Ja ja. Sikkert.
Suk!

Mvh
RH.

Fra : Rene Juulsgård

Dato : 24-02-03 15:55

> [...]
> en piratkopi, kan det jo være at svaret hjælper en med en lovligkopi.
>
> Nu vil jeg ikke fortælle jer at jeg altså ikke laver piratkopier...og bla

Anders det er fandme godt skrevet. Jeg kan kun give dig ret. Ja jeg har sgu
også nogle skiver der ikke helt er "lovlige" men hva jeg kan godt leve med
det. Det er bare en skam hvis andre ikke kan.

Fra : Øistein Wind

Dato : 24-02-03 17:12

> Ja jeg har sgu også nogle skiver der ikke helt er "lovlige" men hva jeg
kan godt leve med
> det. Det er bare en skam hvis andre ikke kan.

Nej... Det er ikke en skam. Det du gør er ulovligt. Men hvis folk nu
stoppede med at råbe op om at det er ok og fair nok at brænde cdere til sig
selv osv. så ville debatten nok falde lidt i graderne.

Kan du leve med at stjæle i en butik?

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 17:16

"Øistein Wind" <oistein.wind@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> selv osv. så ville debatten nok falde lidt i graderne.

Gør du aldrig noget ulovligt?
Går over for rødt lys?
har ulovlige mp3 filer ???

Gismo

Fra : Øistein Wind

Dato : 24-02-03 17:32

> Gør du aldrig noget ulovligt?
> Går over for rødt lys?
> har ulovlige mp3 filer ???

Jo. Men jeg råber ikke op om det. Og hvis nogen fortæller mig at det er
ulovligt, tager jeg det til efterretning. Det der er problemet her, er, at
folk har en idé om at det ikke er ulovligt at have ulovlige kopier. Hvis de
istedetfor at blive sure, når de blev gjort opmærksomme på at det er
ulovligt, sagde: "Ja ok. Det er ulovligt, I know. Jeg holder lav profil og
prøver så vidt muligt at lade være med at fortælle at det er en kopicd". Men
det er ikke just hvad der er tilfældet...

Mp3 filer kan sagtens være lovlige. Og så kan man ikke sammenligne dét at gå
overfor rødt lys med dét at stjæle spil.

Øistein

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 18:41

> [...]
Men
> det er ikke just hvad der er tilfældet...

Ved godt at mp3 filer kan være lovlige, derfor jeg spurgte om du havde nogle
ulovlige.
Du kan heller ikke sammenligne pirat kopiering med at stjæle fra en butik.
Hvis jeg køber produktet får jeg manual og div andre ting med. HVor er de
ting hvis jeg henter spillet fra nettet?

> Mp3 filer kan sagtens være lovlige. Og så kan man ikke sammenligne dét at

> overfor rødt lys med dét at stjæle spil.

Hvor er forskellen?
Henter jeg et spil eller film gør jeg noget ulovligt.
Går jeg over for rødt gør jeg noget ulovligt som koster 500 kr hvis politiet
gir dig en bøde

Fra : Øistein Wind

Dato : 24-02-03 22:14

> Ved godt at mp3 filer kan være lovlige, derfor jeg spurgte om du havde
nogle
> ulovlige.

Fair nok. Det overså jeg.

> Du kan heller ikke sammenligne pirat kopiering med at stjæle fra en butik.
> Hvis jeg køber produktet får jeg manual og div andre ting med. HVor er de
> ting hvis jeg henter spillet fra nettet?

De er væk, som følge af at du stjæler spillet. Du får heller ikke returret
på et stjålet spil hvis det ikke virker(Hvis det har noget med sagen at
gøre...)

> [...]
> Henter jeg et spil eller film gør jeg noget ulovligt.
> Går jeg over for rødt gør jeg noget ulovligt som koster 500 kr hvis

Men det er en komplet anden forseelse der bliver udført. At gå over for rødt
lys implicerer i sidste ende kun dig selv, og det er kun dig der muligvis
kommer til skade. Når du stjæler et spil, mindskner du selvfølgelig
spilproducentens indkomst, og det er derfor ikke kun en hændelse hvor du
alene er involveret. Der er i dette jeg synes forskellen ligger.

> Det er jo altsammen meget godt. Men når en fyr spørger hvordan man
> laver select-by-type i generals(han nævnte INTET om piratsoftware), og
> så bliver skudt ned fordi det at han ikke have læst manualen _kunne_
> jo betyde at han ikke havde den, og derfor var det måske
> piratsoftware. Så går det altså for vidt. Det lyder næsten som om man
> skal BEVISE at spillet er originalt før man må bede om hjælp.

Jeg har først lige læst tråden i Gimmers indlæg, og det kan godt være at
folk er hurtige ude med hentydninger om at han _måske_ har en piratkopi, men
det er ikke mere end en enkelt hentydning... og så nogle _meget_ korte
lunter hos folk der mener at denne hentydning er _stor_.

> Yep. Og det har folk helt sikert selvstyr på hvordan deres moral er :) Det
> behøver andre ikke at fortælle dem.

Jo det skal andre folk netop fortælle dem! Du vil da ikke mene vi skal leve
i en verden hvor alle bare lader stå til mens tingene sker omkring dem? Skal
vi ikke have en mening om hvorvidt det er rigtigt eller forkert ulovligt at
kopiere cdere? Og hvis man endelig har en mening, så skal man da også
fremføre den!

Folk må gerne stille spørgsmål til deres evt. piratkopierede spil, men det
skal ikke åbenlyst fremgå at spillet er ulovligt kopieret. Man skal ikke
være stolt af at have piratkopier hjemme. Det er ulovligt.

Øistein

Fra : Flare

Dato : 24-02-03 22:27

> Og hvis man endelig har en mening, så skal man da også
> fremføre den!

Jo. Men for fanden hvor er det kedeligt at læse. Alle ved jo PRÆCIS hvor
ulovligt piratkopiering er. At nogen så tager det utrolig alvorligt mens
andre ikke gør er folsk egen sag. Jeg er sgu ligeglad med at vide hvad faen
du/folk tænker om piratkopiering. Jeg er meget mere intereseret i det svar
du havde om spørgsmålet.

Hvis man har brug for at tilkendegive sin mening om love, pædagogik, biler,
heste, politiske holdninger findes der massere af steder at gøre det.

Fx. burde denne diskussion snart flyttes over i : dk.snak.mudderkastning

Mvh
Anders

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 22:53

> [...]
> spilproducentens indkomst, og det er derfor ikke kun en hændelse hvor du
> alene er involveret. Der er i dette jeg synes forskellen ligger.

Det er da en være omgang vås ...
Hvis jeg køre en ned der går over for rødt går det da ud over ham, mig,
hans familie osv ....

Gismo

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 23:15

> [...]

> spilproducentens indkomst, og det er derfor ikke kun en hændelse hvor du
> alene er involveret. Der er i dette jeg synes forskellen ligger.

Lad os antage at jeg henter 20 spil ned om året og køber 2 spil for at kunne
komme til at spille online osv.

Hvis jeg ikke havde muligheden for at hente spillene på nettet. Hvor mange
spil tror du så jeg ville købe ?
22 ?
nok mere noget i retning af 3-4 spil og nogle gamle så 5 i alt

Altså taber spille producenterne ikke ret meget på at jeg henter et spil
ned.
Hvis de laver nogle gode spil skal jeg nok købe dem
c&c
ra
wc 1+2+3
bg 1+2
uo
dungen keeper 1+2
osv ...

NWN som skulle være så godt faldt jeg i søvn efter nogle timers spil ...
ville føle mig godt bollet i røven hvis jeg havde købt det !

Gismo

Fra : Lars Funck

Dato : 25-02-03 08:56

"Gismo" <stivnisse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok mere noget i retning af 3-4 spil og nogle gamle så 5 i alt
>
> Altså taber spille producenterne ikke ret meget på at jeg henter et spil

Hvordan pokker får du det til at blive "ikke ret meget"? Hvis vi bare for
argumentationens skyld antager at du er et gennemsnitsindivid, så kan vi jo
se af dit eksempel at der ville blive solgt næsten dobbelt så mange spil
hvis folk ikke piratkopierede.

Jeg er enig med dig i, at spilproducenterne ikke taber 20 spil på at du
stjæler spil, men de mister jo netop det du ville have købt, hvis du ikke
ønskede at stjæle.

MVH

Lars

Fra : Gismo

Dato : 25-02-03 11:58

"Lars Funck" <Funck@DELETEnetworldmedia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er enig med dig i, at spilproducenterne ikke taber 20 spil på at du
> stjæler spil, men de mister jo netop det du ville have købt, hvis du ikke

Måske taber de 2 spil fra mig, måske ikke.
Hvordan kan de så tjende penge hvis jeg går ud og køber nogle af spillene
til 100 kr fordi de er 1½ år gamle ? 450 kr er sku mange penge at give for
et spil. Specielt hvis det er et der skuffer. Det er da den største grund
til at jeg af og til henter spil ned.
WC3 hentede jeg ned da betaen kom, spillede det, blev bidt af det og købte
det da det kom.
Flere af de spil jeg har stående har jeg aldrig spillet i mere end nogle få
timer fordi de er dårlige.
Ja, man kan hente en demo, men ofte kan de ikke bruges til så meget. Fx
multiplayer delen mangler osv

Det bliver vil snart sådan at det bliver lovlidt at låne spil fra venner og
bib for at brænde dem til eget brug ligesom musik cder

Gismo

Fra : Rune Manscher

Dato : 25-02-03 09:18

"Øistein Wind" <oistein.wind@gmx.net> wrote in message
> [...]
> spilproducentens indkomst, og det er derfor ikke kun en hændelse hvor du
> alene er involveret. Der er i dette jeg synes forskellen ligger.

Du kan vel ligeså godt argumentere for, at det kun er dig selv der er involveret
i en piratkopi. Hvis du alligevel ikke havde tænkt dig at købe spillet, så er
tabet for producenten ligeså fiktivt som den udgifit der kunne siges at være for
at gå over for rødt (forudsat man ikke bliver kørt ned - og det at risikere at
påføre det offentlige økonomiske udgifter, og andre trafikanter økonomiske og
psykiske 'udgifter' er vel værd at straffe ?).

*Rune

Fra : Simon Kamber

Dato : 26-02-03 18:04

On Mon, 24 Feb 2003 22:13:38 +0100, "Øistein Wind"
<oistein.wind@gmx.net> wrote:

> [...]
>spilproducentens indkomst, og det er derfor ikke kun en hændelse hvor du
>alene er involveret. Der er i dette jeg synes forskellen ligger.
Her antages så at piraten ville have købt samtlige spil hvis ikke han
havde piratkopieret.

Fra : Simon Kamber

Dato : 24-02-03 20:52

Fra : Flare

Dato : 24-02-03 21:19

> Det er jo altsammen meget godt. Men når en fyr spørger hvordan man
> laver select-by-type i generals(han nævnte INTET om piratsoftware)

Det var efter jeg så det indlæg jeg skrev den første post. Da var simpelthen
for latterligt. Dermed ikke sagt at vedkommende ikke HAVDE en piratkopi.

Anders

Fra : Øistein Wind

Dato : 24-02-03 16:17

Hej
>Ligesom der er politiets
> opgave at fange folk der kører for stærkt. Ikke samtilige danske
billister.

Dårlig analogi; det er politiets opgave at _fange_ dem der kører for stærkt,
men må gerne vise sin holdning, og gøre opmæsrksom på at folk gør noget
idiotisk. På samme måde kan man godt råbe højt op, og fortælle folk, at man
ikke synes det er en god idé at lave ulovlige kopier af spil etc. Jeg synes
ikke du kan sammenligne disse to ting.

> [...]
> nemlig at hjælpe folk med deres problem. Hvis vedkommende i så hjælper har
> en piratkopi, kan det jo være at svaret hjælper en med en lovligkopi.

Korrekt. Og det er selvfølgelig også ok at spørge i denne gruppe, hvis man
har en ulovlig kopi. Men her må man gøre op med sig selv om man har moral
til det?

Øistein

Fra : Flare

Dato : 24-02-03 18:05

> Dårlig analogi; det er politiets opgave at _fange_ dem der kører for
stærkt,
> men må gerne vise sin holdning, og gøre opmæsrksom på at folk gør noget
> idiotisk.

Nej selvfølgelig kan jeg ikke det. Det er jo ikke det samme.

>På samme måde kan man godt råbe højt op, og fortælle folk, at man
> ikke synes det er en god idé at lave ulovlige kopier af spil etc. Jeg
synes
> ikke du kan sammenligne disse to ting.

Så tænkt hvis folk stak hovdet ud af vinduet og råbte efter dem der kørete
for stærkt. *(hmmmm)* endnu en dårlig analogi.

<<David Lebech>>
>Når folkderimod spørger, om de må få en cd-key til et spil, eller hvor de
kan finde
>en crack til et spil

Godt eks. hvis folk ville bruge en cdkey til et spil kunne et svar være:
Hvis cdkey´en skal bruges til et ulovligt spil FUT til alt.dk.warez. Hvis du
har mistet den, kontakt da spilproducenten.

Istededet for et hjernelamt svar som:
Denne grupper er altså ikke for små nærige drenge der er med til at
underminerer hele spillebrancen...bla bla..."#¤"#¤"# ......zz så
tag lige at skride over i...blabla...min syge moster...bahhh

> [...]
>dårlig moral :)

Yep. Og det har folk helt sikert selvstyr på hvordan deres moral er :) Det

Og for at få de sidste 5-10% med. Der er mindst 2 stafeil i ovenstående som
folk kan kommentere. For det er VIRKELIG interesant.

:)) (for jeg er faktisk ikke sur) synes bare det var ved at blive træls at
se på alle de indlæg.

Mvh
Anders

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 02-03-03 21:32

> [...]
du
> har mistet den, kontakt da spilproducenten.

Ikke for at være på tværs... Men det hjælper altså ikke at sige noget til
spilproducenten

// Troels

Fra : David Lebech

Dato : 24-02-03 16:58

> [...]

> nemlig at hjælpe folk med deres problem. Hvis vedkommende i så hjælper har
> en piratkopi, kan det jo være at svaret hjælper en med en lovligkopi.

Når folk har en piratkopi og vil have hjælp til f.eks. at komme videre i en
bane, siger de vel ikke, at deres spil er ulovligt kopieret. Når folk
derimod spørger, om de må få en cd-key til et spil, eller hvor de kan finde
en crack til et spil (kan dog også være til lovligt brug, hvis man ikke
gider cd-jongleren), så er det klart, at folk laver lidt sjov med dem. I
øvrigt er jeg enig med Øistein Wind i, at det er ok at pege fingre. Det er
ulovligt at kopiere, og derfor må en pirat også leve med en (muligvis)
dårlig moral :)

Mvh
David Lebech

Fra : Bandit

Dato : 24-02-03 18:34

BRÆK !!

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 24-02-03 19:26

"Bandit" <bandit@underSPAMtaker.dk> skrev i en meddelelse

> BRÆK !!

Hov, din store gris!
Nu er mit tastatur fyldt med en masse ulækre madrester fra din vom, bare
fordi du ikke kan holde dit maveindhold for dig selv.

Din kommentar tager simpelthen prisen, som den mest stupide og hjernelamme
vi har set længe...... "Stort Tillykke"

VH
Poul

Fra : Simon Kamber

Dato : 24-02-03 20:45

On Mon, 24 Feb 2003 16:58:27 +0100, "David Lebech" <lebech@privat.dk>
wrote:

>Når folk har en piratkopi og vil have hjælp til f.eks. at komme videre i en
>bane, siger de vel ikke, at deres spil er ulovligt kopieret. Når folk
>derimod spørger, om de må få en cd-key til et spil...
Fair nok. Problemet kommer når en person spørger om der ikke er en
mass-select units i generals, og han så får smækket i synet at han er
pirat, uden at have nævnt noget om warez.

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 24-02-03 18:50

> [...]
> en piratkopi, kan det jo være at svaret hjælper en med en lovligkopi.
>
> Nu vil jeg ikke fortælle jer at jeg altså ikke laver piratkopier...og bla

Det væreste er, at dem der sidder og råber op om det, sjældent er meget
bedre!! Når man kigger på hvor udbredt piratkopiering er tror jeg ikke på
der findes en eneste privat person der ikke har noget ulovligt på sin
computer! Og dem der påstår de har, tror jeg ikke på! Sådan er det....

Hygge

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 18:59

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der findes en eneste privat person der ikke har noget ulovligt på sin
> computer! Og dem der påstår de har, tror jeg ikke på! Sådan er det....

Vi har da 2 computere her hjemme hvor der ikke er noget ulovligt på
begge køre med win98 (lovlig)
den ene office 2k og den anden 97 (lovlige)
norton antivirus (lovlig)
ligger der nogle økonomi og statistik programmer på den ene og diablo 2 +
exp på den anden (lovligt)
ca hvad der ligger på dem af ting

ved ikke lige hvad der er ulovligt

Gismo

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 24-02-03 19:03

> [...]
> norton antivirus (lovlig)
> ligger der nogle økonomi og statistik programmer på den ene og diablo 2 +

Og du har intet ulovligt software liggende i huset? en diskette med gamle Pc
spil, amiga spil, C64 spil som ikke er frigivet el lign?
Hva med Mp3 filer? Ikke en eneste? Jeg køber mit software da det somregel
giver færrest problemer og den bedste support. Men sagde jeg at jeg intet
ulovligt software havde liggende løg jeg.... Selv store firmaer bruger det
i stor stil viser det sig jo!

Hygge

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 19:14

> [...]
> giver færrest problemer og den bedste support. Men sagde jeg at jeg intet
> ulovligt software havde liggende løg jeg.... Selv store firmaer bruger

Vi har aldrig haft en amiga eller C64
Nævnte kun de 2 computere fordi du siger at der ikke er nogle computere der
ikke er ulovlige ting på. Ingen af dem der bruger de computere har brug for
mere end der ligger på dem. De er 200 og 300 mhz. Begrænset hvad de kan
trække.

Jeg har da div ulovlige ting på min computer i form af musik og software.
Kender flere virksomheder hvor de ikke bruger ulovlige ting og endnu flere
hvor de gør.
På den HTX hvor jeg gik havde de X antal licenter til photoshop. Var intet
problem at låne en cd så man kunne ins det på sin egen computer med det var
på eget ansvar.

Gismo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-02-03 20:34

In dk.spil.computer, Gismo wrote:

> På den HTX hvor jeg gik havde de X antal licenter til photoshop.
> Var intet problem at låne en cd så man kunne ins det på sin egen
> computer med det var på eget ansvar.

Hehe ;) <*host*> Det var ikke bare Photoshop </*host*>

--
Lars Stokholm

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 21:01

"Lars Stokholm" <stokholm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe ;) <*host*> Det var ikke bare Photoshop </*host*>

Behøver du da ikke snakker højt om hehe =))

Gismo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 24-02-03 21:26

> Behøver du da ikke snakker højt om hehe =))

Du startede :)

--
Lars Stokholm

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 21:33

> Du startede :)

bare kør i det :P

Gismo

Fra : Lars Wiberg

Dato : 24-02-03 19:59

On Mon, 24 Feb 2003 18:49:37 +0100, "Søren Christensen \(4200\)"
<master.clio@12move.dk> wrote:

> [...]
> der findes en eneste privat person der ikke har noget ulovligt på sin
> computer! Og dem der påstår de har, tror jeg ikke på! Sådan er det....

Det er vidst rent gætteri fra din side, for jeg kan da oplyse at for
mit eget vedkommende og store dele af min omgangskreds, er der stor
anti-pirat mentalitet. Jeg er ikke i besiddelse af et eneste ulovligt
stykke software. Ikke så meget som en ulovlig MP3 har sneget sig ind
på min harddisk. Selv min WinZip installation generer mig konstant
over at jeg bør registrere det. Hvis jeg var ligesom (iflg. din
udtalelse) resten af befolkningen, så havde jeg hentet en crack og
lade det være enden på det.

At være en lovlydig borger behøver ikke koste en formue. Jeg kan
eksempelvis godt leve med at spille de
"knap-så-hotte-og-vildt-overhypede" spil. Jeg køber dem der står på
billig-hylden, og alt det andet findes der enten gratis eller meget
billige alternativer til. Har man ikke råd, må man nøjes.

Piratkopiering er tyveri i sin reneste form - det kan på ingen måde
retfærdiggøres, men moralen hos størstedelen (iflg. din udtalelse) af
den danske befolkning i forbindelse med software ligger på et meget
lille sted. Det er lidt komisk at folks lovlydighed ryger fløjten, så
snart de sidder ved PC'en.

Det kan sagtens være at jeg er en minoritet. Hvis det er tilfældet, så
står det i sandhed slemt til i det her land.

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Dopedog

Dato : 24-02-03 20:24

> [...]
> en piratkopi, kan det jo være at svaret hjælper en med en lovligkopi.
>
> Nu vil jeg ikke fortælle jer at jeg altså ikke laver piratkopier...og bla

Kunne ikke have skrevet det bedre mig selv!

110% enig

-Ronnie

Fra : Jonas Rohde

Dato : 24-02-03 20:32

SNIP

Hehe totalt enig!

En af grundene til jeg ik gad være her mere!

Fra : Flare

Dato : 24-02-03 21:21

Det er da rart at se der er opbakning om emnet. Lad os så prøve at efterleve
det.

Mvh
Anders

Fra : Gismo

Dato : 24-02-03 21:26

> Det er da rart at se der er opbakning om emnet. Lad os så prøve at
efterleve
> det.

ved ikke hvor slemt det er her inde, men i alt.games.warcraft spørg folk
konstant efter keys til bnet. Det er så belastende

om folk ber om crack til et spil har jeg intet imod.

Gismo

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-02-03 01:33

Jonas Rohde wrote:
> SNIP
>
> Hehe totalt enig!
>
> En af grundene til jeg ik gad være her mere!

LOL, så viser dit svar jo bare man skal ligge idet.

Helt seriøst så synes jeg alle nasserne med deres piratkopier skulle
tage og skride over i hælercentralen, også kendt som warez gruppen, og
så lade os der betaler for software slippe for at høre på alle de
dårlige undskyldninger og tåbelige problemer som åbenbart følger med.

Jeg er så træt af at læse spørgsmål der kunne besvares på 5 sekunder ved
et kig i manualen, for slet ikke at snakke om alle de "min hund har
spist min cd-kode" historier.

Tag jer dog sammen! Et spil der er værd at spille er værd at betale for
og har man råd til computeren, så er det simpelthen en dårlig
undskyldning at spil er for dyre. Der er rent faktisk mennesker som
forsøger at tjene til dagen og vejen på at lave spil til glæde for os
alle sammen, og om ikke andet så fortæller man ihvertfald dem at de har
gjort et godt job ved at betale for deres programmer plus at man så
samtidig øger chancen for at der kommer endnu flere gode spil.

Vh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 22:51

*****************************
.......dk.spil.computer.....

det tror jeg ´denne gruppe hedder

Ikke .... dk.lovligespil.computer...............

så hvorfor reagere sådan .denne gruppe er vist
til både pirat og ikke piratspil bare vi hjælper hinanden
VH Ole odense

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-02-03 23:36

ole wrote:
> så hvorfor reagere sådan .denne gruppe er vist
> til både pirat og ikke piratspil bare vi hjælper hinanden

Af samme årsag som at hvis jeg møder nogen på et værtshus der tilbyder
mig et næsten gratis B&O så ringer jeg til politiet, bare fordi der ikke
er et ordensreglement for stedet så betyder det ikke politivedtægten
ikke gælder.

Jeg gider simplethen ikke hjælpe dem som nasser på os andre, hvis alle
betalte for deres spil ville udvalget i butikkerne være meget bedre og
man kunne sikkert endda få lov og låne med hjem en dag for at prøve om
det nu var noget og kørte på ens PC. På samme måde som man hos en god
møvelforhandler kan låne en sofa for at se om den nu passer hjemme i
stuen osv.

Mvh

Bruno

Fra : Gismo

Dato : 25-02-03 23:47

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> det nu var noget og kørte på ens PC. På samme måde som man hos en god
> møvelforhandler kan låne en sofa for at se om den nu passer hjemme i

Hvem nasser ved at hente et spil på nettet?
Hørt om demoer ??? Var det muligt for 10 år siden at låne et computer spil
med hjem ?Den gang var pirat kopiring stort set et fremmedord!

Gismo

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-02-03 01:54

Gismo wrote:
> Hvem nasser ved at hente et spil på nettet?

Tjah, hvem betaler for udviklingen af de spil? Dem som betaler for deres
spil eller dem som ikke betaler?

> Hørt om demoer ???

Ja da, jeg er fuldt tilfredse med demoerne. Men hvis du læser nogle af
de andre indlæg i denne tråd så siger mange de piratkopiere for at kunne
prøve de fulde spil inden de køber, kan du se min pointe.

> Var det muligt for 10 år siden at låne et computer spil
> med hjem ?Den gang var pirat kopiring stort set et fremmedord!

LOL, der tager du meget fejl. Selv for 20 år siden var der masser af
gang i piratkopiering, der var sågar folk som solgte særligt hardware
til at piratkopiere med og der fandtes også piratkopier af cartridges
til konsoller.

Mvh

Bruno

Fra : Gismo

Dato : 26-02-03 11:38

> [...]
> gang i piratkopiering, der var sågar folk som solgte særligt hardware
> til at piratkopiere med og der fandtes også piratkopier af cartridges

Massere af gang i den?
Sammenlignet med idag ?
Nope

Gismo

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-02-03 20:01

In dk.spil.computer, iddqd@worldonline.dk wrote:

> [...]

Sådan er det i mange grupper. Der er det bare ikke nødvendigvis
manualen folk bør kigge på, men Google. Hvis ikke du kan leve med
det, så find dig noget andet at fordrive tiden med - for så er Usenet
ikke noget for dig.

Der er ingen gode undskyldninger for at stjæle, om man er rig eller
fattig, det spiller ingen rolle. Men hvis jeg må fortsætte tanken
lidt, så kan jeg høre på dig at du har penge nok.

> [...]
> tilbyder mig et næsten gratis B&O så ringer jeg til politiet,
> bare fordi der ikke er et ordensreglement for stedet så betyder

Nu er der mig bekendt heller ikke nogen herinde der tilbyder os
ulovlige spil. Det ville selv jeg være imod.

> Jeg gider simplethen ikke hjælpe dem som nasser på os andre

Så lad være og hold så din mund. Der er andre der gerne vil hjælpe.
Det ser jeg ingen grund til at du prøver at forhindre.

> hvis alle betalte for deres spil ville udvalget i butikkerne
> være meget bedre

Ja, og hvis du trækker et æsel i halen kommer der guldmønter ud bagi.

> og man kunne sikkert endda få lov og låne med hjem en dag for at
> prøve om det nu var noget og kørte på ens PC.

Hvad forhindrer forhandlerne i at gøre det i dag? Er de bange for at
man kopierer cd'en, selvom den er vildt let at finde på nettet?

--
Lars Stokholm

Alchemy: silver silverMine = 1000;
gold goldMine = (gold) silverMine;

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-02-03 12:09

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> manualen folk bør kigge på, men Google. Hvis ikke du kan leve med
> det, så find dig noget andet at fordrive tiden med - for så er Usenet

Hold dog op, du ved jo godt jeg hentyder til de spørgsmål folk stiller
som er affødt af at de ikke har en manual.

> Der er ingen gode undskyldninger for at stjæle, om man er rig eller
> fattig, det spiller ingen rolle. Men hvis jeg må fortsætte tanken
> lidt, så kan jeg høre på dig at du har penge nok.

LOL, hvis bare det var i overensstemmelse med sandheden. Faktisk er jeg
sikker på de fleste kan få råd til et spil i ny og næ, det er blot et
spørgsmål om prioritering. Jeg mener hvis man har råd til en PC der kan
trække de nyeste spil, så er det jo ikke en billig model og har man ikke
det skal man alligevel købe de lidt ældre og dermed meget billigere spil.

> Nu er der mig bekendt heller ikke nogen herinde der tilbyder os
> ulovlige spil. Det ville selv jeg være imod.

Ikke direkte, men der er mange som argumentere for at det er helt i
orden at bruge piratkopier og en del som faktisk siger man nærmest er
dum hvis man betaler for sin software.

> Så lad være og hold så din mund. Der er andre der gerne vil hjælpe.
> Det ser jeg ingen grund til at du prøver at forhindre.

Det næste er vil så at vi skal indfører at man ikke skal ringe til
politiet hvis man ser nogen bryde ind hos naboen, eller?

Jeg tvinger ingen til ikke og hjælpe andre, men faktisk så synes jeg det
må være en pligt at gøre opmærksom på når nogen gør noget ulovligt for
ellers virker det jo som en accept af at piratkopiering er i orden.

> Hvad forhindrer forhandlerne i at gøre det i dag? Er de bange for at
> man kopierer cd'en, selvom den er vildt let at finde på nettet?

Selvfølgelig er de det, hvis ikke kopiering fra CD til CD var relevant
så ville spillefirmaerne jo heller ikke bruge penge på kopisikring. Jeg
ved ikke hvor let det er at finde kopier på nettet, men selv hvis det er
let så tager det jo stadig meget længere tid at hente x antal CD'ere.

EOD

Bruno

Fra : ASKF

Dato : 27-02-03 13:57

iddqd@worldonline.dk ytrede sig i
<3e5df1bc$0$42615$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

>Lars Stokholm wrote:
[snip]

> [...]
>det skal man alligevel købe de lidt ældre og dermed meget billigere spil.

Her er hardwarekravene til Master of Orion 3 (udgivet d. 25/2-03 i 20
lande, vi venter stadig på den i DK og UK):

MINIMUM CONFIGURATION
Windows 98SE/ME/2000/XP
300 MHz Pentium II or better
128 MB RAM
8X or faster CD-ROM
800 MB Hard Drive Space
Direct X 8.1 Compatible Video Card (must be able to display
800x600x16bit)
DirectX 8.1 Compatible Sound Card
8 Player Network Play via TCP/IP (LAN or Internet)
Keyboard
2-Button Mouse
TCP/IP Internet Capable Connection Required for Multiplayer Play

RECCOMENDED CONFIGURATION
500 MHz Pentium III or better
256 MB RAM
DSL/Cable Modem for Multiplayer Play
3-Button Mouse

Du glemmer at det stortset kun er FPS (nogle RTS og Simulation kan dog
være på niveau) der har de store hardwarekrav for Strategi, RPG,
Adventure er kravene gerne noget mindre. WarCraft3, HoMM4, og MM4 kører
alle flydende på min Duron800/768MB PC133 RAM/Riva TNT2 Ultra, derfor
holder din påstand ikke vand.

[snip]
>EOD

Gider heller ikke diskutere det jeg har klippet væk endnu en gang - de
emner er blevet uddebateret adskillige gange i denne gruppe!
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-02-03 15:07

ASKF wrote:
> [...]
> Adventure er kravene gerne noget mindre. WarCraft3, HoMM4, og MM4 kører
> alle flydende på min Duron800/768MB PC133 RAM/Riva TNT2 Ultra, derfor

Og hvor stor en markedsandel har så lige strategi og eventyr spil

Selvfølgelig er der undtagelser, men i de fleste tilfælde kommer man
altså ikke langt med en PC til under 5000 spir.

Og så vil jeg forøvrigt tro at ganske mange ikke oplever at WarCraft3
kører flydende på en maskine som din, men vi stiller jo alle forskellige
krav.

mvh

Bruno

Fra : Gismo

Dato : 27-02-03 15:17

> Og hvor stor en markedsandel har så lige strategi og eventyr spil

et godt bud er 50% når det handler om pc spil

> Selvfølgelig er der undtagelser, men i de fleste tilfælde kommer man
> altså ikke langt med en PC til under 5000 spir.

5000 kr var skuda en billig computer

> Og så vil jeg forøvrigt tro at ganske mange ikke oplever at WarCraft3
> kører flydende på en maskine som din, men vi stiller jo alle forskellige
> krav.

i 800 x 600 kan det vil køre flydende

Gismo

Fra : RH

Dato : 27-02-03 16:53

"Gismo" <stivnisse@hotmail.com> wrote in news:b3l6kg$l8q$1@sunsite.dk:

> 5000 kr var skuda en billig computer

Du kan få dig en rimelig god PC for 5000 kr, hvis du køber og samler delene
selv!

Mvh
RH.

Fra : Jonas Rohde

Dato : 27-02-03 21:13

SNIP

Ehm jeg kan godt lave en maskine der kan trække de fleste spil for under
5000 spir!!!

Men bruno var jo også en af grundene til jeg smuttede! Han er jo det mest
nedern menneske at høre tsk tsk!

J. Rohde

Fra : RH

Dato : 27-02-03 21:35

"Jonas Rohde" <hihi@hihi.dk> wrote in news:b3lrfi$b55$1@sunsite.dk:

> SNIP
>
> Ehm jeg kan godt lave en maskine der kan trække de fleste spil for under
> 5000 spir!!!

Så er vi to!

Mvh
RH.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-02-03 16:42

In dk.spil.computer, iddqd@worldonline.dk wrote:

> Det næste er vil så at vi skal indfører at man ikke skal ringe
> til politiet hvis man ser nogen bryde ind hos naboen, eller?

Jeg forstår ikke hvad du vil sige med dine fine sammenligninger. Hvis
du vil ringe til politiet, så sker det fra telefonen og ikke ved at
brokke dig her.

> [...]
> jeg det må være en pligt at gøre opmærksom på når nogen gør
> noget ulovligt for ellers virker det jo som en accept af at

Hvorfor ser du det som en pligt? Tror du at folk er så dumme at de
ikke selv er klar over at det er ulovligt? Eller brokker du dig for
at glæde os andre? Jeg ser tydeligt de gode hensigter.

Er du også en af dem der råber af folk hvis de går over for rødt?

> Selvfølgelig er de det, hvis ikke kopiering fra CD til CD var
> relevant så ville spillefirmaerne jo heller ikke bruge penge på
> kopisikring.

Det hjælper jo ikke stort kan man så sige.

> Jeg ved ikke hvor let det er at finde kopier på nettet, men selv
> hvis det er let så tager det jo stadig meget længere tid at
> hente x antal CD'ere.

Du kan hente dem fra nettet over natten eller købe dem af en ven.
Hvad hastigheden på anskaffelsen angår, tror jeg ikke at
forretningerne kan konkurrere.

> EOD

EOR

XFUT: <news:dk.snak.off-topic> (svar på dette indlæg havner dér).

Fra : Simon Kamber

Dato : 26-02-03 22:03

On Tue, 25 Feb 2003 23:35:55 +0100, "iddqd@worldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>mig et næsten gratis B&O så ringer jeg til politiet, bare fordi der ikke
>er et ordensreglement for stedet så betyder det ikke politivedtægten
Tror du ikke en mere relevant sammenligning ville være at du ringede
til politiet fordi han fortalte at han havde solgt sit B&O til en
kammerat. Det *kunne* jo være det var hælervarer.

Fra : Kenneth Kold Johanse~

Dato : 26-02-03 12:31

Jeg kan et-eller-andet sted godt ærgre mig over, at et indlæg om at man
bør begrænse disse lange tråde omkring piratkopiering resulterer i endnu
en lang tråd:(

Synd at den originale pointe med tråden for længst er glemt i
diskussionens hede, og folk bare gentager gamle argumenter for gud ved
hvilken gang.

Hilsen

En passioneret computerspiller, som håber at vi snart kan få gang i nogle
gode On-topic diskussioner igen!!

Kold

Fra : Flare

Dato : 26-02-03 13:04

> Jeg kan et-eller-andet sted godt ærgre mig over, at et indlæg om at man
> bør begrænse disse lange tråde omkring piratkopiering resulterer i endnu
> en lang tråd:(

Skal vi ikke lade dette være det sidste ord i denne sag.

FUT >> dk.snak.off-topic

Mvh
Flare