/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Den gyldne regel
Fra : Kjell I. Johnsen


Dato : 22-02-03 21:32

Den gylde regel finnes i mange religioner. Her er religionene oppført
kronologisk, vilket viser at kristendommen ikke har oppfunnet regelen.

Konfusianisme:

Det du selv ikke ønsker for deg, gjør ikke det mot andre.' (Konfutse:
Samtalar, Lun Yu XV:23, jf. V:11 og XII.2).

Hinduisme:

"Dette er essensen av pliktene: gjør ikke mot andre det som ville gi deg
smerte dersom det ble gjort mot deg" (Mahâbhârata, V:1517).


"La ingen gjøre mot andre det han ikke vil at andre skal gjøre mot han
sjølv" (Mahâbhârata, XIII:5571f, jf. XIII.133)


Buddhisme:

"En tilstand som ikke er behageleg eller god for meg, vil heller ikke være
det for han. Hvordan kan jeg påføre en annen en tilstand som ikke er
behagelig eller god for meg?" (Samyutta nikaya V:353.3-342.2).


"Sår ikke andre på en måte som du selv finner smertefull" (Udanavarga 5:18).


"Om en samanlikner seg selv med andre på denne måten: slik som jeg er dei,
og slik som de er er eg - så skulle en verken drepe eller få andre til å
drepe" (Sutra nipata 705).


Jainisme:

"En mann burde gå omkring og behandle alle skapninger som han selv ville
ønske å bli behandlet" (Sutrakritanga 1.11.33).



Zoroastrianisme:

"Ikke noe av det du selv misliker skal du gjøre mot andre"
(Shayast-na-Shayast 13:29).

Jødedom:

"Du skal elske nesten din som deg selv " (3. Mosebok 19:18).


"Gjør ikke mot andre det du selv avskyr" (Tobits bok 4:12).


"Det du selv hater, skal du ikke gjøre mot din neste. Det er hele Loven.
Resten er kommentarer til dette" (Hillel, Talmud Shabbat 31a).


Kristendom:

"Alt det de vil at andre skal gjøre mot deg, det skal de og gjøre mot dem.
For det er Loven og Profetane" (Matteus 7:12).


"Som de vil at andre skal gjøre mot dykk, så skal de gjøre mot dem" (Lukas
6:31).




Islam:

"Ingen av dere kan være en troende før han ønsker for bror sin det samme som
han ønsker for seg sjølv" (al-Bukhârî

Norsk livssynhumanisme:

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv" ...

Ateisten Arnulf Øverland



 
 
Andreas Falck (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 22-02-03 21:53

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

> Den gylde regel finnes i mange religioner. Her er religionene
> oppført kronologisk, vilket viser at kristendommen ikke har
> oppfunnet regelen.

Nej, kristendommen har slet ikke opfundet noget! Men kristendommen er
en videreførelse af den sande kerne af ægte guddommelig kærlighed, som
Gud har lagt i de troende helt fra skabelsen af.

Derfor er den gyldne regel noget der har eksisteret lige så længe som
mennesket har eksisteret.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***


Kjell I. Johnsen (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Kjell I. Johnsen


Dato : 22-02-03 22:56


"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote in message
news:b38nvn$a13$1@dknews.tiscali.dk...
> Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:
>
> > Den gylde regel finnes i mange religioner. Her er religionene
> > oppført kronologisk, vilket viser at kristendommen ikke har
> > oppfunnet regelen.
>
> Nej, kristendommen har slet ikke opfundet noget!

Slik fremstilles det ofte, av kristne. Derfor den kronologiske oppføringen.

> Men kristendommen er en videreførelse af den sande kerne af ægte
guddommelig kærlighed,

OK. I så fall er den muslimske varianten 'af ægte guddomelig kærlighed' en
nyere videreføring ettersom islam er yngre enn kristendommen. For ikke
snakke om ateisten Øverlands variant.

> som Gud har lagt i de troende helt fra skabelsen af.

Om det vet du faktisk ingen ting. Dessuten er buddhisme ingen religion og
buddhister ikke tror på noe guddommelig.

Kjellemann



Rasmus Underbjerg Pi~ (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 22-02-03 23:28

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> mælte sligt:
>"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> wrote:

>>Nej, kristendommen har slet ikke opfundet noget!

>Slik fremstilles det ofte, av kristne. Derfor den kronologiske oppføringen.

Jeg skulle kende Andreas dårligt, om ikke han mente ovenstående ironisk.

>Om det vet du faktisk ingen ting. Dessuten er buddhisme ingen religion og
>buddhister ikke tror på noe guddommelig.

Ikke det? Så vidt jeg kan se, ligner buddhismen da vældig meget en religion.
Men hvad ved jeg...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Common Sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen"

Andreas Falck (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 22-02-03 23:31

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev:

>>> Nej, kristendommen har slet ikke opfundet noget!
>
>> Slik fremstilles det ofte, av kristne. Derfor den kronologiske
>> oppføringen.
>
> Jeg skulle kende Andreas dårligt, om ikke han mente ovenstående
> ironisk.

Altså Rasmus - nu må du da ikke sådan afsløre mig inden debatten
rigtig var kommet i gang

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** *Alle med debatforum* ***


3000 Peter Perlsø (24-02-2003)
Kommentar
Fra : 3000 Peter Perlsø


Dato : 24-02-03 15:53

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> >Om det vet du faktisk ingen ting. Dessuten er buddhisme ingen religion og
> >buddhister ikke tror på noe guddommelig.
>
> Ikke det? Så vidt jeg kan se, ligner buddhismen da vældig meget en religion.
> Men hvad ved jeg...

jeg vilel faktisk om Buddhismen (og Taoismen) sige at det er mere
livsfilosofier end regigioner. Begge forkester i deres orthodokse
forlkninger, ideen om en gud.

--
cordial regards, the prime minister of Peterburg:
http://www.nationstates.net/ +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html - about me
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Rasmus Underbjerg Pi~ (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 24-02-03 16:13

no_spam@invalid_email.com (3000 Peter Perlsø) mælte sligt:
>Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>>>Om det vet du faktisk ingen ting. Dessuten er buddhisme ingen religion og
>>>buddhister ikke tror på noe guddommelig.

>>Ikke det? Så vidt jeg kan se, ligner buddhismen da vældig meget en religion.
>>Men hvad ved jeg...

>jeg vilel faktisk om Buddhismen (og Taoismen) sige at det er mere
>livsfilosofier end regigioner. Begge forkester i deres orthodokse
>forlkninger, ideen om en gud.

Theravadabuddhismen afviser, at guddomme skulle have noget fortrin frem for
mennesker, hvad angår opnåelsen af oplysning, ja, men "tro på guddomme" er da
heller ikke noget entydigt krav for at noget kan kaldes en religion. Inden for
religionsvidenskaben har man længe regnet med videre definitioner. F.eks.
regnes er både "Scientology" og diverse "new age"-livssyn også religiøse
fænomener, omend de ikke opererer med deciderede guder.

Men selvfølgelig er det en åben diskussion, hvor religionen slutter og
filosofien begynder, og det lader sig ikke gøre at finde noget entydigt svar,
som alle kan blive enige om.

FUT: dk.livssyn (da dette ikke længere handler om kristendom)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Absolute clarity is the privilege of fools and fanatics."
- Ronald Dworkin

Niels Peter (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Niels Peter


Dato : 24-02-03 18:47

"3000 Peter Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev i en meddelelse
news:1fqw6o1.1xrucci1kkffr0N%no_spam@invalid_email.com...
> Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:
>
> > >Om det vet du faktisk ingen ting. Dessuten er buddhisme ingen
religion og
> > >buddhister ikke tror på noe guddommelig.
> >
> > Ikke det? Så vidt jeg kan se, ligner buddhismen da vældig meget en
religion.
> > Men hvad ved jeg...
>
> jeg vilel faktisk om Buddhismen (og Taoismen) sige at det er mere
> livsfilosofier end regigioner. Begge forkester i deres orthodokse
> forlkninger, ideen om en gud.

Hvad taoismen angår, er det nu en sandhed med modifikationer, eftersom
der i deres egne rækker er mange forskellige meninger om, hvad deres
"isme" er.
Der findes faktisk taoister, der mener, det er en religion, andre, der
som du kalder det filosofi, og andre igen mener, det er naturvidenskab.

Niels Peter


3000 Peter Perlsø (24-02-2003)
Kommentar
Fra : 3000 Peter Perlsø


Dato : 24-02-03 15:53

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote:

> Islam:
>
> "Ingen av dere kan være en troende før han ønsker for bror sin det samme som
> han ønsker for seg sjølv" (al-Bukhârî

Interessant at dette kan stå i samme bog, som opfordrer til drab på
vantro og andet godt fra havet.

--
cordial regards, the prime minister of Peterburg:
http://www.nationstates.net/ +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html - about me
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Kjell I. Johnsen (24-02-2003)
Kommentar
Fra : Kjell I. Johnsen


Dato : 24-02-03 16:28


"3000 Peter Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> wrote in message
news:1fqw6md.194nim86gff07N%no_spam@invalid_email.com...
> Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote:
>
> > Islam:
> >
> > "Ingen av dere kan være en troende før han ønsker for bror sin det samme
som
> > han ønsker for seg sjølv" (al-Bukhârî
>
> Interessant at dette kan stå i samme bog, som opfordrer til drab på
> vantro og andet godt fra havet.

Ja, ikke sant? Like interessant som at Bibelen i Mt. 15;4 oppfordrer til det
samme i "For Gud har sagt: (...) Den som bruker onde ord mot far eller mor,
skal dø."

Dette er den plage som Herren vil la ramme alle folk som går til strid mot
Jerusalem: Kjøttet skal råtne på dem mens de ennå står på føttene. Øynene
skal råtne i sine huler, og tungen råtne i munnen på dem. En slik plage skal
også ramme hestene, muldyrene, kamelene, eslene og alle dyr som er i leirene
deres.
Sak. 14:12,15

Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal
falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal
skjæres opp. Hos. 14:1

Men for dere som frykter mitt navn, skal rettferds sol renne med legedom
under sine vinger. Dere skal gå ut og springe som kalver når de slippes av
fjøset. Da skal dere tråkke de ugudelige ned, de skal være som støv under
sålene deres den dagen jeg gjør mitt verk, sier Herren, Allhærs Gud. Mal.
4:1-3
Så sier Herren:
Se, jeg kommer over deg. Jeg drar mitt sverd fra sliren og utrydder både
rettferdige og ugudelige hos deg. Esek. 21:4

Herren sier rett ut hva han akter å gjøre.
Se, full av gru kommer Herrens dag med harme og brennende vrede; den skal
legge jorden øde og utrydde synderne der.

Jeg vil gjøre folk sjeldnere enn fint gull og mennesker sjeldnere enn gull
fra Ofir.

Derfor skaker jeg himmelen, og jorden skjelver og skifter plass. For Herren,
Allhærs Gud, er harm den dagen hans vrede flammer opp. (...) Den som blir
funnet skal gjennombores, og den som blir grepet, skal falle for sverd.
Deres småbarn skal knuses mens dere ser på, deres hus skal plyndres og
kvinnene voldtas.

Herrens sverd blir fullt av blod, det blir mettet med fett (...) Deres land
skal drikke seg utørst av blod, deres jord skal gjødsles med fett. For det
er en hevnens dag for Herren.

Jeg lar dem som undertrykte deg, ete sitt eget kjøtt og drikke sitt blod som
druesaft. Alle mennesker skal skjønne at jeg er Herren, din frelser (...)
Jes. 13:9,12-16 Jes. 34:6,8; 49:26

Jeg lar dette folket spise malurt og drikke giftig vann. Jeg sprer dem blant
folkeslag som verken de eller deres fedre kjente, og sender sverdet etter
dem til jeg får gjort ende på dem.

Lik av mennesker skal ligge som gjødsel ut over marken, som kornband etter
høstfolkene; det er ingen som samler dem opp.

Ja, jeg sender mot dere slanger, giftige ormer som ingen kan mane bort. De
skal bite dere, lyder ordet fra Herren. Jer. 9:15-16,22; 8:17

Herren Gud har sverget ved sin hellighet: Se, dager kommer over dere da dere
skal slepes bort med haker og de siste av dere med fiskekroker. Amos 4:2

Jeg sender pest inn i byen og lar blodet flyte i gatene (...) Da skal de
sanne at jeg er Herren. Esek. 28:23

Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud: (...) Jeg lar dem spise kjøttet av
sine egne sønner og døtre, og den ene skal spise kjøttet til den andre (...)
Jer. 19:3,9


Bare si fra om du ønsker mer

Kjellemann



3000 Peter Perlsø (24-02-2003)
Kommentar
Fra : 3000 Peter Perlsø


Dato : 24-02-03 18:34

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote:

> Bare si fra om du ønsker mer
>
> Kjellemann

Tak, jeg har fattet budskabet. Ikke at der er noget nyt i det, jeg ved
da godt at hvor hvert godt budskab i Bibelen er der et med vrøvl.

Forskellen på kristendom og Islamismen er i min mening at meget færre
kristne følger de "dårlige" bud I Bibelen end islamister der ditto fra
Koranen.

iøvrigt er store dele af Koranen tyvstjålet fra Bibelen.

--
cordial regards, the prime minister of Peterburg:
http://www.nationstates.net/ +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html - about me
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen i DK

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste