Chilisovs
Fra : Kaj

Dato : 07-03-03 19:43

Normalt handler det om at koge dette her i ca. 20 min:

Olie, tomatpuré på flaske, tørrede chili

Men hvad kan man ellers putte i for at give det en mere interessant smag?

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-03 20:03

chilisovs? tomast sovs eller..?

tomatsovs skal laves med frisketomater fra drivhuset.. Derfor kun tomatsovs
om sommern ;) Også bliver det bedre og bedre jo længere det står...

friske tomater
en håndfuld organo
hvidløg, løg
Maggi-terning efter behov

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-03 20:04

> en håndfuld organo
frisk fra køkkenhaven

Fra : crema

Dato : 08-03-03 10:17

Hvad skal du dog med en maggiterning?
Natríumglutaminat høre ikke til i en chilisovs

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-03 19:29

> Hvad skal du dog med en maggiterning?
> Natríumglutaminat høre ikke til i en chilisovs

tjo.. høre lige så meget hjemme som salt gør

Fra : Kaj

Dato : 07-03-03 20:37

"peet_dk" <nospam> wrote in message
> chilisovs? tomast sovs eller..?

Tomatchilisovs

> [...]
tomatsovs
> om sommern ;) Også bliver det bedre og bedre jo længere det står...

Dvs uden chili?

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-03 10:25

> Dvs uden chili?

Nå ja ;) Også chili efter behov. Hellere for lidt i starten så den ikke
bliver for stærk.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-03 11:03

"peet_dk" <nospam> wrote in message

> Maggi-terning efter behov

Er det ikke lidt inkonsekvent efter det meget puritanske udgangspunkt?
Jeg vil til enhver tid hellere have tomatsovs baseret på dåsetomater
og tørret oregano og UDEN den terning, der for nylig i et idlæg så
smukt blev beskrevet som en klump hærdet fedtstof med salt og
natriumglutaminat.

vh
Jan

Fra : \\/\\/\\ M-Kc /\\/\\~

Dato : 08-03-03 14:23

Massere af hvidløg, samt noget revet løg.

Fra : Kaj

Dato : 08-03-03 18:52

"\/\/\ M-Kc /\/\/" <maniac_kc@swirvemail.com> wrote in message

> Massere af hvidløg, samt noget revet løg.

Det vil jeg forsøge. Takker!

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 09-03-03 13:04

> Normalt handler det om at koge dette her i ca. 20 min:
>
> Olie, tomatpuré på flaske, tørrede chili
>
> Men hvad kan man ellers putte i for at give det en mere interessant smag?

Hejsa,

Skulle muligheden byde sig, er det klart at fortrække frisk chili. Jeg ved
godt, at de ikke altid er lette at få fingrene i. Jeg laver ofte chilisovsen
med pureret serrano. Jeg har aldrig set serrano som frisk frugt i
butikkerne, men man kan sagtens dyrke dem selv, hvis altså man er den
lykkelige ejer at enten udestue eller drivhus.
Som alternativ kan man bruge en **smule** fint hakket habanero. Den fåes
ofte i Føtex eller Bilka, som frisk frugt. Husk gummihandsker under
forarbejdelse. ) Efter min mening bør man til gengæld holde sig langt
fra disse smagsløse asiatiske chilier som oftes findes i grøntafdelingerne.

Mvh. Renate

Fra : Kaj

Dato : 09-03-03 17:00

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

Hej

> [...]
> butikkerne, men man kan sagtens dyrke dem selv, hvis altså man er den
> lykkelige ejer at enten udestue eller drivhus.

Det er jeg desværre ikke.

> Som alternativ kan man bruge en **smule** fint hakket habanero. Den fåes
> ofte i Føtex eller Bilka, som frisk frugt.

Det vil jeg kigge efter

> Husk gummihandsker under forarbejdelse. )

Nok en god idé

> Efter min mening bør man til gengæld holde sig langt
> fra disse smagsløse asiatiske chilier som oftes findes i
grøntafdelingerne.

Helt enig.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 11-03-03 13:56

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote:

>Skulle muligheden byde sig, er det klart at fortrække frisk chili.
Eller måske (kombineret med) chili fra glas eller dåse. Det kunne fx.
være chipottle, hvis man synes om den røgede smag.

Desuden kunne man krydre med spidskommen samt sort, hvid og
cayennepeber.

Et skvæt øl eller en smule mørk chokolade kan også gøre store ting, og
tilføje en anelse bitterhed. Chokoladen virker desuden jævnende, og ka
tage 'spidsen' af chilien, hvis den er blevet for stærk.

--
Kåre

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 11-03-03 14:06

"Kåre Nejmann" <post@kanFJERN_DETTE.dk> skrev i en meddelelse

> Eller måske (kombineret med) chili fra glas eller dåse. Det kunne fx.
> være chipottle, hvis man synes om den røgede smag.

Chipottle har en *meget* særegen smag, men ganske rigtigt for dem der bryder
sig om røgen
Chili på glas eller dåse er i Danmark desværre af så ringe kvalitet, at det
er til at græde over. :´-(
Måske det bare er mig der er for kræsen, men alt af den slags er "syltet"
ind i edikke....yak.

> [...]

> tilføje en anelse bitterhed. Chokoladen virker desuden jævnende, og ka
> tage 'spidsen' af chilien, hvis den er blevet for stærk.

Spidskommen er til gengæld rigtig lækker og en god idé at tilsætte
chilisovs. Cayenne"peber" er også chili, og den laver man naturligvis også
selv. *GG*

Mvh. Renate

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-03 17:24

> Måske det bare er mig der er for kræsen, men alt af den slags er "syltet"
> ind i edikke....yak.

Vi har drivhus og havde sidste år en chili plante. Den gav så meget så vi
stadig har nogle tilbage. Og de midster ikke smagen af at have lægget i
chili i 3/4 år (eller hvornår det nu var vi plukkede dem,) Så det er nok det
samme problem som tidligere skrevet om i tråden, nemlig at det er "smagsløse
asiatiske chilier" Fordi chilier taber af sig selv ikke smagen af eddike..

Iøvrigt tror jeg også man kunne have sådan en plante til et "home made"
drivhus. Evt. det drivhus-haløjsa de har i aldi i denne uge.(har smidt
bladet ud, og kan ikke huske hvor stort det er) Den vi havde stod i en stor
urtepotte i drivhuset. Og var ca. 1m høj, og fyldte 40-50xm i bredden. Men
ligesom så mange andre planter findes der mange forskellige slags.

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-03-03 20:29

Kaj skrev:

> Det er jeg desværre ikke.

En sydvendt vindueskarm kan også gøre det.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 09-03-03 21:07

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> En sydvendt vindueskarm kan også gøre det.
>
> --
> Venlig hilsen
> Jakob Bock

Hejsa,

Er du nu også her, Jacob Vindueskarm til serrano? Hmm, mja...njaj..
Serranoen bliver temmelig ranglet og lang. Det *kan* da lade sig gøre, men
smuk er den i hvert fald ikke Den vi i øvrigt *meget* gerne bindes op.

Mvh. Renate

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-03-03 21:49

Renate Jacobsen skrev:

> Er du nu også her, Jacob Vindueskarm til serrano? Hmm, mja...njaj..
> Serranoen bliver temmelig ranglet og lang. Det *kan* da lade sig gøre, men
> smuk er den i hvert fald ikke Den vi i øvrigt *meget* gerne bindes op.

Det er har ret i. Den er ikke den mest egnede chili til
vindueskarmsdyrkning.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock