Kan man spise kalciumsulfat (gips)?
Fra : Hans Paulin

Dato : 05-03-03 23:52

Inde på følgende side har jeg fundet opskriften på tofu:

http://home6.inet.tele.dk/aid/vs/opskrifter/dvf/tofu.html :

"Sådan laver man selv tofu.
Tofu kan købes i helsekostforretninger - men man kan også lave
det selv:

1. En del sojabønner vaskes og sættes i blød i koldt vand ca. 10
timer.
2. Bønnerne blendes med tre dele vand.
3. Efter blendningen tilsættes yderligere seks dele vand, og det
hele koges i
10-15 min.
4. Massen filtreres gennem et viskestykke eller et klæde.
5. Mens sojamælken endnu er varm, tilsættes 1 tsk.
*kalciumsulfat* opløst i 1
spsk. vand pr. liter sojamælk. Lad det stå i 10 min. og rør en-to
gange
forsigtigt rundt hvert andet minut.
6. Vallen hældes fra, og tofuen læggesi en si, omsluttet af et
viskestykke. En
tung genstand, f.eks. en sten lægges ovenpå, og tofuen presses i
ca. en time.
7. Læg tofuen i en skål vand i fire-fem timer."

....spørgsmålet er: det er tilsyneladende gips, man blander i
maden - kan man spise det?
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-03-03 23:57

Hans Paulin wrote:
> ...spørgsmålet er: det er tilsyneladende gips, man blander i
> maden - kan man spise det?

....glemte lige: i givet fald: hvor kan man købe det henne?
Hans

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 06-03-03 00:17

Jeg ved at kalciumsulfat kan tilsættes som ingrediens i brygningen af øl
(som en del af en burtonisering). Nogle øltyper såsom pale ale og stouts
kræver nemlig relativt hårdt vand. Så mon ikke kalciumsulfat også kan
tilsættes almindelig mad? (spørgsmålet er i mine øjne mere hvorfor gøre det?
hvad er pointen?). Det er i hvert fald ikke decideret farligt i moderate
mængder. Har du prøvet Matas el. apoteket? Ellers prøv forretninger der
sælger ingredienser til håndbryg.

Bjarke

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 00:55

Bjarke Bundgaard wrote:
> [...]
mere
> hvorfor gøre det? hvad er pointen?). Det er i hvert fald ikke

....okay...

> Har du prøvet Matas el.
> apoteket? Ellers prøv forretninger der sælger ingredienser til
> håndbryg.

....det er en kammerat, der spørger mig:

"Det næste bliver så at finde Kalciumsulfat. Jeg
spurgte efter det i helsekostforretningen, Matas og apoteket. At
dømme
efter deres reaktioner og ansigtsudtryk, kunne jeg ligeså godt
have
spurgt efter knust månesten."

....men nu videresender jeg dit svar til ham - foreløbig tak
Hans

Fra : Queeni

Dato : 06-03-03 10:43

> [...]
> have
> spurgt efter knust månesten."
>
> ...men nu videresender jeg dit svar til ham - foreløbig tak

Hej Hans

De burde på apoteket være bekendt med kaliumsulfat, det er optaget på
positivlisten med E-nummer( E 515 i ), og er således godkendt til fødevare.
Tofu hører under positivlistens gruppe 1.6.5 og må tilsættes E 515 ( mængde
qs )

på flg. link findes e-nummer guiden www.e-nummer.dk

mvh.
Lizzie

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 11:03

Queeni wrote:
> Hej Hans
>
> De burde på apoteket være bekendt med kaliumsulfat

....lige for en sikkerheds skyld: du skriver "kaliumsulfat" - er
det kalciumsulfat du tænker på?
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-03-03 12:33

Hans Paulin wrote:

....nå, det var vist en forkert oplysning på den hjemmeside, jeg
hentede opskriften på - jeg har fået at vide, at den rigtige
ingrediens hedder "calciumsulfat"
Hans

Fra : Queeni

Dato : 06-03-03 17:04

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ...nå, det var vist en forkert oplysning på den hjemmeside, jeg
> hentede opskriften på - jeg har fået at vide, at den rigtige

Tja Jeg læste også forkert, jeg antog det var kaliumsulfat.
Men det ændre ikke andet end E-nummeret for calciumsulfat er E 516i og må i
øvrigt også anvendes i økologiske produkter.

Mvh.

Lizzie

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 06-03-03 16:37

Hans Paulin skrev i en meddelelse...
> ...spørgsmålet er: det er tilsyneladende gips, man blander i
> maden - kan man spise det?

Hans, du har glemt en *vigtig* detalje...... nemlig:

Calciumsulfat er IKKE gips....... men letopløseligt (i dette tilfælde)

Calciumcarbonat er derimod gips...........

-- HEJ
................leger den lille kemiker...............

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-03 18:42

"Henrik 'Egern' Jensen" <cj_egern@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Hans, du har glemt en *vigtig* detalje...... nemlig:
>
> Calciumsulfat er IKKE gips....... men letopløseligt (i dette tilfælde)

Henrik har glemt en vigtig detalje: Kontroller dine egne oplysninger før du
retter på andre!
Calciumsulfat (normalt med et par krystalbundne vandmolekyler) er i
allerhøjeste grad gips og det er ganske tungtopløseligt.

> Calciumcarbonat er derimod gips...........

Nej, det er kridt!

> ...............leger den lille kemiker...............

....og nok skulle øve sig lidt mere

vh
Jan

Fra : Emil

Dato : 07-03-03 02:00

On Thu, 6 Mar 2003 18:42:25 +0100, Jan Bøgh wrote:

>Calciumsulfat (normalt med et par krystalbundne vandmolekyler) er i
>allerhøjeste grad gips og det er ganske tungtopløseligt.

Det minder mig om nogle (fortidige) førsøg med bagning af brød
med "gipsvand". Jeg har ikke selv forsøgt men resultatet skulle
være fint.

Fremgangsmåden var at "opløse" nogle få spsk. gisp i en liter
vand over et par dage med jævnlig omrystning af blandingen.
Herefter skulle gipsen bundfælde til vandet blev næsten klart.

Gipsvandet bruges herefter i stedet for alm. vand i en
brødopskrift. Resultatet skulle være en størrer glutendannelse i
melet så der kommer en mere elastisk krumme i, og en mere sprød
skorpe på brødet.

Hvis nogen kender noget til denne fremgangsmåde, vil jeg gerne
høre nærmere.

Jeg *formoder* at de opløste salte har samme indvirkning på
glutendannelsen som alm. køkkensalt, men uden køkkensaltets smag,
så der fremkommer en "ægte og ren brødsmag" i produktet.

Gips kan købes i byggemarkeder samt maler- og hobbyforretninger.
Jeg har ikke styr på renheden af produkterne.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 07-03-03 05:21

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse...

> [...]
> skorpe på brødet.
>
> Hvis nogen kender noget til denne fremgangsmåde, vil jeg gerne

Jeg har aldrig før hørt om gisp el. gipsvand i brødopskrifter.
Men jeg har engang for flere år tilbage brugt læsket kalk opløst
i vand til fx Franske flütes. Det gjorde, som du selv nævner,
krummen mere elastisk, samt en sprød skorpe.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't forget to listen to Radio Jazz
Koebenhavns Jazzradio on 102,9 FM, Hybrid 104,5 FM
www.radiojazz.dk Djaaaa!

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 07-03-03 07:36

Peter W. Bosse skrev i en meddelelse...
> [...]
> i vand til fx Franske flütes. Det gjorde, som du selv nævner,
> krummen mere elastisk, samt en sprød skorpe.

Og for lige at blive i den kemiske verden, så er læsket kalk (Ca(OH)2)
nemlig et produkt af brændt Calciumcarbonat (CaCO3). Derved dannes
Calciumoxid (CaO), som så blandes med vand og læsket kalk opstår. Dvs. CaO
er tungtopløseligt og binder sig MEGET lidt til vandet... Det er derfor, at
når vandet tørrer, man har en 'fast' overflade på f.eks. en husvæg.

Men at det skulle give en elastisk skorpe tvivler jeg på.......... sprød
derimod...... jeps!

-- HEJ
..............elsker et godt brød................

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-03 11:17

> Og for lige at blive i den kemiske verden, så er læsket kalk (Ca(OH)2)

Når du nu *vil* lege kemiker, så er du nødt til at læse ordentligt på
stoffet.

> nemlig et produkt af brændt Calciumcarbonat (CaCO3). Derved dannes
> Calciumoxid (CaO), som så blandes med vand og læsket kalk opstår. Dvs. CaO
> er tungtopløseligt

Næh - CaO er ikke tungtopløseligt, men det er heller ikke det, der er tale
om. Når CaO kommer i vand OMDANNES det til Ca(OH)2 - calciumhydroxyd eller
læsket kalk, der er temmeligt opløseligt, hvilket dog er helt og aldeles
uden betydning.

> og binder sig MEGET lidt til vandet... Det er derfor, at
> når vandet tørrer, man har en 'fast' overflade på f.eks. en husvæg.

Nixen - når Calciumhydroxyd smøres ud på væggen optager det CO2 fra luften
hvorved det omdannes til næsten uopløseligt Calciumcarbonat igen - og
således er vi tilbage ved udgangspunktet.

> Men at det skulle give en elastisk skorpe tvivler jeg på.......... sprød
> derimod...... jeps!

Hvorfor i alverden skulle dette dog ikke kunne give sej krumme?

Det væsentligste ved brug af læsket kalk i dej er nok at hæve pH i dejen.
Måske (afhængigt af mængden) også et lidt mindre luftigt brød (gætteri fra
min side).

vh
jan

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 07-03-03 07:30

Jan Bøgh skrev i en meddelelse...
> Henrik har glemt en vigtig detalje: Kontroller dine egne oplysninger før
du
> retter på andre!

Jan,

Du vrøvler....... Calciumsulfat er IKKE gips........... (men CaSO4, 2H2O
er)

Se her: http://www.alt-om-okologi.dk/leksikon/detaljeside.asp?ID=109

Og hvad skulle man egentlig også med Gips i en opskrift? Tror du ikke
snarere det er beregnet til at sænke pH i "det man nu laver"......

Det bruges bl.a. i ølbrygning, og man kan derfor købe det i disse
specialforretninger......

-- HEJ
..................sukker lidt...........MEGET sukker...............

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-03-03 09:04

"Henrik 'Egern' Jensen" <cj_egern@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad skulle man egentlig også med Gips i en opskrift? Tror du ikke
> snarere det er beregnet til at sænke pH i "det man nu laver"......

I Jensen og Okholm: Bakterier og tilsætningsstoffer står bl.a.:
Calciumsulfat (gips).....
Et salt. Fremstilles ud fra kridt og svovlsyre. Af betydning for smag og
konsistens i forskellige levnedsmidler.
Tilladt til brød og mineralvand, øl, kager.
Ef nr.: intet. Harmløst. Ingen ADI.

Hilsen Inger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-03 11:23

> du
>
> Jan,
>
> Du vrøvler....... Calciumsulfat er IKKE gips...........

Gud fader bevares!

>(men CaSO4, 2H2O
> er)

Kan du ikke læse:
Hvad tror du CaSO4 er?
Hvad tror du krystalbundet vand er?
Læs en kemibog (niveau omkr. folkeskolens 7/8. klasse). Her hører (hørte)
det stof, du pærer rund i, hjemme.

EOD

vh
Jan