Bankekød ?
Fra : Gerner

Dato : 01-03-03 16:47

Skal skinkesnitsler gøres "møre", med en kødhammer, før de steges ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 01-03-03 17:35

"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev i en meddelelse
> Skal skinkesnitsler gøres "møre", med en kødhammer, før de steges ?
>
> --
> Gerner
>
> fuku wa uchi, oni wa soto

Det plejer jeg i hvert fald ikke at gøre men så "krøller" de så lidt sammen
på panden.
Jeg tror ikke du mislykkes, uanset hvad du gør!
MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-03-03 17:52

[Gerner | Sat, 01 Mar 2003 16:47:14 +0100]

>Skal skinkesnitsler gøres "møre", med en kødhammer, før de steges ?

Kun hvis man har købt "dårligt" kød :)

Tryk på kødet, og hvis du ikke bagefter kan se den fordybning din finger
lavede, er kødet ikke (meget) mørt, og kan derfor måske kræve lidt bank.

Sagt på en anden måde: har du købt det hos en god slagter du kender og
har tiltro til, skal kødet naturligvis ikke bankes - men hvis det er fra
en dårlig slagter eller supermarked skal der mirakler til (eller den
mere håndfaste - en kødhammer).

Som John Price sagde: "Hverken kød eller børn skal bankes".

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Bangsbo

Dato : 01-03-03 21:18

René Hjorth du skriver bla:

> Kun hvis man har købt "dårligt" kød :)

Med min erfaring er skinkekød hårdt kød og bør derfor
bankes og steges lige i sidste øje blik så de ikke når
at koge for så kan det let blive hårde som sålelæder.

I kender det fra kødet til sammenkogt ...

Og så skriver du videre:

> Som John Price sagde: "Hverken kød eller børn skal bankes".

Med al respekt for John Price - så var han jo "Gastronom" og
dermed måske ikke den som brugte flest skinkesnitsler og
da slet ikke af svinekød - så jeg vil stadig banke mine - ikke børn
for de er for gamle ...

I øvrigt mener jeg at have læst at samme John Price gik
ind for fri opdragelse - kan de to ting ikke hænge sammen ? ..

Med venlig hilsen
Kokken - Keld

--
Køb og Salg hører hjemme i Markedsgrupper - brug den rigtige
gruppe - læs evt. mere på www.usenet.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-03-03 23:23

[Bangsbo | Sat, 1 Mar 2003 21:18:23 +0100]

>Med min erfaring er skinkekød hårdt kød og bør derfor
>bankes og steges lige i sidste øje blik så de ikke når
>at koge for så kan det let blive hårde som sålelæder.

Som sagt - kun hvis du får kød fra en dårlig slagter; altså kød fra et
svin der ikke har vokset godt op, ikke er blevet slagtet ordentligt og
derefter ikke er blevet håndteret ordentlig (frys og for lidt modning).

Selvfølgelig skal svinekød (i særdeles skinkekød) kun steges kort og
under hård varme, og derefter hvile en stund - men kun dårligt kød under
forkert behandling, gør skinke hård som sålelæder.

Ved genlæsning ser jeg at jeg fejlciterede ham en anelse, hvorfor jeg
hellere må bringe den korrekte formulering:

"Børn og kød, må ikke bankes, begge må vises tillid".

>Med al respekt for John Price - så var han jo "Gastronom" og
>dermed måske ikke den som brugte flest skinkesnitsler

Forstår ikke helt dit budskab og anvendelsen af citationstegn... Men
måske ikke, svært at sige - han havde dog stor respekt for svinekød
ligeså.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Bangsbo

Dato : 02-03-03 06:44

Hej igen René ....

Når jeg sætter ordet "Gastronom" i citationstegn så
er det for at understrege at der er forskel på dette
og så dette at lave mad i hjemmet eller have en faglig
uddannelse bag sig ...

Hvilken respekt John Price har haft omkring Svinekød
ved jeg ikke og jeg forstår stadig ikke det nødvendige
i at citere ham ud i bearbejdning af samme kød...

I øvrigt er den svinekød du gerne vil tale om sikkert
under 10% af det skinkekød der bliver solgt hvilket jo
har både noget med pris og efterspørgsel at gøre.

Mange også gode slagtere benytter sig derfor af
sticker behandling af bla. skinkekød til snitsler og
det er vel af samme grund ...

Med venlig hilsen
Kokken - Keld

Fra : Peter Weis

Dato : 02-03-03 11:39

"Bangsbo" <kg@lite.dk> wrote in message

> Mange også gode slagtere benytter sig derfor af
> sticker behandling af bla. skinkekød til snitsler og
> det er vel af samme grund ...

Det kan da ikke passe.
Hvad forstår du ved god slagter? Kan du nævne mig bare én, som kværner
kødet på den måde?
Det er da helt unødvendigt.

mvh
Peter

Fra : Bangsbo

Dato : 02-03-03 12:29

Davs Peter Weis ...

Spørgsmålet om en god slagter er vel lidt stort - men
for mig er en god slagter en slagter ham hvor jeg flere
gange køber Leverpostej og Medister af egen
fabrikat - for er de to ting i orden er resten af hans
varer normalt også ...

Det at sticker behandle bla. kød til skinkesnitsler tror
jeg stadig er mere brugt ind du uden at have brug for
at hænge min lokale slagter op på samme ...

Med venlig hilsen
Kokken - Keld

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-03-03 16:34

[Bangsbo | Sun, 2 Mar 2003 06:43:48 +0100]

>Når jeg sætter ordet "Gastronom" i citationstegn så
>er det for at understrege at der er forskel på dette
>og så dette at lave mad i hjemmet eller have en faglig
>uddannelse bag sig...

Well, jeg har da gennem tiden mødt både gode kokke og gode amatører; jeg
har i den forbindelse også mødt en del dårlige kokke, der godt kunne
lære en del om ordentlige råvarer fra diverse gastronomer.

>Mange også gode slagtere benytter sig derfor af
>sticker behandling af bla. skinkekød til snitsler og
>det er vel af samme grund ...

Helt ærligt: 'gu gør de ej! En *god* slagter sælger godt kød, og har
derfor ikke brug for den slags kummerlige metoder med at "voldtage"
kødet for at få det til at *virke* mørt!

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Bangsbo

Dato : 02-03-03 20:18

Hallo René ...

Stop lige en halv ....

Du skriver bla.

> Well, jeg har da gennem tiden mødt både gode kokke
> og gode amatører; jeg har i den forbindelse også mødt
> en del dårlige kokke, der godt kunne lære en del om
> ordentlige råvarer fra diverse gastronomer.

Der er intet negativt i min omtale af Gastronomer eller deres
kunnen - der er også glimrede kokke som kalder sig
Gastronomer og det må de om ... og et er da sikkert - disse
Mænd (for det er det jo for det meste) - bidrager da til et
krydderi på vores madkultur men derfor behøver man jo
ikke at falde på knæ for dem ...

Med venlig hilsen
Kokken - Keld

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-03-03 22:47

[Bangsbo | Sun, 2 Mar 2003 20:17:44 +0100]

>Mænd (for det er det jo for det meste) - bidrager da til et
>krydderi på vores madkultur men derfor behøver man jo
>ikke at falde på knæ for dem ...

Dét kan vi dog bliver 100% enige om :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-03-03 20:27

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> [...]
> har tiltro til, skal kødet naturligvis ikke bankes - men hvis det er fra
> en dårlig slagter eller supermarked skal der mirakler til (eller den

Man ku' jo overveje at banke slagteren!

vh
Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 02-03-03 19:58

[Jan Bøgh | Sat, 1 Mar 2003 20:26:59 +0100]

>Man ku' jo overveje at banke slagteren!

Ahh, så det er DET en kødhammer er beregnet til - jeg tænkte jo nok at
den havde et formål :)

Well, indrømmet, til nogen få retter hvor kødet skal være ultra tyndt,
f.eks. visse kyllingeretter, er en kødhammer praktisk.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-03-03 23:02

Rene' Hjorth wrote:

> Well, indrømmet, til nogen få retter hvor kødet skal være ultra tyndt,
> f.eks. visse kyllingeretter, er en kødhammer praktisk.

Bestemt, og også i andre sammenhænge. Bankning af kød er en disciplin,
der (desværre efter min mening) næsten er gået tabt. I Italien holdes
den dog heldigvis stolt i hævd. Selv på de bedste små
familie-trattorier. Men naturligvis kun til de retter, hvor kødet *skal*
bankes.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-03-03 17:46

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> [...]
> den dog heldigvis stolt i hævd. Selv på de bedste små
> familie-trattorier. Men naturligvis kun til de retter, hvor kødet *skal*

Ja, og så er det nok på sin plads at nævne, at der her normalt ikke bruges
en 'knoppet' kødhammer men oftest en flad, tung kniv eller en flaske. Herved
bliver fibrene ikke skåret over men løsnet fra hinanden.
Og nu tror jeg faktisk jeg vil gå ud og banke lidt løs på en svinemørbrad,
der skal indtages på 'italiensk' vis med lidt grillede grøntsager, pasta og
måske et glas god rødvin - mandag er jo en modbydelig dag, der trænger til
lidt forsødelse

vh
jan