Panna Cotta
Fra : Lars Pedersen

Dato : 21-02-03 13:24

Jeg havde tænkt mig at forsøge at lave Panna Cotta for første gang i morgen,
men jeg har nogle små spørgsmål inden jeg foretager sådan et vovestykke.

Jeg har ikke nogen specielle forme til det, så jeg vil bruge nogle
kaffe-kopper. Hvis jeg beregner 1 dl. fløde per person, vil en kop der kan
indeholde 1½ dl så være passende? (Udvider desserten sig meget eller lidt?)

Hvordan får jeg desserten ud af koppen igen? På appetit.dk vil de have at
man smører sine forme med olie, men vil det ikke blive lidt mærkeligt med et
lag kold olie over desserten? (I givet fald, skal jeg så bruge olivenolie
eller en mere neutral olie?)

De forskellige opskrifter på nettet afviger fra hinanden i hvor lang tid de
skal stå i køleskabet. Er der nogen der har prøvet at tage dem ud af
køleskabet efter 4 timer, hvor de ikke er stivnet?

Første, sidste og eneste gang jeg har prøvet at lave noget med hustblas, kom
der lange trævler i desserten. Min konklusion dengang var at den skulle være
smeltet først. I den opskrift jeg havde tænkt mig at følge, står der intet
om vandbad. Er det tilstrækkeligt til at smelte den, at jeg pisker den
sammen med den varme fløde?

Heldigvis er det ukritiske gæster jeg får.

Fra : crema

Dato : 21-02-03 17:46

"Lars Pedersen" <smeg@head.com> skrev i en meddelelse
> Jeg havde tænkt mig at forsøge at lave Panna Cotta for første gang i
morgen, Det er som regel en god dessert
> [...]

et
> lag kold olie over desserten? (I givet fald, skal jeg så bruge olivenolie
Det kan du godt, men så skal det være en helt smagsneutral olie. Det er
bedre at stille koppen ganske kort tid i varmt vand, så skal Panna cottaen
nok løsne sig, men den danner vacuum, så et lille skub er ikke af vejen.

> [...]
> om vandbad. Er det tilstrækkeligt til at smelte den, at jeg pisker den
> sammen med den varme fløde? Ja, men husblasen skal være opblødt i koldt
vand 1 times tid forinden, vrid vandet fra og kom det i den varme fløde, et
blad af gangen.

> Heldigvis er det ukritiske gæster jeg får.
Ukritiske gæster kan vendes til at blive meget kritiske fremover, hvis du
tilsættet en god hvid chokolade, som du smelter i fløden. Med hvid chokolade
skal du bruge mindre sukker.
En god bærting vil være nogle af sommerens bær som du giver et kort opkog og
hælder ud på tallerknen med Panna Cotta ovenpå.
Mums
Henrik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-02-03 18:00

crema wrote:

> [...]

> er bedre at stille koppen ganske kort tid i varmt vand, så skal Panna
> cottaen nok løsne sig, men den danner vacuum, så et lille skub er

Kan jeg evt. få dig til at skille det citerede fra det, du selv siger.
Det bliver hurtigt svært at holde styr på, hvad du giver af guldkorn. Et
godt eksempel er:

.... Hvor "God konklusion" er dit, men står mit inde i teksten. For os,
der bruger quotefix vil din kommentar i dette tilfælde have samme farve
som det citerede, og så går man hurtigt glip af det, du skriver.

Dette er ikke ment som et surt opstød, jeg ville bare så nødig gå glip
af dine guldkorn.

Læs mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : crema

Dato : 23-02-03 14:10

Det tænkte jeg ikke lige på:
1. Det kan du godt, men så skal det være en helt smagsneutral olie. Det er
> bedre at stille koppen ganske kort tid i varmt vand, så skal Panna cottaen
> nok løsne sig, men den danner vacuum, så et lille skub er ikke af vejen.
2.Er det tilstrækkeligt til at smelte den, at jeg pisker den
> vand 1 times tid forinden, vrid vandet fra og kom det i den varme fløde,
et
> blad af gangen.
3.Ukritiske gæster kan vendes til at blive meget kritiske fremover, hvis du
> [...]
og
> hælder ud på tallerknen med Panna Cotta ovenpå.
Men jeg kan kun medgive, at det ikke længere er ægte Panna Cotta, men ideen
er fra Morten Heibergs univers.

Henrik

Fra : Lars Pedersen

Dato : 23-02-03 17:09

Tak for ideerne/rådene/vejledningen. Panna Cottaen blev en stor succes.
Næste gang tør jeg prøve det med den hvide chokolade.

Fra : Anders

Dato : 21-02-03 22:26

> [...]

> sammen med den varme fløde?
>
> Heldigvis er det ukritiske gæster jeg får.

--Hvis jeg var dig, ville jeg ikke bekymre mig om at få det ud af kopperne
igen, men
lade gæsterne spise af kopperne.

--1 dl er fint

--Min Panne Cotta plejer at stivne fint. Jeg koger den iøvrigt med et helt
stykke kanel, og kan tilslutte mig tricket
med den hvide chokolade. Og jeg smelter husblasen i vandbad.

--Du kan anrette i kopperne ved at pynte med et stykke kanel, du stikker i
hver kop, samt at
hælde indholdet af 1-2 passionsfrugter ud på toppen af hver. Den meget
syrlige passionsfrugt
er et rigtigt godt modstykke til den søde fede Panne Cotta.

God fornøjelse

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-03 11:20

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> --Min Panne Cotta plejer at stivne fint. Jeg koger den iøvrigt med et helt
> stykke kanel, og kan tilslutte mig tricket
> med den hvide chokolade.

Sikkert velsmagende, bortset fra at det ikke har noget med Panna Cotta at
gøre længere. Forslag: Kald den 'hvid chokoladecreme'.

vh
Jan

Fra : Anders

Dato : 23-02-03 21:42

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sikkert velsmagende, bortset fra at det ikke har noget med Panna Cotta at
> gøre længere. Forslag: Kald den 'hvid chokoladecreme'.

Tjah, jeg ved ikke om det er umagen værd at diskutere, men "Panna Cotta"
betyder jo bare
kogt fløde, og det er det jo stadigvæk, uanset om der er hvid chokolade i
eller ej.
Det er da rigtigt, at vi bevæger os væk fra den traditionelle ret, men
kunstnerisk frihed
gælder vel også i køkkenet, og hvis man tager udgangspunkt i en ret, men
ændrer den en anelse
er der vel ikke noget i vejen for at kalde den det samme?
Jeg kalder f.eks stadig min øllebrød for øllebrød, selvom jeg koger den med
appelsinskal.

Men for fredens skyld vil jeg da gerne omdøbe den omtalte version til:

"Panna Cotta med kanel og hvid chokolade"

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-02-03 19:23

> [...]

> betyder jo bare
> kogt fløde, og det er det jo stadigvæk, uanset om der er hvid chokolade i

Tjae - jeg synes nu der er visse fordele ved at ting hedder det de normalt
hedder - jeg kalder jo heller ikke brød for øl, selvom begge dele er lavet
af gæret korn!

Til gengæld fatter jeg ikke hvorfor man vil kalde en hvid chokoladecreme for
Panna Cotta - for der er vel ingen her, der snobber for karlsmart
sprogbrug -vel?

> [...]
> ændrer den en anelse
> er der vel ikke noget i vejen for at kalde den det samme?

Jo, det synes jeg faktisk der er. Det har bl.a. den klare fordel
at 2 parter i en samtale taler om det samme, hvis de bruger ordene
ens!

> Men for fredens skyld vil jeg da gerne omdøbe den omtalte version til:
>
> "Panna Cotta med kanel og hvid chokolade"

Gør det endeligt ikke for fredens skyld - men for klarhedens. Du virker
ret insisterende mht. Panna Cotta - synes du det er smartere?

vh
Jan

Fra : Anders

Dato : 25-02-03 01:04

> [...]
> hedder - jeg kalder jo heller ikke brød for øl, selvom begge dele er lavet

Det er altså et temmeligt billigt argument, langt under din
sædvanlige fornuftige standard, Jan.

> Til gengæld fatter jeg ikke hvorfor man vil kalde en hvid chokoladecreme
for
> Panna Cotta - for der er vel ingen her, der snobber for karlsmart
> sprogbrug -vel?

Dybest set er jeg fuldstændig ligeglad med hvad tingene hedder. Men
hvis jeg tager en opskrift på en traditionel Panna Cotta, og
tilsætter 10 gram hvid chokolade, og skal beskrive retten for andre, hvad er
så mest forståeligt, at kalde den Panna Cotta, eller hvid
chokoladecreme? Det er jo stadig fløde, der er den primære ingrediens.
Iøvrigt er det vel de færreste cremer, der er stivnet med husblas?

> Jo, det synes jeg faktisk der er. Det har bl.a. den klare fordel
> at 2 parter i en samtale taler om det samme, hvis de bruger ordene
> ens!
Jeg bliver nødt til at spørge dig om, hvad din definition på en
Panna Cotta er. Blot så jeg ved hvorfor det med chokoladen
gør dig så vred................Og fortæl mig samtidig hvor meget
man må justere din opskrift, før man skal kalde det noget andet?

> Gør det endeligt ikke for fredens skyld - men for klarhedens. Du virker
> ret insisterende mht. Panna Cotta - synes du det er smartere?

Overhovedet ikke. Jeg kendte overhovedet ikke Panna Cotta før jeg
for nylig lavede en ret, efter en opskrift , der hed
"Panna Cotta",hvori der indgik hvid chokolade. Jeg var ikke klar over, at
det var helligbrøde eller blasfemi at omtale den som Panna
Cotta, når der indgår chokolade. Og jeg er altså temmelig ligeglad med
"smart".....

Så jeg omdøber straks retten til:

"Kogt fløde med kanel og hvid chokolade" (Det er nemlig ikke nogen
creme!)

mvh
Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-02-03 19:23

Cotta"

> Det er altså et temmeligt billigt argument, langt under din

Indrømmet - jeg er heller ikke særlig stolt af det - men i en snæver
vending, var det det bedste, jeg havde at byde på

> sædvanlige fornuftige standard, Jan.

Takker!

> [...]
meget
> man må justere din opskrift, før man skal kalde det noget andet?

Se det var værre! Jeg kan dog se i min litteratur, at der er nogenlunde
konsensus om hvad Panna Cotta er. Nemlig fløde (gerne meget fed - double
cream), gelatine, sukker og vanilje. Så kan mængder og evt tilsætning af en
smule vand variere.
I øvrigt synes jeg Panna Cotta er en halvtrist historie - jeg er overbevist
om at jeg vil foretrække chokolade-tingen. Men alle de gange, jeg har fået
den i Italien har det været som ovenstående (som regel sammen med noget
frugt).
I øvrigt er jeg bestemt ikke vred - hvad får dig dog til at tro det.
Men jeg vil hævde (gerne på et helt principielt plan) at der er noget rod at
bytte indholdet ud og beholde etiketten. Og som regel (åbenbart ikke her) er
det et kvalitetstab der er tale om. Når jeg ser 'tournedos af tyksteg',
'wienerschitzel af svinekød' osv. opfatter jeg det som uærlig brug af lånte
fjer. Derfor synes jeg at det var rimeligt at man komponerede et nyt navn
samtidigt med retten.

vh
Jan

Fra : Anders

Dato : 25-02-03 19:55

snip
> [...]
lånte
> fjer. Derfor synes jeg at det var rimeligt at man komponerede et nyt navn

Jamen, så bliver vi jo stort set enige til sidst. Og jeg er helt enig i din
sidste betragtning.
Mine personlige hade-favoritter er kalkuncuvette og
kyllingemørbrad......................
Det er misforstået, uærligt og en anelse naivt(håber jeg) at forsøge at
skabe mersalg ved at
omdøbe mindre reelle varer til luksus-ladede navne.............

mvh

Anders

Fra : Lars Pedersen

Dato : 25-02-03 12:07

> Til gengæld fatter jeg ikke hvorfor man vil kalde en hvid chokoladecreme
for
> Panna Cotta - for der er vel ingen her, der snobber for karlsmart
> sprogbrug -vel?

Joeh... det gør jeg.
Det er umådeligt meget morsommere at servere "Panna Cotta" for sine gæster,
opstyltet pyntet så selv Gary Rhodes ville være misundelig, end det er at
servere "fløderand", som vel egentligt er den danske betegnelse for samme
dessert.

Og det kan jeg vitterligt ikke se hvorfor man skal skamme sig over.
(Der er selvfølgeligt heller ingen grund til at skamme sig over at kalde det
for "fløderand", hvis man synes et tilbage-til-mormors-rødder
oprindelighedstrip er sjovere)