Rabarber
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-02-03 07:59

Jeg er ved at rydde op i min fryser og har blandt andet et par kg. rabarber
liggende - og så var det jeg tænkte om der er nogen af jer der har nogle
gode ideer til hvad man kan bruge sådan nogen til.

Jeg kunne selvfølgelig bruge dem til marmelade, men er vokset op med
hjemmelavet jordbær/rabarbermarmelade af den slags der næppe kan overgås
(det er der vel næppe noget af ens barndoms hjemmelavede ting der kan

Jeg lurede mere på om der er noget kageværk eller lignende - også gerne
nogle middagsretter hvis der findes noget sådan med rabarber.

Mvh Mads

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 21-02-03 09:23

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:b34ijm$h62$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> liggende - og så var det jeg tænkte om der er nogen af jer der har nogle
> gode ideer til hvad man kan bruge sådan nogen til.

I sommer fik jeg flere gange kold rabarbersuppe med flødeiskugle og friske
jordbær. Det er ganske enkelt en af de beste sommerdesserter, jeg nogensinde
har fået.

Nu er det jo ikke hverken sommer eller jordbærsæson, så lige præcis den
opskrift er jo ikke så god lige nu. Men så fandt jeg denne på nettet:

Kold rabarbersuppe med appelsin-isbjerg
http://www.6omdagen.dk/prima/opskrifter/opski/021.htm

Mums.... hvis du ikke selv får brugt de rabarber, vil jeg da gerne have dem
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-03 11:06

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message
> [...]
> liggende - og så var det jeg tænkte om der er nogen af jer der har nogle
> gode ideer til hvad man kan bruge sådan nogen til.

Rabarbertrifli

/jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-02-03 11:07

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> writes:

> Jeg er ved at rydde op i min fryser og har blandt andet et par kg. rabarber
> liggende - og så var det jeg tænkte om der er nogen af jer der har nogle
> gode ideer til hvad man kan bruge sådan nogen til.

Rabarberkompot, det smager godt til det meste. Skær dem i stykker og
smid dem i en gryde med en anelse vand og lad det simre meget let en
times tid. Smag til med sukker, det skal ikke være sødt.

Eller rabarbertærte, evt. med lidt hindbær. Jeg mener at Karoline har
en ret god opskrift.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 21-02-03 13:40

> [...]
> liggende - og så var det jeg tænkte om der er nogen af jer der har nogle
> gode ideer til hvad man kan bruge sådan nogen til.

750g. rabarberstykker, 120 g. sukker, 1 spsk. kartoffelmel i en skål.

Dej: Bland 1 dl mel, 3,5 dl kokusmel, 1 dl sukker og 125 g smør (jeg bruger
altid dobbeltportion af dejen ;D)

Læg rabarberne i et fad og drys sukker/kartoffelmel over. Rør dejen sammen
og spred over rabarberne. Sæt fadet nederst i ovnen og sæt den på 200 50
minutter eller deromkring alt efter ovntype. Den må gerne blive sprød, men
ikke sort.

Skovles ned med creme fraiche - på den fede måde.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : connie-toft

Dato : 21-02-03 17:01

Jeg ville helt sikkert lave bagte rabarber med marcipan.Til 4-6 pers bruger
jeg:

300g tynde strimler rabarber
1 dl sukker
1 spsk marizena
150 g. reven marcipan (odense)

Vend rabarber, sukker og marizena sammen, kommes i et tærtefad. bages ca 20
min ved 175g.
Herefter kommer jeg marcipanen på og bager igen ca 20 min, eller til
marcipanen er gylden.

Jeg vil selv gerne have iskold flødeskum til, men is eller creme fraiche er
også kanon.

God fornøjelse.

Connie (som vist stadig har en smule rabarber i fryseren)

--
Connie

Fra : Søren Wolder

Dato : 21-02-03 18:53

Jeg ville bruge dem til rabarberis! Det smager himmelsk godt - der blev
postet en opskrift her i gruppen på et tidspunkt, som kan findes på deja.

/søren

Fra : Anders

Dato : 21-02-03 20:16

> [...]
>
> Jeg lurede mere på om der er noget kageværk eller lignende - også gerne
> nogle middagsretter hvis der findes noget sådan med rabarber.

Rabarberkompot kogt med en stilk frisk rosmarin er et skønt
tilbehør til bl.a stegt kylling eller lam.....

Anders