Onsdagsmad 190203
Fra : Morten Juel

Dato : 19-02-03 21:17

Hejsa, jeg synes det er ret sjov/spænnende/inspirerende at læse hvad alle i
andre derude i dk får at spise, på en alm. hverdag, så idag ville jeg gerne
ligge ud !

Tøsen og jeg fik:

Tunsteak med kogte kartofler, blandet salat og Jensens favoritsovs.

Det er første gang at vi begge smager tunsteaks, og det er ihvertfald ikke
sidste gang, næste gang skal de nok komme fra fiskehandleren

Kan man ikke selv lave den sovs ? den er så pokkers dyr, når der også skal
fløde i

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
Nissan Micra 1.2 Aut. <- Til salg
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Sofie Kurland

Dato : 19-02-03 21:19

Normalt spiser vi alle tre det samme, men i dag havde vi hver vores menu:
Mor (mig): Suppe af bacon, porre, kartoffel, broccoli, gulerod og pastinak
Junior på 9 mdr stod af på suppen og ville kun ha' tørt toastbrød og masser
af mælk!
Far: Hjemmelavede parisertoasts

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-02-03 21:18

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> writes:

> Hejsa, jeg synes det er ret sjov/spænnende/inspirerende at læse hvad alle i
> andre derude i dk får at spise, på en alm. hverdag, så idag ville jeg gerne
> ligge ud !

Jeg troede det var om torsdagen, men here goes: Vi fik en gang
rissnask med masser af grøntsager svitset med karry og lidt magert
bacon. Smagt til med lidt sherry og serveret med creme fraiche.

Når man først har fået købt en flaske sherry til at stå ved siden af
komfuret sammen med olierne og eddikerne, så er den altså ikke til at
undvære.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Morten Juel

Dato : 19-02-03 22:35

> Jeg troede det var om torsdagen,
Hehe nej, for der er folk jo forberedt ! ) i skal jo tages på sengen !

men here goes: Vi fik en gang
> rissnask med masser af grøntsager svitset med karry og lidt magert
> bacon. Smagt til med lidt sherry og serveret med creme fraiche.
uhh lyder lækkert

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-02-03 21:26

Jeg fik spaghetti al' amatriciana.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Sofie

Dato : 19-02-03 21:47

Vi fik kylling on the amarican way -

Kylling.
1 kop brun Farin.
1/3 kop tomat ketchup.( gerne Heinze)
3/4 kop Eddike.
1/4 kop Vand
.. 3 spsk. Sennep
1 tsk. Soja.
Smør eller olie til stegning.
Salt og peber.
Sådan gør du:

kyllingen deles i 6-8 stykker, krydres med salt og peber og brunes godt i en
gryde i smør eller olie.

Bland farin, ketchup, eddike, vand sennep & soja hæld blandingen over
kyllingen og kog den mør under låg.

en rast gulerodssalat fra i går og hjemmelavede båd kartofler et lækkert
måltid , der altid er et hit hos børnene - så det var ikke i aften der var
sure miner over maden

Venlig hilsen
Sofie
--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-02-03 21:50

On Wed, 19 Feb 2003 21:46:35 +0100, "Sofie" <fie@mash4077.dk> wrote:

Hej Sofie.

>Vi fik kylling on the amarican way -

Det lyder lækkert - takker for vejledningen. Det skal vi vist have
imorgen.

Skal kyllingen simre eller bulderkoge?

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Sofie

Dato : 20-02-03 22:35

Skal kyllingen simre eller bulderkoge?
Det skal sådan små simre og ja det skal bare hældes ned over ingen vand -
nemt og lækkert
--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Carina

Dato : 20-02-03 21:26

"Sofie":<

> [...]
en
> gryde i smør eller olie.
>
> Bland farin, ketchup, eddike, vand sennep & soja hæld blandingen over

Hm, nu spørger jeg sikkert dumt. Koger man kyllingen i blandingen man hælder
over den? Eller hælder man vand i gryden? I så fald; hvor meget?

Og ja, den lyder lækker

Carina

Fra : hansen

Dato : 21-02-03 07:54

Mmmm. Jeg afprøvede opskriften i går og hvor var det godt. Tak for tippet!

Lise

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 19-02-03 21:45

On Wed, 19 Feb 2003 21:16:42 +0100, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

>Hejsa, jeg synes det er ret sjov/spænnende/inspirerende at læse hvad alle i
>andre derude i dk får at spise, på en alm. hverdag, så idag ville jeg gerne
>ligge ud !

Her troede jeg lige, at jeg skulle imponere med noget rigtig spændende
imorgen (gad vidst, om folks torsdagsspisevaner ændrer sig p.g.a.
denne ugentlige hverdagsmadtråd ) Nej pjat

Vi fik lasagne - sådan en, hvor man groft sagt tager en pakke Miracoli
ingredienser og blander med noget hakket oksekød - med en masse ekstra
ost ovenpå. Det er udmærket, når man ikke lige er i madlavningshumøret

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Morten Juel

Dato : 19-02-03 22:39

> Her troede jeg lige, at jeg skulle imponere med noget rigtig spændende
> imorgen (gad vidst, om folks torsdagsspisevaner ændrer sig p.g.a.
> denne ugentlige hverdagsmadtråd ) Nej pjat
hehe ja det er jo det ! det skal jo være hverdagsmaden !

> Vi fik lasagne - sådan en, hvor man groft sagt tager en pakke Miracoli
> ingredienser og blander med noget hakket oksekød - med en masse ekstra
> ost ovenpå. Det er udmærket, når man ikke lige er i madlavningshumøret

jeps, den ekstra ost er guld

Fra : Mulle's mor

Dato : 19-02-03 21:58

<klip>
"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> Hejsa, jeg synes det er ret sjov/spænnende/inspirerende at læse hvad alle
> andre derude i dk får at spise, på en alm. hverdag
</klip>

Jeg må simpelthen slå alle rekorden i onsdagsmad:

Kartoffelmos og røde pølser :o

(jeg har mine 2 nevøer på 7 og min niece på 10 på besøg, og det var deres
bud på "alletiders aftensmad")
Og så fik vi dejlig saftevand til.

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : L & P Nielsen

Dato : 20-02-03 09:13

"Mulle's mor" <zille@underlig.zzn.com> wrote in message
> <klip>
> "Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> </klip>
>
> Jeg må simpelthen slå alle rekorden i onsdagsmad:
>
> Kartoffelmos og røde pølser :o

Nææ... den har jeg vist (desværre), for efter en lang dag på arbejde, en syg
søn, musikelever, dække bord og lave kaffe til generalforsamling, spille
koncert og holde generalforsamling kørte vi forbi McD. kl. 21.30

/Lisbeth
--
Tilbehør til trombone til salg, se hjemmesiden
http://www.sitecenter.dk/bess

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 20-02-03 16:53

Thu, 20 Feb 2003 09:12:52 +0100, skrev "L & P Nielsen"
<mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> :

>Nææ... den har jeg vist (desværre), for efter en lang dag på arbejde, en syg
>søn, musikelever, dække bord og lave kaffe til generalforsamling, spille
>koncert og holde generalforsamling kørte vi forbi McD. kl. 21.30

Og jeg kan tilslutte mig fast food alternativet, for jeg hentede mig
en nr. 117 fra Pappa's Pizzaria i Lynge - en af de dér rigtig gode
indbagte pizzaer med kebab, fetaost, stegte chili, grøn peber, løg,
champignon, tomat og ost, og hvor den efter bagning sprættes op og
fyldes med salat og dressing

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 19-02-03 22:41

> Hejsa, jeg synes det er ret sjov/spænnende/inspirerende at læse hvad alle
> andre derude i dk får at spise, på en alm. hverdag, så idag ville jeg
gerne
> ligge ud !

Hej
Vi fik rugbrød med pålæg: æg, hamburgryg ,markrel i tomat osv. Jeg var
hamrende træt oven på en meeeeeeget lang arbejdsdag

MVH Rikke

Helt nyt layout nu også med engelsk afdeling
Se www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 19-02-03 23:14

Ved ik' lige hvad man kan kalde sådan en omgang, men:
kikærter kogt med rødvin, laurbærblade, løg, hvidløg, kartofler, gulerødder
og en rest rød peber, krydret med en god spand tandoori masalla, salt og
peber, hertil et "indisk" fladbrød indkøbt i Netto. Såmænd slet ikke værst -
tror dog den bliver justeret lidt næste gang, evt noget med lidt flere
krydderier.

Mvh Mads

Fra : Christina G

Dato : 21-02-03 16:50

> [...]
værst -
> tror dog den bliver justeret lidt næste gang, evt noget med lidt flere

Når alle nu snakker om farsbrød, så kunne jeg da egentlig godt tænke mig at
vide lidt mere om denne opskrift. Det lyder nemlig vildt lækkert.

Har du kogt kikærterne og grønsagerne i rødvinen eller først i vand og
bagefter rødvin.
Hvilken konsistens fik det? Det lyder meget flydende, men lidt mel eller
andet jævning kan vel som altid gøre underværker...
Svitser du løget først med krydderierne og så resten i?

Mvh og god weekend,
Christina

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 22-02-03 02:55

"Christina G" <christina-g@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet jævning kan vel som altid gøre underværker...
> Svitser du løget først med krydderierne og så resten i?

Jeg hældte såmænd bare de udblødte kikærter op i en sjat rødvin og vand,
skar løget ud i nogle store "både", puttede et par laurbærblade og et fed
hvidløg i tynde skiver op i. Da det havde kogt en halv times tid kom jeg de
tyndt snittede gulerødder og kartofler i og kogte videre til de var møre (i
alt ca. 45 minutter), hældte lidt af væden fra (der var lige i overkanten)
hældte en god gang tandoori masalla over, rørte lidt rundt, jævnede det let
med vand og maizena, ristede brødet og fortærede et ganske udmærket
aftensmåltid

Jeg fandt dog ud af at det blev lidt bedre med en sjat tomatpure over - og
til frokost dagen efter smagte det stadigvæk fint

Har tidligere lavet noget der (på en eller anden underlig måde) inspirerede
mig til ovennævnte: brændte karry af i en sjat olie, svitsede skivede
kartofler, gulerødder og løg i olien, hældte lidt vand over kogte til
tingene var møre.

Det hele fik en lidt fedtet/klistret/hvad ved jeg overflade og smagte
fortrinligt.

Ovennævnte kun nævnt for at lufte ideen om at man kunne gøre det samme med
kikærterne, altså svitse dem i olie med krydderier og så derefter tilsætte
vand og evt. rødvin eller bouilon.

Mvh Mads

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 19-02-03 23:23

Ja, jeg sprang over hvor gæret var lavest i dag, den stod nemlig på ris,
sur/sød sovs og and ( fra den lokale grill ), og kærsten fik en hjemmelavet
sandwich ( fra det lokale pizzaria ) .

Ja, jeg overvej også kræftigt at lave det i morgen som sofie har lavet, det
lød da bare for lækkert.

Bolette

Fra : Susanne

Dato : 19-02-03 23:35

Pandekager

/Susanne

Fra : Peter Fleinert

Dato : 20-02-03 00:06

Hos os var det braiseret lammeskank med urter og is til dessert.
Peter.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-02-03 00:39

Morten Juel skrev:

> jeg synes det er ret sjov/spænnende/inspirerende at læse hvad
> alle i andre derude i dk får at spise, på en alm. hverdag,

Meatloaf med bacon og masser af dampet broccoli.

// Klaus

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-03 08:13

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Meatloaf med bacon -klip-

Uhm, forloren hare

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-02-03 09:10

Kevin Edelvang skrev:

> Uhm, forloren hare

Ja, det kan man vel egentlig godt kalde det. Jeg havde lavet fars
til en slags frikadeller, men så gad jeg alligevel ikke at stå at
stege flere pander frikadeller, og kom i stedet farsen i en mikro-
bølgeskål, dækkede den med bacon og nukede den.

// Klaus

Fra : Padmé

Dato : 20-02-03 16:37

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> Uhm, forloren hare

Apropos forloren hare: er der ikke en venlig sjæl der vil af med sin bedste
(og mest overskuelige) opskrift, da jeg aldrig har lavet forloren hare før.

Padmé :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-02-03 16:57

"Padmé" <gsagae@geagnhwo.com> writes:

> [...]
> (og mest overskuelige) opskrift, da jeg aldrig har lavet forloren hare før.

Jo, det er faktisk slet ikke så besværligt.

Til 3-4 personer

1 pund fars
1 stort løg
1 dl havregryn/mel
1 æg
ca. 1 dl vand
1 pakke skiveskåren bacon
salt
peber
rasp
4 enebær
2 laurbærblade
1 dl kaffefløde/mælk
vand
margarine
ribsgele
kulør
mel

Baconen skæres i ca. 1 cm lange stykker. Farsen røres med finthakket
løg, æg, vand, mel/havregryn, salt, peber og baconskiver. Det skal
være en ret fast fars.

Den vendes i raspen og brunes i en stegegryde. Den er lidt svær at
vende, men med to paletter, så går det. Derefter hældes et par
deciliter vand over sammen med kuløren, enebærene og laurbærbladene
puttes i og den simrer under låg en god times tid.

Så tages gryden af blusset, haren tages op og melet sies over. Når
melet er blevet opsuget af fedtet sættes den atter over blusset og der
piskes godt. Smag sovsen til med kaffefløde/mælk og ribsgele.

Serveres med kogte kartofler, grønne bønner og evt. sukkerkogte æbler.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-03 17:07

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Jo, det er faktisk slet ikke så besværligt.

-klip-

Det var da en skæg opskrift. Det lyder godt, men er det normalt at lave
forloren hare i gryde? Og uden baconen som "svøb"? Jeg har aldrig set
det før. Min opskrift stammer fra min oldemor. Jeg vil dog prøve din en
dag.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-02-03 17:14

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> writes:

> [...]
> forloren hare i gryde? Og uden baconen som "svøb"? Jeg har aldrig set
> det før. Min opskrift stammer fra min oldemor. Jeg vil dog prøve din en

Min mor plejer at lave den sædvanlige, men sovsen bliver en hel del
bedre når man laver den i en gryde. Det var mine svigerforældre der
viste mig den måde og jeg gloede godt nok også en del, da de kom den i
en gryde. Men det smager altså godt.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-03 17:02

Padmé wrote:

> Apropos forloren hare: er der ikke en venlig sjæl der vil af med sin
> bedste (og mest overskuelige) opskrift, da jeg aldrig har lavet
> forloren hare før.

Ork, det er dødnemt:

Rør 500 gr. hakket kalv og flæsk med
Et stort løg, gerne revet
½ dl. mælk
et par æg
en dl rasp
salt og peber

Virker farsen ikke "rigtig" kan klægheden justeres op og ned med rasp
(evt. lidt hvedemel) og æg.

Form farsen i et ildfast fad og læg bacon henover (det skal dække helt).
I ovnen med den på fuld knald indtil bacon er gylden, ca. et kvarters
tid. Dernæst ned på 170 grader, hæld vand eller mælk ved og lad den
stege i ½ time.

Sovsen laves bare som normalt på stegeskyen. Server hvide kartofler og
ribsgele til.

Og det smager jo dejligt

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Padmé

Dato : 20-02-03 17:15

Herligt! :)
Tusind tak begge to for de hurtige svar.
Det skal helt klart prøves i morgen

Padmé

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-02-03 17:40

In news:3e54fefe$0$133$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Padmé typed:

> Herligt! :)
> Tusind tak begge to for de hurtige svar.
> Det skal helt klart prøves i morgen

Du ka' få en 3. mulighed:

4 portioner Mega portion

250 g hakket svinekød - eller 750 gram
250 g hakket oksekød - -"- 750 gram
ca. 1 dl rasp - -"- 3 dl
1 dl fløde - -"- 3 dl
1-2 æg - -"- 5 æg
salt, peber
ca. 50 g røget spæk - -"- 150 gram bacon
ca. 1/2 l mælk - -"- 1 liter mælk
kulør, meljævning, gele

Kødet hakkes 2 gange og røres med rasp, æg, fløde, salt og peber til en ret
stiv fars. Den formes som en tyk pølse og lægges i et smurt, ovnfast fad
eller i en lille bradepande.

Herover lægges tynde spækskiver, eller spækket skæres i strimler, der
stikkes dybt ned i farsen. Alternativt pakkes godt og grundigt ind i bacon.

Fadet sættes i en godt varm ovn (250 grader) ca. 15 minutter, til farsen er
brun, hvorefter der spædes med mælk, tilsat kulør. "Haren" steges færdig ved
ca. 180 grader i 30-40 minutter
eller til der kommer helt klar saft fra et strikkepindshul og dryppes
jævnligt med mælken.

Sovsen laves af stegeskyen, jævnes og smages til med gele, salt og peber;
evt. tilsættes lidt fløde samt ribsgelé.

Foretrækker man at stege haren i gryde, brunes den godt på alle sider i smør
eller margarine i stegegryden og steges med mælk eller overhældt med sovs
som ovenfor omtalt.

Om nødvendigt må sovsen spædes til sidst, den må ikke være for tyk.

Serveres med hvide kartofler og ribsgele.

Velbekomme...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker
på hvordan man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 20-02-03 22:03

On Thu, 20 Feb 2003 17:39:38 +0100, "Carsten Stage"
<stageNOSPAM@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
>Herover lægges tynde spækskiver, eller spækket skæres i strimler, der
>stikkes dybt ned i farsen. Alternativt pakkes godt og grundigt ind i bacon.

Det var dog utroligt.Det er jo næsten lige præcis "min haremis"
bortset fra, at jeg bruger omkring dobbelt så meget bacon. Udover at
putte bacon ovenpå haren, putter jeg ca. ½-delen skåret i små stykker
i selve farsen.

>Foretrækker man at stege haren i gryde, brunes den godt på alle sider i smør
>eller margarine i stegegryden og steges med mælk eller overhældt med sovs
>som ovenfor omtalt.

Se det har jeg endnu ikke prøvet - steger den altid i ovnen. Men jeg
har ladet mig fortælle, at den bliver bedre i en stegegryde. Kan nogen
fortælle mig hvorfor?

Skal man vende den, mens den steger (koger?) i mælken?

Er stegetiden den samme som i ovn?

>Serveres med hvide kartofler og ribsgele.

Er man til gulerødder, så er "en kogt en" af slagsen - allerhelst små
fine friske fra haven/grønthandleren eller rå og revet med lidt
citronsaft ovenpå nu ganske velsmagende til forloren hare sammen med
ovennævnte.

>Velbekomme...

Fuldkommen enig (og sats nu ikke på for mange rester til madpakken
)

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-02-03 22:40

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> writes:

> Se det har jeg endnu ikke prøvet - steger den altid i ovnen. Men jeg
> har ladet mig fortælle, at den bliver bedre i en stegegryde. Kan nogen
> fortælle mig hvorfor?

Min grund, er at der bliver mere og bedre sovs i gryden, og nu er jeg
simpelthen en lille sovsegris.

> Skal man vende den, mens den steger (koger?) i mælken?

Det plejer jeg ikke at gøre. Jeg bruger i øvrigt også kun vand.

> Er stegetiden den samme som i ovn?

Ca. en time for et pund fars. Jeg kan slet ikke huske hvor lang tid
den fik i ovnen.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 20-02-03 22:58

On 20 Feb 2003 22:39:52 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Min grund, er at der bliver mere og bedre sovs i gryden, og nu er jeg
>simpelthen en lille sovsegris.

Der findes ingen bedre grund, hvis du spørger min gemal

>Det plejer jeg ikke at gøre. Jeg bruger i øvrigt også kun vand.

Næh næh, mælk skal der til )) Spøg til side, den skal vel småsimre
ikke?

>Ca. en time for et pund fars. Jeg kan slet ikke huske hvor lang tid
>den fik i ovnen.

Alletiders!

Og tak for hjælpen.

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-02-03 23:00

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> writes:

> On 20 Feb 2003 22:39:52 +0100, Trine Kornum Christiansen
> <news@trinekc.dk> wrote:

[snip]

> Næh næh, mælk skal der til )) Spøg til side, den skal vel
> småsimre ikke?

Jo, jeg plejer at lade den simre i vand og så evt. tilsætte en sjat
fløde efter haren er taget op. Men nu kan jeg simpelthen heller ikke
fordrage mælk. Bare lugten er nok til at give mig kvalme. Min mand er
heldigvis så sød, at når han drikker mælk til maden, så drikker han
altid det sidste inden han tager den sidste mundfuld mad, så jeg
slipper for smagen/lugten når jeg kysser ham.

> Og tak for hjælpen.

Det var så lidt, god fornøjelse med haren.

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-02-03 13:03

[KLIP] farsbrød [KLIP]

Hejsa.....
Ja sådan noget farsbrød er jo en hel videnskab i sig selv ...
Jeg stod for at lave mad herhjemme en dag, og ville gerne lave farsbrød, men
der manglede en opskrift.. Hvad gjorde jeg? Brugte selvfølgelig google.com

Og den første side som dukkede frem var denne:
http://home8.inet.tele.dk/pehrson/theultdk.htm The Ultimate of farsbrød

Sikke mange opskrifter der er.. Jeg valgte den græske (
http://home8.inet.tele.dk/pehrson/grskfbdk.htm ) og den var rigtig god! Ris
og feta og hvidløg er rigtig godt i farsbrødet

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Padmé

Dato : 21-02-03 16:16

> Og den første side som dukkede frem var denne:
> http://home8.inet.tele.dk/pehrson/theultdk.htm The Ultimate of farsbrød

Det var godt nok den grimmeste hjemmeside jeg længe havde set :) Men
opskrifterne, de ser rigtig lækre ud og skal da også prøves en dag.... skal
lige først have lavet den som kevin foreslog...men mon ikke jeg bliver bidt
af det, så det ikke går så længe inden de andre skal prøves også.... :)

Go' weekend
Padmé

Fra : Carsten Stage

Dato : 20-02-03 23:23

In news:4ifa5v46jam5c69ngh8612u5isbpmumsdm@4ax.com,
Dorte R.M. Hansen typed:

> [...]
> bortset fra, at jeg bruger omkring dobbelt så meget bacon. Udover at
> putte bacon ovenpå haren, putter jeg ca. ½-delen skåret i små stykker

Hjemme er det gerne Mega varianten jeg laver - og jo jeg giver den også en
pakke bacon i småstykker blandet i farsen.

> Se det har jeg endnu ikke prøvet - steger den altid i ovnen. Men jeg
> har ladet mig fortælle, at den bliver bedre i en stegegryde. Kan nogen
> fortælle mig hvorfor?

Jeg bruger den løsning når vi camperer - og bruger så ikke gryde med en
gammel bradepande og så kuglegrillen som ovn.

Stegeskyen/mælken hældes fra nogle gange undervejs, uanset hvor jeg laver
den - og det bliver en pragtfuld sovs. Jeg må indrømme at der vist går mere
mælk til end angivet - men der er så altid sovs til næste dag - og uden den
sovs går det ikke.

> Er stegetiden den samme som i ovn?

Hmm, stegetiden er jeg ikke så præcis med. Når det kun er helt klar saft der
kommer ud af klumpen, så er den ved at være der. Det er noget med at sjusse
sig til hvornår kartoflerne skal over ilden, for at få dt til at gå op i en
højere enhed.

> Fuldkommen enig (og sats nu ikke på for mange rester til madpakken
> )

Den store version plejer at give både til et par madpakker og til en gang
biks, sammen med hvad man nu har af rester i fryseren.

For s.... - jeg sidder og bliver sulten

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 20-02-03 23:49

On Thu, 20 Feb 2003 23:23:20 +0100, "Carsten Stage"
<stageNOSPAM@fabel.dk> wrote:

>Hjemme er det gerne Mega varianten jeg laver - og jo jeg giver den også en
>pakke bacon i småstykker blandet i farsen.

hehe.

>Jeg bruger den løsning når vi camperer - og bruger så ikke gryde med en
>gammel bradepande og så kuglegrillen som ovn.

Der vågnede gemalen op igen Kuglegrillen, som han efterlyser gode
anvendeksesmuligheder til. Forloren haremis i forhaven - tja hvorfor
ikke. Det må vi prøve.

> [...]
>mælk til end angivet - men der er så altid sovs til næste dag - og uden den

Jeg vidste, at jeg manglede et eller andet i opskriften. ovenstående
er skrevet bag øret.

> [...]
>sig til hvornår kartoflerne skal over ilden, for at få dt til at gå op i en

Netop det, jeg bekymrede mig om...

>Den store version plejer at give både til et par madpakker og til en gang
>biks, sammen med hvad man nu har af rester i fryseren.

Jeg kaster mig ud i din anbefaling i week-enden, hvor vi har farmor på
besøg (dog ikke på kuglegrillen...). Så der blev den menu ordnet

>For s.... - jeg sidder og bliver sulten

Ja det er ganske modbydeliigt med den der haremis. Og nu må jeg vist
hellere gå i seng, inden jeg kommer i tanke om flere af mine livretter
(ellers kortslutter tastaturet da vist snart )

Godnat og tak for hjælpen.
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Niklas

Dato : 21-02-03 00:46

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:f6ma5v0c0auam00bi1sfodfe5svvm4ur6u@4ax.com...
> [...]

Jeg mener ikke bacon er det optimale til forloren hare.
Er der ikke noget der hedder røget snitte? Det er vistnok det jeg bruger.
Det skal svøbes om haremissen hele vejen fra højre til ventre og fra foran til bagpå!!
Det er det der gør at fonden i bradepanden er velskabt til sovsen.
Og det er også et must med ribsgele i sovsen.
Jeg kunne heller ikke finde på at bruge havregryn i haren.
Det skal være hvedemel og rasp.
Desuden skal der langt mere oksekød i farsen end jeg bruger i frikadellefars.

Hmmm

Måske skulle jeg have brugt tid på at finde min egen opskrift for der er sikkert andre kommentarer,
men jeg har desværre ikke tid p.t. for nu er det på hovedet i seng inden morgendagens pligter kalder.

Venligst

Niklas

Fra : Padmé

Dato : 25-02-03 05:43

Ville lige fortælle at nu har jeg lavet farsbrødet og det smagte bare mums.
Jeg endte med at servere broccoli, kartofler og søde chili'er med hvidløg
til.. Tak for opskriften Kevin

Padmé

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-02-03 11:21

Padmé wrote:

> Ville lige fortælle at nu har jeg lavet farsbrødet og det smagte
> bare mums. Jeg endte med at servere broccoli, kartofler og søde
> chili'er med hvidløg til.. Tak for opskriften Kevin

Det var så lidt, selvom min gamle oldemor nok har vendt sig en omgang i
graven med det tilbehør

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Finn H.

Dato : 20-02-03 08:45

Kyllinge-steak, kartofler og karrysovs.

En Kung-fu is til dessert.

Finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-02-03 09:11

Finn H. skrev:

> Kyllinge-steak, kartofler og karrysovs.
>
> En Kung-fu is til dessert.

"Hos os kalder vi onsdag for K-dag." *;)

// Klaus

Fra : Ronson

Dato : 20-02-03 10:26

"Finn H." <jerseycowdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Kyllinge-steak, kartofler og karrysovs.
>
> En Kung-fu is til dessert.
>
> Finn

Makrelmad, 2 toasts og en portion müsli Easy food for the fast living

Fra : Heidi Rydgren

Dato : 20-02-03 10:16

Hej Morten,

Man kan lave en udemærket sovs, der smager som Jensens..... Vi bruger den
dog mest til bøffer og laver sovsen på samme pande som dem - det giver jo
smag

God ketchup hældes på en varm pande og blancheres lidt. Fløde hældes på og
koges op. Smag til med salt, peber og evt. mere ketchup eller fløde..

Har faktisk ikke styr på hvor meget jeg bruger af ovenstående, men aldrig
mere end én lille fløde til 2 pers.

Prøv dig lidt frem - evt. med noget paprika eller chili for at få en
spændende,god smag...

**Heidi

Fra : Morten Juel

Dato : 20-02-03 22:02

[snip en masse guldkorn]
> Prøv dig lidt frem - evt. med noget paprika eller chili for at få en
> spændende,god smag...

Mange tak Heidi, det må vi da lige teste af en af dagene )

Fra : Gitte Jahns

Dato : 20-02-03 12:33

Porretærte og græsk salat
Gitte

Fra : Padmé

Dato : 20-02-03 16:39

Det blev til den nye chicken curry fra knorr og grøntsager til....og den er
iøvrigt udemærket.

Padmé :)