Kanel og rosiner i Bagels
Fra : Martin Hammer

Dato : 18-02-03 18:42

Jeg lavede forleden en gang Bagels efter en jødisk opskrift. Temmelig
vellykket skulle jeg mene.
Mit problem er at jeg kunne tænke mig at tilføje kanel og rosiner. Hvor
meget kanel er rimligt til en gang dej med 300 gram mel, ca. 1½dl vand,
samt 2 tsk maltekstrakt som sødemiddel?
2 tsk kanel, eller hvad foreslår i?

På forhånd tak,
Martin Hammer

--
Martin Hammer
Aalborg University, AUC

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 18-02-03 19:09

"Martin Hammer" <mahj0232@but.auc.dk> wrote in message
> [...]
> Mit problem er at jeg kunne tænke mig at tilføje kanel og rosiner. Hvor
> meget kanel er rimligt til en gang dej med 300 gram mel, ca. 1½dl vand,

Du må da lige fortælle os din opskrift ! ;)
Jeg er da interesseret i hvordan du lavede dem i det hele taget. Fortæl,
fortæl...

Bjarke

Fra : Bettina Madsen

Dato : 18-02-03 21:54

Bjarke Bundgaard wrote:
> "Martin Hammer" <mahj0232@but.auc.dk> wrote in message

Jeg synes 2 tsk lyder meget fornuftigt til den portion.
Du må prøve dig frem.
Jeg er også interesseret i opskriften...

Bettina

Fra : Bettina Madsen

Dato : 18-02-03 21:54

Fra : Martin Hammer

Dato : 18-02-03 23:03

På opfordring bringer jeg her opskriften på Hvedebagels:

* 15 g gær
* 2 tsk maltekstrakt (Kan fås i helsekost butikker)
* 1½ dl lunkent vand
* 300 g proteinrigt hvedemel (det billige fungere ok)
* 1 tsk salt
* 2 spsk olie
* 1 spsk maltekstrakt til skoldning
* 1 æggehvide med 1 spsk koldt vand til pensling
* evt. drys

1. Vand, gær og maltekstrakt røres sammen i en skål.

2. Mel og salt hældes i en skål. Der laves en hulning og gærblandingen
og olien hældes heri. Der æltes med hænderne i en 10 minutter til dejen
er blød og elastisk.

3. Lad dejen hæve i en god time, til dobbelt størrelse.

4. Del dejen i 8-10 stykker, tril dem til boller og lad dem hvile under
klæde i 5 min.

5. Tryk "bollerne" flade og lav et hul i midten med en finger (det skal
være forholdvis stort pga. hævningen) Lad disse hvile endnu 10 minutter.

6. Tænd ovnen på 220 grader. Sæt en bred gryde med vand og maleekstrakt
over. Der skal være vand nok til at bagelsene kan dækkes. Efter vandet
har kogt holdes temperaturen lige under kogepunktet. Bagelsene skoldes i
vandet først 1 min. på den ene side, dernæst ½ min. på den anden. Lad
dem hvile på et klæde et par min.

7. Stryg bagels med blanding af æggehvide og mælk, og kom dem derefter i
ovnen. Bag dem 30 minutter, eller til de er mørkt gyldne.

Jeg har blot at sige god fornøjelse.
Jeg vil prøve mig med rosiner (ca. 100 g) og 2 tsk kanel næste gang.
Hilsner,
Martin Hammer

--
Martin Hammer
Aalborg University, AUC

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 19-02-03 23:19

Hej Martin

Martin Hammer <mahj0232@but.auc.dk> wrote:

> Jeg lavede forleden en gang Bagels efter en jødisk opskrift. Temmelig
> vellykket skulle jeg mene.

Det skulle det da også gerne. Det er jo fra jøderne, at vi
(amerikanerne) har dem ,-)

> Mit problem er at jeg kunne tænke mig at tilføje kanel og rosiner. Hvor
> meget kanel er rimligt til en gang dej med 300 gram mel, ca. 1½dl vand,
> [...]

Det kommer jo an på, hvor godt du kan lide kanelsmagen; jeg kan godt, og
ville sikkert bruge det dobbelte ;-=)

/Sebastian

> På forhånd tak,
> Martin Hammer

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Niels L.

Dato : 22-02-03 15:29

"Martin Hammer" <mahj0232@but.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit problem er at jeg kunne tænke mig at tilføje kanel og rosiner. Hvor
> meget kanel er rimligt til en gang dej med 300 gram mel, ca. 1½dl vand,

Hejsa...

Jeg tror du skal nøjes med én teskefuld kanel....ellers kommer det til at
smage MEGET af kanel!

Hilsner...
Niels L.