animalske ingredienser i alkohol?
Fra : Nolle

Dato : 17-02-03 07:56

Hejsa
Jeg har fundet ud af, at der åbenbart er animalske ingredienser i vin, og da
jeg forsøger at leve vegansk (minus kød, mælk,æg osv.) er det jo ikke så
fedt.
Nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt der også er animalske ingredienser i
øl? Hvor man evt. kan købe vegansk vin og øl... anything?
På forhånd tak
Mvh. Nolle

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-03 08:26

"Nolle" <Nolle@hotmail.com> writes:

> [...]
> Nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt der også er animalske ingredienser i
> øl? Hvor man evt. kan købe vegansk vin og øl... anything?

Nu kommer det jo nok an på hvor "hysterisk" man er, for når man køber
saftevand, så kan det ikke undgåes at der ryger et par edderkopper
eller larver af en art med. Det samme gælder salater og de fleste
andre ting fra køkkenhaven.

Derfor kan det vel næppe undgåes, at der også har siddet insekter på
druerne/humlen/hveden. Så jeg tror simpelthen ikke på at det kan lade
sig gøre at være 100% sikker på, at der ikke er den mindste smule dyr
i noget naturprodukt.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Nolle

Dato : 17-02-03 09:20

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> druerne/humlen/hveden. Så jeg tror simpelthen ikke på at det kan lade
> sig gøre at være 100% sikker på, at der ikke er den mindste smule dyr

Ja, det svar kan jeg jo så ikke umiddelbart bruge til noget.

Der er forskel på, om en edderkop ved et uheld ryger med, eller om der
systematisk tilsættes animalske ingredienser såsom mælk, kasein og
eggehvide-stoffer. Når man forsøger at fravælge animalske ingredienser, så
ville det være rart at vide, om der findes vine, hvor disse ting ikke
tilsættes.
Mvh. Nolle

Fra : Nolle

Dato : 17-02-03 09:21

Ja, æg staves da stadig med æ, så... "Æg"

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 17-02-03 09:46

> [...]
> Nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt der også er animalske ingredienser
> øl? Hvor man evt. kan købe vegansk vin og øl... anything?

Styr også uden om skiveskåret rugbrød...
De har sikkert ændret produktionsmetode, men jeg hørte engang, at man bruger
svinefedt til at smøre knivene der skære brødet i skiver. Man kender det jo
hjemmefra, rugbrød er helt umuligt at skære i.
/Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 17-02-03 10:20

"Nolle" <Nolle@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt der også er animalske ingredienser
> øl? Hvor man evt. kan købe vegansk vin og øl... anything?

Har du tjekket nogle af de danskproducerede frugtvine, de har i
helsekostbutikkerne, ud?

Ang. øl ved jeg ikke - har aldrig hørt om det.

MVH

Peter

Fra : Arthur

Dato : 17-02-03 10:28

On Mon, 17 Feb 2003 07:55:37 +0100, "Nolle" <Nolle@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt der også er animalske ingredienser i
>øl? Hvor man evt. kan købe vegansk vin og øl... anything?

Hej
Normalt vil der ikke i den almindelige industri-øl være anvendt eller
tilsat sådanne ting.

Hvis gær er på hitlisten, så må du nok se i øjnene, at der altid vil
være spor af det i industri-øl, og en hel del af det i de "gammeldags"
fremstillede øl.

I visse belgiske øl er der også bakterier, bl.a. i lambic, gueuze og
frugtøl. Bakterier, som aktivt indgår i meget langvarige
gæringsprocesser.

Som klaringsmiddel kan der i øl bl.a. være anvendt gelatine eller
gelatine-lignende substanser, der er udvundet af de interne membraner
i fiskegæller. Spørg evt. bryggeriet for dit favoritmærke.
Mvh
Arthur

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 17-02-03 17:32

> [...]
> Nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt der også er animalske ingredienser
> øl? Hvor man evt. kan købe vegansk vin og øl... anything?

Jeg vil godt sætte min ære på spil, når jeg nu siger at du kan trygt nyde
alle øl som vegetar og som veganer. Det eneste jeg umiddelbart vil kunne se
et *lidt søgt* problem ved, er nogle helt unikke engelske stouts, hvori der
bl.a. indgår tørrede blæksprutter, mælk. Jeg vil sige, at hvis du rent
faktisk finder dem i DK, vil det være så stor en begivenhed, at de næsten
fortjener at blive drukket - veganer eller ej ;)

Et praktisk tip er selvfølgeligt, at hvis du virkeligt gerne vil være
sikker, kan du jo altid gå efter øl brygget efter det tyske
'reinheitsgebot'. Så er du sikker på at øllet ikke indeholder andet end
vand, malt, og humle.

Generelt kan man sige at animalske produkter hører ikke hjemme i brygning,
eftersom de givet vis vil forurene urten med uønskede proteiner, enzymer
osv. Og forureningskilder og usikkerhedselementer er ikke just hvad en
brygger går efter...

Bjarke

Fra : Anders

Dato : 20-02-03 14:10

"Nolle" <Nolle@hotmail.com> wrote in message news:<3e508763$0$24713$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
> Nogen, der kan oplyse mig om, hvorvidt der også er animalske ingredienser i
> øl? Hvor man evt. kan købe vegansk vin og øl... anything?

Selvom jeg ikke forstår bevæggrundene for at gøre sig så store
anstrengelser
for at undgå alt animalsk, vil jeg da gerne forsøge at bidrage med
lidt.

Vin "klares", dvs man fjerner partikler/urenheder på forskellige
måder.
Man kan tilsætte æggehvide eller pulver fremstillet af okseblod som
binder urenhederne, hvorefter man filterer vinen. Man kan også blot
filtere vinen, eller man kan lade vinen klare ved blot at fadlagre, så
urenhederne bundfældes inden aftapning på flaske.
Mange producenter filtrerer slet ikke vinen, og så er den ihvertfald
fri for animalsk indhold (pånær den uheldige edderkop e.l.).

Så du skal bede din vinhandler om ufiltreret vin.

Medmindre man betragter gær som et frådende vilddyr, tør jeg godt
love, at der ikke er animalsk indhold i øl. Undgå dog Elefant- og
Giraføl, Bjørnebryg og Krudtugle.

Anders

Fra : Krabsen

Dato : 20-02-03 17:06

"Anders" <alfaekko@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Medmindre man betragter gær som et frådende vilddyr, tør jeg godt
> love, at der ikke er animalsk indhold i øl. Undgå dog Elefant- og

)))

Men man kan da få en bjørn på også ved almindelig øl?

mvh
Krabsen
(der _aldrig_ drikker øl, men gerne vin)