Hvor købes Shawarma-rullerne? (fra resturr~
Fra : Morten

Dato : 16-02-03 19:01

Hejsa
Er der nogle der ved hvor man kan købe sådan en stor shawarma rulle (dem der
sidder på en motor og rotere som man kan skære kød af i shawarma grillene)?

Og derudover:
Er der nogle der ved om det kan lade sig gøre at lave en hel rulle, altså
skære det ud og så fryse det ned, så man man bruge det over en længere
periode der hjemme ?

/Morten

Fra : [webwoman]

Dato : 16-02-03 21:34

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der ved hvor man kan købe sådan en stor shawarma rulle (dem
der
> sidder på en motor og rotere som man kan skære kød af i shawarma
grillene)?

Taler du om kødet?
Eller om maskinen, det sidder på?

Tror du taler om kødet.... prøv at spørg en halal-slagter. Ved ikke hvor i
landet du bor, men i de store byer kan du finde halalslagtere. Tæt på
Vesterbro Torv i Århus finder du Bilal, der ude i Bazar Vest sælger en af
byens bedste Shawarma'er. Han ved garanteret besked om, hvordan man laver
Shawarma *S*

Og så vidt jeg husker, er det en 100 kilo oksekød der er spiddet, når
grillen tændes hos Bilal.

Har du i øvrigt overvejet at prøve grillen i ovnen. At kødet ligger vandret,
mens det grilles, bliver det næppe dårligere af.

Prøv også at stege en stor oksesteg (evt. i gryde) med de rette krydderier.
Skær det tyndt og værsesgod.

Tilberedelsesmetoden er næppe ret afgørende for smagen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten

Dato : 16-02-03 22:24

"[webwoman]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Taler du om kødet?

Ja !

> [...]
> byens bedste Shawarma'er. Han ved garanteret besked om, hvordan man laver

Ja, jeg har tit set disse, og overvejet at gå de ind... dog ikke for at købe
shawarma, men for at se hvad en molotow cocktail kunne gøre ved stedet ...
Jeg er S T O R modstander at halal, og jeg ville hellere sulte end at støtte
sådan et sted ... det er saføli en helt anden diskution som ikke hører til
her, så den skal ikke ødeligge emnet...

> Tilberedelsesmetoden er næppe ret afgørende for smagen.

Neej, jeg forestillede mig bare at de fik dem helt færdigt krydret og til at
gå til... det er nemlig fordi jeg gerne vil ha den HELT samme smag som på
shawarma barene ... men det kan da godt være jeg tager fejl, og hvert sted
selv krydre deres kød ?

Fra : sune vuorela

Dato : 16-02-03 22:36

On Sun, 16 Feb 2003 22:23:40 +0100, "Morten"
<NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Jeg er S T O R modstander at halal, og jeg ville hellere sulte end at støtte
>sådan et sted ...

tror du at det er ikke-halalslagtet kød der hænger på spyddene i den
lokale shawarma-bix? Jeg kunne ret godt forestille mig at det er
halalkød de anvender...

> [...]
>shawarma barene ... men det kan da godt være jeg tager fejl, og hvert sted

Jeg har spurgt et par steder. Nogen laver dem selv og krydrer dem
selv. Andre bestiller dem færdiglavede hos deres lokale
halalslagter...

--
Sune

Fra : Morten

Dato : 17-02-03 11:43

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> tror du at det er ikke-halalslagtet kød der hænger på spyddene i den
> lokale shawarma-bix? Jeg kunne ret godt forestille mig at det er
> halalkød de anvender...

Jeg stoler på at de taler sandt de steder hvor jeg har købt mine shawarma,
hvor jeg har fået afvide at det ikke forholder sig sådan ...

Fra : [webwoman]

Dato : 16-02-03 23:27

> [...]
støtte
> sådan et sted ... det er saføli en helt anden diskution som ikke hører til

Så må du hellere lade være med at spise shawarma fra Shawarma-barerne *LOL*

Mvh. Lisbeth

Fra : Per

Dato : 17-02-03 00:36

De kan fås i Metro. Jeg mener at mange shawarmabarer henter deres ruller
der. Jeg tror ikke det er halalslagtet. En egentlig latterlig måde at aflive
et stakkels dyr på.

Mvh Per

Fra : [webwoman]

Dato : 17-02-03 08:02

"Per" <plarsenn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> De kan fås i Metro. Jeg mener at mange shawarmabarer henter deres ruller
> der. Jeg tror ikke det er halalslagtet.

At det hentes i Metro er ikke nogen garanti for, at kødet ikke er
halal-slagtet. Så vidt jeg ved er AL fjerkræ slagtet i Danmark efter
Halal-metode.

> En egentlig latterlig måde at aflive et stakkels dyr på.

Hvorfor synes du lige, at halal-metoden er latterlig?

Mvh. Lisbeth

Fra : Fru Hof

Dato : 17-02-03 09:14

> At det hentes i Metro er ikke nogen garanti for, at kødet ikke er
> halal-slagtet. Så vidt jeg ved er AL fjerkræ slagtet i Danmark efter
> Halal-metode.

Det er korrekt for slagterifjerkræet. Har selv set hvordan det foregår.

mvh
Tove

Fra : Morten

Dato : 17-02-03 11:42

> Hvorfor synes du lige, at halal-metoden er latterlig?

Jeg ved spørgsmålet ikke er rettet mod mig, men jeg svarer alligevel:
Det er komplet latterligt, og burde forbydes med dødsstraf, at have den
holdning at vi sagtens kan give dyrene en lang og pinefuld død, fordi nogle
har en religiøs holdning omkring det, eller andre mener kødet bliver bedre
af det.
Det mindste vi kan gøre er at give dyrene en ordentlig, og vigtigst af alt:
Hurtig og smertefri død, og hvis folk så har så stor trang til noget der
smager fantastisk godt kan de sku spise en pandekage med is til desert ...

Fra : Peter Westh

Dato : 17-02-03 12:13

> [...]
nogle
> har en religiøs holdning omkring det, eller andre mener kødet bliver bedre

Tænk, jeg synes det er - ikke latterligt, men bekymrende at så mange
mennesker har lettere ved at leve sig ind i hvordan et umælende dyr har det
end i andre menneskers trosforestillinger og traditioner. En hindu med dit
sindelag ville formentlig smide en molotowcoctail efter dig for overhovedet
at røre oksekød.

Dette sagt, er der mere eller mindre humane måder at halalslagte eller
schætte på. Man kan f.eks. bedøve dyret først med et boltpistol. Det betyder
nok også en del, at slagtningen varetages af en professionel.

Jeg ved jeg burde sætte FUT til dk.politik, men jeg kan ikke holde luften ud
derovre, og så længe vi ikke begynder at true hinanden med døsstraf og
molotow-coktails er vi da inden for gruppens emne.

Jeg laver fup-shawarma på følgende måde: Skær kødet (okse, lamme) i
strimler, og mariner med citron (1/2), olivenolie (2 spsk), hvidløg (3 fed),
chili (1/2 tsk) og garam masala (1 tsk)plus salt og peber (alle mål er efter
smag). Gerne natten over i køleren, men en halv time går nu i en snæver
vending. Steg på en glohed pande under omrøring.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 17-02-03 12:28

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
betyder
> nok også en del, at slagtningen varetages af en professionel.

En smule internet-søgning afslører i øvrigt, at der kun er eet slagteri i
Danmark, som har dispensation for reglen om, at dyr skal bedøves før
slagtingen. Alle andre steder bedøves dyrene før halsen skæres over på dem.

Se f.eks. http://www.folketinget.dk/Samling/19991/spor_sv/S15.htm

Såøøh... jeg vil mene du kan nyde din yndlingsspise mned god samvittighed.

MVH

Peter

Fra : [webwoman]

Dato : 17-02-03 17:13

> [...]
nogle
> har en religiøs holdning omkring det, eller andre mener kødet bliver bedre

Vi er ikke uenige i, at dyr ikke skal lide en lang og pinefuld død. Men
Halal-slagtning betyder ikke nødvendigvis, at dyret er aflivet uden
forudgående bedøvelse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 17-02-03 21:34

> [...]
> smager fantastisk godt kan de sku spise en pandekage med is til desert ...

Er problemet med Halal ikke nærmere at det overhovedet ikke har fået lov til
at hænge og modne? Nu påstår jeg ikke at supermarkederne sælger velhængt
kød - men her er det økonomien der er afgørende, ikke religion. Gå du ind og
køber en oksebøf i Føtex til 39,95 kroner for 2 stks, kan du være pænt
sikker på at kødet har fået en 'tromle-tur og i øvrigt er fra et
overskudslager. Køber man hos en halal-slagter er man ikke sikker på andet
end at dyret er halal-slagtet. Pris og kvalitet hænger ikke nødvendigvis
sammen. I KBH er halal-slagtere blevet en slags discount-slagtere der stille
og roligt udkonkurrere de oprindelige slagtere. Kun de gamle slagtere der
virkeligt søger for at deres kød er velhængt og af god kvalitet synes at
klare sig... Kultorvsslagteren, P.E. Larsen på Amagerbrogade, Gl. Kongevej
slagteren... osv. Jeg går ikke i halal-slagtere pga. slagteritualet - jeg
går ikke i halal-slagtere fordi det er min oplevelse at kødet er uegnet til
bøf og lignende traditionelle danske retter. Når det er sagt, køber jeg med
sindsro halal-kød, hvis det skal koges og krydres... .

Bjarke

Fra : [webwoman]

Dato : 17-02-03 22:06

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse

> Er problemet med Halal ikke nærmere at det overhovedet ikke har fået lov
til
> at hænge og modne?

Ikke hos den slagter, hvor jeg allerhelst køber oksekød, når det skal være
mørt: hos Halal-slagteren i Bazar Vest i Brabrand ved Århus. Her har jeg
fået det mest velhængte/modne oksekød jeg nogensinde har sat tænderne i.

> Nu påstår jeg ikke at supermarkederne sælger velhængt
> kød - men her er det økonomien der er afgørende, ikke religion.

At slagteren sælger Halal-kød er ikke ensbetydende med, at han ikke gerne
vil have en god omsætning og masser af kunder, der kommer igen *S* Så selv
hos Halal-slagteren kan økonomien være vigtigere end religionen.

Når jeg af og til køber Halal-kød i Bazar Vest, er det økonomi og kvalitet,
jeg går ikke. Religionen og ritualerne betyder intet overhovedet for mig.

> Køber man hos en halal-slagter er man ikke sikker på andet
> end at dyret er halal-slagtet.

Køber du bøffer er du ikke sikkert på andet, end at dyret er dødt. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Iggy

Dato : 18-02-03 10:53

I forlængelse af diskussionen om halal slagter og kødets kvalitet må jeg som
gammel butiksslagter sige at hele halal bølgen generelt har medført en meget
stor forringelse af kødets kvalitet. Denne kvalitetsforingelse er kulturelt
betinget.

I mange arabiske lande har man ikke tradition for at hænge kød til modning.

Oksekød skal hænge til modning i op til en måned ved køletemperatur. Det har
selvfølgelig været et problem i mange arabiske lande pga. af varmen og
manglende kølefaciliteter. Det er måske årsagen til at mange retter i de
arabiske køkkener skal koge og stege i relativt lang tid idet det er en måde
at kompenserer for den manglende modning. Ligeledes kan shawarma/döner
kulturen, hvor kødet skæres i meget tynde skiver og griller i lang tid
forklares ved den manglende modning af kødet.

Den manglende modning betyder dog ikke at man ikke kan købe mørt kød hos en
halalslagter. Der er kødstykker på en okse der per. Definition er møre. Det
drejer sig specielt om kødstykkerne mørbrad og den tynde side af okse
tykstegen. Ligeledes er der forskel på kødet. Noget kød har en så god
kvalitet at det ikke behøver at hænge til modning i mere end ti dage før at
de bedre kødstykker fileten, den tynde side af tykstegen, yderlåret og
klumpen kan anvendes til bøffer, grill, roastbeef, bankekød etc.

Skal man virkelig afgøre om oksekød har modnet korrekt og tilstrækkeligt
samt at kvaliteten af kødkvæget er 1. kl. og ikke en malkeko der har udtjent
sin værnepligt, bør man købe en skive af de mere ureelle kødstykker f.eks.
musklen. Hvis man kan stikke en finger igennem en skive muskel er kødet
modnet korrekt.

Jeg tvivler på at mange af de halal slagtere og supermarkeder for den sags
skyld kan bestå denne prøve, men jeg ved til gengæld, at de få danske
kvalitetsslagterbutikker der er tilbage kan

Fra : [webwoman]

Dato : 18-02-03 14:21

"Iggy" <sbjoern@NOSPAMglocalbeer.dk> skrev i en meddelelse

> Oksekød skal hænge til modning i op til en måned ved køletemperatur. Det
har
> selvfølgelig været et problem i mange arabiske lande pga. af varmen og
> manglende kølefaciliteter.

Lyder jo indlysende logisk.

> Jeg tvivler på at mange af de halal slagtere og supermarkeder for den sags
> skyld kan bestå denne prøve, men jeg ved til gengæld, at de få danske
> kvalitetsslagterbutikker der er tilbage kan

Jeg har kun erfaring med én Halalslagter - og jeg har ikke fundet bedre kød
andre steder. Og jeg køber også ofte (oftere end hos Halal-slagteren) hos
den slagter i Århus, der har ry for at være en af de absolut bedste.

I øvrigt køber jeg kun Shawarma hos dem, der har en stor omsætning = mange
og hyppigt kunder i butikken. Gider ikke spise Shawarma skåret fra en flere
dage gammel bakterie-rulle, der kommer på grill'en for 2. eller måske 3.
gang.

Men om kødet er halal eller haram, interesserer mig ikke overhovedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 18-02-03 16:26

> [...]
> andre steder. Og jeg køber også ofte (oftere end hos Halal-slagteren) hos
> den slagter i Århus, der har ry for at være en af de absolut bedste.

Jeg undrer mig over at du har så travlt med at dementere, at kød fra
Halal-slagterne skulle være anderledes end dét man finder hos de
traditionelle danske slagtere, når du tilsyneladende kun har prøvet kød fra
én halal-slagter... (?)

Personligt har jeg igennem tiderne handlet hos ikke færre end syv
halal-slagtere. For en god ordens skyld vil jeg da lige nævne dem:

- Nansensgade (v. Frederiksborggade)
- Nørrebrogade (lidt længere ude end Nørrebros Rundel)
- Englandsvej (Et stenkast fra Amagerbrogade)
- Amagerbrogade (Overfor Skt.Elisabeth)
- Amagerbrogade (Tæt ved Amager Boulevard overfor Amagerbanken)
- Istedgade (ca. midt-på).

Det er min erfaring, at det oksekød man kan købe (typisk kød med meget
bindevæv) i disse forretninger, generelt er sejt og kan lugte lettere 'surt'
(I mangel på bedre ord). Det kan - som Iggy nævner - sandsynligvis forklares
som et kulturelt betinget forhold. Man kan jo også vende den om, og sige at
hvis man alligevel koger kødet i adskillige timer, er der vel ingen grund
til at betale ekstra for modningstiden og den nænsomme pleje. Men jeg mener
altså at man - i sin søgen efter det rette stykke kød - bør differentiere
imellem Halal- og velhængt kød. Gå til en traditionel dansk slagter, når den
står på traditionel dansk mad og en halal når kødet skal koges i en
krydderiblanding i flere timer.

> [...]
flere
> dage gammel bakterie-rulle, der kommer på grill'en for 2. eller måske 3.

For at bruge dit eget citat: "Ja, det lyder da indlysende logisk! "

> Men om kødet er halal eller haram, interesserer mig ikke overhovedet.

Ah... mon dog. Jeg synes at sporer irritiation over emnet... Og hvorfor
skulle vi ellers have denne diskussion? ;)

I øvrigt kunne det da være interessant at høre om der findes troende
muslimerne i DK, der rent faktisk tilbereder oksekød på traditionel dansk
vis. Ligesom danskernes madtraditioner er diffusioneret af andre
traditioner, kunne man jo forestille sig, at der var muslimske nydanskere
der begyndte at lave traditionelle danske retter - vel og mærke nogen der
ikke kolliderede med halal/haram reglerne. Kender I til eksempler??? Åh, det
ville da være gode nyheder for integrationen :)
Jeg har engang stået på en tankstation, hvor to somaliske mænd kom ind. De
kiggede rundt og fandt så en pose frossent biksemad. Jeg fortalte dem at det
var grisekød (rystede på hovedet), prøvede at fortælle dem at det var
'pork', pig-meat - Ja, jeg ydmygede sågar mig selv med at sige gryntelyde...
Men ligelidt forstod de, og de vandrede velfornøjet ud i natten med deres
ny-indkøbte biksemad og syntes sikkert at jeg var en stakkels idiot. Siden
da, har jeg blandet mig udenom. ;)

Bjarke

Fra : [webwoman]

Dato : 18-02-03 17:12

> [...]
> fra Halal-slagterne skulle være anderledes end dét man finder hos
> de traditionelle danske slagtere, når du tilsyneladende kun har

Jamen jeg har bestemt ikke haft travlt med at dementere, at kød fra
Halal-slagtere er anderledes end det, du finder hos traditionelle danske
slagtere.

Jeg har hele tiden påpeget, at jeg kun har købt hos én halal-slagter.

Jeg har ikke udtalt mig om kvaliteten hos Halal-slagtere generelt. Har ikke
skrevet at Halal-kød er bedre eller dårligere end andet kød. Det ved jeg
nemlig INTET overhovedet om!

Jeg har skrevet, at den eneste Halal-slagter jeg har handlet hos, har solgt
mig bedre kød end jeg har fundet andre steder. Men om den pågældende er
typisk for halal-slagtere ved jeg ikke og har jeg derfor heller ikke hævdet.

> [...]
> lettere 'surt' (I mangel på bedre ord). Det kan - som Iggy nævner -
> sandsynligvis forklares som et kulturelt betinget forhold.

At kødet, du har købt hos en Halal-slagter, har lugtet surt, kan ikke
forklares med kulturelle forhold. Det handler sandsynligvis om dårligt
opbevaret kød.

At Halal-slagteren i Tunesien har kødet til at hænge i sommervarmen - til
stor fornøjelse for fluerne og turister med kameraer i hånden - er én ting.
Men herhjemme skal selv Halal-slagteren følge visse krav til opbevaring,
hygiejne ect.

> [...]
> traditionel dansk slagter, når den står på traditionel dansk mad og
> en halal når kødet skal koges i en krydderiblanding i flere timer.

At kødet er Halal har INTET at gøre med opbevaring, modningstid etc. Du kan
finde både gode og elendige, danske traditionelle slagtere. Og gode/dårlige
Halal-slagtere.

Men skal jeg have gode, møre, velsmagende bødder til grillen - eller en god
tyndsteg - så kører jeg til Halal-slagten i Bazar Vest. Og ikke til (den
danske) slagter i Tordenskjoldsgade i Århus, som jeg ellers gerne handler
hos.

Skal jeg købe flæskesteg til jul, kører jeg til slagteren i
Tordenskjoldsgade. Og skal jeg have hamburgerryg, kunne jeg ikke drømme om
at købe den andre steder.

Skal jeg bare have et halvt kilo hakket kød af den ene eller anden slags,
har jeg betydeligt flere indkøbssteder, jeg anvender.

Skal jeg have lammekød, køber jeg det oftest hos Salling Super.

> Ah... mon dog. Jeg synes at sporer irritiation over emnet... Og
> hvorfor skulle vi ellers have denne diskussion? ;)

Jeg spiser alle mulige slags kød. Og jeg køber det både her og der. Jeg
interesserer mig for kødets kvalitet. Om nogen har bedt en bøn over bøffen,
kyllingen eller ej kan hverken genere eller begejstre mig *S*

> Åh, det ville da være gode nyheder for integrationen :)

Ja for pokker. Hvis de begynder at spise rødgrød med fløde og frikadeller
med stuvet hvidkål, så er der virkelig sket fremskridt .... *LOL*

> Men ligelidt forstod de, og de vandrede velfornøjet ud i natten med
> deres ny-indkøbte biksemad og syntes sikkert at jeg var en
> stakkels idiot. Siden da, har jeg blandet mig udenom. ;)

Du vil gerne have dem til at spise dansk.... men når de vælger dansk
biksemad, forsøger du at få dem på andre tanker. *LOL*

Godt min tank(s)passer ikke blander sig på tilsvarende vis i, hvad jeg hiver
op fra hans køledisk *GGGG*

Mvh. Lisbeth

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 18-02-03 18:56

> [...]
> mig bedre kød end jeg har fundet andre steder. Men om den pågældende er
> typisk for halal-slagtere ved jeg ikke og har jeg derfor heller ikke

Ok, fint. Han skal da klart have en chance! Også af mig - hvis jeg en dag
kommer til Bazar Vest(?)

> At kødet, du har købt hos en Halal-slagter, har lugtet surt, kan ikke
> forklares med kulturelle forhold.

Du får det til at lyde som om jeg laver en direkte forbindelse mellem
ildelugtende kød og generelle kulturelle forhold. Det er sådan set ikke det
jeg gør. Jeg har antydet, at Halal-slagterne har nogle kulturelt betingede,
altså AFLEDTE håndterings- og behandlingsmetoder, der er anderledes end dem
vi kender fra den traditionelle danske slagter. Og at det er disse forskelle
der har konsekvens for hvor man kan købe velhængt kød. Med andre ord er det
disse håndteringsmetoder jeg sætter op imod hinanden - ikke kulturelle
forhold som sådan. Igen, ingen grund til at simplificere forklaringerne
unødigt.

> Det handler sandsynligvis om dårligt opbevaret kød.

Tja... måske. Måske ikke...

> [...]
kan
> finde både gode og elendige, danske traditionelle slagtere. Og

Du slår obevaring og modning sammen. Det er to vidt forskellige ting.
Obevaringen er et spørgsmål om hygiejnisk standard. Den skal bare være i
orden - og det er den også hos Halal-slagterne (ellers ville de være ude af
business). Men mht. til modning er det jo netop mit standpunkt at der ER
forskel. Jeg ved godt at Halal er et religiøst aspekt, men man kan ikke
fuldstændigt separere religion og kulturelle traditioner fra hinanden - i
hvert fald ikke så længe at Halal-butiksslagterne typisk er blevet uddannet
i Mellemøsten (jeg går ikke udfra at man kan gennemfører slagteriskolen i DK
uden at kunne tale et ord dansk?). Den gængse Halal-slagter er idag ligeså
meget en repræsentant for en mellemøstlig slagter tradition, som han er
håndhæver af et bestemt religøst påbud. Måske vil tingene ændre sig i
fremtiden. Men ligenu er der klart nogle kulturelle, strukturelle og
whatever... forhold der gør at Halal-slagterne trækker på én tradition og de
danske slagtere trækker på en anden. At der så er mange danske slagtere der
har ødelagt deres egen forretning ved at sælge K-salat som deres egen og
fusker med kødet, det har ikke umiddelbar relevans for denne diskussion. Jeg
påstår selv at jeg går efter kvalitet, og så vil jeg sådan set sk... på hvor
jeg finder den. Denne diskussion skyldes fra min side, at jeg endnu ikke har
fundet kvalitet hos en Halal-slagter...

> [...]
> danske) slagter i Tordenskjoldsgade i Århus, som jeg ellers gerne handler

Jamen, hvis jeg får mulighed for det, vil jeg som sagt slå et smut forbi.
Jeg vil da gerne positivt overraskes af en velsmagende og mør bøf fra denne
halal-slagter. Hellere end gerne!

> [...]
bøffen,
> kyllingen eller ej kan hverken genere eller begejstre mig *S*

Jamen der er vi da fuldstændigt enige i. Jeg hæfter mig sådan set heller
ikke i det religiøse aspekt, men derimod det kulturelt afledte... som jeg
mener går ud over, hvad jeg definere som kvalitet.

> Ja for pokker. Hvis de begynder at spise rødgrød med fløde og frikadeller
> med stuvet hvidkål, så er der virkelig sket fremskridt ....

Det lyder temmeligt kliché-agtigt at bringe rødgrød med fløde på banen... I
tillæg til de overstående sager - som jeg synes kan være utroligt lækre i ny
og næ - så indeholder det danske køkken et utal af velsmagende og ernærende
retter der overhovedet ikke ville kollidere med religiøse påbud af nogen
art. Vores mål er vel at integrationen skal være så bredspektret som muligt?
Herunder selvfølgeligt det kulinariske - som jo er et overlegent kulturelt
mødested. Ikke sandt?

> Du vil gerne have dem til at spise dansk.... men når de vælger dansk
> biksemad, forsøger du at få dem på andre tanker.

Ja, jeg vil da gerne have, at de introduceres til det fantastiske køkken vi
har i Danmark. Jeg under dem det! Jeg mener så ikke at frostposer med
'biksemad' er en god repræsentant for dansk mad. Ligesom jeg heller ikke
mener at McDonalds for en god repræsentant af det amerikanske køkken. Jeg
synes ikke der er tale om inkonsekvens fra min side, men nærmest om en slags
medmenneskelighed ;).

> Godt min tank(s)passer ikke blander sig på tilsvarende vis i, hvad jeg
hiver
> op fra hans køledisk *GGGG*

Hvem sagde at jeg var tankpasser!?! Og nej jeg er heller ikke (s)passer!
(Det synes jeg da i øvrigt er et upassende ord at bringe ind i; hvad jeg
troede var en saglig diskussion). Næ, pointen var bare, at jeg prøvede at
være flink. De stod ved køleskabet og kiggede på biksemad'en. Jeg skulle ha'
fat i noget vanilieis, var måske en smule utålmodig og så var det at jeg
tænkte; måske skulle jeg ville hjælpe dem lidt på vej? Jeg mener: hvor
pokker skulle de vide fra at det var svinekød? Jeg kunne dårligt selv se
det...ugh.. bavdr... ;)

Bjarke

Fra : [webwoman]

Dato : 18-02-03 19:36

> [...]
dem
> vi kender fra den traditionelle danske slagter.

Du behøver ikke nøjes med at antyde *G*

Men danske halal-slagtere er underlagt samme regler og kontrol som danske,
så jeg tror ikke de er hverken bedre eller værre end danske.

> Du slår obevaring og modning sammen.

Nope. Jeg betragter det også som to ting.

> Men mht. til modning er det jo netop mit standpunkt at der ER
> forskel.

Jeg aner ikke, hvordan det generelt forholder sig hos Halal-slagteren, så
mener jeg intet om Halal-slagterens modningsmetoder.

> i hvert fald ikke så længe at Halal-butiksslagterne typisk er blevet
uddannet
> i Mellemøsten

Er de typisk det?

> Vores mål er vel at integrationen skal være så bredspektret som muligt?

Jeg er ret ligeglad med, hvad folk spiser. Og hvordan folk går klædt. Og jeg
synes faktisk, at en af de allerbedste følgevirkninger ved indvandringen (og
charterturismen) er den påvirkning det har medført på danskernes spisevaner.
Men jeg er også mere til mad jeg ikke har fået før - end det, jeg kender ud
og ind.

Frikadeller ER godt. Kanongodt. Men en gang eller to om året er rigeligt til
mig.

> Herunder selvfølgeligt det kulinariske - som jo er et overlegent kulturelt
> mødested. Ikke sandt?

Danskerne er da vist, om nogen, begejstrede for andre madkulturer.

Personligt kan jeg lide end del af det traditionelt danske - men er også ret
vild med at prøve andre kulturers mad. Sådan generelt synes jeg det meste
danske mad (fra det folkelige køkken) er ret kedeligt. Så det er bestemt
ikke det, jeg spiser mest af.

> Ja, jeg vil da gerne have, at de introduceres til det fantastiske køkken
vi
> har i Danmark.

Jeg synes ikke dansk mad ligefrem er fantastisk køkken. Det KAN være godt -
men generelt set er dansk mad kedelig mad. Medmindre vi taler om
mesterkokke, der tryller med danske råvarer.

> (Det synes jeg da i øvrigt er et upassende ord at bringe ind i; hvad jeg
> troede var en saglig diskussion).

Jeg kan godt være saglig og drilsk på samme tid *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-03 17:01

"[webwoman]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message

[cut en masse HALAL]

> Jeg synes ikke dansk mad ligefrem er fantastisk køkken. Det KAN være
godt -
> men generelt set er dansk mad kedelig mad. Medmindre vi taler om
> mesterkokke, der tryller med danske råvarer.

....og så er der vel ret beset ikke ret meget 'dansk' mad over det længere.
Det er vel nærmere at betegne som internationalt køkken på nordiske råvarer.
Men det er selvfølgeligt alene et spørgsmål om definitioner.

vh
jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-02-03 17:26

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote in message

> [...]
> køber en oksebøf i Føtex til 39,95 kroner for 2 stks, kan du være pænt
> sikker på at kødet har fået en 'tromle-tur og i øvrigt er fra et

Iflg. en slagter jeg kender som er ansat i Føtex er dette ikke korrekt. Om
han er enøjet pga. ansættelsen skal jeg ikke kunne afvise - men han plejer
nu nok at være troværdig.

Dette indlæg ikke fordi jeg har aktier i dansk supermarked, men fordi jeg
faktisk finder at (i hvert fald vores lokale) Føtex faktisk er bedre en
snittet netop når det drejer sig om det ferske oksekød (som jeg kun
undtagelsesvis køber - jeg får normalt mit oksekød fra dyr der har gået og
hygget sig i den smukke natur på toppen af Danmark).

vh
Jan

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 18-02-03 18:07

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
> [...]
> undtagelsesvis køber - jeg får normalt mit oksekød fra dyr der har gået og
> hygget sig i den smukke natur på toppen af Danmark).

Jamen det lyder da glædeligt! Jeg vil dog tillade mig en 'generel kritisk'
tilgang til billige produkter i supermarkedernes kølemontre. Jeg synes jeg
har været skuffet tilpas nok gange til at jeg er forsigtig... ;) Hellere
betale lidt mere og få en stensikker success, end at skulle sidde nervøst og
vente på gæsternes dom.

Bjarke

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-03 17:07

> [...]
> betale lidt mere og få en stensikker success, end at skulle sidde nervøst

Al den stund jeg stort set er enig i dine betragtninger herover, synes jeg
alligevel at det er forkert af dig at sætte navn på, hvis du faktisk /mener/
at det er en 'generel kritisk' tilgang. Mener du 'generel' så skriv dog
'generel'. Da jeg synes at netop Føtex skiller sig ud fra de andre (i hvert
fald i vores lokalområde) finder jeg det uheldigt at du præcis rakker ned på
det supermarked som faktisk burde roses (på dette punkt - jeg forholder mig
ikke til al muligt andet en kvaliteten af oksekød).

vh
Jan

Fra : [webwoman]

Dato : 19-02-03 17:17

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> [...]
> at det er en 'generel kritisk' tilgang. Mener du 'generel' så skriv dog
> 'generel'. Da jeg synes at netop Føtex skiller sig ud fra de andre (i

Jeg er enig med dig!

føtex (Dansk Supermarked - altså også Bilka) skiller sig generelt ud, når
det angår kødkvalitet... i hvert fald oksekødet. (Svinekød køber jeg meget
sjældent, så jeg kender ikke deres kvalitet på det område.)

Mvh. Lisbeth

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 21-02-03 00:45

> [...]

mig
> ikke til al muligt andet en kvaliteten af oksekød).

Jeg håber da ikke, at Føtex føler sig hængt ud, fordi jeg nævner dem i samme
tekst som 'generel kritisk'!?!
Når jeg nu slår på tromme for en generel kritisk tilgang, er det sådan set
bare for at kunne imødekomme, at der meget vel kan være forskel imellem din
og min lokale Føtex. Når man som Føtex, Iso, Kvickly har ansat et hold
butiksslagtere til at varetage opskæring, pakning og opfyldning af kødet, er
der vel også åbnet op for at der kan være variationer i standarden? Så trods
en fornuftig overordnet koncernstrategi, kan den enkelte butik desværre
sagtens være ude af trit med retningslinierne. Måske er du i den heldige
situation, at din lokale Føtex ligefrem er primus motor i opretholdelsen og
udførelsen af koncern principerne?

Når det så er sagt vil jeg da lige sige at Føtex's hakkede oksekød også har
en pæn stjerne hos mig p.g.a. af det lave kim-tal. Så på den konto vil jeg
da helt sikkert rose Dansk Supermarked for deres gode retningslinier.

Bjarke

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 21-02-03 07:58

> Når jeg nu slår på tromme for en generel kritisk tilgang, er det
> sådan set bare for at kunne imødekomme, at der meget vel kan
> være forskel imellem din og min lokale Føtex.

Det var nu ikke det, du slog til tromme for i det indlæg, der er
indvendinger mod. Selvfølgelig kan der være variationer fra butik til
butik - men som Jan skriver:

Taler du om konkret kritik af din lokale føtex, bør det ikke formuleres som
generel kritik af hele kæden. Medmindre selvfølgelig, at der er belæg for
det.

Du kritiserer generelt, når du skriver:

> [...]

> på trods en fornuftig overordnet koncernstrategi, kan den enkelte
> butik desværre sagtens være ude af trit med retningslinierne.

Jada.... men med ovenstående udtalte du dig ikke kun om en enkelt butik, der
var ude af trit med retningslinjerne, men om hele kæden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Per

Dato : 17-02-03 20:11

Det gør jeg selvfølgelig kun hvis dyret lider. Fjerkræmetoden er vel så at
sige 'resanable off topic', fordi vi ved at dyret får stød inden det
slagtes. Jeg tænkte på den oprindelige metode, hvor man heller ikke
tidligere havde et 'stødbad' så dyret var bevidst med halsen skåret over.
Men lad nu det ligge.
At hinduer smider med molotow-cocktails efter folk, der ikke tror som ham,
er vel hans problem. Og så tilbage til maden.

Mvh Per

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-02-03 09:31

Morten wrote:

> [...]
> smag som på shawarma barene ... men det kan da godt være jeg tager
> fejl, og hvert sted selv krydre deres kød ?

De rigtig gode steder laver selv deres marinade. Det bedste sted, jeg
har været er den første på Strøget i København, hvor de sætter en ære i
at servere en god shawarma. Alle steder er der dog tale om halal-kød.
Ellers ville deres største kundegruppe jo forsvinde. Men snakken om
molotov-cocktails, vold og terror mod halal-folket hører vist hjemme i
dk.politik

Anyway: Du kan selv lave god shawarma. Køb okse- eller lammekød og skær
det i meget tynde strimler, læg det i marinade natten over og steg det
på panden eller i ovnens grill på bagepapir (rod lidt rundt i det midt i
grillningen). Denne portion marinade er til ca. 1 kg kød:

Marinade:
2,5 deciliter yogurt naturel
To spskf. citrosaft
4 fed hvidløg
½ tskf. chili-sauce
1 spskf. eddike
1 spskf. løg
½ tskf. sort peber
½ tskf. rød peber
½ stkf garam masala
½ tskf salt

Kødet kan serveres med pitabrød, hjemmelavet hummus og salat.

Det bliver ikke *helt* som når du griller det på en rigtig
shawarmagrill. Men smager en der da.

Kevin Edelvang
"Haben Sie mehrere Päpste?"

Fra : Thïngmand

Dato : 17-02-03 10:52

> ½ stkf garam masala

GARAM MASALA eller TANDOORI MASALA som er det min kryderipusher har af
masala?

Fra : Peter Westh

Dato : 17-02-03 11:59

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> GARAM MASALA eller TANDOORI MASALA som er det min kryderipusher har af
> masala?

Det er to helt forskellige ting. Masala betyder svjv bare krydderiblanding -
det siger ikke noget om smagen.

/P

Fra : A.And

Dato : 21-02-03 07:52

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> GARAM MASALA eller TANDOORI MASALA som er det min kryderipusher har af
> masala?

Her er en opskrift på garam masala
http://home19.inet.tele.dk/indisk/krydderier/garam_masala.htm