sursød-sovs
Fra : MP Jakobsen

Dato : 13-02-03 22:31

Den fattige studerende har været på engros-indkøb. Jeg ved ikke om jeg får
det spist, men jeg har lige købt 3 kg. Chicken-nuggets i prima. Så skulle
der være mad til de næste par dage. : ) Men hvad med sovsen? Sursød-sovs er
jo en af de ting man kan spise til, men hvordan laver man det? Kan man købe
det billigt i en OK kvalitet? Nogen forslag til anden sovs?

MP

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-02-03 22:35

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> writes:

> [...]
> jo en af de ting man kan spise til, men hvordan laver man det? Kan man købe
> det billigt i en OK kvalitet? Nogen forslag til anden sovs?

1/2 dl sukker
1/2 dl eddike
1 1/2 dl bouillon

Koges op og jævnes med lidt maizena.

Man kan gøre det lidt mere spændende med lidt ananas, ketchup eller
hvad man nu ellers kan finde på.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-02-03 00:05

MP Jakobsen wrote:

>Jeg ved ikke om jeg får det spist, men jeg har lige købt 3 kg.
Chicken-nuggets i
> prima. Så skulle der være mad til de næste par dage. : ) Men hvad med
> sovsen?

Prøv også med barbeque-sovs. Det smager efter min mening godt. Selv
sådan noget færdigt noget. Eller også måske dijonsennep rørt med
honning. Det er også lækkert til nuggets, synes jeg, men det skærer
naturligvis lidt. Er man til det rigtig hotte, kan jeg anbefale lidt god
chili.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Scorpmoon

Dato : 14-02-03 07:21

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> wrote in message
> [...]
købe
> det billigt i en OK kvalitet? Nogen forslag til anden sovs?

Sjovt jeg sku lige til at lave et indlæg om sur sød sovs..

Jeg lavede indbagte rejer igår og forsøgte mig med denne opskrift:

6 spsk. hvidvinseddike
6 spsk. rørsukker eller lys farin
2 spsk koncentreret tomatpuré
2 spsk. soyasauce
5 spsk. hønseboullion
½ tsk. salt
½ tsk. Maizena

Bambusskud og ananas i tynde strimler ca. 3 cm lange

Vineddike og sukker koges til sukkeret er opløst. De øvrige ingredienser
tilsættes og saucen koges igennem under omrøring. Bambusskud og ananas fra
dåse kan tilsættes direkte og varmes med saucen. Hvis man vælger friske
grøntsager skal de steges let i olie først.

*** MEN *** Den smagte utroligt bitter af eddike, faktisk helt uspiseligt...
Hvad kan jeg ha' gjort forkert?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-02-03 07:27

Scorpmoon wrote:

> *** MEN *** Den smagte utroligt bitter af eddike, faktisk helt
> uspiseligt... Hvad kan jeg ha' gjort forkert?

Du brugte vel (som nævnt i en anden tråd) en elendig hvidvinseddike. Til
den slags sauce ville jeg vælge en helt almindelig lageredikke, som
smager langt bedre i marinader end slemme vineddiker.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-02-03 08:07

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> writes:

> [...]
> ½ tsk. Maizena
>
> *** MEN *** Den smagte utroligt bitter af eddike, faktisk helt uspiseligt...

Jeg tror du skulle have haft mere bouillon i forhold til
sukker/eddike.

Fra : ktg

Dato : 14-02-03 11:15

Hejsa

Uncle Bens kinesiske sur-sød-sauce er en glimrende købeting.
Netto har den ind og imellem på tilbud til ca. kr. 10,-
for et stort glas.

Venlig Hilsen
Kirsten

http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 15-02-03 17:59

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
købe
> det billigt i en OK kvalitet? Nogen forslag til anden sovs?

Det smager godt at dyppe hver bid i lidt HP sauce, ligesom du ville gøre med
pølser i sennep

MVH Rikke

Nyt layout og nye opskrifter
www.boernefamilie.webbyen.dk