kartofler+stavblender=slim?
Fra : Lars Pedersen

Dato : 09-02-03 20:52

Tænkte at jeg ville prøve om en stavblender var en genvej til
kartoffelmos... det var den IKKE. Resultatet blev en mærkelig klat ... slim.
Er der nogen der ved om en foodprocessor er bedre til dette formål?

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-02-03 21:10

Lars Pedersen <smeg@head.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1044820285.802002@kalvebod.groenjord.dk...
> Er der nogen der ved om en foodprocessor er bedre til dette formål?

Det kan man fint, men der skal sættes så meget væde til, at det bliver en
anden
slags kartoffelmos.

Har du prøvet en af disse "kæmpe-hvidløgs-pressere" kommer du på andre
tanker, tror jeg.
Mvh
Ole

Fra : Scorpmoon

Dato : 09-02-03 21:17

Jeg prøvede forleden at lave kartoffelmos i en blender... Jeg vidste ikke om
jeg sku betragte det som sovs eller kartofler, men det smagte nu udemærket.

Fra : Lene

Dato : 09-02-03 21:32

"Lars Pedersen" <smeg@head.com> skrev i en meddelelse
> [...]
slim.
> Er der nogen der ved om en foodprocessor er bedre til dette formål?

Hej
En håndmixer plejer at fungere fint.
Mvh
Casper

Fra : Bettina Madsen

Dato : 09-02-03 22:11

Lene wrote:
> "Lars Pedersen" <smeg@head.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej
> En håndmixer plejer at fungere fint.

Når man laver kartoffelmos, skal man tænke på at kartoflerne skal piskes.
Der skal piskes luft ind i mosen. Hvis man blender det bliver det netop
klistret og "langt".

Bettina

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 09-02-03 21:59

Lars Pedersen wrote:
> [...]
slim.
> Er der nogen der ved om en foodprocessor er bedre til dette formål?

Hmmmmmm.......
Kog kartoflerne uden salt og lad dem stå i 10 min.
Hæld meget varm mælk / vand og smør til, mens du blender.
Tilsæt salt og peber undervejs. (tilsæt evt. reven muskat)
Du får ikke "mors hjemmelavede", men den skulle heller ikke bliver "slimet"
Jeg bruger en pomme frites maskine der laver ´toflen til stænger, som jeg
hakker godt og grundigt. Kogetid (uden salt) ca. 5 til 7 minutter.
Lad dem køle lidt og tilsæt varm mælk, smør, salt, pebber med bruf af en
ganske alm håndmixer. Slut evt. af med at drysse lidt reven muskat over.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : [webwoman]

Dato : 09-02-03 22:06

> [...]

> Tænkte at jeg ville prøve om en stavblender var en genvej til
> kartoffelmos... det var den IKKE. Resultatet blev en mærkelig klat ...

Kartofler, der moses i blender eller foodprocessor bliver - som du har
erfaret - så slimede og underlige, at selv de fleste babyer ikke kan lide
det. Det bliver "sejgt".

Brug en kartoffelmoser (en anden har beskrevet den som en
gigant-hvidløgspresser) og et piskeris eller en elmikser, så får du det mest
lette, luftige og velsmagende resultat.

Og kog kartoflerne uden salt!
Tilsæt først salt til allersidst.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bent L

Dato : 09-02-03 22:37

> slim.
>
> Kartofler, der moses i blender eller foodprocessor bliver - som du har
> erfaret - så slimede og underlige, at selv de fleste babyer ikke kan lide
> det. Det bliver "sejgt".
Hej
Jeg har lært på et madlavningskursus at kartoflerne skal skylles i flere
hold vand for at vaske overskydende stivelse væk. Dette for at undgå
"slimen" og at hælde meget varm mælk / vand og smør til, mens du blender
eller pisker dem med en el-pisker.
God fornøjelse

Bent

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-02-03 00:39

Lars Pedersen skrev:

> Tænkte at jeg ville prøve om en stavblender var en genvej til
> kartoffelmos... det var den IKKE. Resultatet blev en mærkelig
> klat ... slim.

Man kan lave en meget lækker "forloren kartoffelmos" ("fauxtatoes")
ved at dampe blomkål helt mørt og så stavblende det sammen med smør,
flødeost og lidt salt.

(Broccoli dur osse - det bli'r bare mindre kønt i farven.)

// Klaus

Fra : Scorpmoon

Dato : 10-02-03 05:57

> [...]
> flødeost og lidt salt.
>
> (Broccoli dur osse - det bli'r bare mindre kønt i farven.)

Nu spørger jeg lidt dumt, men hvordan damper man?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-02-03 07:34

Scorpmoon skrev:

> Nu spørger jeg lidt dumt, men hvordan damper man?

Jeg har en indsats der ligner en åkandeblomst på fødder til mine
gryder. Den holder grøntsagerne fri af vandet, og tillader at man
bruger en minimal vandmængde. Dampen passerer så op gennem huller
i "kronbladene".

Man kan formodentlig opnå nogenlunde samme effekt ved kun at komme
ca. ½ cm vand i gryden.

Eller man kan dele blomkål/broccoli i buketter og nuke dem i mikro-
bølgeovnen sammen med en 3-4 spsk vand.

// Klaus

Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 10-02-03 22:52

> [...]
slim.
> Er der nogen der ved om en foodprocessor er bedre til dette formål?

Jeg brugte tidligere "Kæmpemodellen af en hvidløgspresserlignende dims", -
nu
en "Stamper" - eller moser.

OG - fedtfattig kartoffelmos...
Koger de halve kartofter 20 min. hælder vandet op i en skål, kartoflerne
i en større skål. tilsætter >> ca 1/4 deciliter << af vandet + 1
spiseskefuld
minarine. "Stamper" nu kartoflerne grundigt.
Med det mellemstore håndpiskeris håndpisker jeg nu mosen, - under tilsætning
af
lidt mere kartoffelvand.
Når konsistensen nærmer sig det rette, tilsætter jeg 0,5% mælk for resten.
Smager til med salt osv.
Til slut får mosen en ordentlig omgang med piskeriset, så den bliver
let og luftig og glat.

--
(Fjern nospam fra email-adr)

Med venlig hilsen