Pastasalat
Fra : BB

Dato : 06-02-03 16:57

Hejsa

Er der nogen der har en opskrift på en rigtig god pastasalat?

Der må gerne indgå kylling.

Mvh. BB

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 06-02-03 17:06

"BB" <6x114130@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er der nogen der har en opskrift på en rigtig god pastasalat?
>
> Der må gerne indgå kylling.
>
> Mvh. BB
>
> Jeps! Der indgår ganske vist ikke kylling, men den tager stensikkert ikke
skade af, at du putter noget i

6-8 pers

500 gr. pastaskruer
1 meget stor agurk
400 g. cherrytomater
ca. 200 gr. sorte oliven uden sten
1 stort bundt persille

dressing af 1 dl. olivenolie, ½ dl. balsamico og salt og peber

Kog pastaskruerne i 3 min. IKKE mere.
Skyl dem under den kolde hane og lad dem stå.

Skær agurken i tern, halver tomaterne.

Hæld pastaen i en skål, tilsæt agurk og tomat

Kom oliven og den finthakkede persille i

Rør dressingen sammen og vend den grundigt i salaten.

Stil det hele i køleskabet i 2 timer, så vil pastaen have suget væden, er nu
al dente og har taget smag af de øvrige ingredienser, og pastasalaten er
ikke sjasket.

Hvis der skal bruges kylling i, vil jeg umiddelbart mene, at du skal komme
den i kort før servering

MVH Rikke

Nemme og billige opskrifter?
Se www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-02-03 17:08

Torup & Bachmann wrote:

> Hvis der skal bruges kylling i, vil jeg umiddelbart mene, at du skal
> komme den i kort før servering

Kylling ææælsker ellers også olie-eddike-marinade.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 06-02-03 18:32

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kylling ææælsker ellers også olie-eddike-marinade.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Det har du skam ret i, men det var mere for ikke at blande "smagene" for
meget sammen.
MVH Rikke

Fra : BB

Dato : 06-02-03 19:01

Den er hermed blevet lavet, står i køleskabet, synes godt nok at det
"lugter" og smager meget af balsamico...

Bliver det mere afdæmpet efter 2 timer?

Mvh. BB

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-02-03 19:18

"BB" <6x114130@tiscali.dk> wrote in message

> Den er hermed blevet lavet, står i køleskabet, synes godt nok at det
> "lugter" og smager meget af balsamico...
>
> Bliver det mere afdæmpet efter 2 timer?

LOL
Der er MEGET stor forskel på balsamico. Noget balsamico kan man næsten
drikke rent, noget smager egentligt ganske stygt.

vh
Jan

Fra : BB

Dato : 06-02-03 19:23

Tror jeg har brugt det der smager ganske stygt :D

Ved ikke så meget om balsamico...

æv.

mvh. BB

p.s. Spiser det nok alligevel...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-02-03 19:58

BB wrote:

> Tror jeg har brugt det der smager ganske stygt :D
>
> Ved ikke så meget om balsamico...
>
> æv.

Ja, det er meget æv. Balsamico er et af de sidste steder, man bør spare.
Som Jan skrev findes der masser af vineddike, der smager, ja, som dårlig
vin blandet med lagereddike

Nogle gange endnu værre. Lagereddike smager trods alt meget godt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : BB

Dato : 06-02-03 22:27

Det var faktisk ikke så slet da det havde stået et stykke tid,
dryssede noget oregano på og så smagte det faktisk udmærket...

Men vil da lede efter noget lide dyrere balsamico

Mvh. BB

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 07-02-03 17:25

> Det var faktisk ikke så slet da det havde stået et stykke tid,
> dryssede noget oregano på og så smagte det faktisk udmærket...
>
> Men vil da lede efter noget lide dyrere balsamico
>
> Mvh. BB

Pyha, jeg blev helt svedt. Jeg er dog ked af, at du ikke fik den fantastiske
oplevelse som denne salat faktisk er.
Har lige været ude og hente den balsamico, jeg bruger.
Den hedder: Aceto Balsamico di Modena. Den er lavet i Italien og vist købt i
Prima. Jeg TROR den kostede 30-40 kr. for 500 ml. om det er dyrt eller
billigt ved jeg ikke. Tænkte ikke voldsomt over det da jeg købte den, men
som sagt har alle været glade for dressingen, hvor den indgik.

MVH Rikke

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-02-03 18:26

> Prima. Jeg TROR den kostede 30-40 kr. for 500 ml. om det er dyrt eller
> billigt ved jeg ikke. Tænkte ikke voldsomt over det da jeg købte den, men
> som sagt har alle været glade for dressingen, hvor den indgik.

Billigt - men ikke /nødvendigvis/ specielt ringe af den grund. I denne ende
af kvalitetsskalaen er der (ligesom med olie) IMHO ikke nogen direkte
sammenhæng mellem pris og kvalitet. Det er der derimod i toppen.
Den ultimative balsamico er en DOC Aceto Balsamico Tradizionale di Modena,
hvor prisen for 100 ml er et sted mellem 300 og 500 kr.
Jeg bruger den drypvis oven på carpaccio - det er en forrygende oplevelse.
Og ellers nogle få dråber oven i en alm balsamico sammen med god olivenolie,
når salaten skal være helt på toppen.
Den er i ren form nærmest som slik med en helt utrolig koncentreret smag.
Se evt. http://www.balsamico.it/index.html

vh
Jan

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 07-02-03 19:29

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jan
>
> OK, det er da meget sjovt at vide. Jeg tænker ikke så meget over det, før
jeg har smagt den og denne her synes jeg er rigtig god, men balsamico kan
utvivlsomt smage endnu bedre.
MVH Rikke

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 07-02-03 17:20

> [...]
> Den er hermed blevet lavet, står i køleskabet, synes godt nok at det
> "lugter" og smager meget af balsamico...

Nu er der jo forskel på balsamico eddike, men den jeg bruger (en eller anden
supermarkedsting) er bestemt ikke dominerende. ½ dl. er faktisk ikke ret
meget til så mange øvrige ingredienser. Hmmmm bliver da helt bekymret! Jeg
har lavet den 100-vis af gange og har altid haft overordentlig tilfredse
gæster, børn såvel som voksne.
MVH Rikke