Surdej til rugbrød.
Fra : Georg

Dato : 06-02-03 12:43

Fruen har i årevis lavet rugbrød med sin egen surdej, men nu duer den vist
ikke mere.
Vi skal have lavet en ny surdej. Hvordan gør vi det?
Mvh.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 08-02-03 11:41

"Georg" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
den vist
> ikke mere.
> Vi skal have lavet en ny surdej. Hvordan gør vi det?

Det er der nok mange bud på.
Men min er: 25 g rugmel røres op i ½ dl 40 grader varmt vand, herefter
røres 1 g gær, (et gram) en kugle på størrelse med en ært, i. Lad
blandingen stå (lunt) en 8 timers tid. Rør herefter 1 dl. 37 grader
varmt vand og 50 g rugmel. Og lad stå en 12 timers tid. (lunt).
Herefter som normalt, med fratagelse af surdej til næste gang. Der vil
gå to, tre bagninger før syrningen er optimal.
mvh
Jørgen

Fra : Ake Tegengren

Dato : 11-02-03 17:22

Georg wrote:

> Vi skal have lavet en ny surdej. Hvordan gør vi det?

Man kan också blanda youghurt med rågmjöl, vatten och salt. Surdegen blir
olika beroende på om den får stå vid 37 gr. eller c:a 30 gr. 37 gr. är bäst,
tycker jag. Mjölsorten verkar betyda en del. Kanske beror det på hur mycket
mjölksyrabakterier som följer med.

Ake Tegengren
aat@pmt.kth.se