Velkomstdrinkt - blandingsforhold?
Fra : Heidi

Dato : 03-02-03 20:20

Jeg har været ved at lede efter velkomstdrinks, og har
via google fundet en del der foreslår en blanding
af hvidvin, hyldeblomst og danskvand. Men der har
ikke rigtig været nogen angivelse af blandingsforhold,
så er der nogen der har prøvet at lave noget
lignende, som kan huske hvor meget der kom i af
hvad?

Desuden - danskvand, er det med eller uden citrus
i denne sammenhæng?

På forhånd tak.

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Lars Jensen

Dato : 03-02-03 21:49

On Mon, 3 Feb 2003 20:20:28 +0100, "Heidi" <no-spam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>så er der nogen der har prøvet at lave noget
>lignende, som kan huske hvor meget der kom i af

Hvis du f.eks. bruger den udmærkede og billige (4,50 kr. pr. liter
færdigblandet) hyldeblomstsaft, de har i Netto, kan du starte med at
blande den med 2 liter hvidvin og 1,5 liter danskvand - så får man en
fin smag. Men du er alligevel nødt til at smage dig lidt frem, da
blandingsforholdet også afhænger af hvor syrlig/sødlig en hvidvin, du
bruger.

>Desuden - danskvand, er det med eller uden citrus
>i denne sammenhæng?

Jeg ville tage den uden citrus - der er ingen grund til at blande
andre smagsstoffer i.

Lars

Fra : Heidi

Dato : 04-02-03 07:50

Lars Jensen wrote:

> [...]
> alligevel nødt til at smage dig lidt frem, da
> blandingsforholdet også afhænger af hvor syrlig/sødlig en

Nu bliver det nok en anden type hyldeblomst jeg bruger
- feks. Søbogaard eller Rynkeby eller lignende (jeg
kommer ikke lige i Netto).
Og så er jeg jo nød til at spørge dumt - er det så
opblandet med vand jeg skal bruge samme mængde
hyldeblomst? (og hvor meget er der i en fra Netto?)

Ok - tak for svaret.

Fra : Krabsen

Dato : 03-02-03 21:50

..osse kaldet 'beriget danskvand'.

Noget i retning af 1-2 del hvidvin, 1 del hyldeblomstdrik og 3-4 dele
danskvand er så hut jeg visker det, jeg plejer at bruge - cirka
Kommer an på til hvem, hvor meget og hvor meget bagefter..

med eller uden citrus - tja, vel en smags sag, men prøv først uden, det tror
jeg er bedst.

mvh

Krabsen

Fra : Heidi

Dato : 04-02-03 07:51

Krabsen wrote:
> [...]
> visker det, jeg plejer at bruge - cirka Kommer an på til
> hvem, hvor meget og hvor meget bagefter..

Ja det er vist lidt et andet forhold end det Lars beskriver,
men jeg må prøve mig frem...
Tak til dig også.