Vintilbud i Fleggaard DanDiscount
Fra : Heidi

Dato : 27-01-03 18:44

Er der nogen der har fået den nye reklame fra
ovenstående, og som samtidig ved lidt om vin,
som kan svare på om følgende er værd at drikke:

På forsiden:
Santa Monte Cristo (Chile)
Ser ud til at være fra 2000

Side 8
Faustino Adán (spansk)

Side 8
Coteaux du Languedoc (fransk)
Ser ud til at være fra 2000

Der skal købes ind til en fødselsdag, hvor menuen
står på skinke, farseret kalkun, pasta- og andre
salater - så et forslag til hvad der ville passe bedst
til af ovenstående vine ville også være velkommen.

På forhånd tak.

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-03 18:54

Heidi wrote:

> Coteaux du Languedoc (fransk)
> Ser ud til at være fra 2000

Ikke at det er til megen hjælp, men denne her kan være hvadsomhelst, og
jeg ville holde mig fra den, hvis den ikke hedder andet.

Det svarer til de der vine, der bare hedder "Bordeaux 2000"

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Heidi

Dato : 27-01-03 19:21

Kevin Edelvang wrote:

> Ikke at det er til megen hjælp, men denne her kan være
> hvadsomhelst, og jeg ville holde mig fra den, hvis den
> ikke hedder andet.

Lidt nærlæsning af den utydelige etiket giver desuden
Cuvée Tradition - jeg ved ikke om det hjælper noget?

Fra : Krabsen

Dato : 27-01-03 20:38

Jo, det gør det endnu værre

Betyder bare, at producenten havde brug for nogle spændende ord til
etiketten. Og 'Tradition' lyder jo som om det er lavet af en gammel hyggelig
vinbonde nede i sin stenkælder.

mvh
Krabsen

Fra : Heidi

Dato : 27-01-03 21:25

Krabsen wrote:
> [...]
> spændende ord til etiketten. Og 'Tradition' lyder jo som
> om det er lavet af en gammel hyggelig vinbonde nede i sin

Ok - så bliver det nok ikke den...

Den der Santa Monte Cristo fra Chile - der står også
Cabernet Sauvignon (som såvidt jeg ved, er
druen) og noget der ser ud som Red Mountains
- giver det noget der kan bruges til at bedømme
den?

Fra : Krabsen

Dato : 27-01-03 22:34

Tja. Hvis jeg skal give dig et formentlig ubrugeligt råd:

Når du er usikker på vinen - som du giver udtryk for - så glem Fleggaard.

Gå i stedet ind til en vinhandler i dit område og snak med ham. (Og med
vinhandler mener jeg ikke et hjørne i Brugsen.)
Fortæl, hvad I skal spise, og hvad din økonomiske smertegrænse er.

Fordelene er flere:

...vinen er formentlig bedre
...du kan få lov til at smage et par alternativer. Køb evt. et par prøver med
hjem og prøv dem til et måltid, der ligner.
...du kan få lov at aflevere ubrugte flasker, så du kan have lidt i
'reserve'.

Nu kender vi ikke din hjemby, så det er svært at anbefale en specifik
vinhandler.

Fra : Heidi

Dato : 28-01-03 15:53

Krabsen wrote:
> Tja. Hvis jeg skal give dig et formentlig ubrugeligt råd:
>
> Når du er usikker på vinen - som du giver udtryk for - så
> glem Fleggaard.

Nu er jeg usikker på al vin, da det eneste jeg ved er, at jeg
generelt ikke er så meget til franske vine, men mere
chilensk, spansk eller italiensk - og den eneste jeg kan
huske, som jeg ved jeg kan lide, er en Rioja (Faustino
Martinez).

> Nu kender vi ikke din hjemby, så det er svært at anbefale
> en specifik vinhandler.

Det er så Herning, men eftersom budgettet mere eller
mindre er baseret på, at der kommer forholdsvis billige
drikkevarer på bordet, så er jeg altså mest hooked på
et Tysklandsindkøb.
Men tak for svaret alligevel

Fra : Brian S. Nielsen

Dato : 29-01-03 15:52

On Tue, 28 Jan 2003 15:53:10 +0100, "Heidi" <no-spam@adslhome.dk>
wrote:

>Det er så Herning,

Du behøver ikke denne gang, men når du nu bor i Herning, bør du
simpelthen på et eller andet tidspunkt gå ind til Uhrskov på gågaden.
Som Krabsen skriver så får du en rigtig god service ved en vinhandler,
og du kan smage osv.

Uhrskov er ingen undtagelse, nærmere tværtimod - besøg ham og fortæl
at du er blevet anbefalet at prøve en vinhandler - jeg vil garantere
de nok skal tage venligt imod dig, det plejer de ihvert fald.

mvh
Brian Nielsen
-som altid er forbi Uhrskov, når jeg alligevel er i Herning, selvom
det af og til er lidt smådyrt for mig

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 27-01-03 23:14

Heidi wrote:
> Der skal købes ind til en fødselsdag, hvor menuen
> står på skinke, farseret kalkun, pasta- og andre
> salater - så et forslag til hvad der ville passe bedst
> til af ovenstående vine ville også være velkommen.

Jeg ville nok vælge at servere en rød Bourgogne til de nævnte retter, eller
lign. rødvinstyper.
Hvis kødet serveres som kold buffet kunne alternativet være halvtørre
hvidvine, da jeg synes at en rødvin kan dræbe kødets smag.
Jeg vil absolut ikke lave salatdressinger med vineddike, da det vil ødelægge
vinen.

De retter du påtænker at lave er ikke traditionelt kraftige retter, hvorfor
du ikke skal vælge for tunge vine såsom: Bordeaux, Barolo, Amarone, Rioja
osv.

Og med fare for at blive slagtet af dig eller andre her i gruppen, så mener
jeg at kold pastesalat er "right out"! ....Jeg kan simpelthen ikke tro at
der findes ret mange italienske pastasvingere der kan finde på at servere
pasta/spaghetti kold. Jeg synes at det er en klæbrig og kønsløs oplevelse,
hvis det altså er det du bl.a. vil servere.

Forøvrigt, hvis du servere oste til dessert så sørg for at vinen har en
masse syre eller de er søde.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-01-03 08:08

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> wrote in message

> Og med fare for at blive slagtet af dig eller andre her i gruppen, så
mener
> jeg at kold pastesalat er "right out"!

Det har jeg forsøgt at overbevise min kone om i mange år. Og når jeg spørger
rundt i bekendtskabskredsen er det besynderligt nok altid koner/kærester,
der er varme fortalere for denne misforståede ret (lidt det samme - omend i
knap så udtalt grad - gælder pudsigt nok også broccoli). Mon østrogen gør
forskellen?

vh
Jan

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 28-01-03 10:22

Mon østrogen gør
> forskellen?

Hej Jan

*GG* Jeg tror ikke, det er østrogenen. Jeg bryder mig ligeledes heller ikke
om den kolde slatne pasta. Det er synd for et ellers godt produkt at servere
det koldt. Hvad med at foreslå din kone en lun pastasalat, der tilgengæld
smager forrygende .

Mvh.
Mette

Fra : Heidi

Dato : 28-01-03 15:50

Mette Nylander Sørup wrote:
> Mon østrogen gør
>
> Hej Jan
>
> *GG* Jeg tror ikke, det er østrogenen. Jeg bryder mig
> ligeledes heller ikke om den kolde slatne pasta.

Nu er der jo altså heller ingen der siger den behøver
være slatten, bare fordi den er kold. Jeg kunne heller
ikke drømme om at servere feks. spagetti kold, men
penne synes jeg er ganske udmærkede.
Især den pastasalat, som Rikke flere gange har
nævnt herinde (vistnok en Jamie Oliver ting), med
oliven, tomater, persille, olivenolie, balsamico osv.

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-01-03 13:43

On Mon, 27 Jan 2003 23:13:55 +0100, "Flemming Jørgensen"
<flej@fbi.jubiimail.dk> wrote:

>Jeg ville nok vælge at servere en rød Bourgogne til de nævnte retter, eller
>lign. rødvinstyper.

Mon Heidi hun kan finde en bourgogne i samme prislag (12 flasker for
99,95 kr.)? I så fald vil jeg også gerne vide, hvor

Mit vinforslag vil lyde:
Køb papvinen på side 8 - der kan man få sig en gedigen brandert for
under en tier pr. kvinde eller en tyver pr. mand. Og så slipper du for
alle de tomme flasker.

Lars

PS: se brochuren her: www.minreklame.dk

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 29-01-03 16:26

Lars Jensen wrote:
> Mon Heidi hun kan finde en bourgogne i samme prislag (12 flasker for
> 99,95 kr.)? I så fald vil jeg også gerne vide, hvor

Næeh det har du da ret i, men selv Bourgogne er billigere i tyskland, men så
ville jeg prøve at finde en tilsvarende drue fra andet land/producent.

> Mit vinforslag vil lyde:
> Køb papvinen på side 8 - der kan man få sig en gedigen brandert for
> under en tier pr. kvinde eller en tyver pr. mand. Og så slipper du for
> alle de tomme flasker.

aaaaaaaaaaaaaaaargh!!!! *)

Det siger jeg dig Heidi! Lyt ikke til den mand!
Vine fra Cote de Magnyl, Chateau Migraine og lign. skaber ikke venner!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Heidi

Dato : 29-01-03 19:27

Flemming Jørgensen wrote:
> Det siger jeg dig Heidi! Lyt ikke til den mand!
> Vine fra Cote de Magnyl, Chateau Migraine og lign. skaber
> ikke venner!

Jeg kunne aldrig drømme om at købe papvin.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-01-03 19:36

Heidi wrote:

> Jeg kunne aldrig drømme om at købe papvin.

Nogle papvine kan nu være bedre end visse vine fra flaske. I praksis
laves masser af flaskevine på samme måde som papvine.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-03 17:57

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote in message

> Nogle papvine kan nu være bedre end visse vine fra flaske. I praksis
> laves masser af flaskevine på samme måde som papvine.

....og har den fordel (3 l. kartonner) at man kan aftappe dem glasvis over en
længere periode.

Som daglig bællevin har jeg nok fundet papvine - dog pisser det mig lidt af
at en chilener (santa-et-eller-andet) har en noget højere literpris i pap
(der jo i virkeligheden er en plastsæk i en karton) end på flaske.

vh
Jan

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-01-03 19:51

In news:b196e3$vv3bq$2@ID-64059.news.dfncis.de,
Heidi typed:

> Jeg kunne aldrig drømme om at købe papvin.

Den holdning er set før - og jeg selv har da også været der...

Men, "papvinene" har også udviklet sig - eller rettere, så er der ikke
længere lige så langt imellem de gode, som der var engang.

Jeg selv er meget glad for en 10 liters Cotes du Rhone Villages fra vinhuset
Rasteau - http://www.rasteau.com/

Det er ikke en af de billigste, men absolut velegnet ikke bare som
hverdagsvin, men også til festivas... Desværre kan den ikke købes i DK for
tiden, men det kan lillebroderen, Rasteau Cotes du Rhone (uden Villages),
til kun 525,- for de 10 liter. Se her: http://www.dtvine.dk/ under
bag-in-box.

Hvis du skulle komme i nærheden, så prøv også den kastanielikør de
forhandler - Liqueur de Chataigne de L'Ardeche - en kastanielikør fra
Destilleriet Jean Gauthier i Saint Desirat i Ardeche, den bliver man let
forfalden til, den er fantastisk til for eksempel til en hjemmelavet is...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Tommy Hansen

Dato : 29-01-03 22:22

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne aldrig drømme om at købe papvin.

Lad mig lige slå fast: Der er ikke nogen vine der produceres for at være
"papvine".

Men der er noget der hedder kvantitetsvine og så er der kvalitetsvine.

Flere steder i Frankrig kan man besøge en vinbonde eller et vinkooperativ og
smage på rigtig gode AOC vine og endda Village-vine. Når man så har udvalgt
den vin man kan lide spørger de så om man selv har en dunk med, om man vil
have vinen i Bag-in-Box (papvin ?) eller på flaske.

Desværre er der her i landet kun marked for billige kvantitetsvine på
bag-in-box. Vinene som sælges i div. supermarkeder er ofte noget
EU-overskudsvin som man har hældt på bag-in-box. Ser man på vore nabolande -
Sverige og Norge er markedsandelen på bag-in-box vine, så vidt jeg husker på
over 50 %.

Mvh Tommy Hansen

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 29-01-03 22:42

Tommy Hansen wrote:
> Lad mig lige slå fast:
> Der er ikke nogen vine der produceres for at være "papvine".

Man kan vel lidt konspiratorisk sige at der produceres vine som ikke har
meget med vin at gøre. Disse vine er typisk solgt boxe.
Det er ikke mange vine jeg har smagt, som hæver sig op over
middelmådigheden.
Hvis vinen var blot tilnærmelsesvis en hæderlig bællevin, blev der ganske
givet hældt flere over disken til os "nettodanskere"

> [...]
> den vin man kan lide spørger de så om man selv har en dunk med, om man vil
> have vinen i Bag-in-Box (papvin ?) eller på flaske.

Jajada, det prøver vi flere gange om året, men det er da ud fra devisen om
at få afskibet deres produkt i et meget konkurrencepræget marked.
Franskmændene har tradition at slæbe hverdagsvin hjem i "patroner" og bælle
dem halvkolde ;)

> Ser man på vore nabolande - Sverige og Norge er markedsandelen på
bag-in-box vine,
> så vidt jeg husker på over 50 %.

Jeg bor i Helsingør og jeg ser hvad de slæber med hjem og det er ikke
boxvine, selvom de står i flere af svenskerbutikerne.
Billig vin er billigere i DK end i SV, så hvis det var kriteriet ville de
slæbe masser af boxe over sundet, men det gør de ikke!
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 29-01-03 22:57

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan vel lidt konspiratorisk sige at der produceres vine som ikke har
> meget med vin at gøre. Disse vine er typisk solgt boxe.

Ja og nej. De sælges i aller højeste grad også i meget imponerende flasker
med flotte etiketter.

> [...]
> Hvis vinen var blot tilnærmelsesvis en hæderlig bællevin, blev der ganske
> givet hældt flere over disken til os "nettodanskere"

Du har nok den oplevelse til gode ;-o)

> [...]
> at få afskibet deres produkt i et meget konkurrencepræget marked.
> Franskmændene har tradition at slæbe hverdagsvin hjem i "patroner" og

Når selv meget anerkendte huse levere bag-in-box er det OK, men du er måske
hellere til Parker-vine.

> [...]
> Billig vin er billigere i DK end i SV, så hvis det var kriteriet ville de
> slæbe masser af boxe over sundet, men det gør de ikke!

Jeg snakker ikke om Helsingør, men om vine solgt på Systembolaget og
Vinmonopolet. Og kom nu ikke at sige at svenskere og nordmænd ikke kan lide
gode vine.
Jeg ser jo også danskere slæbe "den med deb skæve hals" og meget flotte
flasker Merlot (r...p..) med fra Tyskland.

Mvh Tommy

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 29-01-03 23:09

Tommy Hansen wrote:
> "Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ja og nej. De sælges i aller højeste grad også i meget imponerende flasker
> med flotte etiketter.

Ganske korrekt, men box-vin er typisk altid en slavevin..

> Du har nok den oplevelse til gode ;-o)

Det må jeg ha´

> vinkooperativ

> Når selv meget anerkendte huse levere bag-in-box er det OK, men du er
måske
> hellere til Parker-vine.

Stadig, jeg må vek hellere se at få min horisont udvidet. BTW: Parker ka´
rende mig....

> [...]
> Jeg ser jo også danskere slæbe "den med deb skæve hals" og meget flotte
> flasker Merlot (r...p..) med fra Tyskland.

Nænæda, jeg tror ikke at vores broderfolk er vin-ignoranter, men blot at
billige vine er meget billigere i danmark og dyrere vine -kan- findes
billigere i sverige. OG hvis boxvin, som jeg anser for en billigvin, var et
attraktivt "svensker-salgs-objekt" ville jeg mene at der blev langet mere
over disken heroppe. ;)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-01-03 23:02

On Wed, 29 Jan 2003 19:26:38 +0100, "Heidi" <no-spam@adslhome.dk>
wrote:

>Jeg kunne aldrig drømme om at købe papvin.

Men du kunne drømme om at købe vin på flaske til 11,90 kr.
pr.liter.........?

Hvis du nu du fjerner de ekstra omkostninger ved at fylde vinen på en
dyrere flaske. påklistirng af etiket samt den markant dyrere transport
(fordi det fylder mere og er tungere), så ender du prismæssigt i
nærheden af det andet sprøjt, du var interesseret i.

Forskellen er ikke så stor - hvis man køber noget elendigt vin på
karton og noget elendigt vin på flaske, så er der faktisk en stor
sandsynlighed for, at vinen på karton er knap så elendig pga. de
lavere omkostninger. Men pyt, det er jo bare til dine venner.....

God fest!

Lars

Fra : Heidi

Dato : 30-01-03 07:58

Lars Jensen wrote:

> Men du kunne drømme om at købe vin på flaske til 11,90 kr.
> pr.liter.........?

Ja hvis den er værd at drikke. Hverken jeg eller de gæster
der kommer er vinentusiaster i den grad - og for mig smager
meget vin mere eller mindre af det samme - så hvorfor betale
50 kr. pr. flaske, hvis man kan få 2 eller 3 flasker til samme
pris, og den stadigvæk er værd at drikke til maden?

> [...]
> karton er knap så elendig pga. de lavere omkostninger.
> Men pyt, det er jo bare til dine venner.....

Bemærk lige, at jeg i trådstarten spurgte OM der var nogen
af tilbudsvinene der var værd at drikke. Jeg farer ikke
ud og køber den absolut billigste, og er totalt ligeglad
med hvordan den smager.

> God fest!

Tak - det er jeg da sikker på jeg får, uanset om jeg
køber papvin eller ej.
(Især fordi der også kommer sprut på bordet, så
folk der ikke har lyst, skal ikke sidde og få ondt
i hovedet af at drikke vin hele aftenen...)
"Og hvordan har hun så råd til sprut, hvis hun ikke
engang gider betale for en ordentlig vin?" (for
lige at komme det spørgsmål i forkøbet).
Ja jeg har fået den billigt

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-01-03 12:20

On Thu, 30 Jan 2003 07:57:44 +0100, "Heidi" <no-spam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>50 kr. pr. flaske, hvis man kan få 2 eller 3 flasker til samme
>pris, og den stadigvæk er værd at drikke til maden?

Derfor lød det netop også som om du først og fremmest var interesseret
i noget _billigt_ vin - hvorefter jeg tillod mig at påpege, at
papvinen er endnu billigere - og sandsynligvis af lige så god kvalitet
som det efterspurgte produkt til 8,33 kr. pr. flaske.

Men nej, du kunne "ikke drømme om at købe papvin".

Deraf kan man vel kkun konkludere, at den modvillighed mod papvin
næpppe skyldes - som du selv skriver - at du er "vinentusiast i den
grad". Men måske nærmere emballageentusiast.....?

God fest

Lars

Fra : Heidi

Dato : 30-01-03 18:04

Lars Jensen wrote:
> Deraf kan man vel kkun konkludere, at den modvillighed
> mod papvin næpppe skyldes - som du selv skriver - at du
> er "vinentusiast i den grad". Men måske nærmere
> emballageentusiast.....?

Det kan vi godt sige.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-03 18:06

"Heidi" <no-spam@adslhome.dk> wrote in message

> Ja hvis den er værd at drikke. Hverken jeg eller de gæster

Det er den ikke!

> [...]
> 50 kr. pr. flaske, hvis man kan få 2 eller 3 flasker til samme
> pris, og den stadigvæk er værd at drikke til maden?

Hvorfor i alverden så den meget rigoristiske udmelding om papvine. Eller du
er måske ligeglad med indholdet. For så kan jeg da godt se at en flaske må
repræsentere en lidt størrew værdi end pap. Kiloprisen er i hvert fald
lavere.

> Bemærk lige, at jeg i trådstarten spurgte OM der var nogen
> af tilbudsvinene der var værd at drikke. Jeg farer ikke
> ud og køber den absolut billigste, og er totalt ligeglad
> med hvordan den smager.

....bare den ikke er i pap!

Hvis du kan drikke vin til 3 flasker for en halvtredser, er du i stand til
at drikke hvilken som helst vin, der er hældt på pap.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-03 18:06

Fra : Heidi

Dato : 29-01-03 19:25

Lars Jensen wrote:
> Mit vinforslag vil lyde:
> Køb papvinen på side 8 - der kan man få sig en gedigen
> brandert for under en tier pr. kvinde eller en tyver pr.
> mand. Og så slipper du for alle de tomme flasker.

Antyder du dermed, at kvinder er nogle svæklinge,
som bliver fulde af mindre end mænd?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-03 18:09

> Antyder du dermed, at kvinder er nogle svæklinge,
> som bliver fulde af mindre end mænd?

Eftersom Vorherre har udstyret mænd med større levere og mere blodvolumen,
så behøver ovennævnte ikke at være en antydning - det er et faktum.
Om de (kvinderne) så også er svæklinge, skal jeg ikke vove at udtale mig om.

vh
Jan

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 28-01-03 12:43

Vi har somme tider købt den santa monte cristo. Det er en vin alle som regel
kan drikke.

Fra : Heidi

Dato : 28-01-03 15:55

Ulrik Andreassen wrote:
> Vi har somme tider købt den santa monte cristo. Det er en
> vin alle som regel kan drikke.

Tak for svaret. Det er også umiddelbart den jeg er mest
hooked på, så medmindre der dukker andre tilbud op
andre steder nær grænsen, ender det nok med den (hvis
de har flere, når jeg kommer derned).

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-01-03 18:33

"Heidi" skrev:
> [..] så medmindre der dukker andre tilbud op [..]

I flere at de tyske grænsebutikker er det også muligt at smage på vinen
først. Ved ikke om Fleggaard også tilbyder denne service, omvendt koster det
jo ikke noget at spørge i butikken.

Men det er ikke sikkert at det gør valget nemmere

Mvh, Lars

Fra : Heidi

Dato : 28-01-03 18:36

Lars Ladingkaer wrote:

> I flere at de tyske grænsebutikker er det også muligt at
> smage på vinen først. Ved ikke om Fleggaard også tilbyder
> denne service, omvendt koster det jo ikke noget at spørge
> i butikken.

Ok, det vil jeg da lige holde øje med.

> Men det er ikke sikkert at det gør valget nemmere

Nej sikkert ikke