|
| Bedste Westerns? Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 15:51 |
|
Nu kom vi ind på John Wayne og genren som helhed - og må indrømme det er en
genre som jeg har et meget lille tilhørs forhold til - Syntes det kunne være
ret interessant at høre hvad folk mener er en uundværlig film i genren?
Hvilke Western film SKAL bare ses?
--
Jesper
--
http://www.jespersunivers.dk/
http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
Der er ingen grund til panik!
| |
Jan Andersen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jan Andersen |
Dato : 16-02-03 16:20 |
|
On Sun, 16 Feb 2003 15:51:25 +0100, "Jesper Winding"
<jesperw@tdcadsl.dk> wrote:
>Hvilke Western film SKAL bare ses?
Jeg brød mig i mange år ikke om westerns og i særdeleshed ikke om John
Wayne. Men inden for de sidste 15 år er jeg blevet rigtig glad for
genren og JW. Måske præget af en far, som var bidt af en gal John
Wayne. Jeg arvede da også hans VHS-westerns, ca 180 stk. som jeg dog
endnu ikke har fået mig pløjet igennem
Men jeg vil da starte med at nævne netop:
The Searchers, min absolutte favorit.
Og i ingen særlig orden:
Stagecoach
True Grit
Rio Bravo
Red River
The Man Who Shot Liberty Valance
Rio Grande
Butch Cassidy And The Sundance Kid
The Good, The Bad And The Ugly
High Noon
The Big Country
The Wild Bunch
One-Eyed Jacks
Shane
Lonesome Dove (tv-serien)
My Darling Clementine
Once Upon A Time In The West
Winchester '73
The Ox-Bow Incident
Herudover sikkert en masse undladelsessynder.
--
Jan
Remove 'FOS' from email address.
| |
Lars Hoffmann (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 16-02-03 17:01 |
|
Jan Andersen escribió / skrev
> Og i ingen s‘rlig orden:
Og lidt flere:
Fistfull of dollars
For a few dollars More
og en nyere ukendt Spansk western: 800 balas: http://us.imdb.com/Title?
0292886
Sidstnævnte er absolut anbefalelsesværdig
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 17:19 |
| | |
Lars Gjerløw Jørgens~ (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Lars Gjerløw Jørgens~ |
Dato : 16-02-03 18:55 |
|
"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> mumbled in
news:b2odlq$ohi$1@sunsite.dk:
> Hvad med nyere?
>
> Unforgiven?
> Wyatt Earp?
>
> Andre?
Tombstone :) den er for fed...
http://us.imdb.com/Details?0108358
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"I am capable of writing a text almost, but not quite, entirely
unlike an almost similar but not as correct text - more or less"
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 19:09 |
| | |
ML-78 (16-02-2003)
| Kommentar Fra : ML-78 |
Dato : 16-02-03 19:25 |
|
> Jada, helt klart - men det undrede mig bare hvor få af de nyere der blev
> nævnt - kan en rigtig western kun være sort/hvid
Nej, "The Searchers" er skam også i farver. Men ellers er der en tendens
til, at westerns fra 50'erne og 60'erne er de bedste. Der er ofte gjort mere
ud af cinematografien, og i de nyere westerns er tidsånden sjældent fanget
helt så godt. Der mangler noget af realismen, og mange personerne af ligner
bare skuespillere med cowboyhatte.
ML-78
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 20:06 |
|
Nu sad jeg lige og så lidt af The Searchers - jeg måtte simpelthen give op -
Mange af scenerne var åbenlyst optaget i et studie med nogle træer og malet
baggrund lige bag stenene i baggrunden - hvide mennesker klædt ud og malet
som indianere. Jeg kunne slet ikke klare det. Er det virkelig hvad der
betragtes som en god western?
Så er jeg nok for ung! jeg vil altså hellere se en film som Danser med Ulve,
Unforgiven, Wyatt Earp eller Tombstone - Er dette måske en kultur grøft? Bør
måske nævnes at jeg er 30... Så det kan da nok have noget at sige om man er
vokset op med "De gode gamle" eller ej.
--
Jesper
--
http://www.jespersunivers.dk/
http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
Der er ingen grund til panik!
| |
ML-78 (16-02-2003)
| Kommentar Fra : ML-78 |
Dato : 16-02-03 20:28 |
|
> Nu sad jeg lige og så lidt af The Searchers - jeg måtte simpelthen give
op -
> Mange af scenerne var åbenlyst optaget i et studie med nogle træer og
malet
> baggrund lige bag stenene i baggrunden - hvide mennesker klædt ud og malet
> som indianere. Jeg kunne slet ikke klare det. Er det virkelig hvad der
> betragtes som en god western?
Du glemmer at nævne de flotte og naturligt udseende scener, hvor de rider
gennem sneen eller krydser floden på deres heste.
> Så er jeg nok for ung! jeg vil altså hellere se en film som Danser med
Ulve,
> Unforgiven, Wyatt Earp eller Tombstone - Er dette måske en kultur grøft?
Bør
> måske nævnes at jeg er 30... Så det kan da nok have noget at sige om man
er
> vokset op med "De gode gamle" eller ej.
Tja, jeg er yngre endnu, så det er nok snarere en smagskløft. Dog var stort
set alle de westerns jeg så som knægt på DR og TV2 af "de gode gamle" så det
har måske noget at gøre med, at de for mig synes mere rigtige.
ML-78
| |
Brian Petersen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Petersen |
Dato : 16-02-03 20:42 |
|
"ML-78":
>Du glemmer at nævne de flotte og naturligt udseende scener, hvor de rider
gennem sneen eller krydser floden på deres heste.<
Hehe... huskede I at få øje på den bilkaravane, der ses øverst til højre i
billedrammen, da kavaleriet krydser floden?
/Brian
| |
ML-78 (16-02-2003)
| Kommentar Fra : ML-78 |
Dato : 16-02-03 20:46 |
|
> "ML-78":
>
> >Du glemmer at nævne de flotte og naturligt udseende scener, hvor de rider
> gennem sneen eller krydser floden på deres heste.<
>
> Hehe... huskede I at få øje på den bilkaravane, der ses øverst til højre i
> billedrammen, da kavaleriet krydser floden?
Hvorfor skal du ødelægge mit gode eksempel?
Heldigvis lagde jeg ikke mærke til nogen karavane. Pointen var dog, at
landskaberne i omtalte scener ikke så malede eller pap-agtige ud.
ML-78
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 20:58 |
|
Nej - der er skam flottes scener i - men jeg syntes bare de alle burde være
pæne/naturlige i en skide god film, ikke kun nogle af dem - og vi snakker jo
om western der bare skal ses. I den kategori syntes jeg bestemt ikke denne
her hører hjemme - men det er sef'li smag og behag :)
--
Jesper
--
http://www.jespersunivers.dk/
http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
Der er ingen grund til panik!
| |
Brian Petersen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Petersen |
Dato : 16-02-03 23:15 |
|
"ML-78":
>Hvorfor skal du ødelægge mit gode eksempel?
Jeg underbygger bare at det er en YDERST realistisk film, der ikke er
optaget i et studie! ;)
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 23:56 |
| | |
Brian Petersen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Petersen |
Dato : 16-02-03 20:09 |
|
"Jesper Winding":
> Jada, helt klart - men det undrede mig bare hvor få af de nyere der blev
nævnt - kan en rigtig western kun være sort/hvid<
"ML-78":
>Nej, "The Searchers" er skam også i farver. Men ellers er der en tendens
til, at westerns fra 50'erne og 60'erne er de bedste. Der er ofte gjort mere
ud af cinematografien, og i de nyere westerns er tidsånden sjældent fanget
helt så godt. Der mangler noget af realismen, og mange personerne af ligner
bare skuespillere med cowboyhatte.<
The Naked Spur, The Man from Laramie, Johnny Guitar, True Grit, Rio Bravo,
Butch Cassidy And The Sundance Kid, The Good, The Bad And The Ugly, Pale
Rider, The Wild Bunch, One-Eyed Jacks, Shane, Once Upon A Time In The West,
Vera Cruz m.fl. er også i farver.
Mht. de nyere westerns er jeg helt enig i at mange af dem ligner noget der
er optaget i legoland. Apropos forlystelsespark kunne man da også nævne en
af de bedste westerns nogensinde: Westworld (1973)!
/Brian
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 20:18 |
|
"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4fe1f6$0$252$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Mht. de nyere westerns er jeg helt enig i at mange af dem ligner noget der
> er optaget i legoland. Apropos forlystelsespark kunne man da også nævne en
> af de bedste westerns nogensinde: Westworld (1973)!
>
> /Brian
Ja klart en god western - og mange af dem du nævner kan jeg også nikke til -
men jeg syntes faktisk det er de ældre med deres farvede baggrunde og
"malede" indianere, der ligner noget fra Legoland.
--
Jesper
--
http://www.jespersunivers.dk/
http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
Der er ingen grund til panik!
| |
Jan Andersen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jan Andersen |
Dato : 16-02-03 20:22 |
|
On Sun, 16 Feb 2003 19:08:33 +0100, "Jesper Winding"
<jesperw@tdcadsl.dk> wrote:
>Jada, helt klart - men det undrede mig bare hvor få af de nyere der blev
>nævnt - kan en rigtig western kun være sort/hvid
Næ, men for mig så døde genren mere eller mindre sammen med "The
Shootist" i 1976.
Siden da har der ikke været meget der har klikket hos mig. "Lonesome
Dove" & "Unforgiven" og et par stykker mere.
Jeg vil gi' ML-78 ret. I 40'erne, 50'erne & 60'erne, havde man måske
bare de helt rigtige folk til genren. Det være sig skuespillere,
manuskriptforfattere, instruktører osv. Man havde folk, som nærmest
var specialister i genren John Wayne, John Ford, Anthony Mann....
Det har man ikke mere qua de få westerns der faktisk bliver lavet nu
til dags. Måske netop bortset fra Clint Eastwood.
Mht. "The Magnificent Seven" & "For A Few Dollars More". De er
udemærkede film, men jeg kan ikke lade være med at sammenligne dem med
oplæggene når jeg ser dem. Og det går især ud over "For A Few Dollars
More", som er klasser under "Yojimbo".
--
Jan
Remove 'FOS' from email address.
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 21:06 |
|
Tror du det er en død genre (mere eller mindre)? bortset fra en enkelt hist
og her. Jeg er skam godt klar over at Hollywood hellere kaster milliader
efter de store Science Fiction / James Cameron / Lucas og Spielberg ting
derude. Men det ser da ud til at nogle få kommer en gang i mellem. Måske
derfor man ligger så meget mere mærke til dem nu, i forhold til 50 - 70'erne
som du siger, hvor de kom hele tiden?
--
Jesper
--
http://www.jespersunivers.dk/
http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
Der er ingen grund til panik!
| |
Ole Kofoed (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Ole Kofoed |
Dato : 16-02-03 17:41 |
|
"Jan Andersen" <FOSjantri@FOSmail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:b5av4v8v2r790guq4l9dghe8b07fb2en4d@4ax.com...
> Stagecoach
> True Grit
> Rio Bravo
> Red River
> The Man Who Shot Liberty Valance
> Rio Grande
> Butch Cassidy And The Sundance Kid
> The Good, The Bad And The Ugly
> High Noon
> The Big Country
> The Wild Bunch
> One-Eyed Jacks
> Shane
> Lonesome Dove (tv-serien)
> My Darling Clementine
> Once Upon A Time In The West
> Winchester '73
> The Ox-Bow Incident
For DVD samlere er der godt nyt, af ovenstående der endnu ikke er udgivet
kommer "Winchester ´73" til maj og "The Ox-Bow Incident" december.
Paramount sender også en del ud i april: "Gunfight at the OK Corral", "Big
Jake", "Rio Lobo", "A Man called Horse" og "Little Big Man".
Oplysningerne er for region 1, men mon ikke de også kommer i region 2..
Mvh.
Ole
| |
Magnus Dreyer (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Magnus Dreyer |
Dato : 17-02-03 13:02 |
|
| |
Michael Westi (18-02-2003)
| Kommentar Fra : Michael Westi |
Dato : 18-02-03 23:43 |
|
> Samtidigt kan man nævne De 7 samurajer og Yojimbo der begge er meget
> inspireret af genren, at man nærmst må sige at de tilhøre genren Eastern
> --
> Magnus Dreyer |chew chew chew swallow
Så er det vel heller ikke uden grund at John Ford var en af Akira Kurosawa´s
største inspirationskilder, ifølge ham selv.
--
Mvh Michael
"The intelligence on this globe is constant
but the population is growing."
| |
T. Liljeberg (23-02-2003)
| Kommentar Fra : T. Liljeberg |
Dato : 23-02-03 03:17 |
|
On Tue, 18 Feb 2003 23:43:12 +0100, "Michael Westi"
<michael.westi@get2net.dk> wrote:
>> Samtidigt kan man nævne De 7 samurajer og Yojimbo der begge er meget
>> inspireret af genren, at man nærmst må sige at de tilhøre genren Eastern
>
>Så er det vel heller ikke uden grund at John Ford var en af Akira Kurosawa´s
>største inspirationskilder, ifølge ham selv.
Desuden blev begge de nævnte film til store inspirationskilder for
westerns.
Måske skal man kalde del-genren for ramen-western, som parallel til
spaghetti-westerns.
Tom
--
It's a tiny bit arrogant of people to go
around worrying about those less fortunate.
| |
Lé freak (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Lé freak |
Dato : 16-02-03 16:41 |
|
man kunne jo f.eks. se Fords "The Searchers" på DR2 kl. 17:40
| |
Bitbucket (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Bitbucket |
Dato : 16-02-03 17:34 |
| | |
Morten DH (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Morten DH |
Dato : 17-02-03 17:19 |
| | |
Jesper B. Nielsen (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper B. Nielsen |
Dato : 17-02-03 22:16 |
|
Hvorfor er der ingen der har nævnt Jim jarmusch' Dead Man (med Johnny Depp)
Den er en fin lille film, synes jeg.
| |
Bitbucket (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Bitbucket |
Dato : 17-02-03 22:19 |
| | |
Morten DH (18-02-2003)
| Kommentar Fra : Morten DH |
Dato : 18-02-03 17:40 |
|
"Bitbucket" <dev@null.invalid> skrev i en meddelelse
news:1fqjpzd.9jc133tuq0t8N%dev@null.invalid...
> Check også Keoma
Jeps, har den allerede - kan personligt bedre lide Manjana - a man called
blade...
BTW går ud fra du har Keoma på DVD - hvad mener du om den maraton-trailer
| |
Bitbucket (18-02-2003)
| Kommentar Fra : Bitbucket |
Dato : 18-02-03 18:27 |
|
Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:
> "Bitbucket" <dev@null.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1fqjpzd.9jc133tuq0t8N%dev@null.invalid...
> > Check også Keoma
>
> Jeps, har den allerede - kan personligt bedre lide Manjana - a man called
> blade...
>
> BTW går ud fra du har Keoma på DVD - hvad mener du om den maraton-trailer
>
Nix, har en letterboxed version der blev sendt på svensk TV4, den er
nydelig og med stereolyd. Jeg så engang en trailer til den i biografen,
men jeg ved ikke om det er den samme.
| |
Morten DH (19-02-2003)
| Kommentar Fra : Morten DH |
Dato : 19-02-03 15:32 |
|
"Bitbucket" <dev@null.invalid> skrev i en meddelelse
news:1fql9u7.1qjoqgbs0q014N%dev@null.invalid...
> Nix, har en letterboxed version der blev sendt på svensk TV4, den er
> nydelig og med stereolyd. Jeg så engang en trailer til den i biografen,
> men jeg ved ikke om det er den samme.
Ok, joken var at den trailer der er med på DVD'en er ca. 10 min lang og
viser alt det gode og den horrible titlesang kværner ud alt imens
| |
Dan (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Dan |
Dato : 16-02-03 17:34 |
|
> Hvilke Western film SKAL bare ses?
Tja, det er jo smag og behag, men i mine øjne er de to bedste westerns, der er lavet:
- Palerider
- They call my Trinity
mvh.,
Dan
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 20:14 |
| | |
Magnus Dreyer (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Magnus Dreyer |
Dato : 17-02-03 13:04 |
|
| |
Bitbucket (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Bitbucket |
Dato : 17-02-03 22:48 |
|
Dan <me@surfmail.dk> wrote:
> > Hvilke Western film SKAL bare ses?
>
> Tja, det er jo smag og behag, men i mine øjne er de to bedste westerns,
> der er lavet:
>
> - Palerider
Du mener Pale Rider med Radovan Karadich?
| |
Brian Petersen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Petersen |
Dato : 16-02-03 17:49 |
|
The Searchers... hmm... det kan diskuteres, hvor godt historien er skruet
sammen og om den fortjener at blive fremhævet for et mere nuanceret syn på
indianere - fx giver mishandlingen og skildringen af indianerkvinden Look
mig en decideret dårlig smag i munden. Der er ingen tvivl om at filmen har
sine momenter, og det er klart John Waynes rolle, dobbelt og konfliktfyldt
som den er, der bærer filmen, men den trækkes til gengæld gevaldigt ned af
nogle mærkelige tomgangssekvenser og ubehjælpsomme toneskift til comedy (og
musical). Da der imidlertid er tale om en af verdens mest (over)vurderede,
og derfor uomgængelige, westerns, SKAL den naturligvis ses, og det er NU!!
Derudover vil jeg anbefale:
The Ox-bow incident (1943)
My Darling Clementine (1946)
The Yellow Sky (1948)
The Gunfighter (1950)
Winchester 73 (1950)
High Noon (1952)
The Naked Spur (1953)
The Man from Laramie (1955)
Johnny Guitar (1954)
Unforgiven (1992)
/Brian
| |
Jens Thomsen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 16-02-03 21:59 |
|
"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:3e4fc155$0$204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> The Searchers... hmm... det kan diskuteres, hvor godt historien er skruet
> sammen og om den fortjener at blive fremhævet for et mere nuanceret syn på
> indianere - fx giver mishandlingen og skildringen af indianerkvinden Look
> mig en decideret dårlig smag i munden.
Jeg har det helt omvendt. Skildringen kan nemt virke antikveret idag, men
der kan ikke være den mindste tvivl om, at The Searchers åbnede nyt land for
genren ved at introducere en antagonist med retfærdige bevæggrunde.
> Der er ingen tvivl om at filmen har
> sine momenter, og det er klart John Waynes rolle, dobbelt og konfliktfyldt
> som den er, der bærer filmen, men den trækkes til gengæld gevaldigt ned af
> nogle mærkelige tomgangssekvenser og ubehjælpsomme toneskift til comedy
(og
> musical).
....kun hvis man begrænser sin opfattelse af vellykket dramaturgi til at være
en simpel, lineær, fremadskridende konstruktion. Både komikken og musikken
er veletablerede genre-elementer, og hvad angår tomgang, så er The Searchers
da intet at regne mod Hamlet. Filmen er først og fremmest en tragedie om en
hadefuld mand, hvis forældede normsæt for evigt har fastlåst ham i
periferien af civilisationen. The Searchers er den første finger, der peger
mod det næste årtis totale dekonstruktion af genremytologi og destillation
af ritualerne.
MVH
Jens
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 22:30 |
| | |
Jens Thomsen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 16-02-03 23:02 |
|
"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e5002e0$0$71609$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Men gør det, det til en god film? burde det ikke være ligemeget om man
> begrænser sig eller ej? historien i sig selv gør jo ikke (i mine øjne) en
> cinematologisk oplevelse god.
Nej. Jeg mener ikke, at det er lige meget, om man begrænser sin opfattelse
af vellykket dramaturgi eller ej - slet ikke, hvis man fremhæver
dramaturgien som et væsentligt problem. Så anklager man jo filmen for ikke
at være noget, den slet ikke forsøger på og ikke nødvendigvis behøver at
være.
Jeg synes forøvrigt, at historien er glimrende. Den arbejder i flere lag end
den samtidige, mere traditionelle genrefilm, men det er naturligvis også
det, der er afgørende for dens filmhistoriske kanonisering.
MVH
Jens
| |
Brian Petersen (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Petersen |
Dato : 16-02-03 23:13 |
|
>der kan ikke være den mindste tvivl om, at The Searchers åbnede nyt land
for
genren ved at introducere en antagonist med retfærdige bevæggrunde.<
Jo, det kan der, og det gør skam også hos de mere John Ford-kyndige, bl.a.
hos den fremmeste af dem alle, Lindsay Anderson (som jeg havde den store ære
at møde kort før hans død tilbage i 1994). Anderson, som jeg ikke
overraskende er fuldt på linie med, medgiver, at The Searchers er "an
impressive work, the work of a great director; but it is not among John Ford
's masterpieces." Han fortjener at blive citeret lidt her, ikke mindst fordi
jeg selv er søvnig (dvs. også for søvning til at citere hele hans
argumentation):
"The Searchers sets out to be, and needs to be much more than a spectacular
Western with a happy rescue at the end. A more sombre, more complicated
theme is crystallised in the character of Ethan, whose craving for vengeance
motivates the search and whose bitterness at last surrenders to compassion..
Men: "the character is insinuated, sketched rather than firmly drawn" - han
skifter fra at være kontrolleret i én scene til at miste kontrol i den næste
(hvor han fx plaffer bøfler), fordi historien ikke ved hvor den vil hen.. "
where grimness needs to be demonstrate, Wayne looks grim and snarls". Dette
skyldes en slingrende instruktionen som igen skyldes manuskriptet, der
mangler "artistic firmness" og "overall consistency", kort sagt:
dramaturgien kunne have været bedre, uanset om man anskuer
historiefortælling som en lineær, cirkulær eller for min skyld som en
kvadratisk proces.
/Brian
| |
Jens Thomsen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 20-02-03 16:13 |
|
"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:3e500cf6$0$203$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jo, det kan der, og det gør skam også hos de mere John Ford-kyndige, bl.a.
> hos den fremmeste af dem alle, Lindsay Anderson (som jeg havde den store
ære
> at møde kort før hans død tilbage i 1994). Anderson, som jeg ikke
> overraskende er fuldt på linie med, medgiver, at The Searchers er "an
> impressive work, the work of a great director; but it is not among John
Ford
> 's masterpieces." Han fortjener at blive citeret lidt her, ikke mindst
fordi
> jeg selv er søvnig (dvs. også for søvning til at citere hele hans
> argumentation):
Jaja, Pauline Kael kunne jo heller ikke lide den, så du er i ganske fint
selskab. Jeg kender godt Lindsay Andersons bog. Jeg har selv haft den, men
den kære Anderson er efter min mening temmeligt overvurderet. Hvis vi
endeligt skal lade være med at tænke selv og holde os til at droppe navne,
så foretrækker jeg Bogdanovich og David Bordwell. Jeg synes, at især
Bordwell har en del mere at have sine overvejelser i end Andersons til tider
blinde konklusioner.
> "The Searchers sets out to be, and needs to be much more than a
spectacular
> Western with a happy rescue at the end. A more sombre, more complicated
> theme is crystallised in the character of Ethan, whose craving for
vengeance
> motivates the search and whose bitterness at last surrenders to
compassion..
> Men: "the character is insinuated, sketched rather than firmly drawn" -
han
> skifter fra at være kontrolleret i én scene til at miste kontrol i den
næste
> (hvor han fx plaffer bøfler), fordi historien ikke ved hvor den vil hen..
"
> where grimness needs to be demonstrate, Wayne looks grim and snarls".
Dette
> skyldes en slingrende instruktionen som igen skyldes manuskriptet, der
> mangler "artistic firmness" og "overall consistency", kort sagt:
> dramaturgien kunne have været bedre, uanset om man anskuer
> historiefortælling som en lineær, cirkulær eller for min skyld som en
> kvadratisk proces.
Det er noget vrøvl. En opstramning ville modarbejde filmens nærmest
pikareske natur. The Searchers er en slags omvendt Odyssee, hvor rejsen i
sig selv antager ligeværdig (hvis ikke større) betydning end selve målet,
som angivet i sangteksten i filmens indledning. Omvendt, fordi Ethan
naturligvis forsøger at blive væk i stedet for at finde hjem.
Det er ikke en svaghed, at Ethans karaktertegning er flygtig og skiftende,
men tværtimod netop dén kompleksitet, der peger fremad mod den moderne
western. The Searchers fungerer først og fremmest udfra et vist
genrekendskab. Den er stærkt selvrefererende og hører dermed med i den
kategori, som Bazin definerede som "over-western", altså en ny variant,
designet til et by-publikum og med vægt på subtekst fremfor den mere rene,
originale og stramt kausale form, som Ford selv dyrkede i sine tidlige film
(jf. bl.a. Rick Altman).
MVH
Jens
| |
Brian Petersen (21-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Petersen |
Dato : 21-02-03 16:09 |
|
Jens Thomsen:
>>Jaja, Pauline Kael kunne jo heller ikke lide den, så du er i ganske fint
selskab. Jeg kender godt Lindsay Andersons bog. Jeg har selv haft den, men
den kære Anderson er efter min mening temmeligt overvurderet. Hvis vi
endeligt skal lade være med at tænke selv og holde os til at droppe navne,
så foretrækker jeg Bogdanovich og David Bordwell. Jeg synes, at især
Bordwell har en del mere at have sine overvejelser i end Andersons til tider
blinde konklusioner.<<
Jeg er ked af at det falder dig for brystet at jeg CITERER Anderson. Det var
ikke for at smide et navn på bordet, men derimod en krystalklar holdning til
filmen fra en mand, hvis no-nonsense tilgang til filmmediet og
praktiske/dramaturgiske indsigtsfuldhed, jeg beundrer. Lindsay Anderson er
så vidt vides den eneste af de navne, du DROPPER, der har behandlet The
Searchers dybdegående og analyseret den i forhold til Fords oeuvre...?
/Brian
| |
Jens Thomsen (26-02-2003)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 26-02-03 14:19 |
|
"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
news:3e56412e$0$4227$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg er ked af at det falder dig for brystet at jeg CITERER Anderson. Det
var
> ikke for at smide et navn på bordet, men derimod en krystalklar holdning
til
> filmen fra en mand, hvis no-nonsense tilgang til filmmediet og
> praktiske/dramaturgiske indsigtsfuldhed, jeg beundrer. Lindsay Anderson er
> så vidt vides den eneste af de navne, du DROPPER, der har behandlet The
> Searchers dybdegående og analyseret den i forhold til Fords oeuvre...?
De har begge behandlet filmen (Bordwell bl.a. i en forelæsning), men
naturligvis har du ret - ikke på samme måde som Anderson. Jeg kan dog ikke
se, at det gør Anderson hverken værre eller bedre. Du kan næppe sætte ret
mange fingre på Bordwells historiske og teoretiske medieforståelse.
At Anderson omvendt skulle være "den fremmeste" af alle Ford-kyndige, som
anført tidligere, må næsten udelukkende stå for din egen regning. Jean Mitry
ville nok give dig ret, men kradser man bare en lille smule ned under
overfladen af Ford-forskningen, så er Anderson jo faktisk temmeligt
kontroversiel. Dét i sådan en grad, at flere af de andre, store monografier
direkte afsætter spalteplads til at pille hans kritik fra hinanden (jf.
bl.a. Andrew Sarris og McBride og Wilmington).
Anderson befinder sig i spændingsfeltet mellem auteur-teori og -politik,
altså dér, hvor instruktøren fra at være en ny indgangsvinkel til
filmanalysen bliver til en kvalitativ størrelse, der kan vejes og måles og
organiseres hierarkisk. Man kan altid postulere, at én instruktør er bedre
end en anden, og at én film er struktureret bedre end den næste, men
essensen af Andersons kritik af The Searchers er ikke blot, at filmen i sig
selv er middelmådig, men at den mangler "the "natural" which characterizes
Ford at his best". The Searchers fungerer ikke i forhold til Andersons egen,
idealiserede forestilling om den gode John Ford-film, og derfor må den
afvises. Det interessante er, at det er selvsamme brud med konventionerne,
der får folk som Sarris, Peter Wollen og David Bordwell til at placere The
Seachers som central. Det kan nok virke paradoksalt, at en film, der i dén
grad ironiserer over, for ikke at sige direkte håner sit genregrundlag, har
opnået emblematisk status og anvendes både som intertekstuel reference og
lån i senere filmkunst (Weekend, Taxi Driver, Star Wars m.m.) og som
illustration i enhver westernhåndbog med respekt for sig selv. Men det er
netop opgøret med fortiden, med de gennemtravede klichéer og stereotypiske,
flade figurer, der gør The Searchers til et fascinerende overgangsværk. Det
peger væk fra den klassiske, rene John Ford og hen mod en mere moderne
instruktør, som i 1960'erne bl.a. eksperimenter med flashbacks og long
takes.
MVH
Jens
| |
Brian Petersen (26-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Petersen |
Dato : 26-02-03 17:53 |
|
Jens Thomsen wrote:
> At Anderson omvendt skulle være "den fremmeste" af alle Ford-kyndige,
> som anført tidligere, må næsten udelukkende stå for din egen regning.
> Jean Mitry ville nok give dig ret, men kradser man bare en lille
> smule ned under overfladen af Ford-forskningen, så er Anderson jo
> faktisk temmeligt kontroversiel. Dét i sådan en grad, at flere af de
> andre, store monografier direkte afsætter spalteplads til at pille
> hans kritik fra hinanden (jf. bl.a. Andrew Sarris og McBride og
> Wilmington).
Jeg fatter ikke din ubegrundede aggression mod Lindsay Anderson og skal
afholde mig fra at kommentere dine påstande om hans filmvidenskabelige
uredelighed (hertil må der nogle vægtigere eksempler på bordet!). Jeg er dog
nødt til at påpege, at det er Anderson, der i sin bog om Ford tager til
genmæle mod McBride, Wilmington og Sarris og "piller deres kritik fra
hinanden". De indvendinger de tre herrer i sin tid kastede op baserer sig på
Andersons anmeldelse fra 1956.
>
....................(SNIP)...................................................
.... det er netop
> opgøret med fortiden, med de gennemtravede klichéer og stereotypiske,
> flade figurer, der gør The Searchers til et fascinerende
> overgangsværk. Det peger væk fra den klassiske, rene John Ford og hen
> mod en mere moderne instruktør, som i 1960'erne bl.a. eksperimenter
> med flashbacks og long takes.
>
> MVH
> Jens
Af stereotypiske, flade figurer i The Searchers nævnes i flæng:
pastoren/sheriffen (der får pillet hagl ud af rumpetten), Indianerpigen Look
(eller "hør her", som hun vist blev navngivet på dansk), Mose Harper (ham
med gyngestolen), de unge elskende og rivalen/ hillbillly'en med overbid og
banjo ("So he married a comanche-squaw? HARHR-HARH-HARH"..), osv., osv.
Udover John Waynes rolle er der vist ikke ret mange tiltag der peger frem
mod Ford tiltagende svagsynet- og tunghørhed...
/Brian
| |
Ole Kofoed (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Ole Kofoed |
Dato : 16-02-03 18:11 |
| | |
Rikke & Brian (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Rikke & Brian |
Dato : 16-02-03 19:12 |
|
Vil også nævne
Young Guns 1 : God action western
The Magnificent Seven: Den er en klassiker i min bog
Butch Cassedy and the Sundance Kid
Danser med Ulve: Er vil også en slags western? eller hvordan definerer man
genren.
Mvh Brian
"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:b2o8hf$sbp$1@sunsite.dk...
> Nu kom vi ind på John Wayne og genren som helhed - og må indrømme det er
en
> genre som jeg har et meget lille tilhørs forhold til - Syntes det kunne
være
> ret interessant at høre hvad folk mener er en uundværlig film i genren?
>
> Hvilke Western film SKAL bare ses?
> --
> Jesper
> --
> http://www.jespersunivers.dk/
> http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
> Der er ingen grund til panik!
>
>
| |
Jesper Winding (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Winding |
Dato : 16-02-03 20:12 |
|
Jeg kan se du også er lidt ovre i min lejr - 20-35 år måske? Jeg glemte
selvfølgelig Magnificent Seven som jeg også selv har på DVD - Butch og
Sundance er også klart med. Young Guns er nok ikke hvad jeg vil betragte som
en klassiker, men underholdende er den da.
Jeg har også selv betragtet Dances With Wolves som en western - jeg tror
skam ikke der sådan er tvivl om genren - nu tror jeg måske vi er ude i noget
alders forskel....
--
Jesper
--
http://www.jespersunivers.dk/
http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
Der er ingen grund til panik!
| |
Rikke & Brian (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Rikke & Brian |
Dato : 17-02-03 10:01 |
|
"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:b2onp8$mrs$1@sunsite.dk...
> Jeg kan se du også er lidt ovre i min lejr - 20-35 år måske? Jeg
glemte
> selvfølgelig Magnificent Seven som jeg også selv har på DVD - Butch og
> Sundance er også klart med. Young Guns er nok ikke hvad jeg vil betragte
som
> en klassiker, men underholdende er den da.
> Jeg har også selv betragtet Dances With Wolves som en western - jeg tror
> skam ikke der sådan er tvivl om genren - nu tror jeg måske vi er ude i
noget
> alders forskel....
Ja jeg jeg tror du har ret, ligger ca. midt i den aldersgruppe du nævner
Nej Young Guns er nok ingen klassiker, men den er nu god. To'eren var
jeg ikke så vild med. Tombstone er også en af de nyere gode westerns.
Meeen jeg er nu også vild med mange af de gamle, de var bare blevet nævnt:
The Good, the Bad & Rio Bravo, The Sons of Katie Elder, A Fistful of Dollars
+ en masse gamle sort/hvide westerns som jeg ikke har set længe, og derfor
ikke kan huske navnene på, en hed vist Sheriffen, lyder det sandsynligt.
Det er faktisk en af mine ynglings genre, og det er lidt ærgeligt at der
ikke rigtig er nogen gode instruktører der forsøger sig der i øjeblikket.
Der har været mange dårlige nyere westerns, De hurtige og de døde og især
har jeg set en på video med Emilie Estevez hvor de forsøger at lave en slags
spaghetti western og det lykkedes bestemt ikke.
Så der må gerne komme fokus på westerns igen, er nærmest flasket op med dem.
John Wayne og Clint Eastwood er stadig konger i mit univers.
Mvh. Brian
> --
> Jesper
> --
> http://www.jespersunivers.dk/
> http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
> Der er ingen grund til panik!
>
>
| |
Morbid Angel (16-02-2003)
| Kommentar Fra : Morbid Angel |
Dato : 16-02-03 23:40 |
|
On Sun, 16 Feb 2003 15:51:25 +0100, "Jesper Winding"
<jesperw@tdcadsl.dk> wrote:
Man må ikke glemme Clintens bedste western som hedder "the Outlaw Jose
Wales" eller Øje for øje på dansk.
mvh
MA
| |
Per (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 17-02-03 08:59 |
|
"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:b2o8hf$sbp$1@sunsite.dk...
> Nu kom vi ind på John Wayne og genren som helhed - og må indrømme det er
en
> genre som jeg har et meget lille tilhørs forhold til - Syntes det kunne
være
> ret interessant at høre hvad folk mener er en uundværlig film i genren?
>
> Hvilke Western film SKAL bare ses?
> --
> Jesper
> --
> http://www.jespersunivers.dk/
> http://www.jespersunivers.dk/pulterkammer/
> Der er ingen grund til panik!
>
>
Tombstone
Unforgiven
Young Guns 1/2
Outlaw Josey Wales (Den mest hardcore role Clint har spillet)
Pale Rider
| |
Morten Wartou (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 17-02-03 10:03 |
|
"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:b2o8hf$sbp$1@sunsite.dk...
> Nu kom vi ind på John Wayne og genren som helhed - og må indrømme det er
en
> genre som jeg har et meget lille tilhørs forhold til - Syntes det kunne
være
> ret interessant at høre hvad folk mener er en uundværlig film i genren?
> Hvilke Western film SKAL bare ses?
"C'era una Volta il West" (Once Upon a Time in the West (Vestens hårde halse
(møgoversættelse))) er ikke blot den bedste western der er lavet, men også
den bedste film nogensinde. Dette er ikke et diskussionsoplæg, men et
faktum. :) Den er ikke ude på DVD (udover i en uinteressant italiensksproget
udgave), men Paramount har tænkt sig at udgive den engang.
Unforgiven (De nådesløse) er heller ikke ringe, og klart Clintens bedste
film (egen film vel og mærke - hans deltagelse i Dollarstrilogien er også
forrygende), efter min mening. Dette kan, modsat ovenstående, til nød
diskuteres.
Se endelig også Leones andre spaghettiwesterns i "dollarstrilogien", "A
Fistful of Dollars", "For a Few Dollars More" og "The Good, the Bad and the
Ugly".
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Anders Hertz (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Anders Hertz |
Dato : 17-02-03 11:07 |
|
On Sun, 16 Feb 2003 15:51:25 +0100, "Jesper Winding"
<jesperw@tdcadsl.dk> wrote:
>Nu kom vi ind på John Wayne og genren som helhed - og må indrømme det er en
>genre som jeg har et meget lille tilhørs forhold til - Syntes det kunne være
>ret interessant at høre hvad folk mener er en uundværlig film i genren?
>
>Hvilke Western film SKAL bare ses?
Nogle af mine favouriter er:
Soldier Blue
Little Big Man
Pale Rider
Unforgiven
Young Guns I
Silverado
She wore a yellow ribbon
Gettysburg
North To Alaska
Glory
/Anders
| |
Abildgaard 3140 (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Abildgaard 3140 |
Dato : 17-02-03 13:06 |
|
"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:b2o8hf$sbp$1@sunsite.dk...
> Nu kom vi ind på John Wayne og genren som helhed - og må indrømme det er
en
> genre som jeg har et meget lille tilhørs forhold til - Syntes det kunne
være
> ret interessant at høre hvad folk mener er en uundværlig film i genren?
Noterede mig i den anledning, at TPmusik sælger JW-klassikere på DVD for 70
bob . . . tre film på hver.
--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard
| |
Rikke & Brian (17-02-2003)
| Kommentar Fra : Rikke & Brian |
Dato : 17-02-03 13:37 |
|
"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e50ce90$0$176$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:b2o8hf$sbp$1@sunsite.dk...
> > Nu kom vi ind på John Wayne og genren som helhed - og må indrømme det er
> en
> > genre som jeg har et meget lille tilhørs forhold til - Syntes det kunne
> være
> > ret interessant at høre hvad folk mener er en uundværlig film i genren?
>
> Noterede mig i den anledning, at TPmusik sælger JW-klassikere på DVD for
70
> bob . . . tre film på hver.
Har lige været inde at kigge, der er ingen af dem jeg kender, det må være
noget af hans helt gamle, er der nogen af dem der er noget værd, på IMDB,
får de 5,5-5,7 så det ser ikke så godt ud, det var ellers billigt.
Mvh. Brian
>
> --
> vh ¸.·´¯)
> )><((((º> ´Torben Abildgaard
>
>
| |
N/A (18-02-2003)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 18-02-03 23:43 |
|
| |
N/A (18-02-2003)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 18-02-03 23:43 |
|
| |
N/A (18-02-2003)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 18-02-03 23:43 |
|
| |
N/A (18-02-2003)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 18-02-03 23:43 |
|
| |
Jim Andersen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 20-02-03 11:32 |
|
Nogen kommentarer til "Manden de kaldte hest" (1+2) ?
Men min favorit er Unforgiven.
Dernæst "den med Dean Martin som drukkenbolt, og JW som sherif". Den var min
favorit før Unforgiven kom til.
/jim
| |
Lars Hoffmann (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 20-02-03 11:40 |
|
"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> escribió
> Men min favorit er Unforgiven.
> Dernæst "den med Dean Martin som drukkenbolt, og JW som sherif".
Jeg mindes en humor western der på dansk hedder noget i stil med
"sheriffen skyder på det hele" (lækker titel )
Den var da svjh ganske morsom
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
Jan Andersen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Jan Andersen |
Dato : 20-02-03 12:08 |
|
On Thu, 20 Feb 2003 11:39:56 +0100, "Lars Hoffmann"
<lars@intercambiodvd.com> wrote:
>Jeg mindes en humor western der på dansk hedder noget i stil med
>"sheriffen skyder på det hele" (lækker titel )
Blazing Saddles.
--
Jan
Remove 'FOS' from email address.
| |
Per Moreau (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Per Moreau |
Dato : 20-02-03 12:18 |
|
"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
news:b32bds$1hpd7d$1@ID-163022.news.dfncis.de...
>
> "Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> escribió
>
> > Men min favorit er Unforgiven.
> > Dernæst "den med Dean Martin som drukkenbolt, og JW som sherif".
>
> Jeg mindes en humor western der på dansk hedder noget i stil med
> "sheriffen skyder på det hele" (lækker titel )
> Den var da svjh ganske morsom
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann
>
>
>
Hvis du kan li´ morsomme westerns kan jeg på det varmeste anbefale
The Villain (Cactus Jack) fra 1979 med bla:
Kirk Douglas og Arnold Swarzenegger.
Jeg har aldrig set en "badguy" komme så meget galt afsted før.
Det er Kirk Douglas der spiller Cactus Jack, og sit skurkenavn fik han
faktisk ved et (ja) mislykkedes røveri hvor han havnede med måsen i
en kaktus.
OK det er ikke Arnold i sin bedste rolle (den sucks faktisk) men Kirk
er bare skide morsom.
Mvh
Per M.
| |
Jan Andersen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Jan Andersen |
Dato : 20-02-03 12:07 |
|
On Thu, 20 Feb 2003 11:32:19 +0100, "Jim Andersen"
<jim@officeconsult.dk> wrote:
>Dernæst "den med Dean Martin som drukkenbolt, og JW som sherif". Den var min
>favorit før Unforgiven kom til.
Rio Bravo.
--
Jan
Remove 'FOS' from email address.
| |
René Eske Jensen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : René Eske Jensen |
Dato : 20-02-03 21:57 |
|
The good, the bad and the ugly. Fed film.
Mvh. René
| |
Magnus Dreyer (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Magnus Dreyer |
Dato : 20-02-03 13:27 |
|
| |
Jim Andersen (20-02-2003)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 20-02-03 15:32 |
|
City Slickers (II)
/jim
| |
|
|