Ny vaskemaskine men hvilken ????
Fra : Jan

Dato : 26-02-03 21:02

Hejsa

Skal ud og købe en vaskemaskine til max 7000 kr. hvad kan anbefales og hvad
skal jeg holde mig fra.
Har 2 små børn og bor i lejlighed så der må gerne være sådan noget aqua-stop
på.

Gode ideer og anbefalinger modtages

Jan

Fra : KH

Dato : 26-02-03 21:34

Jeg ved ikke hvilken, men et godt råd er at bruge www.fi.dk
(forbrugerinformation) og når du skal købe www.hvidevarerpriser.dk

Klaus

Fra : Møller

Dato : 26-02-03 21:59

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
hvad
> skal jeg holde mig fra.
> Har 2 små børn og bor i lejlighed så der må gerne være sådan noget

Den er godt nok svær.
Vi har haft en Miele W440 i 30 år, jeg har dog skiftet nogle slanger, en
kilerem og i dag kul.
Jeg ville nok købe Miele igen
Men nu kan jeg vel køre i 10 år igen. Der er intet problem med at få
reservedele til maskinen selvom den er 30 år, hvilket også er en fordel.
Tromlen er rustfri
Karret er helemalieret på begge sider, ligesom kabinettet, om det gælder for
de nye ved jeg ikke, men det betyder, at der intet rust er i den gamle
maskine, og den vasker fint. og centrifugerer bedre end mange af de billige
i dag. 1200 0/min tror jeg nok det er.

Jeg har fået anbefalet AKSO (tidligere Vølund) og Bosch/Siemens de er ens.

Ellers kan jeg helt tilslutte mig KH.
--
Møller

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 26-02-03 22:18

"Møller" <eamfjern@fjernget2net.dk.dk> wrote in message

> Jeg ville nok købe Miele igen

Hvilket er fuldt forståeligt, jeg vil også købe Miele næste gang, om 20 år
når min nuværende miele ikke kan mere.

Men til 7000 blir det lidt svært at få en Miele, har ville mit alternativ
ubetinget være en AEG. Der syntes jeg man får mest for pengene(har solgt
hvidevarer i over 3 år)

Mvh.

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 26-02-03 22:18

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-02-03 08:41

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> skrev i en meddelelse

> Men til 7000 blir det lidt svært at få en Miele, har ville mit alternativ
> ubetinget være en AEG. Der syntes jeg man får mest for pengene

Også her.
Jeg har haft AEG siden 1967, tre maskiner i alt (den sidste købt for et år
siden).
Der har ikke været nævneværdige problemer, til trods for en pænt stor
husholdning, olie, jord og mudder på tøjet og til tider søm og skruer glemt
i lommerne (det sidste kan dog ikke anbefales

Hilsen Inger

Fra : Møller

Dato : 27-02-03 17:53

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
glemt
> i lommerne (det sidste kan dog ikke anbefales

Må jeg så være her. ;.))
Det værste er og bliver stivere i BH'er
De kan ødelægge enhver dørpakning, samt pakning mellem kar og kabinet ;o(
--
Møller

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-02-03 18:07

Møller wrote:

> Det værste er og bliver stivere i BH'er
> De kan ødelægge enhver dørpakning, samt pakning mellem kar og kabinet
> ;o(

Helt enig.

En bh-stiver kan også sætte sig fast i bunden af karret, i klemme under
et varmelegeme. Så stritter den ene ende op og rammer tromlen, og det
siger sådan en sjov lyd, især når maskinen centrifugerer.

Hvis man ved hvad der er galt, og varmelegemerne ikke er kalket til, kan
det lade sig gøre (i hvert fald på vores gamle Bauknecht) at få stiveren
ud uden at skulle splitte maskinen ad. Men gæt engang, hvis man ikke ved
hvad der larmer sådan ...

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-02-03 21:53

"Møller" <eamfjern@fjernget2net.dk.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg så være her. ;.))
> Det værste er og bliver stivere i BH'er

Ja!
Det er faktisk dem, der har givet de få problemer, der HAR været med
vaskemaskinerne

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 27-02-03 09:39

> Men til 7000 blir det lidt svært at få en Miele, har ville mit alternativ
> ubetinget være en AEG. Der syntes jeg man får mest for pengene(har solgt
> hvidevarer i over 3 år)

Man skal huske, at det er nemt at presse prisen på hårde hvidevarer.
jeg har lige købt en Miele tørretumbler - vejledende udsalgspris var vist
9500. Jeg fik den for 7700 inklusive udbringning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Wayne

Dato : 27-02-03 19:49

Ja det er sikkert godt med Miele, men en kollega har haft 3 alvorlige rep. i
løbet af 1 1/2 år !! Var det ikke fordi han er smed, og kune svejse
rustfri... Så var den røget ud ! Idet rep var umuligt !!!!!
Lasse

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-03-03 20:26

Hejsa,

"Wayne" <joerlund@stofanet.dk> wrote in

> Ja det er sikkert godt med Miele, men en kollega har haft 3 alvorlige
> rep. i løbet af 1 1/2 år !! Var det ikke fordi han er smed, og kune
> svejse rustfri... Så var den røget ud ! Idet rep var umuligt !!!!!

Hvad var der galt med den? Det virker da lidt som et mandagseksemplar, som
jeg er sikker på at Miele kunne finde en løsning på.

** Lars

Fra : Hanne

Dato : 27-02-03 09:33

> [...]
hvad
> skal jeg holde mig fra.
> Har 2 små børn og bor i lejlighed så der må gerne være sådan noget

Min Vølund vaskemaskine og tørretumbler (nu ASKO) kører upåklageligt på 18
år og min Miele opvaskemaskine snurrer lystigt på 33. år, så ja jeg vil nok
koncentrere mig om disse mærker.

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-02-03 11:14

"Hanne" <hb@houe-olsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år og min Miele opvaskemaskine snurrer lystigt på 33. år, så ja jeg vil

Hvorfor er det så vigtigt at en maskine kan holde i over 30 år. Personligt
vil jeg hellere købe en lidt billigere, og så skifte efter måske 15 år. Så
har man noget pænt nyt at kigge på, samtidigt med at vaskeevnen er i top
(forbedres hele tiden på de nye maskiner) og energiforbrug i bund.

Mvh - Martin

Fra : Gert N.

Dato : 27-02-03 16:17

Jeg har købt en dejlig Euroline vaskemaskine i Metro til 1643,-kr. Det synes
jeg da er rimeligt billigt.

Gert

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 27-02-03 16:47

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> har man noget pænt nyt at kigge på, samtidigt med at vaskeevnen er i top
> (forbedres hele tiden på de nye maskiner) og energiforbrug i bund.

Der er jo ingen, der siger, at du skal bruge den i 30 år *S*

Men det er vist sådan, at de p.t. mest energivenlige og de p.t. bedste med
hensyn til vaskeevne etc. også er de dyreste.

Prøv at regne på, om det kan betale sig at købe en af de billige og skifte
den efter 10 år - eller om det måske er biligere at købe en af de dyre og
skifte den efter 10-12 år. Du kunne jo overveje at beholde den 10 år mere,
hvis der IKKE er kommet en, der er væsentligt bedre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-02-03 18:37

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skifte den efter 10-12 år. Du kunne jo overveje at beholde den 10 år mere,
> hvis der IKKE er kommet en, der er væsentligt bedre.

Tjaa... Nu udvikler ting sig jo med årene. Et eksempel er f.eks.
centrifugeringsevnen.

Nu mente jeg ikke en meget billig maskine. Tingene skal selvfølgeligt være
iorden. Jeg mente en i ordentlig kvalitet, men som f.eks. ikke har så mange
finesser som man alligevel sjældent bruger. Køb f.eks. en AEG til ca.
4500-5000,-. De resterende penge kan man jo så gemme til næste år, og så
skifte tørretumbleren ud med en som "passer" til vaskemaskinen.

Hvis man synes at en maskine der er over 30 år gammel stadigvæk er pæn og
tidsvarende, er det jo fint.

Personligt kan jeg bedst lide at have ting som er "up to date". Men det er
jo smag og behag. Nogle syntes også stadig at det mørke hessiantapet fra
70'erne er pænt.

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-02-03 17:40

Martin Christiansen wrote:

> [...]
> måske 15 år. Så har man noget pænt nyt at kigge på, samtidigt med at
> vaskeevnen er i top (forbedres hele tiden på de nye maskiner) og

Ja, hvis bare man kunne være sikker på at en maskine til gennemsnitspris
holdt i 15 år, men det gør den altså ikke.

Vi købte vores gamle Bauknecht i 1990 for 6000 kr, den har holdt i 10 år
og er nu "reservemaskine" men har ikke været i brug siden vi købte nyt
hus hvor der var en nyere maskine.

Men at få Bauknechten til at holde i 10 år var ikke bare lige. Der er
ofret mange penge til reservedele, arbejdstimer og mandesved på den;
allerede efter 1,5 år gik låsetøjet i lugen itu. Af udskiftede dele kan
nævnes: 2 x pumpe, 2 x varmelegemer, vandkammer (føler om der er vand
i), tromlelejer, v-ring, bagdæksel og pakning, motorlejer, motorkul,
støddæmpere.

Så jeg synes det er spændende at høre om vaskemaskiner der kan holde i
30 år!

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Møller

Dato : 27-02-03 18:07

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]
> støddæmpere.
>
> Så jeg synes det er spændende at høre om vaskemaskiner der kan holde i

Du er velkommen til at komme og se den.
Den, tørretumbler, køleskab, og kummefryser er købt i 1973.
--
Møller

Fra : Gert N.

Dato : 27-02-03 18:44

Hvis en ny vaskemaskine der kan holde i 30 år koster min. 7000,- og en der
skal kunne holde i mindst 2 år med garanti koster 1643,-. Så kan man altså
købe 4,3 vaskemaskiner af den billige slags, og for samme pris have
vaskemsakine 'garanti' i 4,3*2år = min. 8,5år; og skulle de hver-især holde
længere end de 2år gør det jo ikke noget.

Hilsen Gert

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 27-02-03 18:51

"Gert N." <gertstrjerne@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
holde
> længere end de 2år gør det jo ikke noget.

Regn lige strøm- og vandforbrug med!
Det kan nemlig tilte det endelige regnskab totalt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-02-03 11:02

Lisbeth> "Gert N." <gertstrjerne@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Lisbeth> news:3e5e4e57$0$52154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
Lisbeth> holde

Lisbeth> Regn lige strøm-

Der er nok ikke så stor forskel.
Bortset fra at når man køber den 3. billige vaskemaskine om 6+ år, bruger den
sikkert mindre strøm end den dyre, der er 6+ år gammel.
Hvor meget strøm bruger den der vaskemaskine fra 1973 egentlig?

Og hvis man ikke er flittig til at afkalke sine maskiner, er det en fordel at
udskifte dem ofte.

Lisbeth> og vandforbrug med!

Jeg købte en vaskemaskine sidste år. Jeg valgte med vilje en af dem med størst
vandforbrug. Jeg er nemlig begyndt at blive generet af sæberesterne i de
vandbesparende maskiner.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Møller

Dato : 27-02-03 18:05

> [...]

> har man noget pænt nyt at kigge på, samtidigt med at vaskeevnen er i top
> (forbedres hele tiden på de nye maskiner) og energiforbrug i bund.

En vaskemaskine der kan j´holde i 30 år kan stadig være pæn at se på.
og vaskeevnen er stadig i top.

Og med hensyn til energiforbrug?? du har vist hørt for meget på Svend Auken.
Du vil aldrig kunne spare lige så megen energi på en ny energivenlig
vaskemaskine som det kaster i energi at fremstille den:
Olie til:
-alle plast dele
-opvarmning i forbindelse med produktion af alle dele. Fra jern til maling
-Transport af råvarer og færdig maskine
- fremstilling af el til forarbejdning

Vand til fremstilling af jern og stålplader.
massiv forurening ved fremstilling (hvor mange tons forurenet slagger er det
nu lige der ligger ved Stålvalseværket (25.000 t?) Hvor kommer det fra??

Mange former for råvarer:
Aluminium
jern
Kobber
Kul
Olie
Gas
pigmenter i maling.
plast til forpakning
pap til forpakning.

osv. osv.

Det vil aldrig kunne svare sig at skifte en velfungerende enhed ud med en ny
"energirigtig" det er vælger og-salgsvrøvl.
--
Møller

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-02-03 18:48

> En vaskemaskine der kan j´holde i 30 år kan stadig være pæn at se på.

Se mit tidligere indlæg.

> og vaskeevnen er stadig i top.

Er den..?

> Du vil aldrig kunne spare lige så megen energi på en ny energivenlig
> vaskemaskine som det kaster i energi at fremstille den:

Nu tænkte jeg ikke på energiforbrug i forbindelse med fremstilling, men
energiforbruget når man vasker. Altså de omkostninger man selv har ved brug
af vaskemaskinen til f.eks. el, vand, sæbe mv.

> Det vil aldrig kunne svare sig at skifte en velfungerende enhed ud med en
ny
> "energirigtig" det er vælger og-salgsvrøvl.

Hvis man skal tage den diskussion skal det ses i et helt andet perspektiv.
Hvad ville der f.eks. ske hvis alle folk valgte ikke at investere i
forbrugsgoder.? Grundlaget for at opretholde vores velfærdssamfund er bl.a.
forbrugerne, desværre på bekostning af bl.a. miljøet. Men mon ikke dette
emne hører hjemme i dk.politik.?

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-02-03 19:36

Martin Christiansen wrote:

> Hvis man skal tage den diskussion skal det ses i et helt andet
> perspektiv. Hvad ville der f.eks. ske hvis alle folk valgte ikke at
> investere i forbrugsgoder.?

På det punkt er der to forskellige regnskaber at føre: Et for samfundet,
og et andet for den enkelte husstand.

Men vi taler vel næppe heller om hvis vi slet ikke investerede i
forbrugsgoder, men blot hvis vi prioriterede købet af forbrugsgoder
anderledes. Et eksempel: Man vælger ikke at købe en tørretumbler, men
tørrer alt sit tøj i fri luft. Det må man så bruge en smule mere af sin
fritid for at gøre.

> Grundlaget for at opretholde vores velfærdssamfund er bl.a.
> forbrugerne, desværre på bekostning af bl.a. miljøet.

Hvorledes mener du?

Hvis jeg vælger at investere i en ny vaskemaskine som bruger mindre vand
og sæbe, sker det vel ikke på bekostning af miljøet?

Hvis jeg vælger at investere tid i at tørre mit tøj i fri luft i stedet
for i en tørretumbler, sker det vel ikke på bekostning af miljøet?

> Men mon ikke dette emne hører hjemme i dk.politik.?

Eller i dk.forbruger, eller her i dk.fritid.hus-og-have, alt afhængigt
af indgangsvinkel.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-02-03 21:07

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> På det punkt er der to forskellige regnskaber at føre: Et for samfundet,
> og et andet for den enkelte husstand.

Og her mente jeg energiregnskabet for den enkelte husstand.

> Hvorledes mener du?

Hvad er det der sker med vores samfund rent økonomisk for tiden.? Det er
forbruget der skal være drivkraften til ny vækst. Mindre forbrug =
stagnerende vækst. Stagnerende vækst = færre indtægter. Færre indtægter =
færre arbejdspladser. Færre arbejdspladser = større sociale udgifter. osv.
osv.

Men denne diskussion hører hjemme i f.eks. dk.politik.

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-02-03 21:26

Martin Christiansen wrote:

> Og her mente jeg energiregnskabet for den enkelte husstand.

Det har ingen mening. Det økonomiske regnskab og det tidsmæssige
regnskab har.

> [...]
> stagnerende vækst. Stagnerende vækst = færre indtægter. Færre
> indtægter = færre arbejdspladser. Færre arbejdspladser = større

Er du nu helt sikker på det? For den enkelte husstand kan det bestemt se
anderledes ud. Hvis man vælger at arbejde lidt mindre, får man måske nok
lidt færre penge til anskaffelser, men til gengæld mere fritid til at
hænge tørretøjet op i fri luft eller vaske op i hånden. Energiforbruget
falder, og dermed også udgiften til energi. Det kan der være megen
fornuft i.

> Men denne diskussion hører hjemme i f.eks. dk.politik.

Hvorfor mener du det? Dette handler jo også om fritid, hus og have.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-02-03 22:08

> [...]
> hænge tørretøjet op i fri luft eller vaske op i hånden. Energiforbruget
> falder, og dermed også udgiften til energi. Det kan der være megen

Hvilket ikke giver vækst i samfundet.

> Hvorfor mener du det? Dette handler jo også om fritid, hus og have.

Du forstår desværre slet ikke min pointe, som handler om samfundsøkonomi, og
ikke husholdninger og hvad de bidrager med i energiforbrug.

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-02-03 22:49

Martin Christiansen wrote:
> "Erik Olsen" skrev

> Hvilket ikke giver vækst i samfundet.

Hvilken slags vækst? Det kan bestemt godt give større velfærd hvis folk
bliver mere tilfredse med deres hverdag, selvom den økonomiske omsætning
skulle falde lidt.

> Du forstår desværre slet ikke min pointe, som handler om
> samfundsøkonomi, og ikke husholdninger og hvad de bidrager med i
> energiforbrug.

Du forstår desværre slet ikke min pointe, som handler om at økonomisk
vækst er ligegyldig hvis folk ikke bliver mere tilfredse.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-02-03 08:34

> [...]
>
> Du forstår desværre slet ikke min pointe, som handler om at økonomisk
> vækst er ligegyldig hvis folk ikke bliver mere tilfredse.

Så forklar mig lidt om hvordan makroøkonomien hænger sammen og hvordan det
hænger sammen at lavere vækst kan give større mulighed for bedre sygehuse,
bedre børnepasning, bedre ældreboliger, bedre pensionsmuligheder, bedre
pleje til de ældre osv osv.....

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-02-03 17:32

Martin Christiansen wrote:

> [...]
> for bedre sygehuse, bedre børnepasning, bedre ældreboliger, bedre
> pensionsmuligheder, bedre pleje til de ældre osv osv.....

Nu er det vist dig der bevæger dig væk fra gruppens emne: Fritid, hus og
have.

Den såkaldte offentlige husholdning er jo kun en lille del af hele
samfundets økonomi, men grundlæggende er det et spørgsmål om passende
prioritering af de midler som er til rådighed. En stor del af det
offentlige budget anvendes jo på opgaver som er aldeles unødvendige. Det
er heller ikke givet at bedre sygehuse etc. isoleret set er vejen frem,
måske kan tiltag der mindsker behovet for sygehuse på længere sigt være
langt mere givende. Men desværre er det et område hvor sund fornuft har
meget ringe indflydelse, tilsyneladende fordi alle økonomer bekender sig
til samme "naturlov": Økonomisk vækst er godt og den eneste vej frem,
uanset de menneskelige omkostninger.

Et eksempel på dette er den store nedslidning af mange mennesker, og at
mange virksomheder kræver høj effektivitet og derfor ikke vil ansætte
ældre mennesker, hvilket medfører en stigende forsørgelsesbyrde for det
offentlige.

Husstandens økonomi har vi almindelige mennesker heldigvis langt større
indflydelse på.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-02-03 20:43

> Nu er det vist dig der bevæger dig væk fra gruppens emne: Fritid, hus og
> have.

Hvilket jeg gjorde opmærksom på 2 gange før.

> men grundlæggende er det et spørgsmål om passende
> prioritering af de midler som er til rådighed. En stor del af det
> offentlige budget anvendes jo på opgaver som er aldeles unødvendige.

Tak. Jeg fik min mistanke bekræftet.

Mvh - Martin

Fra : HHIST

Dato : 27-02-03 18:28

Hej
Vi har en Electrolux som kostede 5000 for 6 år siden den kører meget og har
aldrig fejlet noget så den er vi glade ved.
Om de kan fåes med aqua-stop ved jeg ikke.

Venlig Hilsen
Finn
Jan <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5d1d54$0$32005$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-03-03 20:24

Hej Jan,

> [...]

> hvad skal jeg holde mig fra.
> Har 2 små børn og bor i lejlighed så der må gerne være sådan noget

Hmmm... Vi har en AEG Øko-et-eller-andet som fungerer rigtig godt. En af
grundende til at vælge netop den model vi har var, at den kan centrifugere
med rimelig høj hastighed (1600 omdr/min) - det har specielt betydning for
økonmien hvis man som vi smider det direkte over i tørretumbleren bagefter.

Den har dog ikke Aqua stop (altså den der ventil helt henne ved hanen). Men
risikoen for at det lækker er vist ikke stor. Og skulle det ske, så har jeg
vist en forsikring der dækker vandskader...

Derudover har den en stor låge, men de har de fleste vist efterhånden.

Men du kan jo få en masse forskellige mærker med dette. Derudover er det
noget med om du har brug for diverse sjove programmer til håndvask, uld, og
andet ballade. Jeg tror, at du så længe du holder dig til et "anerkendt og
solidt mærke" går du ihvertifælde ikke helt galt i byen hverken hvad angår
funktionalitet eller holdbarhed.

** Lars