Apropos genembrydning af bjælkelag.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-02-03 15:18

Hej.

Hvis jeg skal lave nogle 5 cm huller i mit bjælkelag til vvs-afløb har det
så nogen konsekvens for styrken i de enkelte bjælker om jeg laver hullet et
par cm. nede af bjælken eller helt oppe i toppen, altså et hak ned i bjælken
istedet?

Mvh.

Jesper.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-02-03 15:21

> [...]
det
> så nogen konsekvens for styrken i de enkelte bjælker om jeg laver hullet

Det skal selvfølgelig være "nede *i* bjælken" istedet.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-02-03 18:00

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message

> "> Hvis jeg skal lave nogle 5 cm huller i mit bjælkelag til vvs-afløb har
> det
> et
>
> Det skal selvfølgelig være "nede *i* bjælken" istedet.

De største påvirkninger sker i top og bund af bjælken, hvorfor det må være
bedst at lave hullet midt på.

vh
Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-02-03 18:42

> Hvis jeg skal lave nogle 5 cm huller i mit bjælkelag til vvs-afløb har det

Hvor stor er bjælken? Tager du mere end 10%, så skal den beregnes først -
medmindre det ikke betyder noget om underboen får sænket loftet

Mvh Maria

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-02-03 09:03

> Hvor stor er bjælken? Tager du mere end 10%, så skal den beregnes først -
> medmindre det ikke betyder noget om underboen får sænket loftet

Bjælken er 250mm*45mm, afkortet til 220mm, herefter forstærket med
200mm*45mm på siden af alle bjælker.

Jeg har fået at vide at det skulle være nok "bare" at forstærke med
yderligere 22mm krydsfiner 200 mm på hver side af de huller jeg laver.
Mit problem er at det bliver lidt svært for mig at lave hullerne midt på
bjælken da der også skal være plads til lidt fald på rørene.

Mvh

Jesper.