Hvilken skæreskive!
Fra : S.A

Dato : 02-02-03 10:43

Hej

Hvilken type skæreskive (vinkelsliber) skal benyttes til at skære i 6
mm Eternitplader?

VH
S.A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-02-03 11:44

"S.A" <s.a@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvilken type skæreskive (vinkelsliber) skal benyttes til at skære i 6
> mm Eternitplader?

Hvis det er til tagplader er det en alm. diamant skæreskive til sten.
Hvis det er til facadeplader, hvor det er en fordel at monterer diamant
skiven på en rundsav, så skal den være så tynd som muligt, så går det
hurtigere. Jo billigere skive desto tykkere bliver platterne og færre dimant
fragmenter.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : S.A

Dato : 02-02-03 12:26

klip
> [...]
> diamant skiven på en rundsav, så skal den være så tynd som muligt, så
> går det hurtigere. Jo billigere skive desto tykkere bliver platterne

Er det ikke en dyr løsning m/diamant-klinge kontra de alm. skæreskiver!
-Alt afhængig af holdbarheden på diamant-klingen selvfølgelig...
vh
S.A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-02-03 12:36

> Er det ikke en dyr løsning m/diamant-klinge kontra de alm. skæreskiver!
> -Alt afhængig af holdbarheden på diamant-klingen selvfølgelig...
> vh
> S.A

Alt er jo relativt, men for at skære en tagplade, jo .

Men skal du skære i et par fliser og hvad men ellers støder på, når man går
der hjemme og hygger sig, så er det prisen værd.
Og de gode skiver koster idag ikke mere end 300 + moms.

Fra : Aksel

Dato : 02-02-03 17:04

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med træ hilsen
>
> Philip Oest Møller
>

> "Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Hvis det er en lille enhåndssliber kan man få diamantskiver for under 50 kr.
det er ikke topkvalitet, men de kan let skære eternit.

Hilsen Aksel

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-03 12:03

S.A wrote:

> Hvilken type skæreskive (vinkelsliber) skal benyttes til at skære i 6
> mm Eternitplader?

....du kan sagtens bruge sådan en standard-skive, som man bruger til
biler...
Hans

Fra : S.A

Dato : 02-02-03 12:22

klip
> ....du kan sagtens bruge sådan en standard-skive, som man bruger til
> biler...

Hej Hans

Tror du ikke at en metal-klinge bliver slidt meget hurtigt?

VH
S.A

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-03 13:15

S.A wrote:
> klip
>
> Hej Hans
>
> Tror du ikke at en metal-klinge bliver slidt meget hurtigt?

....jeg lagde nyt eternittag på mit 104 m2 hus - og skar alle hjørnerne
af - og pladerne over - med en sådan skive, og oplevede ikke noget
specielt slid...

....bil-skiver koster ikke det store i et byggemarked, og de fleste har
dem i forvejen derhjemme, hvorimod en diamantskive kostede en hund sidst
jeg købte én...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-02-03 13:30

Hans Paulin wrote:

> ...jeg lagde nyt eternittag på mit 104 m2 hus

....husk at købe / bruge beskyttelsesbriller - det støver godt
Hans

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-02-03 14:24

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> ...husk at købe / bruge beskyttelsesbriller - det støver godt

Så længe man kan se så er det lige meget om man kan trække vejret..

Det bedste er at bruge en langsomtgående rundsav. Hvis der benyttes
hurtigtgående værktøj_skal_der benyttes sug.

Mvh - Martin

Fra : Anders

Dato : 02-02-03 23:35

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det bedste er at bruge en langsomtgående rundsav. Hvis der benyttes
> hurtigtgående værktøj_skal_der benyttes sug.

Nu vil jeg meget nødig virke frelst, men vær opmærksom på at hvis det er
gamle eternitplader, der virkelig indeholder eternit, er det ulovligt at
skære i dem med hurtigtgående skæreværktøj, og det skal sikres at alt
"savsmuld" samles sammen. Myndighederne ser meget alvorligt på det, og man
kan blive tvunget til at fjerne alt overfladejord, der er blevt forurenet
med støv.

Anders

Fra : Anders

Dato : 03-02-03 23:19

<snip>
> [...]
> kan blive tvunget til at fjerne alt overfladejord, der er blevt forurenet

der skulle selvfølgelig have stået "der virkelig indeholder asbest"

sorry

Fra : S.A

Dato : 04-02-03 16:04

Anders wrote:

> [...]
> alvorligt på det, og man kan blive tvunget til at fjerne alt
> overfladejord, der er blevt forurenet med støv.

Hej Anders

Den med tagplader / asbest og myndigheder kan du godt glemme. De er
hamrende ligeglade.!! Jeg har sommerhus ud til en fjord hvor man er ved
at lave en bådebro. Som opfyldning bliver bla. brugt asbestholdigt
materiale, betonslam, alverden byggeaffald osv. Kommunen tager prøver 2
gange pr. uge og alt er i "skønneste orden"

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-02-03 19:15

"S.A" <s.a@e-mail.dk> wrote in message news:Usenet.catbltpm@localhost...

> Den med tagplader / asbest og myndigheder kan du godt glemme. De er
> hamrende ligeglade.!!

Tro for guds skyld ikke på dette! Du kan risikere at komme til at betale for
en afskrælning af både din egen jord samt dine naboers, hvis du bliver taget
i af producere asbeststøv. Og 'betale' er for både optagning, transport,
bortskaffelse og reetablering.

vh
Jan

Fra : S.A

Dato : 04-02-03 19:53

> [...]
> hvis du bliver taget i af producere asbeststøv. Og 'betale' er for
> både optagning, transport, bortskaffelse og reetablering.

Over for menig mand kræver man at reglerne bliver overholdt punktligt.
Men kommunen og dens deponerinngsproblemer med forurenet jord, klarer
man som bare med at smide det i fjorden..... -det er der som ingen der
lægger mærke til i farten, men det gør de vognmænd der kører med det
"ulovlige" bygningsaffald.

Fra : S.A

Dato : 03-02-03 15:27

Hej Hans

Tak for din information. Jeg afprøver dine råd.
Venligst
S.A

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-02-03 01:04

S.A wrote:
> Hej Hans
>
> Tak for din information. Jeg afprøver dine råd.
> Venligst
> S.A

....fint nok - det var så lidt
Hans