Reglars styrke.
Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-01-03 21:58

Hej igen.

Lige en lille en til evt. ingeniører eller andre med rette tabeller eller
bare viden.

Jeg skal fortsærke mit bjælkelag i huset med 45*200 mm reglar. Problemet er
at et af stederne kan jeg ikke komme til at få denne dimension op på plads.
Så tænkte jeg: Hvis jeg nu flækker den på langs så den bliver til to reglar
på hver 45*100 mm og ligger dem op limer og skruer dem sammen i bjælkelaget
som de andre forstærkninger opnår jeg så samme styrke - eller hur.

Dvs, kort og godt er to på 45*100mm lige så stærke som een på 45*200mm -
altså reglar

Mvh

Jesper.

Fra : Per H

Dato : 28-01-03 23:36

On 28 Jan 2003 21:57:41 +0100, "Jesper Hansen" <noone@nowhere.com>
skrev:

>Dvs, kort og godt er to på 45*100mm lige så stærke som een på 45*200mm -
>altså reglar

desværre nej
Vh Per

Fra : Per H

Dato : 28-01-03 23:39

skrev:

>Jeg skal fortsærke mit bjælkelag i huset med 45*200 mm reglar.

hedder spærtræ når det er i den størrelse

45x95 mm er regler.

Vh Per

Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-01-03 09:21

> hedder spærtræ når det er i den størrelse

Damn - og nu havde jeg lige lært at stave til "Reglar"

Mvh

Jesper

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-01-03 08:54

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
bjælkelaget
> som de andre forstærkninger opnår jeg så samme styrke - eller hur.

Hvis du limer dem sammen oven på hinanden så de bliver 45x200 og sætter
skruetvinger på indtil limen er hærdet, ville jeg ikke være bange for
det.... Så er styrken den samme, hvis du ellers limer det ordentligt.

Hvis du mener at du limer dem sammen ved siden af hinanden så de bliver
90x100, så er det en anden sag. Så er styrken en del mindre.

Mvh - Martin

Mvh - Martin

Fra : Jesper Hansen

Dato : 30-01-03 09:20

> Hvis du limer dem sammen oven på hinanden så de bliver 45x200 og sætter
> skruetvinger på indtil limen er hærdet, ville jeg ikke være bange for
> det.... Så er styrken den samme, hvis du ellers limer det ordentligt.

Det var det jeg havde tænkt. mit problem med skruetvinger er at der heller
ikke er plads til dem, men jeg kunne jo eksperimentere lidt med nogle lange
skruer, og passe på jeg ikke flækker træet.

Btw. Hvad betyder det at limen er godkendt efter en eller anden "B3-norm",
det står på den lim jeg har fået fat på.

Mvh

Jesper.